• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • co do rentowności - czy ktokolwiek pytał gdynian, czy należy zmieniać

    autobusy na niskopodłogowe? albo czy ma być system Tristar? Podjęto za nas decyzje a potem są artykuły o wyższych kosztach eksploatacji... Powinni zapytać - czy chcesz nowocześniejsze autobusy i bilety po 3 zł, czy niezbyt nowoczesne i 2,5 zł za bilecik?

    • 6 0

  • Gdynianie podzielą się na dwie grupy - zadowolonych (bo ich nie dotyczą zmiany)

    i niezadowolonych (bo ich dotyczą).

    • 5 0

  • (1)

    Przecież koledze z Samorządności który był Vice Prezydentem w poprzedniej kadencji trzeba wypłacić pensje jako nowo powołany Prezes PKM-u

    • 9 0

    • a wcześniej nie było tego stanowiska?

      • 0 0

  • W Kościerzynie od kwietnia br komunikacja miejska będzie za darmo. Tak uchwalili radni miasta w Kościerzynie. (1)

    Bogatą Gdynię stać na lotnisko za 100 mln, a nie stać na bezpłatna komunikację ?

    • 28 0

    • te 10 ikarusów w Kościerzynie mogli zrobić za darmo. W dużym mieście bezpłatna komunikacja to jest utopia ( no chyba ze w Dubaju)

      • 1 0

  • spada liczba pasażerów..... (2)

    bo w Gdyni nie ma już przemysłu ,kiedyś do stoczni i portu z rana i wieczorem jezdziło kilka linii autobusowych i trolejbusowych pełne pasażerów a teraz dwie może trzy i to prawie puste.Nie ma w Gdyni zakładów produkcyjnych tylko same biurowce i centra handlowe no i w sezonie trochę turystów z tego są mierne zyski.A w ZKM-ie już prawie od siedmiu lat robią oszczędności i to na kierowcach nie dając żadnych podwyżek ale sobie to oczywiście po każdych wyborach.

    • 15 0

    • Teraz pewnie więcej ludzi jeździ do pracy do Gdańska

      SKM + tramwaj/autobus. W Gdyni liczba pasażerów spadła o 10 mln a w Gdańsku wzrosła o 20 mln. Jakiś powód musi być

      • 3 0

    • A u Filipa przy stoczni zawsze pełno:)

      • 1 0

  • Hahaha a to dobre (1)

    Kupowali, lansowali aby przemieszczać się komunikacją miejską to miało mieć wpływ na zmniejszenie korków. Aby uzyskać zamierzony cel potrzeba na to czasu nawet kilka lat aby kierowcy przesiedli się z samochodów na komunikację. Jak widać szybko władze naszego grodu wycofały się z pomysłu "w trakcie drogi".
    To jak skoczyć na spadochronie i podczas lotu stwierdzić, że trzeba wycofać się z pomysłu.
    OSZCZĘDNOŚCI ? no cóż skoro kaasę się przewaliło na pierdoły typu kolejka górska. Do czego zmierzamy do Gubałówki ? Lotnisko?

    • 23 1

    • uśmiechnij się jesteś w Gdyni ;)

      • 1 1

  • Najpierw podnoszą ceny biletów, a potem się dziwią, że spada liczba pasażerów. (5)

    • 148 10

    • Karać pasażerów za wszystko tak jak kierowców (2)

      niedomyty pasażer kara 300 zł, śmiecący pasażer kara 500 zł itd itd

      • 15 0

      • zapomiałeś dodać (1)

        pasażer bez biletu w zębach 1000 zł

        • 4 0

        • wprowadzić osobne bilety na trajtki i na autobusy

          no bo są przecież tak różne!

          i na linie parzyste i nieparzyste

          bo więcej się da wydoić

          dojcie, dojcie, aż krowa zdechnie

          • 7 0

    • a co konkretnie proponujesz? (1)

      aby transport był zrównoważony, trzeba wprowadzić i egzekwować opłaty za parkowanie samochodów w centrum miasta. Nielegalnie parkującym dawać propozycję nie do odrzucenia: wykup biletu sieciowego komunikacji miejskiej na co najmniej cały miesiąc.

      • 4 9

      • Najlepiej to podnosić co roku podatki lokalne i skomleć, że wiecznie jest mało pieniędzy...

        • 15 0

  • Spadła liczba pasażerów, (1)

    bo wyż demograficzny przesiadł się do samochodów.

    • 5 4

    • Dziwne, że w Gdańsku liczba pasażerów wzrosła o 20 mln

      • 0 0

  • Spadła liczba pasażerów, bo wzrosła liczba bezrobotnych, logiczne. (5)

    • 62 17

    • stopa bezrobocia w Gdyni to 5,6% (3)

      w Gdańsku 5,9% Tu i tu niewysoka w porównaniu ze średnią krajową - 12% czy wojewódzką

      • 8 6

      • ilość pasażerów spada (1)

        bo mamy coraz więcej samochodów i coraz łatwiej nam dojechać gdzieś samemu. Samochodów mamy coraz więcej bo coraz więcej zarabiamy i nas na nie stać, wiec raczej obstawiam że bezrobocie ma tu niewielki wpływ. wystarczy rano przejechać się Wiśniewskim lub Morską żeby wiedzieć jak dużo samochodów co rano wjeżdża do centrum Gdyni. jakoś zresztą się temu nie dziwię, ostatnio miałem rzadką dla mnie okazję przejechać się z Wielkiego Kacka do Chyloni trajtkiem i trwało to 40 min (zgodnie z rozkładem zresztą). Ta sama trasa samochodem to 10 min. obwodnicą lub 15 min przez miasto. Trajtkiem i owszem taniej i ekologicznie itp. ale jakoś 40 min. w trajtku nie zrobiło na mnie najlepszego wrażenia (choć był całkiem wygodny fotel :))

        • 6 4

        • W Gdyni liczba pasażerów spadła o 10 mln w Gdańsku wzrosła o 20 mln

          Może po prostu Gdyńska komunikacja jest zbyt słaba i niedostosowana do potrzeb pasażerów?

          • 6 1

      • W dodatku założę się, że 2/3 rzekomych bezrobotnych w trójmieście robi na czarno.

        Nie oszukujmy się bezrobocie jest na Mazurach czy popegeerowskich wsiach, ale w dużych miastach brakuje rąk do pracy.

        • 5 3

    • Twój sposób myślenia jest powalający.
      Spadła liczba pasażerów, gdyż spadła liczba ludności - tyle w temacie.
      Poza tym widzę, że te zmiany w kursowaniu autobusów są tak naprawdę symboliczne i nie ma tu rewolucji.

      • 2 7

  • Propaganda coś cicho dziś siedzi. Coś chyba nie zależy im na nagłośnianiu sprawy ;) (1)

    • 6 0

    • Zaprzyjaźniony redaktor już wrzucił artykuł chwalący gdyńską komunikację

      tak by odwrócić uwagę od problemu z cięciem połączeń

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane