• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii

Michał Brancewicz
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • Wizja zagospodarowania terenów przy przystanku PKM Trakt św. Wojciecha.
  • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.

W ramach PKM Południe powstanie sześć przystanków: dwa na estakadzie, dwa podziemne i dwa w głębokim wykopie. Prace projektowe podzielone zostaną na trzy zadania i potrwają do 2025-26 roku. Sama budowa 7,5-kilometrowej linii kolejowej w mieście ma się zakończyć do końca 2029 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wizję PKM Południe?

Na ukończeniu są prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym i coraz więcej wiadomo na temat tego, jak w przyszłości może wyglądać PKM Południe oraz najbliższe otoczenie nowej linii kolejowej.

Oczywiście szczegóły zostaną dopracowane podczas prac projektowych.

W ciągu dwóch-trzech tygodni ogłoszony zostanie przetarg, który składa się z trzech zakresów, jednego kolejowego i dwóch drogowych.

Trzy zadania projektowe PKM Południe:

  1. budowa 7,5 km linii kolejowej od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowa bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową E65,
  3. budowa drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Dokumentacja ma być ukończona w 2025 lub 2026 roku.



Przystanki PKM Południe nie będą takie same



Pomorska Kolej Metropolitalna zaprezentowała wstępną koncepcję tego, jak mają wyglądać poszczególne przystanki. Tym razem nie będą jednolite, co charakteryzowało pierwszą linii PKM. Tam każdy peron ma czerwoną wiatę.

- Przystanki będą różniły się konstrukcyjnie, bowiem zakładamy powstanie dwóch na estakadzie, dwóch w głębokim wykopie i dwóch podziemnych - wyjaśniał Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA podczas debaty zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto na targach Trako.


6 przystanków PKM Południe:

  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.


Przestrzenie publiczne, miejsca pracy, mieszkania i usługi



Natomiast wizja tego, jak wyglądać może teren wokół przystanków, wyszedł spod ręki projektantów Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
- Bardzo ważne dla nas było, podczas projektowania okolic przystanków, by znalazły się tu nowe miejsca pracy oraz poszerzył się zakres i obszar usług. Co zyskają mieszkańcy? Szybki dojazd do centrum, szerszą ofertę usług społecznych, nowe miejsca pracy, atrakcyjne przestrzenie publiczne z ofertą kulturalną; kolej, która łączy, a nie dzieli - wyliczała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Kowale.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
Koszt budowy PKM Południe szacuje się na ok. 2 mld zł. Według założeń realizacja potrwa do końca 2029 roku.

Wydarzenia

Trako (8 opinii)

(8 opinii)
targi

Miejsca

Opinie (279) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Ta inwestycja nie rozwiąże problemów komunikacyjnych z dwóch podstawowych powodów (31)

    1. Kolej nie będzie żadną alternatywą dla obecnej infrastruktury, tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - ten odcinek kolei od petli swietokrzyska do Śródmieścia jest dublowany i przez tramwaj i przez 256. Odcinek z Kowal do Łostowic załatwił by tramwaj, kolej ma mało przystanków więc będzie się nadawać tylko dla osób jeżdżących do Przymorza , tramwaj staje co 300 m można dotrzeć nim wszędzie. Poza tym jest to osobny bilet jeśli ktoś nie ma karty mieszkańca.
    2. Jeśli wizja jest taka że dobudujemy tu po budowie PKM biurowce, bloki, miejsca pracy to zjedzie nam się tu jeszcze więcej ludzi- a zatem możliwości komunikacyjne kolei zostaną zjedzone przez nowych użytkowników tych terenów a istniejący będą dalej mieli to samo.

    • 34 240

    • Jesli czestotliwosc jazdy bedzie jak pkm z wrzeszcza przez bretowo do Gdyni (1)

      to zadna alternatywa. Pkm co godzine to dla emerytow moze.

      • 5 3

      • Częstotliwość będzie taka jak SKM, bo PKM Południe będzie przedłużeniem linii SKM nie PKM.

        • 0 0

    • (3)

      SKM nie rozwiąże problemu, i**otycznie wydane pieniądze, mam wrażenie że miasto bardziej dba o sąsiednie gminy niż własnych mieszkańców

      • 3 28

      • "muzgu" .... rowieąże wiele. SKM nie stoi w korkach, tramwaj też nie.

        ale tramwaj jest do obsługi mniejszych przystanków i może jezdzic czesciej. Autobus i fura stoją w tym samy korku. Jest jeszcze rower tylko jak kots sie przeniósł z wiochy do miasta to kupił furę i z niej nie wyjdzie ,bo co by se sądziediz pomyśleli , że biedak ?

        • 0 0

      • (1)

        To powiedz, co go w takim razie rozwiąże malkontencie. Czekamy na propozycje. Może lotnisko dla awionetek?

        • 12 3

        • Normalna sieć dróg, tramwaj, buspasy, SKM to ostatnia inwestycja powinna być.

          • 4 20

    • Łał, nie rozumiesz wielu rzeczy (3)

      Zarówno związanych z tym projektem jak i tego jak rozwija się komórka miejska w okolicach linii kolejowych z podmiejskimi pociągami. Powiem Ci tyle, jeśli wybudują tę PKM to mocno się zdziwisz ze swoimi poglądami

      • 39 2

      • Co to jest komórka miejska? (2)

        • 7 8

        • coś co sie rozwija w okolicach duzych miast, np. osiedle pod miastem jest komórką ktora jak sie jak skomunikuje z miastem będzie stanowić jej noclegownię bo ludzie będą chcieli tam mieszkać, a jak sie nie skomunikuje to będzie pipidówa podmiejska gdzie bufony beda jezdzic samochodami i wszedzie sie spieszyc. Dzieci w pipidówach są osamotnione bo nie mogę pojechać do kolegów jak rodzic go nie zawiezie.

          • 0 0

        • Nie zadawaj mu takich pytań on nawet nie rozumie co napisał.

          • 5 3

    • to powiedz detektywie czemu jest SKM a nie tamwaj wzdłuż Grunwaldziej/Niepodelgłosci ? I czemu jest PKM zamiast tramwajów? Mało tego , czemu SKM jest oblęzona przez klintów ?

      • 0 0

    • (4)

      Tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - widzę matematyka to jakaś czarna magia. Tramwaj jedzie 17 minut rozkładowo z ŁŚ do Śródmieścia. W tym czasie z Wielkopolskiej dzięki PKM Południe będzie się w okolicy Politechniki

      • 48 4

      • (3)

        Tylko że tramwaj dociera do większej ilości miejsc niż SKM dlatego pomysł nie trafiony

        • 3 32

        • A autobus do jeszcze większej, nie mówiąc już o samochodzie czy rowerze. Zaczynasz łączyć kropki?

          • 0 0

        • Może lepiej tą kwestie zostawić ludziom znającym się na transporcie i komunikacji

          • 10 1

        • Racja, zlikwidujmy Pendolino, zatrzymuje się tylko w Warszawie i Krakowie.

          • 29 1

    • PKM wygrywa z tramwajem i autem na długim dystansie

      Celem projektu jest skomunikowanie południa z miejscami pracy żebyśmy nie musieli zasyfiać miasta spalinami stojąc korkach. Dużo ludzi nie ma innej opcji. Tramwaj do Jelitkowa jedzie 1,5h muszę do niego iść 20 min i po pracy kolejne 10. Razem z czekaniem to wyprawa na 2,5h. W tą i z powrotem to 5h w drodze właśnie dlatego że tramwaj staje co kilkaset metrów. Auto (a w ładną pogodę rower) są znacznie szybsze. Tylko PKM skłoni ludzi pracujących we Wrzeszczu, na Przymorzu, w Oliwie, w Sopocie itd. do komunikacji miejskiej. To odciąży drogi i odetchną wszyscy.

      • 5 0

    • Kompletnie nie rozumiesz po co robi się kolej (4)

      PKM nie ma być po to abyś dotarł do Gdańsk Centrum. Raczej po to abyś dotarł szybko do Gdańsk Przymorze, Sopot, Gdynia Łużycka, Gdańsk Rębiechowo. Problemem południa jest obecnie to, że 100 ludzi przewala się autami, bo dotarcie do miejsc Pracy. Do tego powinna być jeszcze rewitalizacja lini do nowego portu, tak aby wsiadając w Kowalach do Nowego Portu lub Gdańsk Oliwa dotrzeć w 35min max. Taki odcinek autem pokonuje się około 45-60min. Do przystanków kolejowych masz dotrzeć właśnie autobusem (2-3 przystanki max) lub właśnie tramwajem (2 przystanki max). Komunikacja Publiczna musi być przesiadkowa i musimy się nauczyć z tego korzystać. Transport publiczny nie może polegać na tym, że wsiadasz i jedziesz jednym transportem całą trasę, bo wtedy będzie mniejsza częstotliwość.

      • 16 0

      • No i do tego (3)

        Ta linia PKM ma być przedłużona z Kowal dalej, na tereny podmiejskie w rejonie budowanej OMT

        • 1 1

        • Nie ten kierunek (1)

          Przystanek Kowale jest przy ulicy Guderskiego i linia będzie potem szła w kierunku Kokoszek. To o czym piszesz to raczej bardzo odległy plan, na który póki co nie ma chętnych. Oczywiście jak tak dalej będzie się ta część miasta rozrastać, to w 2030 będzie i taka koncepcja, ale realizacja w kierunku OMT to raczej 2040. Pytanie brzmi czy aby za 17 lat będzie to tak wyglądało.

          • 3 0

          • Wiesz jak szybko mija 17 lat?

            Tereny między OMT a Gdańskiem będą si3 zabudowywać, domkami, bo koszty budowy i potem życia na przedmieściach są mniejsze.
            Szczególnie jeśli zbuduje się tam wygodną PKMkę

            • 3 0

        • No, tak niekoniecznie

          A już zwłaszcza nie szybko

          • 2 0

    • Oho, zbliżają się wybory, dlatego taki wysyp ostatnio planów, wizualizacji inwestycji o których gdańskie PO snuje opowieści od dziesięcioleci.... Przecież oni tego nie wybudują...

      • 3 3

    • chcialem tylko zauwazyc..

      ... ze nie piszemy do Srodmiescia, tylko do Gdanska, oraz do Przymorza, tylko na Przymorze. Wciaz zastanawiam sie czy jeszcze czy do Lostowic, czy na Lostowice. Poza tym szafa gra i jest beka ;-)

      • 2 2

    • to nie jest prawda. Z Kowal do Wrzeszcza będzie się jechać 17 minut.

      • 3 1

    • (4)

      Tramwaj do Śródmieścia 25minut z pętli. Z Niepołomickiej dojazd do pętli niezależnie od środka transportu - 20 minut. PKM 9 minut. Jest różnica.

      • 23 3

      • (3)

        Później 5 minut na przystanek 10 minut na przesiadkę i wyjdzie na to samo, SKM dociera do wąskiej ilości miejsc dlatego nie jest dobry rozwiązaniem, podróżować będzie wąskie grono ludzi

        • 2 24

        • Czekaj Czekaj

          Przecież pomiędzy planowanymi przystankami zmieści się co najwyżej 1 przystanek autobusowy. Na trasie 4km masz 3 przystanki SKM, czyli 1 co 2km. Przejście około 2km to 12 min. Zakładając najgorszy scenariusz to będziesz mieszkać nie dalej niż 1,5km czyli 9min. Autobusem też pewnie jechałbyś do pętli i przesiadka na tramwaj, więc przesiadki nie ma co uwzględniać, bo będzie trwała tyle samo. Do Tramwaju też idziesz 5min.

          • 3 3

        • Pociągi do Warszawy też nie zatrzymują się na każdej stacji

          a jednak ktoś nimi jeździ. Dziwne, prawda?

          • 18 1

        • Faktycznie

          Przecież na trasie obecnej SKM to każdy jeden ma przystanek pod swoim oknem.

          • 9 1

    • Jak ktoś porównuje wprost możliwości transportowe tramwaju i pociągu, to wielu spraw związanych z tym projektem nie zrozumie

      • 80 3

  • Przystanek Wielkopolska (1)

    Dosłownie kilka metrów dalej jest wywóz Potoku Kowalskiego, przez który będzie przebiegać ta trasa. Bardzo chciałbym zobaczyć wizualizację tej przeprawy. To okolica cenna przyrodniczo i obawiam się, że w trakcie budowy zostanie zrujnowana.

    • 4 0

    • przystanek wielkopolska

      też tego się boję

      • 0 0

  • Południe jak było slumsem, tak nim zostanie (2)

    Brutalna prawda, PKM nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych Wielkiej Faweli Południe, dopóki ta będzie się niebotycznie rozrastać ze względu na relatywnie niskie ceny mieszkań (w porównaniu z normalnymi dzielnicami), wynikające z dużej bezwzględnej odległości od centrum/Wrzeszcza/Oliwy, smrodu z Szadółek i kiepsko rozwiniętej infrastrukturze drogowej oraz usługowej.

    Już jakiś czasu temu pisałem, że Południe podzieli los Osowej - teraz jestem zdania, że będzie jeszcze gorzej - Osowa ma jeszcze szansę na bycie samowystarczalną dzielnicą w przyszłości, do tego ma nieporównywalnie ładniejszą okolicę (lasy, jeziora) no i smród z Szadółek tylko sporadyczny. Dodatkowo dużo bliżej do Gdyni czy Sopotu, łatwiej też o wyjazd w stronę Kaszub. No i w latach 90. sprowadziła się tam elita - głównie SBecja i co ważniejsze jednostki z PZPR - ale jednak, ludzie majętni, którzy sobie domy pobudowali, a nie, jak w przypadku Południa - słoiki z Mazur i inny plebs, głównie robole fizyczni i korposzczurki najniższego szczebla.

    Południe już jest stracone, przede wszystkim przz tramwaj, rozbudowany kosztem dróg. Nie trzeba być matematykiem czy tym bardziej ekspertem ds. ekonomiki transportu, żeby wiedzieć, iż XIX wieczny środek transportu o średniej prędkości 17km/h nie jest żadnym remedium na zbyt dlugie dojazdy do pracy. Nawet jeśli przyjmiemy, że tramwaj nie stoi w korku (a to de facto jeszcze durniejszy mit niż płaska Ziemia), to taki "płynny" przejazd do centrum to już jest często ponad 30 minut!

    A PKM, która dubluje trasy innych środków zbiorkomu, która robi wycieczki krajoznawcze zanim gdziekolwiek dojedzie to tak absurdalny pomysł, że tylko nasze niekompetentne urzędactwo mogło coś takiego wymyśleć.

    Także nie wróżę przyszłości tej dzielnicy jak i samej PKMce - dopóki stacje będą częściej niż 1 na 3 kilometry, busy dalej będą likwidowane, a tramwaje nie zostaną zdegradowane do roli feederów (a najlepiej zlikwidowane) - będzie tylko gorzej.

    • 6 15

    • Minusuje plebs z Południa, haha

      • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • piękne tereny?

    A co z terenami obok?Potok maćkowy,potok kowalski?zostanie to zasypane?zniszczone bedziemy żyć tylko w betonie?A są takie piekne tereny

    • 0 1

  • Błądenie opisane zdjecie (1)

    Mandalińskiego Zdjęcie nr 3 to jest zdjęcie przystanku Niepołomicka ! Wprowadzacie ludzi w błąd

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 0 0

    • Super dziekuje :)

      • 0 0

  • W Gdańsku potrzebne jest metro ale ten temat was przerasta i przeraża.

    Jakakolwiek inna opcja zabiera wielkie połacie cennego terenu, którego Gdańsk ma ile ma ale w obecnych granicach miasta więcej go nie będzie.

    • 1 1

  • Dodajcie tym przystankom trochę żywszych kolorów.

    Rozwolnieniowa żółć, biel + białe szkło to wyjątkowo mdły pomysł. Mamy w Gdańsku wyższą uczelnię plastyczną może więc zapytajcie ich o zdanie. Nie wystarczą wam te dwa czy trzy albinosowate budynki na Wyspie Spichrzów, które psują całą kolorystykę otoczenia?

    • 1 0

  • Na wizualizacja brak wind

    Lub schodów ruchomych. Mam nadzieję, że będą i że będą czynne, a nie jak na stacji Śródmieście.

    • 0 0

  • W tym tempie kolejką pojedziemy w 2078

    Albo i później.

    • 1 0

  • Temat wałkowany od lat (4)

    Co rusz nowe plany, dokumentacje. A dalej nic się nie dzieje. Południe tonie w korkach i tylko karmi się ludzi mżonkami o tym jak to będzie w przyszłości.

    • 33 11

    • To nie trzeba głosować na rządzących, którzy blokują środki na rozwój i zablokowali plan dla pomorza.

      • 0 1

    • To łaskawie popatrz, jak wyglądało powstawanie PKM (2)

      • 4 1

      • Gdzie? Na południ? (1)

        Mnie interesują te rejony i tu tu trąbią od tym od lat a nic się nie dzieje.

        • 3 2

        • A wiesz, że PKM funkcjonuje od 2015 roku?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane