• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii

Michał Brancewicz
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • Wizja zagospodarowania terenów przy przystanku PKM Trakt św. Wojciecha.
  • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.

W ramach PKM Południe powstanie sześć przystanków: dwa na estakadzie, dwa podziemne i dwa w głębokim wykopie. Prace projektowe podzielone zostaną na trzy zadania i potrwają do 2025-26 roku. Sama budowa 7,5-kilometrowej linii kolejowej w mieście ma się zakończyć do końca 2029 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wizję PKM Południe?

Na ukończeniu są prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym i coraz więcej wiadomo na temat tego, jak w przyszłości może wyglądać PKM Południe oraz najbliższe otoczenie nowej linii kolejowej.

Oczywiście szczegóły zostaną dopracowane podczas prac projektowych.

W ciągu dwóch-trzech tygodni ogłoszony zostanie przetarg, który składa się z trzech zakresów, jednego kolejowego i dwóch drogowych.

Trzy zadania projektowe PKM Południe:

  1. budowa 7,5 km linii kolejowej od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowa bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową E65,
  3. budowa drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Dokumentacja ma być ukończona w 2025 lub 2026 roku.



Przystanki PKM Południe nie będą takie same



Pomorska Kolej Metropolitalna zaprezentowała wstępną koncepcję tego, jak mają wyglądać poszczególne przystanki. Tym razem nie będą jednolite, co charakteryzowało pierwszą linii PKM. Tam każdy peron ma czerwoną wiatę.

- Przystanki będą różniły się konstrukcyjnie, bowiem zakładamy powstanie dwóch na estakadzie, dwóch w głębokim wykopie i dwóch podziemnych - wyjaśniał Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA podczas debaty zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto na targach Trako.


6 przystanków PKM Południe:

  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.


Przestrzenie publiczne, miejsca pracy, mieszkania i usługi



Natomiast wizja tego, jak wyglądać może teren wokół przystanków, wyszedł spod ręki projektantów Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
- Bardzo ważne dla nas było, podczas projektowania okolic przystanków, by znalazły się tu nowe miejsca pracy oraz poszerzył się zakres i obszar usług. Co zyskają mieszkańcy? Szybki dojazd do centrum, szerszą ofertę usług społecznych, nowe miejsca pracy, atrakcyjne przestrzenie publiczne z ofertą kulturalną; kolej, która łączy, a nie dzieli - wyliczała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Kowale.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
Koszt budowy PKM Południe szacuje się na ok. 2 mld zł. Według założeń realizacja potrwa do końca 2029 roku.

Wydarzenia

Trako (8 opinii)

(8 opinii)
targi

Miejsca

Opinie (279) 6 zablokowanych

  • Kiedy PKM na północ Gdyni?

    • 6 2

  • Naprawdę tramwaj nie byłby pod każdym względem lepszym rozwiązaniem? (5)

    • 6 26

    • Tramwaj jeździ wolniej i nie jest tak pojemny (3)

      Wyobraź sobie, że zamiast starej SKM do Wejherowa masz tramwaj - trochę słabo.

      • 19 0

      • Ale jest bardziej dostępny (2)

        Zresztą chodzilo o udrożnienie południowych osiedli Gdańska - tu by starczył tramwaj, dojazd z niepolomickiej czy wielkopolskiej na pętlę w 5 min zamiast obecnych 20-30 załatwiłby sprawę w zupełności. Na łostowice świętokrzyska obecnie jest pełna infrastruktura transportowa tramwaj do centrum i dolnego tarasu, 162/262 do Wrzeszcza, 120/155 w zachodnie części miasta. Nie ma sensu tego dublować. Jak ktoś ma potrzebę jechać dalej to jest SKM na Śródmieściu, choć po co jeździć do Wejherowa? Widać że dla włodarzy główną ideą tego projektu jest jak zarobić na nim dając deweloperom kolejne tereny do betonowania.

        • 0 20

        • Może ludzie nie chcą jeździć z Niepołomickiej do Wrzeszcza godzinę.

          • 17 0

        • Spacer jest jeszcze bardziej dostępny

          Wychodzę z bloku i już jestem na spacerze. jednak trzeba też mieć mozliwość dotarcia do celu w rozsądnym czasie i warunkach.

          • 15 0

    • Z Łostowic już teraz jedzie tramwaj i jedzie się do centrum milion lat. Wiele osób by się przesiadło w kolej bo jest po prostu szybsza plus ma o wiele większą pojemność. Już teraz tramwaje na łostowicach nie wyrabiają

      • 19 0

  • (9)

    Jestem za budową nowych linii kolejowych, ale ta wizualizacja wygląda tak masakrycznie, że mam nadzieję, że nigdy nie powstanie. Linia nad Traktem Św. Wojciecha jest szczególnie porażająca. Zero szacunku do otoczenia, tylko beton.

    • 24 30

    • Jaką widzisz alternatywę? (7)

      Ale taką z szacunkiem dla otoczenia.

      • 14 0

      • trzcina, mokradła i paprocie

        duzo paproci

        • 12 0

      • (1)

        Park dla mieszkańców!

        • 3 0

        • Rark & RIDE

          • 1 0

      • (3)

        No pewnie, hejtujcie od razu.
        Jak obecnie coś nie jest szarym betonowo-szklanym klocem to "wstecznictwo".

        Okolica jest ceglano-eklektyczna. Wiadukt powinien być nowoczesny nawiązujący elementani do kanału Radunii i okolicznej zabudowy. Może jakieś ceglane lub klinkierowe wsporniki, czarne kute elementy? Dlaczego zamiast tych paskudnych, szarych okrągłych kolumn nie zaprojektować wsporników estetycznych, które tworzyłyby pod wiaduktem ciekawą przesteń miejską? Po zbudowaniu tych kolumn zaraz do dzieła wkroczą graficiarze i obszczymury. Czemu z lenistwa tworzymy takie "socjalistyczne" potworki, które generują strefy wykluczenia i utrwalają patologie urbanistyczne poprzedniej epoki? Czemu lubujemy się w makabrycznych wiaduktach typu Nowa Wałowa zamiast stworzyć coś funkcjonalnego i estetycznego?

        • 2 6

        • Nastepny miłośnik (1)

          Czerwonej, brudnej cegły pruskiej

          • 5 0

          • Wyburz Orunię i zacementuj kanał Radunii miłośniku betonu.

            • 0 2

        • ceglane lub klinkierowe wsporniki

          Racja. Po takich przecież graficiarze nie bazgrają, bo to dla nich świętość.

          • 2 0

    • Wiadukt ma być wiklinowy?

      Wiadukt jest najprostszy jaki może być. tory jakoś muszą dojść do Madalińskiego i dalej.

      • 11 0

  • Opinia wyróżniona

    Ktoś odleciał z wizją zagospodarowania (30)

    Pętla Łostowice-Świętokrzyska jest mniejsza niż na wizji i ma inną zabudowę wokół. Poza tym, gdzie jest tam parking, gdzie ludzie korzystali by na zasadzie Park&Ride? Po to był robiony ten parking. Przystanki wyglądają dobrze ale brakuje mi miejsc do parkowania. Gdzie ludzie jadący z Pruszcza mogliby zostawić auto i pojechać PKM?

    • 184 33

    • Ludzie z Pruszcza wsiadają w Pruszczu. (4)

      Jaki jest sens jechania z Pryszcza na LOS?

      • 38 5

      • Zdziwiłbyś się ;) (2)

        Cała Rotmanka wali przez Borkowo i Kowale. Pruszcz też się rozbudował w kierunku PD Gdańska. Przejedź się to się wypowiesz...

        • 18 4

        • Rotmanka to nie Pruszcz (1)

          To już jest za granicą miasta.

          • 9 0

          • kapitan oczywisty sie znalazl, wiadomo ze Rotmanka to jak Pruszcz.

            • 8 2

      • Północ Pruszcza, a Rotmanka

        Obecnie ta granica kompletnie się zatarła i gdyby nie znam nikt by nie wiedział, że Rotmanka nie należy do Pruszcza.

        • 6 0

    • Ludzie jadący z Pruszcza? (1)

      Przecież to jest nie po drodze.
      Potrzeba by wybudować tory dla SKM ułożone równolegle do istniejących torów kolejowych pomiędzy stacją Pruszcz Gdański a stacją Gdańsk Śródmieście.
      Łączenie PKM południe na tym etapie z Pruszczem Gdańskim nie jest trafione.
      Te przystanki będą obsługiwały osiedla okalające przystanki, nie zaś okoliczne miejscowości.
      Natomiast lokalnie zawsze można dojechać autobusem, tramwajem, rowerem czy też hulajnogą, bądź zwyczajnie dojść pieszo.
      Dla obsługi okolicznych miejscowości potrzeba rozbudowy PKM południe o pozostałe etapy i to jak najprędzej, bo to stamtąd płyną największe potoki pojazdów zakorkowując całe miasto.
      PKM jest przede wszystkim potrzebne dla okolic.

      • 17 3

      • jak nie po drodze? ja jezdze do pruszcza niepolomicka

        • 5 2

    • Taaa, pętla ŁŚ najbardziej po drodze z Pruszcza

      • 10 1

    • P+R zostanie przeniesiony na Węzeł Kowale

      • 15 2

    • Zgadza się ! (2)

      Student odleciał ( ciekawe co on/ona bierze - po jednej kawie nikt nie ma takich wizji ), a może zlecający takie wizualizacje chcą wcisnąć komuś kit - 60 letnie pociągi na obrazkach to stare 60-letnie tzw. "Babcie" ( kolejowy fenomen ). Zagadka: zdjęcie 4/18, prawa strona - dokąd jadą samochody ( do głównej linii kolejowej i co dalej ? ), jak jest połączona linia PKM do głównej linii kolejowej ?

      • 8 7

      • Jeszcze lepiej - zdjęcie nr 11 (1)

        "Realistyczna' wizja - tory tramwajowe 10-15 cm ponad nawierzchnię jezdni dla samochodów.
        Autor to chyba jakiś prorok, hehehe

        • 4 5

        • Proponuje jeszcze raz spojżeć na MAPĘ

          Tam jest naprawdę sporo zmian w układzie drogowym, które mocno zmieniają perspektywę tego skrzyżowania. O dziwo zaplanowano duże lepsze rozwiązanie od obecnego. Wyciągnięto wreszcie w nim to co udało się osiągnąć na skrzyżowaniu Havla - AK.

          • 3 0

    • Dlaczego przy przystankach nie ma być żadnych parkingów???? No chyba nie myślą, że każdy przyjdzie "z buta"?

      • 5 8

    • Mają parkować w Kowalach. A na ŁŚ będzie parking, pod budynkiem usługowym

      • 5 1

    • i tak postawią ohydne niepraktyczne czerwone budy - fuj

      • 4 7

    • Właśnie o to chodzi żeby ludzie przesiedli się na kolej a nie park and ride (1)

      W dużych miastach nie ma parkingu park and ride na stacjach metra

      • 9 2

      • w Wawie są

        Młociny np. bardzo dobrze funkcjonują, P&R zbiera ludzi z północnych dzielnic Wawy nawet po drugiej stronie Wisły jak Białołęka. Dalej ludzie jadą do centrum metrem

        • 2 1

    • Pruszcz Gdański ma swój P&R

      Tutaj ewentualnie mogłoby korzystać Borkowo.

      • 5 1

    • (5)

      Pytanie tylko komu będzie służyć ta inwestycja ludziom którzy nie płacą podatków w tym mieście. Brawo pani pseudo prezydent

      • 2 12

      • No przecież! (4)

        Wiadomo, że na dolnym tarasie to mieszka sama rdzenna elita płacąca podatki, a na Południu jedynie przesiedleńcy z Mrągowa nadal tam zameldowani. Z której gałęzi odpadłeś zakompleksiony patałachu?

        • 14 4

        • (3)

          Umiesz czytać ze zrozumieniem? Kto nie płaci podatków w Gdańsku? Mieszkańcy ościennych gmin

          • 1 7

          • To mamy wywalić SKM, bo zahacza o Pruszcz i Małe Trójmiasto? (2)

            • 7 1

            • nie tylko po co budować kolejną

              • 0 4

            • Może wprowadzić wizy dla ościennych gmin :D

              • 3 0

    • Budyńlańdia

      Co ci planiści ćpają ?Mają niezłą wizję likwidując parking na węźle przesiadkowym Świętokrzyska i planując gęstą zabudowę przy torach.Kto obecnie będzie chciał mieszkać bezpośrednio przy torach,chyba tylko entuzjaści stukotu kół.Paranoja

      • 3 8

    • Nie będzie parkingu wg wizualizacji

      • 0 0

    • I taki nie

      Też tak myślałem, gdy wiozłem mapę i mówię, ale tu się nic nie zgadza. Po krótkiej analizie wyszło, że samo skrzyżowanie znacznie zmniejszono i zajmuje ono dużo mniej i inaczej wygląda. Co by nie mówić, jest ono dużo lepiej poprowadzone i sądzę, że ten przebieg byłby nawet obecnie lepszy, a nie z tak olbrzymim rondem, które nic nie daje, a tylko tworzy 4 skrzyżowania zamiast jednego.
      Parking dalej będzie tylko, że w samej galerii, bo to ona będzie na tym parkingu. A galeria biurowo, handlowa w tym miejscu była by bardzo dobrym urozmaiceniem, bo w pobliżu nie ma nic takiego. Oczywiście nie mówię, że ma zaraz być coś na kształt Galeria Morena, a raczej coś w kierunku Manhatan/Madison. Czyli sklepy i biura.

      • 5 2

    • park and ride ma bye na obrzeżach miasta a nie - de facto - w środku.

      jaki sens ma zachęcanie do przyjadą w tę okolicę? By zawalać Świętokrzyską/Nową Świętokrzyską? Niech samochody zostawiają znacznie dalej.

      • 4 0

    • Pruszcz niech sobie swoją linie PKM zrobi bo i tak mają od nas linie 107 za którą nie płacą, po za tym będzie przystanek Trakt Św. Wojtka

      • 1 1

    • Kierowców podda się eutanazji.

      W nowym, pięknym świecie nie będzie dla nas miejsca.

      • 2 1

  • II etap budowy świętokrzyskiej (1)

    HMMM a kiedy był pierwszy etap ????

    • 10 1

    • Poszukaj w archiwum, była mowa co i kiedy.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Ta inwestycja nie rozwiąże problemów komunikacyjnych z dwóch podstawowych powodów (31)

    1. Kolej nie będzie żadną alternatywą dla obecnej infrastruktury, tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - ten odcinek kolei od petli swietokrzyska do Śródmieścia jest dublowany i przez tramwaj i przez 256. Odcinek z Kowal do Łostowic załatwił by tramwaj, kolej ma mało przystanków więc będzie się nadawać tylko dla osób jeżdżących do Przymorza , tramwaj staje co 300 m można dotrzeć nim wszędzie. Poza tym jest to osobny bilet jeśli ktoś nie ma karty mieszkańca.
    2. Jeśli wizja jest taka że dobudujemy tu po budowie PKM biurowce, bloki, miejsca pracy to zjedzie nam się tu jeszcze więcej ludzi- a zatem możliwości komunikacyjne kolei zostaną zjedzone przez nowych użytkowników tych terenów a istniejący będą dalej mieli to samo.

    • 34 240

    • Jak ktoś porównuje wprost możliwości transportowe tramwaju i pociągu, to wielu spraw związanych z tym projektem nie zrozumie

      • 80 3

    • (4)

      Tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - widzę matematyka to jakaś czarna magia. Tramwaj jedzie 17 minut rozkładowo z ŁŚ do Śródmieścia. W tym czasie z Wielkopolskiej dzięki PKM Południe będzie się w okolicy Politechniki

      • 48 4

      • (3)

        Tylko że tramwaj dociera do większej ilości miejsc niż SKM dlatego pomysł nie trafiony

        • 3 32

        • Racja, zlikwidujmy Pendolino, zatrzymuje się tylko w Warszawie i Krakowie.

          • 29 1

        • Może lepiej tą kwestie zostawić ludziom znającym się na transporcie i komunikacji

          • 10 1

        • A autobus do jeszcze większej, nie mówiąc już o samochodzie czy rowerze. Zaczynasz łączyć kropki?

          • 0 0

    • Łał, nie rozumiesz wielu rzeczy (3)

      Zarówno związanych z tym projektem jak i tego jak rozwija się komórka miejska w okolicach linii kolejowych z podmiejskimi pociągami. Powiem Ci tyle, jeśli wybudują tę PKM to mocno się zdziwisz ze swoimi poglądami

      • 39 2

      • Co to jest komórka miejska? (2)

        • 7 8

        • Nie zadawaj mu takich pytań on nawet nie rozumie co napisał.

          • 5 3

        • coś co sie rozwija w okolicach duzych miast, np. osiedle pod miastem jest komórką ktora jak sie jak skomunikuje z miastem będzie stanowić jej noclegownię bo ludzie będą chcieli tam mieszkać, a jak sie nie skomunikuje to będzie pipidówa podmiejska gdzie bufony beda jezdzic samochodami i wszedzie sie spieszyc. Dzieci w pipidówach są osamotnione bo nie mogę pojechać do kolegów jak rodzic go nie zawiezie.

          • 0 0

    • (4)

      Tramwaj do Śródmieścia 25minut z pętli. Z Niepołomickiej dojazd do pętli niezależnie od środka transportu - 20 minut. PKM 9 minut. Jest różnica.

      • 23 3

      • (3)

        Później 5 minut na przystanek 10 minut na przesiadkę i wyjdzie na to samo, SKM dociera do wąskiej ilości miejsc dlatego nie jest dobry rozwiązaniem, podróżować będzie wąskie grono ludzi

        • 2 24

        • Faktycznie

          Przecież na trasie obecnej SKM to każdy jeden ma przystanek pod swoim oknem.

          • 9 1

        • Pociągi do Warszawy też nie zatrzymują się na każdej stacji

          a jednak ktoś nimi jeździ. Dziwne, prawda?

          • 18 1

        • Czekaj Czekaj

          Przecież pomiędzy planowanymi przystankami zmieści się co najwyżej 1 przystanek autobusowy. Na trasie 4km masz 3 przystanki SKM, czyli 1 co 2km. Przejście około 2km to 12 min. Zakładając najgorszy scenariusz to będziesz mieszkać nie dalej niż 1,5km czyli 9min. Autobusem też pewnie jechałbyś do pętli i przesiadka na tramwaj, więc przesiadki nie ma co uwzględniać, bo będzie trwała tyle samo. Do Tramwaju też idziesz 5min.

          • 3 3

    • (3)

      SKM nie rozwiąże problemu, i**otycznie wydane pieniądze, mam wrażenie że miasto bardziej dba o sąsiednie gminy niż własnych mieszkańców

      • 3 28

      • (1)

        To powiedz, co go w takim razie rozwiąże malkontencie. Czekamy na propozycje. Może lotnisko dla awionetek?

        • 12 3

        • Normalna sieć dróg, tramwaj, buspasy, SKM to ostatnia inwestycja powinna być.

          • 4 20

      • "muzgu" .... rowieąże wiele. SKM nie stoi w korkach, tramwaj też nie.

        ale tramwaj jest do obsługi mniejszych przystanków i może jezdzic czesciej. Autobus i fura stoją w tym samy korku. Jest jeszcze rower tylko jak kots sie przeniósł z wiochy do miasta to kupił furę i z niej nie wyjdzie ,bo co by se sądziediz pomyśleli , że biedak ?

        • 0 0

    • Kompletnie nie rozumiesz po co robi się kolej (4)

      PKM nie ma być po to abyś dotarł do Gdańsk Centrum. Raczej po to abyś dotarł szybko do Gdańsk Przymorze, Sopot, Gdynia Łużycka, Gdańsk Rębiechowo. Problemem południa jest obecnie to, że 100 ludzi przewala się autami, bo dotarcie do miejsc Pracy. Do tego powinna być jeszcze rewitalizacja lini do nowego portu, tak aby wsiadając w Kowalach do Nowego Portu lub Gdańsk Oliwa dotrzeć w 35min max. Taki odcinek autem pokonuje się około 45-60min. Do przystanków kolejowych masz dotrzeć właśnie autobusem (2-3 przystanki max) lub właśnie tramwajem (2 przystanki max). Komunikacja Publiczna musi być przesiadkowa i musimy się nauczyć z tego korzystać. Transport publiczny nie może polegać na tym, że wsiadasz i jedziesz jednym transportem całą trasę, bo wtedy będzie mniejsza częstotliwość.

      • 16 0

      • No i do tego (3)

        Ta linia PKM ma być przedłużona z Kowal dalej, na tereny podmiejskie w rejonie budowanej OMT

        • 1 1

        • No, tak niekoniecznie

          A już zwłaszcza nie szybko

          • 2 0

        • Nie ten kierunek (1)

          Przystanek Kowale jest przy ulicy Guderskiego i linia będzie potem szła w kierunku Kokoszek. To o czym piszesz to raczej bardzo odległy plan, na który póki co nie ma chętnych. Oczywiście jak tak dalej będzie się ta część miasta rozrastać, to w 2030 będzie i taka koncepcja, ale realizacja w kierunku OMT to raczej 2040. Pytanie brzmi czy aby za 17 lat będzie to tak wyglądało.

          • 3 0

          • Wiesz jak szybko mija 17 lat?

            Tereny między OMT a Gdańskiem będą si3 zabudowywać, domkami, bo koszty budowy i potem życia na przedmieściach są mniejsze.
            Szczególnie jeśli zbuduje się tam wygodną PKMkę

            • 3 0

    • Jesli czestotliwosc jazdy bedzie jak pkm z wrzeszcza przez bretowo do Gdyni (1)

      to zadna alternatywa. Pkm co godzine to dla emerytow moze.

      • 5 3

      • Częstotliwość będzie taka jak SKM, bo PKM Południe będzie przedłużeniem linii SKM nie PKM.

        • 0 0

    • to nie jest prawda. Z Kowal do Wrzeszcza będzie się jechać 17 minut.

      • 3 1

    • chcialem tylko zauwazyc..

      ... ze nie piszemy do Srodmiescia, tylko do Gdanska, oraz do Przymorza, tylko na Przymorze. Wciaz zastanawiam sie czy jeszcze czy do Lostowic, czy na Lostowice. Poza tym szafa gra i jest beka ;-)

      • 2 2

    • Oho, zbliżają się wybory, dlatego taki wysyp ostatnio planów, wizualizacji inwestycji o których gdańskie PO snuje opowieści od dziesięcioleci.... Przecież oni tego nie wybudują...

      • 3 3

    • PKM wygrywa z tramwajem i autem na długim dystansie

      Celem projektu jest skomunikowanie południa z miejscami pracy żebyśmy nie musieli zasyfiać miasta spalinami stojąc korkach. Dużo ludzi nie ma innej opcji. Tramwaj do Jelitkowa jedzie 1,5h muszę do niego iść 20 min i po pracy kolejne 10. Razem z czekaniem to wyprawa na 2,5h. W tą i z powrotem to 5h w drodze właśnie dlatego że tramwaj staje co kilkaset metrów. Auto (a w ładną pogodę rower) są znacznie szybsze. Tylko PKM skłoni ludzi pracujących we Wrzeszczu, na Przymorzu, w Oliwie, w Sopocie itd. do komunikacji miejskiej. To odciąży drogi i odetchną wszyscy.

      • 5 0

    • to powiedz detektywie czemu jest SKM a nie tamwaj wzdłuż Grunwaldziej/Niepodelgłosci ? I czemu jest PKM zamiast tramwajów? Mało tego , czemu SKM jest oblęzona przez klintów ?

      • 0 0

  • A jak tam ul. Nowy Swiat?

    Partacze

    • 2 2

  • Moim zdaniem PKM top poroniony pomysł. Za mały na dzisiejsze potrzeby i na te przyszłe. Ładne obrazki niczego nie zmienią. (5)

    Potrzebna jest dzisiaj gęsta sieć metra. Promieniście od centrum. Po prostu nie ma już miejsca. Wszystko poszło pod deweloperkę i kierowczyków. Trzeba więc zejść do podziemi. Pisze się projekt, wniosek do UE, póki nas pislam nie wyprowadzi, i do dzieła.

    • 12 24

    • Spoko (3)

      Tylko pomnóż obecny szacunkowy koszt x 20.

      • 5 3

      • Dla kierowców winiety miesięczne i szybko sie zwróci. (2)

        W dużych miastach powstają takie projekty i są realizowane, również w Polsce. Skoro jest możliwość otrzymania środków z UE to czemu nie zrobić tego porządnie?
        Inwestycja w asfalt niczego nie rozwiązuje, wręcz przeciwnie.

        • 1 6

        • Można by jeszcze opodatkować pojazd w zależności od ilości kół

          • 2 0

        • takie projekty i są realizowane, również w Polsce

          Że jak? Pierwsze słyszę. Daj jakiś przykład bo ściemą zalatuje. Poza tym jaka inwestycja w asfalt, skoro mówimy o budowie PKM??

          • 0 0

    • Sztolnie wydrążyć i statki puszczać

      • 3 0

  • kiełbasa wyborcza !

    • 9 7

  • Temat wałkowany od lat (4)

    Co rusz nowe plany, dokumentacje. A dalej nic się nie dzieje. Południe tonie w korkach i tylko karmi się ludzi mżonkami o tym jak to będzie w przyszłości.

    • 33 11

    • To łaskawie popatrz, jak wyglądało powstawanie PKM (2)

      • 4 1

      • Gdzie? Na południ? (1)

        Mnie interesują te rejony i tu tu trąbią od tym od lat a nic się nie dzieje.

        • 3 2

        • A wiesz, że PKM funkcjonuje od 2015 roku?

          • 2 0

    • To nie trzeba głosować na rządzących, którzy blokują środki na rozwój i zablokowali plan dla pomorza.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane