• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii

Michał Brancewicz
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • Wizja zagospodarowania terenów przy przystanku PKM Trakt św. Wojciecha.
  • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.

W ramach PKM Południe powstanie sześć przystanków: dwa na estakadzie, dwa podziemne i dwa w głębokim wykopie. Prace projektowe podzielone zostaną na trzy zadania i potrwają do 2025-26 roku. Sama budowa 7,5-kilometrowej linii kolejowej w mieście ma się zakończyć do końca 2029 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wizję PKM Południe?

Na ukończeniu są prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym i coraz więcej wiadomo na temat tego, jak w przyszłości może wyglądać PKM Południe oraz najbliższe otoczenie nowej linii kolejowej.

Oczywiście szczegóły zostaną dopracowane podczas prac projektowych.

W ciągu dwóch-trzech tygodni ogłoszony zostanie przetarg, który składa się z trzech zakresów, jednego kolejowego i dwóch drogowych.

Trzy zadania projektowe PKM Południe:

  1. budowa 7,5 km linii kolejowej od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowa bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową E65,
  3. budowa drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Dokumentacja ma być ukończona w 2025 lub 2026 roku.



Przystanki PKM Południe nie będą takie same



Pomorska Kolej Metropolitalna zaprezentowała wstępną koncepcję tego, jak mają wyglądać poszczególne przystanki. Tym razem nie będą jednolite, co charakteryzowało pierwszą linii PKM. Tam każdy peron ma czerwoną wiatę.

- Przystanki będą różniły się konstrukcyjnie, bowiem zakładamy powstanie dwóch na estakadzie, dwóch w głębokim wykopie i dwóch podziemnych - wyjaśniał Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA podczas debaty zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto na targach Trako.


6 przystanków PKM Południe:

  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.


Przestrzenie publiczne, miejsca pracy, mieszkania i usługi



Natomiast wizja tego, jak wyglądać może teren wokół przystanków, wyszedł spod ręki projektantów Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
- Bardzo ważne dla nas było, podczas projektowania okolic przystanków, by znalazły się tu nowe miejsca pracy oraz poszerzył się zakres i obszar usług. Co zyskają mieszkańcy? Szybki dojazd do centrum, szerszą ofertę usług społecznych, nowe miejsca pracy, atrakcyjne przestrzenie publiczne z ofertą kulturalną; kolej, która łączy, a nie dzieli - wyliczała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Kowale.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
Koszt budowy PKM Południe szacuje się na ok. 2 mld zł. Według założeń realizacja potrwa do końca 2029 roku.

Wydarzenia

Trako (8 opinii)

(8 opinii)
targi

Miejsca

Opinie (279) 6 zablokowanych

  • pętla Łostowice Świętokrzyska (1)

    1. Może twórca wizualizacji wyjaśni jak z ul. Sosnkowskiego wjechać w Havla? Jak pojechać w kierunku Kowal? I jak jadąc Świętokrzyską z dołu skręcić w Sosnkowskiego - teraz jest na wyskości Sosnkowskiego zawrotka a na wizualizacji tego nie widać.
    2. Jak tramwaje skręcą pod kątem 90 stopni?
    3. Budynki na terenie pętli są za wysokie. Nie powinny być wyższe niż budynki mieszkalne dookoła.
    4. Brakuje parkingu na pętli.

    • 10 7

    • nie ma maczka

      i dlaczego zniknął McDonald? :(

      • 5 0

  • Zbudujcie choć 1 metr nowego nasypu pod tory, to uwierzę w PKM Południe (1)

    Bo te wizualizacje nic nie znaczą, a tak bardzo pachną wiosenną kiełbasą wyborczą.

    • 16 6

    • Najpierw nasyp, potem projekt? Odważne

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    (35)

    Hi, hi, oczywiście popieram rozbudowę kolei , bo to jedyne remedium na problemy południa, ale przyznam że na tych wizualizacjach brakuje tylko tresowanych tygrysów:) Podejrzewam, że okolica PKM będzie bardzo gęsto i bezwładnie zabudowana.
    Południe Gdańska to ogólnie encyklopedyczny przykład tego jak wygląda niewtrącanie się włodarzy(korupcja) i zostawienie "rozwoju" miasta niewidzialnej ręce rynku. Dzięki dużemu popytowi w tej okolicy(powodowanym absurdalną drożyzna w starych dzielnicach), również zasadzie: "co się nie zrobi, to i tak się sprzeda" - południe stało się chaotycznym wysypem grodzonych osiedli wysepek, a to wszystko układem drogowych przystosowanym na dojazd traktora na pole szwagra. Zabawna jest też cena mieszkań w okolicy, biorąc pod uwagę korki oraz bliskość śmietniska. Zabawne jest też przerzucanie gniewu sloikow na miasto, jakby jego wina było oszukiwanie ludzi przez deweloperow.
    Narzekacze powinni się naprawdę cieszyć, że w tamtym burdelu udało się jakimś cudem znalezc grunty pod rozbudowę SKM/PKM, bo mimo dużych kosztów budowy, w jakiejś części ucywilizuje to okolice.

    • 318 43

    • Totalnie nie masz racji (18)

      Ani nie jestem urzędnikiem ani architektem ale Gdańsk ma jedne z najbardziej dopracowanych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Wszystkie są dostępne w BIP. Totalnie zgadzam się z tym, że Gdański magistrat jest opieszały w realizacji inwestycji komunikacji i publicznych w rejonie południowych dzielnic ale nie można mówić o tym, że teren ten jest zostawiony deweloperom. W dokumentach planistycznych zostały dokładnie określone proporcje budynków, ogólnodostępne ciągi komunikacyjne czy przestrzeń usługowa, które deweloperzy muszą uwzględnić budując swoje osiedla. W przeciwieństwie do wielu innych miast w Polsce, w Gdańsku nie powstają tak zwane osiedla łanowe (z kilkoma wyjątkami). Zresztą widać to w ilości rezerw terenowych, które pozostają niezabudowane. Wszystko można zobaczyć na zdjęciach lotniczych miasta.

      • 16 37

      • Kilkoma wyjątkami? XD Cała Starogardzka, Niepołomicka, Wielkopolska, itd. to urbanistyka łanowa. (2)

        A rezerwa terenu pod komunikację jest sukcesywnie oddawana deweloperom. Plany zagospodarowania były bardzo dobre, dopóki nie dobrała się do nich ekipa Adamowicza. A teraz to w ogóle jest dramat. Psują, co było dobrego.

        • 45 10

        • Reaktywacja kolejki SKM do Nowego Portu (1)

          Miała być reaktywacja obiecana przez PiS linii z Gdanska Głównego przez Nową Letnicę do Brzeźna.Ani widu,ani słychu.

          • 3 7

          • Przez PIS ? A co oni mają wspólnego z Gdańskiem ?

            • 0 0

      • (4)

        Przecież przejazd przez południe to męka. Gdzie tam masz doskonale plany zagospodarowania hahahah.
        Hahahah.

        • 23 3

        • Plany, a realizacja to dwie różne rzeczy (3)

          Na przykład w 2017 miała się zacząć budowa tramwaju z Południa do Wrzeszcza, który był w planach.

          • 13 2

          • Skoro rozliczasz włodarzy po planach, to nic dziwnego, że jest coraz gorzej. (2)

            • 3 3

            • Póki co, to Pani Oli udało się zbudować łącznik do Niepołomickiej o długości 300m :)

              • 6 0

            • Mam rozliczać jakość planów z realizacji?

              Czy spamisz, żeby spamić?

              • 1 2

      • Totalnie ma rację (1)

        Gdańsk szpanował na prawo i lewo wysokim pokryciem planami, tylko że właściwie nic w nich nie ma i są efekty - Południe to katastrofa, naturalnie piękny teren zabudowany osiedlami wyglądającymi jak socjal (w wielu nie ma nawet parkingów podziemnych a w zamian hektary parkingów pod oknami mieszkan). Przykład z tu i teraz - Letnica = kawałek Chin nad polskim morzem. Jedyny plus jest taki, że kilka obszarów na Południu teraz rozwija się znacznie lepiej niż wcześniej (czyli dało sie od początku, zmarnowano 25 lat).

        • 20 3

        • Przesadzasz

          Pokrycie planami było i jest bardzo ważne, bo umożliwia rozpoczęcie procesu budowlanego. Na Południu były po prostu tereny rolnicze, to były jeszcze niedawno wsie z polami: Jasień, Szadółki, Łostowice, itd.
          Nawet ogólne przeznaczenie w planie zagospodarowania tych terenów pod zabudowę mieszkaniową dawało dopiero możliwość budowy, inaczej mógłbyś tam tylko końmi orać. No i drugi plus- tereny te były prywatne, rolników co umożliwiało gospodarkę rynkową gruntem, sprzedaż developerom.
          Tego wszystkiego inne miasta nam zazdroszczą, bo z planami zagospodarowania nawet w stolicy jest słabo i wszystko buduje się na decyzjach, bez planu zagospodarowania....

          • 2 6

      • chyba nie wiesz o czym piszesz (4)

        Gdańsk obecnie wygląda jakby ktoś na kacu rzucał kamieniem i losowo sobie stawiał osiedla i zabudowę. Plany rozwoju wbrew pozorom były szczegółowo rozpisane w PRL, gdzie planowane były np szlaki komunikacyjne. Nie mówiąc o planowaniu przestrzennym osiedli. Teraz jakiś pajacyk kupi sobie kawałek pola, wybuduje osiedle bez dojazdu a miasto musi zapewniać infrastrukturę. Takich przykładów w tym fatalnie zarządzanym mieście jest multum. Pierwszy przykład z brzegu - droga przez środek pól na Wyspie Sobieszowskiej. Tam od ponad 20 lat chyba nie była remontowana główna droga a te barany wybudowały drogę przez środek pola. Przypadek ? Nie, wiadomo kto ma tam działki i komu ma to służyć dobrze. To co się dzieje na Wyspie Spichrzów, 80% tych budynków to szajs budowany po taniości, przejedź się Toruńską i zobacz co za syf tam wybudowali. A zapowiadało sie dobrze na początku... Gdzie jest Droga Zielona ? Gdzie jest planowany ciąg który miał przechodzić jak droga szybkiego ruchu przy torach gdzie przez lata rezerwa była terenowa przewidziana ? Takie przykłady można mnożyć.

        • 13 3

        • pajacyk kupi sobie kawałek pola (3)

          No tak jest, ponieważ Południe to w dużej mierze dawne pola i łąki, które były własnością prywatną, a nie miejską. Dodaj do tego ustawę Lex Developer i efekt jest taki, a nie inny.

          • 5 1

          • (1)

            z lex developer to miasto Gdansk akurat chyba wszystko zablkokowalo

            • 5 1

            • Tyle, że większość tych terenów już dawno kupili deweloperzy

              A osiedla się nowe pojawiają w miarę kończenia poprzednich zabudowań.
              Miasto ma przewidziane drogi, ale nie ma pieniędzy na ich budowę. Deweloperom nie może zakać budowy, lub nakazać budowę drogi, jeżeli budują zgodnie z wcześniejszym zagospodarowaniem. Deweloperzy budują specjalnie powoli, aby wykazywać, że niby to tylko raptem kilka bloków.

              • 3 0

          • Tyle, że lex developer był uchwalony lata lata potem

            patologia w planowaniu trwa od 1998, wtedy była szansa na ciekawą odbudowę wielu miejsc, zamiast tego poszli po taniości byle więcej byle taniej.

            • 2 2

      • (1)

        "Gdańsk ma jedne z najbardziej dopracowanych Planów Zagospodarowania Przestrzennego" teraz to żeś koleś zabłysnął !?!?!?

        • 6 2

        • cd. Wytłumacz nam dlaczego do tej pory nie została dokończona w 100% Armii Krajowej/Łostowicka/Havla tj. brak przejazdu "górą" w stronę obwodnicy ? Od ilu ładnych łat są gotowe nasypy na estakadę ? Są tam przecież wylane, zabezpieczone i zakopane fundamenty pod filary, tylko ciekawe w jakim one są teraz stanie ? Odpowiedz man prosimy władco wiedzy...

          • 5 2

      • Rezerwy terenowe ? Od razu widać że w Gdańsku nie mieszkasz.

        • 0 0

    • Pisałeś przy kawie zza biurka w urzędzie miejskim? (5)

      To "miasto" decydowało, komu dawało pozwolenie na budowę, deweloperzy nie weszli na te tereny na rympał.
      A rezerwa terenów była pod Nową Małomiejską i Nową Świętokrzyską, i to "miasto" (a konkretnie urzędnicy Adamowicza) wydawali kolejne pozwolenia na budowę w tej rezerwie terenu pod komunikację. Oraz przez dekady odwlekali budowę tych ulic.
      Co więcej, to "miasto" (a konkretnie urzędnicy Dulkiewicz) zdecydowali, że odchodzą od budowy Nowej Świętokrzyskiej nawet w najbardziej okrojonym wariancie i teraz będą "budować" PKM Południe.
      Więc nie zwalaj zapaści urbanistycznej Południa na deweloperów i ludzi, którzy kupowali te mieszkania - bo wszystkie decyzje zapadały w "mieście"...
      Na marginesie - według mnie PKM Południe nigdy nie powstanie.

      • 29 7

      • Następny co wierzy w "jeszcze jeden pas tym razem na pewno rozwiąże problemy"... (2)

        • 22 9

        • (1)

          Jeszcze jeden, co przykleił się do asfaltu.
          Bo asfalt to zło xD

          • 10 5

          • Nie masz drogi z domu do dowolnego miejsca gdzie chcesz się dostać?

            • 2 4

      • Hmm....

        A to ja z chęcią przyjmę poważny zakład o to, że jednak powstanie.
        Jesteś gotowy się o to założyć? Czy tylko chciałeś tak sobie pomarudzić ?

        • 5 4

      • W punkt, zresztą dziwnym trafem niektórzy w najlepszych miejscach

        w mieście po kilka mieszkań mają, od tak z pracy na państwowym. Gdybyś ty albo ja lub ktokolwiek inny w taki sposób usprawiedliwiał i tłumaczył wydatki np. przy prowadzeniu dzielności to skarbówka by dojechała kogoś takiego w moment bez żadnych skrupułów. Podobnie inne instytucje, typa przez 2 lata ciągli po sądach za to, że wyciął na własnym polu drzewa, które sam posadził. Tutaj deweloperzy wycinają hektar lasu mając wy*bane na wszystko śmiejąc się z tego i nikt im nic nie robi, bo czym jest 1000 zł kary za wycięcie 100 letniego zdrowego drzewa ? To stado baranów dążyło do tego, aby nabrzeża i całą Wyspę Ostrów pod deweloperkę przeznaczyć...Gdynia podobnie. To jest chore. Wiecie dlaczego Most Wantowy w Gdańsku jest taki niski ?, czemu Most Siennicki nie jest jeszcze odbudowany bo stary siada (a miał być albo jako zwodzony albo podwyższony o 10-15 metrów ? Czemu przez lata nic nie działo się z nabrzeżami przy Martwej Wiśle, czemu tak miastu zależało na terenach przy Westerplatte ? Wiecie kto czaił się na te działki i na działki na Wyspie Ostrów ?

        Słyszeliście o projekcie Neptun II - czyli osiedlu apartamentowców i hotelu przy ujściu Wisły w pobliżu przebudowanego na marinę Basenu Westerplatte przy Nabrzeżu Pokoju i podobnej akcji przy Basenie Władysława IV ?

        • 8 1

    • Się nie zgadzam (2)

      Projekt wygląda dobrze, oczywiście trzeba dopracować rozwiązania ale wizja jest ok, jeszcze biorąc pod uwagę skomplikowanie terenu.
      Cieszy zwrócenie uwagi na przejścia i przejazdy pod/nad linią, aby nie powstało to słynne " cięcie tkanki miejskiej".
      Fajnie, że wokół przystanków powstanie intensywniejsza zabudowa biurowo- usługowa, tego potrzeba w dzielnicy mieszkaniowej aby nie jeździć do centrum. Część osób tam mieszkających będzie miało pracę w swojej dzielnicy (tak jest np. na Przymorzu)

      • 8 2

      • (1)

        Przepraszam, co powstanie? Przecież tu jest blok na bloku, jak tu wciśniesz biura i usługi?

        • 6 2

        • To skąd co chwila nowe budowy?

          Miejsca jeszcze jest pełno.

          • 4 1

    • Poludnie jest najlepsze! (3)

      Bzdury. Mieszkania na poludniu nie zamienilabym nawet na wieksze na przymorzu. Ostatnio znajoma kupila mieszkanie na zabiance, kolo plazy ale w mieszkaniu zmarł i zaczal rozkladac sie czlowiek. Wielkie dzieki.

      • 4 19

      • (2)

        na południu ludzie są nieśmiertelni i nikt nie umiera

        • 27 1

        • Na Południu nie ma znieczulicy, z której znane jest pokolenie PRL.

          • 2 6

        • Szadółki konserwują

          • 11 0

    • Zabawne to są władze miasta, które oddają rezerwy terenowe

      deweloperom pod budowę kolejnego osiedla. Rezerwy przewidziane od połowy lat 70.
      Wysypisko też miało nie być uciążliwe i tylko dlatego pozostało w tym miejscu - kolejne niespełnione obiecanki władz miasta.

      Zabawne i nieudolne są władze miasta, które nie tworzą wizji rozbudowy i nie porządkują chaosu, tylko wręcz go napędzają - w imię chwilowego zysku i iluzji rozwoju (żeby nie wspominać o innych motywacjach, jakie do dzis pozostają niewyjaśnione).

      • 16 1

    • (1)

      Przecież właśnie Południe to doskonały przykład jak skorumpowane miasto dogadało się z deweloperami i stworzyło idealne warunki do koncesjonowanego rozwoju. To nie ma nic wspólnego z wolnym rynkiem - dopóki władza będzie o tym decydować i będzie się dała przekupywać to nigdy nie powstanie tutaj wolny rynek z prawdziwego zdarzenia (którego istotą jest jak najmniejsza ingerencja władzy w gospodarkę jako taką).

      • 6 3

      • Pleciesz androny

        Można nawet powiedzieć, że Twój "koncesjonowany rozwój" to jest ideał zrównoważonego rozwoju, wyważony między wolnym rynkiem z kapitałem, właścicielami terenu a interesem miasta tj. potrzebami mieszkaniowymi i zasadami przeznaczenia i zagospodarowania terenu...
        Tak, tak wiele miast nam zazdrości tego jak Gdańsk umiał powiązać tych aktorów i wycisnąć z nich najlepsze dla miasta.

        • 1 2

  • Wizje nie sa spojne z obwcna zabudową

    Znając dokładnie teren ciężko odnaleźć się w terenie w tych wizualizacjach.

    • 14 4

  • Przystanek Łostowice to trochę przegięcie, bo zamiast węzła przesiadkowego są biurowce. (2)

    I to biurowce zaburzające swoją wielkością zrównoważoną zabudowę okolicy. Na szczęście - to tylko fantasmagorie projektantów, bo nikt mądry nie postawi biurowca w środku pętli tramwajowej.

    • 19 5

    • A to dlaczego? (1)

      • 1 2

      • Dlatego, żeby tramwaje nie zahaczały lusterkami ;)

        • 8 0

  • Nazwy przystanków bezwzględnie do zmiany (2)

    to nie tramwaj

    • 2 6

    • To są robocze nazwy. Havla też się kiedyś nazywała Nowa Łódzka, tak więc spokojnie.

      • 4 1

    • Proponuję przystanki

      Róża, Hiacynta, Konwalia, Bez

      • 0 0

  • (1)

    Hej młody junaku....La La La La La.....

    • 7 0

    • Może na tym piachu za 30 lat...

      Ze wskazaniem na to 30 ;)

      • 3 0

  • Te wizje naprawdę mają rozmach! (1)

    Wiadukt z torami nad Traktem św. Wojciecha kilka metrów od istniejących kamienic, zabudowana pętla na końcu Havla (to wieżowce można budować na torowisku?), no i ta piękna Nowa Świętokrzyska dochodząca do Kowal. Można by podsumować: "a potem się obudzili..."

    • 16 5

    • Cytując klasyka

      Mają rozmach skur...

      • 3 0

  • Łostowice-Świętokrzyska (1)

    Projektant ma dużo wiary, że ignorowanie rzeczywistości, praw fizyki i ekonomii może się udać....

    • 19 4

    • Widocznie w BRG płacą za sny na jawie.

      • 6 1

  • Niech zostaną te czerwone jakie mamy. (1)

    Są piekne. Niech bedzie jednolicie.

    • 4 8

    • Żółte są dobre

      Odróżniają linie wrzeszczańską od południówki

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane