• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka walczy z czasem. Zdążyć przed wyrokiem sądu

Maciej Naskręt
21 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Budowa PKM zbliża się do półmetka. Gotowa konstrukcja wiaduktu kolejowego nad ul. Polanki w Gdańsku. Budowa PKM zbliża się do półmetka. Gotowa konstrukcja wiaduktu kolejowego nad ul. Polanki w Gdańsku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zmienia się w wyścig z czasem, nie z powodów pogody, lecz sporu prawnego o jedną z działek. Wykonawca przyspiesza prace, by zakończyć budowę przed zapadnięciem - być może niekorzystnego dla inwestycji - wyroku w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.



26 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sąd, choć mógł, nie nakazał jednak wstrzymania robót budowlanych przy inwestycji. Wyrok nie jest prawomocny, inwestor PKM-ki przygotowuje odwołanie.

Sprawa trafiła do sądu przez spór o działkę przy ul. Sąsiedzkiej 2 zobacz na mapie Gdańska w Matarni. Należy ona do firmy Pracownia, prowadzonej przez Janusza Górskiego, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Spółka PKM uznała, że musi zabrać fragment działki, by wybudować na niej drogę dojazdową do domów właśnie położonych przy ul. Sąsiedzkiej.

PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. Sprawę szczegółowo opisaliśmy w artykule "Profesor ASP bliski wstrzymania budowy PKM".

Obecnie PKM przygotowuje skargę kasacyjną od wyroku WSA.

- Uzasadnienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpłynęło do nas 9 stycznia. Od tej pory biegnie czas 30 dni na przygotowanie odwołania do Naczelnego Sądu Administracyjnego. To też zresztą zrobimy - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W PKM przygotowanych jest kilka wariantów działania w razie niekorzystnego dla spółki wyroku w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Wariant 1: sprawiedliwość nierychliwa

Czy NSA wyda wyrok w sprawie PKM przed zakończeniem jej budowy?

Bardzo realne jest to, że wyrok w sprawie PKM zapadnie już po zakończeniu budowy linii. Wynika to z tego, że terminy rozpraw w NSA w sprawach dotyczących prawa budowlanego wyznaczane są w perspektywie nawet kilkunastu miesięcy. Gdyby tak stało się i tym razem, to werdykt mógłby zapaść np. w sierpniu 2015 r. Wtedy linia byłaby już w użytku, a pociągi kursowałyby na górny taras Gdańska.

To o tyle możliwe, że prace na budowie PKM wyprzedzają harmonogram robót. Budowa jest praktycznie na półmetku.

- Minęło ok. 33 proc. czasu przeznaczonego na budowę, podczas którego wykonano ok. 45 proc. robót budowlanych. Pod koniec 2014 roku inwestycja powinna być gotowa w ponad 90 proc. Wiosną 2015 r. powinny już odbywać się odbiory techniczne, które jednak w przypadku inwestycji kolejowych trwają dłużej, niż odbiory dróg - mówi Konopacki.

Wariant 2: budowa w oparciu o plan zagospodarowania

Kolejnym wariantem, który realizuje PKM, jest złożenie wniosku o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jeśli sąd uzna, że inwestycja nie może być prowadzona w oparciu o specustawę dla turnieju Euro, to trzeba ją będzie prowadzić w oparciu o zwykłe prawo budowlane, które wymaga zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego. Tego - dla spornej działki w Matarni - dziś nie ma.

- Wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego złożyliśmy do magistratu już w grudniu ubiegłego roku. Jeśli radni go przyjmą, złożymy wniosek o pozwolenie na budowę w przypadku niekorzystnego wyroku sądu - wyjaśnia rzecznik prasowy PKM.

Wariant 3: samowola budowlana ważna społecznie

O innych wariantach zarząd PKM nie chce mówić, ale zorientowani w prawie budowlanym prawnicy podpowiadają nam (oczywiście anonimowo), że nawet ostateczne unieważnienie pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka kolei, czyli de facto uznanie jej za samowolę budowlaną, nie musi być ogromnym problemem.

- Każdą samowolę można zalegalizować poprzez wniesienie opłaty legalizacyjnej. Decyzję o tym może wydać inspektor budowlany, w tym wypadku wojewódzki. Musiałby uznać, że istnieje interes społeczny w istnieniu takiej inwestycji, a z tym nie powinno być problemu. Taka opłata to koszt kilku tysięcy złotych - tłumaczy nam prawnik nie związany z żadną stroną sporu o działkę w Matarni.

Warto zaznaczyć, że do sporu o działkę nie doszłoby, gdyby Ministerstwo Transportu w terminie 30 dni rozstrzygnęło odwołanie m.in. profesora ASP od decyzji lokalizacyjnej PKM. Ta została wydana w styczniu 2012 r., czyli jeszcze przed Euro 2012. Szkopuł w tym, że odwołanie odrzucono dopiero po siedmiu miesiącach. Gdyby ministerialni urzędnicy dotrzymali ustawowych terminów i zrobili to wcześniej, PKM miałaby "w ręku" pozwolenie na budowę jeszcze przed mistrzostwami, a wtedy sporu o specustawę Euro 2012 nie musiałyby badać sądy.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (266) 9 zablokowanych

  • Super obiekt na zdjęciu!

    :) super kierownik musi tam być :)

    • 2 0

  • brawo budowniczy (1)

    budowa pkm nie będzie wstrzymana i tak czy siak kolej powstanie. To powinno być nauczką dla wszystkich, którzy chcą wykorzystać inwestycje dla zbicia kasy jak pan profesorek. Przecież pieniądze na odszkodowania pochodzą z naszych podatków i ci obrońcy prawa własności chętnie byście pozwolili żyłować cenę działki. Przecież kolej to inwestycja ważna społecznie. Nawiasem mówiąc czytałem uzasadnienie sądu i jest ono kuriozalne. Wszystko streszcza się w stwierdzeniu, że ustawa euro 2012 przestała obowiązywać, gdyż odbył się turniej piłkarski, mimo że w samej ustawie nie wskazano na utratę jej mocy obowiązującej. Ergo pozwolenie na budowę zostało wydane bez podstawy prawnej. Wcześniej trybunał konstytucyjny stwierdził, że ustawa obowiązuje

    • 14 10

    • "inwestycja wazna spolecznie"

      cytat z Gierka?

      • 0 0

  • Trzeba będzie burzyć

    lub nie dostaną pozwolenia na użytkowanie, ale o tym było wiadomo od początku.

    • 2 3

  • profesor zwietrzył kasę (2)

    bo 220 tys. to za mało za kawałek działki, pewnie zaśpiewał ponad milion, a co! Niech podatnicy płacą na naukę ;-)

    • 6 4

    • miał być plus

      sorki za minusa, palec nie trafił w odpowiedniego kciuka w ekraniku telefonu.

      • 0 0

    • czy fakt, ze ten człowiek jest profesorem ASP, a nie np. mechanikiem rowerowym ma znaczenie?

      • 2 1

  • idiotyzm ta budowa (1)

    Czyste wariactwo ta budowa.Pamietajcie ,ze ta wasza inwestycja zwróci sie nie predzej jak po 50 latak.

    • 6 8

    • sie nie zwroci

      takie kolejki nie sa oplacalne

      • 3 1

  • (2)

    Wybudowaliście trasę Słowackiego to teraz po co wam kolej metropolitarna? Założę się że większość i tak wsiądzie w swój samochód niż podjedzie koleją.

    • 5 8

    • no ja zaliczam się do tych, którzy czekają na PKM z niecierpliwością. (1)

      podobnie jak wielu mieszkańców Osowej.

      • 6 3

      • I Karwin też

        • 2 1

  • Wycena wartości gruntu spornego była mocno zawyżona, mimo to profesor nie zgodził sie na sprzedaz. Chciał jeszcze więcej. Teraz nic nie dostanie. Tak to bedzie wyglądać. Czy to dobrze ze jedna osoba blokuje prawie za miliard tak potrzebny projekt ? Myśle ze prawo własności jest wartością o dobrze ze walczy, ale w tym konkretnym przypadku właściciel chce bardzo dużo. Skoro odemnie tyle zależy to wyciągnę jak najwiecej, jednak wydaje mi sie ze nic nie dostanie il tak to sie skończy. Dysonans taki mam własność jest bardzo ważna, z drugiej strony jak ktoś przesadza....dzialka na sympatycznej, która straci walory estetyczne przez kolej... Człowieku graniczysz z ul budowlanych a tam są same magazyny :/ facetowi wycenili grunt na 1000/m2 tez śmiech na sali. Dwa razy za wysoka kwota, zamiast sie cieszyć ze to sprzeda, albo dogadać sie zeby juz mu cała wzięli za 1000/m2 ja bym sie cieszyl ze poszło i szedł dalej, ale nie właściciel zarządal za grunt !uwaga ! Tyle co za grunt w okolicach uzdrowiskowych przy plaży albo na starym mieście , 3 000/m2.

    • 8 2

  • Trójmiasto i tak będzie prowinicją

    Ceny jak w Paryżu, zarobki jak w Bułgarii oraz coraz więcej biedy i syfu w tej nadbałtyckiej części Polski.

    • 7 3

  • Gdansk odwraca sie od morza

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie w ktorym najbiedniejsze dzielnice Brzezno, Nowy Port, Stogi znajduja sie nad morzem. Nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali pasazerska kolej z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Tym pociagiem mozna by dojechac na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 11 0

  • Kolejny spór w związku z budową PKM? Dziennikarz z Berlina chce wytoczyć sprawę (1)

    Wiesław Wawrzyniak, były redaktor naczelny Radia Wolna Europa w Monachium, korespondent BBC w Berlinie i komentator Polskiego Radia w stolicy Niemiec zamierza wytoczyć sprawę spółce PKM. Powód? Jego zdaniem linia kolejowa będzie przebiegała zbyt blisko budynku mieszkalnego leżącego na jego działce w Gdańsku. - To najmniejsza odległość na całej trasie - przekonuje.
    Chodzi o działkę o powierzchni niespełna 600 m kw. znajdującą się w dzielnicy Strzyża przy ul. Hubala 69A.

    • 4 3

    • Następny do wybatożenia i przegonienia po śniegu w majtach

      Redaktorzyna z "rodowodem".

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane