- 1 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (259 opinii)
- 2 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (85 opinii)
- 3 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (97 opinii)
- 4 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (154 opinie)
- 5 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (51 opinii)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (619 opinii)
PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko
Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.
- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184 i 210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.
Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.
Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.
Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127 i 130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.
Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.
Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168 i 264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174 i 175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.
Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.
Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.
Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.
Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.
Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.
Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (456)
-
2013-10-21 08:38
Absurd (1)
Cały plan zmian został ułożony w sposób chaotyczny, tak żeby cokolwiek pokazać, likwidacja 210 jest bez sensu - linie nie dublują się, skoro 210 dubluje linię, to nowe 168 będzie tak samo dublować.
- 16 2
-
2013-10-21 08:45
Haos motorem zmian
- 0 0
-
2013-10-21 08:42
Junony (1)
Ulica Junony jest tylko na mapie . W realu to droga polna . Wprawdzie w jej ciągu położono teraz kanalizę ale znając nasze realia i środki jakimi dysponuje miasto nie sądzę aby w najbliższym czasie powstała tam normalna ulica , a jest bardzo potrzebna bo odciążyła by ciąg ulic Niedziałkowskiego - Koziorożca - Jednorożca szczególnie w godzinach rannych
- 6 1
-
2013-10-21 08:44
kanałami kanałami
- 0 0
-
2013-10-21 08:43
Bilety na PKM bedą pierońsko drogie
jak się popatrzy na te wizualizacje z lotu ptoka to na tych parkingach ledwie kilka aut stoi, pewnie pracowników z tego wniosek że bilety lub parkingi będą bardzo drogie.
Koszt utrzymania parkingów P+R w Warszawie jest tak wysoki że bardziej opłacalne jest podsyłanie TAXI dla osób korzystających z parkingu.- 6 2
-
2013-10-21 08:46
jak zmusić pasażerów by korzystali z niewygodnego połączenia
210, 130, 142, 183 ida pod nóż. Wszystko po to by udowodnić ekonomiczną zasadność PKM
- 35 1
-
2013-10-21 08:47
wystartuje ,i jak dlugo poleci?
- 1 0
-
2013-10-21 08:55
a linia 126? (1)
Autobus linii 126. Tylko jeden autobus na godzinę i szkoda, że nikt nie pomyśli o tej trasie i nie zwiększy częstotliwości, skoro nie ma w planie dodania dodatkowej linii, a tu aż się prosi bo autobus wiecznie zatłoczony!
Dyrekcjo ZTM w Gdańsku bardzo proszę to przemyśleć.- 7 2
-
2013-10-21 17:00
Do pomyslenia ma burmistrz Zukowa
To on zamawia i opłaca te kursy
- 1 0
-
2013-10-21 09:01
Bilet wspólny
Coś przeczuwam, że taryfa biletowa będzie wspólna, a więc:
- zlikwidują bilety 1-godzinne
- podniosą ceny za 1-przejazdowe i 24-godzinne
Dlaczego zlikwidują 1-godzinne? Przy takiej ilości przesiadek (1-3) zbyt wiele by stracili.
Dlaczego podniosą? Kolej to dobry pretekst, przecież jest droższa w utrzymaniu, nie mówiąc już o kosztach jest stworzenia...- 17 1
-
2013-10-21 09:07
Suchanino na lotnisko
2 przesiadki
- 6 1
-
2013-10-21 09:14
linia 210
ta linia jest potrzebna. i zaproponowane rozwiązania nie zaspokoją potrzeb dzielinicy Osowa - która i tak już w tej chwili ma cięzką komunikację ze światem jak się jest bez auta...
- 31 1
-
2013-10-21 09:21
hmm.. (2)
by dojechac z centrum gdanska na niedzwiednik trzeba bedzie sie przesiasc az 2 razy.. najpierw na siedlacach ( z tramwaju na tramwaj ) a potem na bus 183 . czas przejazdu ?
- 20 2
-
2013-10-21 10:20
dotąd 183 z niedźwiednika do centrum - 22min, ile będzie po "ulepszeniach"?
jeśli każda przesiadka będzie takim koszmarem jak teraz to lekko licząc czas przejazdu zbliży się do 40min
autem jadę 10-12min
sorry, nie jestem masochistą.... zostaję przy samochodzie- 8 3
-
2013-10-21 11:16
142 z gdańska do przystanku...
PKM BRĘTOWO LUB DO WRZESZCZ PKP
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.