• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie samą koleją Kolej żyje

Michał Brancewicz
24 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową. Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową.

Okazuje się, że samorządowa spółka PKM nie zajmuje się wyłącznie administrowaniem wybudowaną przez siebie linią kolejową. Jej pracownicy nadzorują także inwestycje oświatowe, pośredniczą w najmie nieruchomości oraz powierzchni reklamowych. W ubiegłym roku przyniosło to PKM-ce dodatkowe 700 tys. zł przychodów.



Jak oceniasz dodatkową działalność spółki PKM?

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna została utworzona przez samorząd województwa pomorskiego do wybudowania linii kolejowej z Wrzeszcza na lotnisko i dalej do Osowej, gdzie wpięła się w istniejący szlak kolejowy Gdynia-Kościerzyna, należący do Polskich Linii Kolejowych.

Po oddaniu trasy do użytku, głównym zadaniem spółki jest zarządzanie 18-kilometrową trasą.

Ale kolejowe inwestycje wciąż trwają. W międzyczasie PKM organizowała m.in. budowę przystanków kolejowych w Gdyni. Teraz z kolei przyszedł czas na elektryfikację linii i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga.

Jak się jednak okazuje, nie samą koleją żyje spółka ze słowem "kolej" w nazwie. Już w zeszłym roku pisaliśmy o tym, że PKM oferuje nieruchomości na wynajem, które kilka lat wcześniej wywłaszczyła pod budowę trasy kolejowej.

PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku. PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku.
Teraz przyszła kolej na nową zupełnie gałąź działalności. Na stronie PKM można bowiem znaleźć rozpisane przetargi na:

  1. przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej rozbudowy, modernizacji oraz zagospodarowania przyległego terenu Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Gen. J. Hallera 17 w Gdańsku,
  2. dostawę i doposażenie w fabrycznie nowy sprzęt, urządzenia i materiały pracownie dydaktyczne Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych w Słupsku.


Skąd wzięły się te postępowania na stronie spółki, które są odległe od jej codziennej działalności?

- Wykorzystujemy doświadczenie naszych inżynierów, by zapewnić spółce dodatkowe źródła dochodów, dzięki czemu samorząd Województwa Pomorskiego może dotować działalność PKM mniejszymi kwotami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Złożyliśmy swoje oferty w tych postępowaniach, wygraliśmy je i prowadzimy dla nich przetargi.
Jak podaje spółka, w 2017 roku dodatkowa działalność komercyjna PKM SA przyniosła jej ponad 700 tys. zł, co stanowi równowartość 5 proc. rocznej dotacji od marszałka, która w 2014 roku wynosiła 14 mln zł.

PKM czerpie również zyski z wynajmu posiadanych nieruchomości (gruntów i pomieszczeń) oraz sprzedaży powierzchni reklamowych na posiadanych przez spółkę nośnikach (gabloty oraz ekrany na peronach).

Opinie (110) 2 zablokowane

  • Trzeba tych POpapranych nierobow

    Z pkm zniwelować i zatrudnić 3x mniej!

    • 2 1

  • rynek-kolejowy.pl/mobile/premiera-cityjet-sportowy-pociag-regionalny-od-obb-i-bombardiera (1)

    Pociąg który rozwiąże problemy z przewozem rowerów na PKM.

    • 0 3

    • xd za rok dostaniesz stary kibel en57.
      Niech tylko trasę zelektryfikuja

      • 1 0

  • Nie podoba mi się że rządzący, rządzą po 20 lat

    Czas na długie wakacje!
    Maximum 2 kadencję!
    Ci ludzie zbucwiali! Do reszty

    • 2 0

  • Kiedy rządzące województwem PO (14)

    Wyda miliard zł w Gdyni i zbuduje tam i na Kielnienskiej w Osowie kilka przystanków oraz kawałek linii w Gdyni ?

    Zamiast budowania 11 przystanku w Gdańsku Firoga

    • 21 37

    • PO od lat blokowało (2)

      Możliwość leasingu/ zakupu nowych składów dla PR i SKM rozpisując przetargi wyłącznie na kolejne 12 miesięcy.

      Spółki nawet przy najlepszych chęciach nie miały jak wymiany taboru sfinansować.

      • 5 5

      • PO nie rządzi od 3 lat (1)

        Gdzie nowe składy?

        • 0 1

        • Urzad marszalkowski, ktory jest odpowiedzialny za to zagadnienie

          Jest nadal w rekach tej parti i od trzech lat mocno sie zaktywizowal prospolecznie, moze dzieki konkurencji i nadzorowi inne opcji?

          • 0 0

    • Szczurek I gruszecka wyraźnie powiedzieli że nie są zainteresowani rozwojem PKM w Gdyni!! (5)

      • 15 4

      • Szczurek stawia lotniska - patrzy w przyszłość

        • 0 0

      • Powiedzieli że się zastanawiają ;-) (2)

        • 6 0

        • gruszecka powiedziała dokładnie, że bedzie to analizować:)))

          • 3 0

        • Długo im idzie...

          • 3 0

      • Tak

        Iż niewiele (wg nich) ona im da.
        A zresztą, żadni dziennikarze o nic ich nie pytają (vide: osobliwa "rozmowa" p. Szczerby z rzecznikiem, albo starsza już wazeliniarska rozmowa Gruszeckiej w TVP). Z taką piątą władzą to nic tylko rządzić po grób

        • 6 0

    • wtedy, kiedy nasz "przemysł turystyczny" sfinansuje Kolej Nadmorską

      Od Lubiatowa do Helu.
      Abyśmy mogli komfortowo przemieszczać się od plaży do plaży...
      Policzcie koszty a zobaczycie, dlaczego niektórym śni sie partnerstwo prywatno - państwowe...

      • 2 0

    • (1)

      Województwem zarządza niejaki Drelich. Ten od zamiatania liści. I do niego kieruj te pytanie niekumaty ignorancie.

      • 2 3

      • niejaki Drelich jest wojewodą

        czyli "namiestnikiem" na województwo władzy wykonawczej jaką jest rząd. Ma on niewielkie "przełożenie" na faktyczną wladzę województwa.
        Wojwództwem zarządza samorząd pod kierownictwem "niejakiego" Struka, marszałka i z jego ramienia komunikacją "niejaki" Świlski - wicemarszałek. Drugi, de facto, bardziej ustosunkowany od pierwszego. Kolejnymi szczeblami są prezydenci i wójtowie. To zupełnie inna ekipa, reprezentująca organizację Państwa i obywateli tego regionu. I zarządzająca kasą, czyli ta władza jest realna. Znane to i zasiedziałe postaci (szczególnie ta druga), których zasługi dla komunikacji dobrze są znane.
        Więc to ty nie rób ludziom wody z mózgu. Na szczblu wojewódzkim istnieje dwuwładza, o często rozmytych kompetencjach. W czasie, gdy PO miało "wszystko", było to bardzo wygodne, sprawy szły gładko, z ręki do ręki... To jest źródło "sukcesów" Gdańska, ktory jak depresyjny lej, wyssał większość środków.
        Teraz jest sie kim zasłonić... Drelichem...

        • 2 1

    • Zapytaj burmistrza Żukowa, kiedy da na to kasę...

      • 3 1

    • Kiedy Gdynia dorzuci tyle samo pieniędzy co Gdańsk do inwestycji aglomeracji?

      • 6 3

  • Hałasujące kolejki

    Niech najpierw naprawią te hałasujące kolejki

    • 6 1

  • Dla 20 km toru potrzeba prezesa, rady nadzorczej (6)

    I całej armii urzędników. Niezły wał

    • 68 9

    • Najpierw pomyśl potem napisz (3)

      Zrobiłeś kiedyś coś więcej niż zakupy w Biedronce? Te twoje 20 km to skomplikowana prawnie i logistycznie inwestycja za ponad miliard, więc pomyśl zanim coś napiszesz. Nie mówiąc o tym, że w porównaniu z państwowym molochem PKP, samorządowa PKM zrealizowała tę inwestycję kilkakrotnie mniejszym zespołem, a przede wszystkim w założonym terminie - co w przypadku duuuuużo większej PKP się nie zdarza.

      • 3 17

      • To dlaczego geniuszu PkM nie jeździ zgodnie z rozkładem.Wyjazd na lotnisko to istna ruletka.

        • 3 1

      • no bo z tego miały wypączkować Koleje Gdańskie

        Wzorem Śląskich czy Mazowieckich. Tyle że koledzy się spóźnili i koniunktura oraz unijne fundusze się skończyły lub oddechu zabrakło na "wkład własny" (3x przefajnowany budżet). Oraz wyobraźni, o czym świadczy odpuszenie linii kolejowej i majątku skm...
        Tak to jest, jak przy słusznej idei zaczną się kręcić ludzie o całkiem innych zamiarach... Którzy, na domiar złego, wcześniej doktrynalnie zamykali lokalne połączenia. Ich postawę zmienił strumień kasy z dotacji. Przecież to koszty nie do udźwignięcia dla wydrenowanej gospodarki Pomorza.

        • 3 2

      • W strukturach PKP wystarczyłby dyżurny ruchu

        I obchodowy. Ale gdzieś trzeba kolesi upychać

        • 9 1

    • Bo to nie jest zwykłe 20 km. (1)

      To 20 km na miarę naszych możliwości!

      • 14 2

      • no i klimat taki :)

        • 5 0

  • ILE samorząd województwa wyłożył na budowe

    Ale tak szczerze, bez kreatywnych dyrdymałów! A teraz czeka nas druga odsłona - elektryfikacja. Wow.

    • 1 2

  • halas w ...j (6)

    Czy ktoś się orientuję do jakiej instytucji można złożyć skargę na zbyt głośne koleje PKM? Winna miała być klimatyzacja ale klima już nie chodzi a składy dalej startują glosniejbniz MIG24.

    • 39 5

    • Pisz skargę do SKM w końcu oni są użytkownikiem tego sprzętu. (1)

      • 5 1

      • to SKM ci odpisze, że oni tylko użytkują składy, a włścicielem jest Urząd Marszałkowski, tak jak PKM odpisuje, że tylko

        zarządza torami :(

        • 5 0

    • Dobre bo polskie?

      Nowy znak towarowy powinien być.

      kijowe bo PESA.

      • 6 0

    • UTK

      1. Urząd Transportu Kolejowego.
      2. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.

      • 9 0

    • Słychać ten złom w promieniu kilkuset m (1)

      Jak nie działa klima, to powiedzą że to ogrzewanie wyje. Co zrobisz, jak nic nie zrobisz

      • 18 0

      • tak, bo ogrzewanie i

        Klimatyzację włączyli dopiero tej zimy. Wcześniej nie umieli.

        • 6 0

  • Tylko raz jechałem PKMką

    Więcej nie mam zamiaru

    • 3 7

  • Nie, żebym się czepiał, ale

    jaki jest bilans na usługach inżynierskich? Dodatni, zerowy, czy może jednak ujemny? Bo na podstawie ogólnego bilansu teudno cokolwiek wnioskować.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane