• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity zbuduje w Trójmieście stację końcową dla Pendolino

Maciej Naskręt
10 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino. Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino.

Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na projekt stacji końcowej dla pociągów Pendolino w Trójmieście. Składy, które trafią do Polski do końca 2014 r., mają być serwisowane w Gdyni Grabówku zobacz na mapie Gdyni. PKP Intercity ujawniło cenę najtańszego biletu na ten pociąg - to 49 zł.



Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem. Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem.
Szybkie połączenie kolejowe stolicy z Trójmiastem, a także Krakowem i Katowicami, wymaga nie tylko zakupu 20 szybkich pociągów Pendolino, czy remontu linii kolejowych, ale także budowy zaplecza do obsługi szybkich składów.

Stąd spółka PKP pod koniec lipca ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej w celu utworzenia zaplecza technicznego do obsługi bieżącej taboru wagonowego i składów zespolonych na stacji Gdynia Grabówek. Ponadto dokumentacja obejmować ma również projekt infrastruktury telekomunikacyjnej dla zapewnienia łączności bezprzewodowej wi-fi na torach odstawczych.

Wizualizacja. Pociąg Pendolino w barwach PKP Intercity.

Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie też zobowiązane do uzyskania w imieniu PKP Intercity wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji i pozwoleń koniecznych do realizacji inwestycji, a także do pozyskania pozwolenia na użytkowanie.

Przeczytaj: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

Zamawiający wymaga, aby całość zamówienia została zrealizowana w terminie nie dłuższym niż 300 dni kalendarzowych liczonych od dnia podpisania umowy.

- Inwestycję chcemy podzielić na etapy, tak by pierwsza część prac objęła przystosowanie stacji postojowej Grabówek do pełnienia obsługi końcowej naszych nowych składów zespolonych, tj. przed grudniem 2014 r. Wstępnie koszt inwestycji szacujemy na ok. 15 mln zł netto - mówi Trojmiasto.pl Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Przewoźnik do budowy stacji końcowej zagospodaruje będące jego własnością tory odstawcze zobacz na mapie Gdańska, na których kilkadziesiąt lat temu bieg kończyły składy ciągnięte przez parowozy, czyli tuż za dzisiejszą lokomotywownią PKP Intercity. Stoi tam jeszcze kilka budynków, które wykorzystywane były do obsługi dawnych pociągów - m.in. węglarnia. Stąd też składy Pendolino, gdy zaczną regularnie kursować do Trójmiasta, a ma być to pod koniec 2014 r., będzie można podziwiać m.in. od strony ul. Janka Wiśniewskiego.

Niestety prace serwisowe Pendolino w Gdyni Grabówku będą wykonywane pod gołym niebem. Planowana inwestycja nie zakłada wykonania nowej lokomotywowni, do której wjeżdżałyby nowoczesne składy. Utrzymanie techniczne pociągów ma odbywać się Centrum Serwisowym w Warszawie na Grochowie.

49 zł - to cena najtańszych biletów na polskie Pendolino

Przejazdy tym pociągiem możliwe będą za półtora roku. A już w najbliższy poniedziałek 12 sierpnia pociąg pojawi się we Wrocławiu. Przyjeżdża na testy, po których uzyska polski certyfikat bezpieczeństwa.

Pociąg kategorii EIC Premium rozpocznie kursowanie od grudnia 2014 r. Najniższa cena biletów to 49 zł. Na przejazd tym pociągiem będą obwiązywały zniżki ustawowe, tak więc pasażerowie, którzy mają do nich prawo, np. studenci mogą pojechać jeszcze taniej. 35 proc. pasażerów PKP Intercity to osoby korzystające z ulg ustawowych.

- Pociągi kategorii EIC Premium będą dla każdego. Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - mówi Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • Nazwa stara - od 1985 roku. Jakby nie dotyczyło to naszego kraju

    to na pewno byś tego nigdy nie napisał. A inni zwroty podobne lub identyczne z naszymi wulgaryzmami powinni wycofać z użycia. Szwedzi powinni natychmiast zmienić nazwę pewnej podmiejskiej dzielnicy Sztokholmu - przetłumacz sobie z polskiego na szwedzki na googlowym translatorze jej nazwę - Królewski Zakręt (Łuk, Krzywa) - Kungens ...

    • 1 0

  • Pseudolino.

    nie dość, że bez wahadła to jeszcze w Polsce mogliby zamówić całkiem dobrze skład np. z PESY, od której zresztą kupują Włosi.

    • 4 0

  • żaden skład nie pojedzie 200km/h ponieważ trzeba by było zmienić CAŁĄ infrastrukturę energetyczną

    • 5 0

  • (1)

    Powodzenia w jeżdżeniu 200 po tych samych torach co inne pociągi 120 albo 80 :-)

    • 5 1

    • No tak, czemu EN57 nie jeżdżą 200 km/h, choć te same tory. Bo są

      stare i ich prędkość konstrukcyjna to 110 / 120 km/h.

      • 0 2

  • testy pociągu na polski certyfikat ....

    no to tylko w Pl
    a może lepiej by zrobił producenta Pendolino czy nasze tory się nadają na takie "fury"

    • 2 0

  • PKP jak im sie ostatnio tory przegrzały to ludzie w upale 6godzin czekali (2)

    A rzecznik PKP sie usprawiedliwiał ze jak zawsze nic sie nie stało bo przecież wodę rozdawali.Ale to ze termometr w przedziałach pokazywał 4stopni gorączki to do nich nie przemawia bo klima to standard jest ale nie w PKP!!W Pseudolino będzie ale bilet 2 razy droższy będzie minimum.49 zł za za bilet czyli oni nadal nas uważają za totalnych idiotów i naiwniaków!!!

    • 25 2

    • Głupoty prawisz ! Pora aby PKP sprzedawało bilety jak konkurencja - (1)

      lotnicza i autobusowa. Skoro oni potrafią to ci z PKP IC też się nauczą (pora najwyższa aby Polacy, w tym ja i ty wykazali się iż nie jesteśmy matołami). Za 49 zł pojedziesz - albo wtedy kiedy sprzedaż na dany dzień i godzinę nie będzie szła, czyli zależna będzie od frekwencji na dane połączenie (pisząc to sprawdzałem ceny Wizz Air na trasie Gdańsk - Oslo na najbliższe dni i są bilety od 529 zł (np. w weekendy i od 39 zł na pozostałe - głównie już po wakacjach). I tak robi przecież Polski Bus. Skoro oni mogą to nie widzę przeszkód aby kolej tego nie robiła. Jeśli nie potrafią a ty chcesz to może zatrudnij się u nich i wprowadź taką elastyczną taryfę.

      • 0 1

      • co ma piernik do wiatyraka??cos gdzies słyszałes ze dzwonią wjakims kosciele ale niewiesz w jakim

        • 0 0

  • Ocho, zaczyna się wojna cenowa przewoźników (1)

    LOT też usiłował najpierw zdusić dumpingiem OLT, zanim nie zabrali się od strony AmberGoldu

    Mam nadzieję, że Polski Bus ma świetnych księgowych i zdrowe finanse. I że wygrają z PKP.

    Oto podpowiedzi kciukotrzymacza, jak powinni walczyć:

    -nie startować ze stacji PKS Gdańsk, znaleźć własny terminal, najlepiej w połowie długości Trójmiasta, z łatwym wyjazdem na Obwodnicę. Parking Oliwii, z kasą w budynku Oliwii?

    -jeździć autostradą

    -uruchomić w końcu wszystkie funkcje e-terminalu, w tym automatyczne zmiany rezerwacji

    -otworzyć nowe połączenia, w tym kraju jazda Gdańsk-Wrocław, Gdańsk-Szczecin to akt heroizmu

    -zwiększyć nieco limity bagażu (dwie sztuki, przy obecnym lub nieco tylko większym wagomiarze, dwie mniejsze sztuki łatwiej zmieścić i nieść, niż jedną bardzo dużą)

    -dla przychodzących w ostatnim momencie wprowadzić możliwość kupna przez telefon nie na zasadzie internetu ale prostszej, szybszej, np mPay albo CallPay. To i tak zwykle maksymalna taryfa, więc ilość kombinacji mniejsza niż przy zakupach zawczasu. (zakaz sprzedaży przez kierowców utrzymał bym, bo to im bardzo upraszcza życie, i usuwa źródło awantur i spóźnień, które gnębi PKS)

    -więcej przystanków wysiadających (wsiadanie na nielicznych przystankach bym utrzymał, z powyższych powodów)

    -utrzymać nacisk reklamami. w końcu wprowadzić bonusy dla często jeżdżących, jak ma Sindbad

    -lepsze wifi, większa przepustowość, zamknąć czarna dziurę na mazurach (np. przejść z Orange gdzie indziej)

    PKP takie jakie jest - nie ma szans. Ale oni na pewno spróbują brudnych chwytów, zmian prawa itd, bądźcie gotowi!

    • 7 2

    • Reklamujesz PB ? Nie skorzystam, a wiesz dlaczego ? Bo nie mam

      zaufania do uczestników polskiego ruchu samochodowego, nie konkretnie do PB (mimo niedawnej wpadki). Kierowcy twojego ulubionego przewoźnika i może dobrze jeżdżą, ale czy dobrze jeżdżą inni ? Nie zawsze i twój autobus może oberwać od spiętego nerwusa z TIR-a czy osobówki (bez różnicy) którego goni czas i problemy życiowe. Polscy kierowcy to nie są typy skandynawskich luzaków. A np. Szwedzi narzekają na swoje życie, ale na drogach w przeciwieństwie do nas swoich stresów nie wyładowują.
      Więc jak widzisz ty sobie jeździj PB bo w końcu żyjemy w wolnym kraju, a skoro w wolnym to ja i chyba nie tylko wybierzemy pociąg. Więc nie wyrokuwuj że PKP jest bez szans.

      • 1 0

  • 49 złotych? Chyba na dachu. Z użyciem pantografu jako trzymadła. To będzie cena ze zniżką ustawową. (1)

    I Salomon nie zbuduje szybkiego pociągu dla niskiej jakości torów.

    • 6 1

    • A Wizz Air za 39 złotych ? Powiesz mi za co ta cena ? Za trzymanie

      się koła ?

      • 0 1

  • najtaniej (2)

    Kupiliśmy najtańszą wersję bez uchylnych wózków.Na każdym zakręcie będzie zwalniał do 30 km/h.I tu pryska cała magia szybkiej podróży.Może skróci się o jakieś 15-30 min.bo sieć stara a odcinki zmodernizowane krótkie.Ale cieszmy się ze chociaż powoli,ale gonimy zachód.Gdyby" trójka" w 45 roku nie oddała nas ruskim dziś może żylibyśmy w dostatku.Cieszmy się mimo wszystko

    • 16 3

    • Co za bzdury piszesz - zmodernizowane odcinki krótkie, 30 km/h na

      zakrętach ? Chyba sam nie wierzysz w to co napisałeś.

      • 0 0

    • z czego mamy sie cieszyc...jak w Korei?

      • 2 0

  • za przepłacone Pendolino powiino się najpierw te kasę (3)

    przeznaczyć na remont i modernizację istniejących już linii kolejowych,a dopiero później kupować nowoczesne pociagi,które faktycznie mogłyby wtedy poruszać się z prędkościa ponad 200 km/h. I nas jak zwykle myśli się od tyłu....

    • 27 1

    • Napisz do ALSTOM-u żeby zabrali te swoje Pendolino. Bowiem to

      oni wytworzą dla PKP IC. Nie wiedziałem że przejęli je od FIAT-a (tak, tak, koncern z Turynu był ich pierwszym producentem). A wiesz czym jest ALSTOM ? Może przed krytyką tego taboru ty i tobie podobni może zajrzycie na wiki i wzbogacicie swoją wiedzę.
      Ale teraz już ci napiszę - producenta francuskich TGV chcesz pouczać w sztuce wytwarzania pociągów wielkich prędkości ? Jeśli chcesz kogoś pouczać to poucz redaktora Naskręta aby szerzej raczył przedstawić producenta i jego flagowe (kultowe) wytwory, w tym przede wszystkim pociągi TGV.

      • 0 4

    • Nie. Należało dotychczasową linię przeznaczyć wyłącznie na pociągi towarowe. Które nie zrzedzą w przeciwieństwie do pasażerów.

      A tych przewozić nową linią. Równoległą. I co to jest 200 km/h? Nie poczułbyć różnicy. 280 km/h jest dopiero odczuwalne. 200 km/h to na krótkie dystanse się nadaje. Choćby w linii prostej do Słupska. Hipotetycznie.

      • 2 2

    • ale to u polityków typowe kupic formułe 1 i za 20 lat zbudowac do niej tor :)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane