• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • Kolej niech się zajmie punktualnym i bezpiecznym przewożeniem ludzi. (1)

    Jeśli chodzi o biznes, to już gminy lepiej sobie dają radę. Zlikwidować PKP Nieruchomości i PKP Dworce Kolejowe, przekazać tereny i obiekty gminom, i cześć.

    • 7 1

    • sam sie zlikwiduj

      O.Dworce nie ma juz od zeszłego roku a przewożeniem i bezpieczeństwem zajmuje się inna spółka

      • 0 0

  • PKP myśli o biurowcu

    PKP niech raczej pomyśli o terenach w okolicach ul. Toruńskiej, które blokują rozbudowę połączenia drogowego Olszynki i Oruni z centrum, albo terenach w okolicy Galerii Bałtyckiej; pożytecznych dla kierowców, ale jednak zapuszczonymi. Budowa takiego budynku w okolicy Błędnika nie ma szans na realizację z powodów komunikacyjnych: odpowiednich zjazdów i podjazdów oraz zbytniej bliskości do torów.
    Reasumując : ciekawe ile zapłacili za te mrzonki?

    • 5 0

  • a co z siedzibą na Dyrekcyjnej (tuż obok)?

    Tam się wchodzi obrotowymi drzwiami i następuje podróż w czasie - do dalekiej przeszłości...
    W tym nowym rozumiem, że nastąpi "back to the future" ....
    Ps. pewnie chodzi o jakieś przejęcie gmachu "Dyrekcyjnej" przez miasto, bo sama PKP nie jest w stanie go nawet wyremontować.
    No ale najpierw trza obiecać coś w zamian... wizje.

    • 4 0

  • Banda debili

    • 0 0

  • "Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika" CZYLI GDZIE dokladnie ???

    wizualizacja przekłamuje rzeczywistość

    • 1 1

  • po co

    A może tak dbać o te budynki co mają i wozić pasażerów zamiast zabawy cudzymi pieniędzy w jakieś inwestycje

    • 4 0

  • brzydactwo ten budynek? Kto tego potworka zaprojektował?

    • 1 1

  • Oszaleli? PKP tonie w długach,ciągnie miliony z budżetu,sprzedaje setki nieruchomości a tu biurowiec!

    • 8 0

  • taki budynek w tym miejscu to masakra

    zagospodarować teren wokół dworca, posprzątać i umyć podłogi i schody (czy naprawdę tak trudno zmyć ten brud???), naprawić chodniki, zorganizować przyzwoitą poczekalnię dla pasażerów !!! No i te perony!?

    • 4 1

  • po co im biurowiec i tak nic nie można załatwić...a pociągi wyglądają jak wyglądają...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane