• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • tam powinien być dworzec kolejowo-morski

    Proponuję tam dworzec kolejowo-morski, z dojazdem do lotniska Babie Doły drogą wodną i lądową ;)

    • 5 2

  • kolej (1)

    zanim miasto weźmie się za Międzytorze to niech pomorze kolejarzom w budowie schodów ruchomych przy wejściu na perony żeby kobiety z wózkami dziecięcymi nie musiały korzystać z pomocy osób trzecich

    • 15 2

    • budujom windy, tyle że się nie zmieścisz z wóskiem :)

      i szlifujom ludziom w ryje pylom, hałasujom już rok czasu. Strażne te renonty skomblikowane jakieś ...

      • 4 1

  • Cytat: "Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. "

    Daj, daj, daj. A może by tak kupić?

    • 8 1

  • Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

    To pytanie powinniście zadać PKP lub wróżce a nie czytelnikom

    • 9 0

  • Ja proponuje małe lotnisko dla śmigłowców.

    • 9 2

  • Panie stępa

    proponuję wydać kolejne miliony na wizualizacje w tym jest pan mistrzem a każdy musi jakoś zarabiać. Tereny Międzytorza na wizualizacjach wyglądały wspaniale - i tak jak dziesiątki innych wizualizacji zleconych przez pana za miliony złotych nie doczekały się realizacji.

    • 13 2

  • ta zróbta tam nastepną "rajvierre" albo innego czorta, tego nam trzeba!!

    • 10 2

  • PKP ma tak bardzo dobrze rozwiniętą sieć torów i innych gruntów (nie mówię o jakości) (1)

    że gdyby tylko zarządzali tym wszystkim odpowiedni i uczciwi ludzie, mielibyśmy jedną z najlepszych sieci kolejowych połączonych właśnie ze strefami usług, handlu itp. w europie.

    • 38 4

    • Komuchy, co by o nich nie pisać, projektować umieli

      Dotyczy to także osiedli i budynków. Nie to co teraz, otwierasz okno i dalej widzisz okno, tyle że sąsiada w budynku obok i zamiast krzyczeć dzień dobry podajesz rękę

      • 10 3

  • SUPER

    Będzie można wydać kilkaset tysięcy na makiety i wizualizacje, żeby wstawić do Infoboksu, za 10 milionów. Wprawdzie i tak powstaną hale w stylu Riviery, ale koledzy z Agencji Rozwoju Gdyni będą mieli zajęcie na parę lat.

    • 15 2

  • Mieszkania ???

    To chyba będą dla głuchych i niewidomych.
    W takim miejscu zamieszkac to trzeba mieć coś nie tak z głową.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane