• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • Gdańsk to miast wrogie ludziom

    dym w zasadzie o nic. Gdańsk pozowala na patodweloperkę i to jest problem. Ja miszkam na przymorzu , dobudowali dziesiatki wiezowców , i zero miejsc parkingowych , teraz te obce wjeżdżaja do nas na parking pod blokiem i zajmuja miejsca, bo oni maja po 2 a nawet 3 auta, jeden u nas pod blokiem trzyma 1 czasami dwa auta , obserwuje jak przyjezdzą , przesiada się do drugiego auta i odjeżdża , pojechałem z anim kolka razy i mieszka w nowym wieżowcu , tam ma jedno miejsce a ma 3 samochody, Przez tych obcych mamy problem, a dodatkowo zlikwidowali wszystkie skwerki place, z dzieckiem to trzeba dygać do parku REGANa kilometr , do tego dojście do parku od czarnego dworu zostało zgrodzone przez dewelopera , teraz albo od skrzyzowania przy staolikach trzeba iśc , alebo z drugiej strony od jelitkowskiego dworu wąski chodniczek, ze nie ma jak sie wyminąć a tam jeszcze ściezkę dorobli dla rowerów do nikąd czyloi w pole

    • 3 0

  • Gdyby tak każdy miał 2-3 miejsca na parkingu osiedlowym zewnętrznym

    To Chełm mógłby znaleźć się w Kowalach

    • 4 0

  • co robić?

    czy aby miasto i Prezydentka zrozumieli w końcu, że deweloperzy w głębokim poważaniu mają miejsca parkingowe dla mieszkańców bloków , które sprzedają to potrzeba jakiś pikiet, manifestacji ze świecami, łańcucha serc pod UM czy co? przerażająca jest ta sytuacja, w której mieszkańcy są pozostawieni sami sobie, deweloperzy betonują jak i gdzie chcą, ludzie nie mają gdzie parkować, miasto jest zalewane a władze "będą się przyglądać sytuacji" to jest chore i niezrozumiałe!!! każdy prawie parking oddany operatorowi, który ładuje mandaty aż miło. ludzie bulą, miasto ma niby czyste ręce a kasa niemała u operatora.

    • 1 1

  • A może za mało mamy parkingów?

    • 0 1

  • Brak miejsc parkingowych (1)

    A moze by tak miasto wydajac pozwolenia na budowe wymagalo aby przed blokiem bylo tyle miejsc ile mieszkan + kilka zapasowych? Bo deweloperzy sa juz mistrzami w stawianiu maksymalnej ilosci budynkow na jak najmniejszej powierzchni. Do tego wymog aby miejsce parkingowe bylo obowiazkowo wliczone w koszt zakupu mieszkania.
    Ci ludzie nie parkuja na P&R bo robia komus na zlosc, po prostu nie maja gdzie zaparkowac bo... miejsc nie ma.
    Albo deweloper nie zrobil parkingu za to zrobil hale garazowa z cena miejsca postojowego rowna wartosci mieszkania.

    • 2 1

    • musisz wiedzieć

      każde nowe osiedle (przynajmniej od 10lat) musi spełniać wymóg 1mieszkanie = 1 miejsce postojowe. Standardem jest już teraz 1,2 miejsca postojowego na mieszkanie. Bez tego pozwolenia na budowę nie dostaniesz.
      Problemem jest za duża ilość aut a nie nie miejsc postojowych

      • 1 0

  • Oj to szybciutko trzeba tam parkometry postawic co by zedrzeć troche siana z obywatela!

    • 1 0

  • Parking PKM Jasień (1)

    Dokładnie tak samo zastawiony jest parking na PKM Jasień. Deweloperzy budują bez miejsc parkingowych lub daja takie ceny ze mieszkańców nie stać.

    • 1 0

    • A więc czas zacząć karać deweloperów za takie praktyki !

      Gdy oni zaczną odpowiadać karnie za takie manewry sytuacja zmieni się diametralnie !

      • 0 0

  • Dlatego jestem za całkowitą likwidacją socjalnych miejsc parkingowych w miastach

    To po prostu nie działa.

    • 0 1

  • Polecam sprawdzić ile z tego to samochody jeżdżące (1)

    Moi sąsiedzi np. trzymają pod blokiem nie tylko swoje stare samochody których już nie używają. Stoją tam też malen ciężarówki służące jako piwnica. Ostatnio pojawiły się też dwa kampery, ktore ruszają się raz do roku. W zeszłym roku stała też mała łódka na przyczepie ;) Także myślę sobie, że nie mamy problemu z miejscami parkingowymi, skoro stać nas na takie używanie parkingow :)

    • 1 0

    • No cóż, publiczne i ogólnodostępne miejsca parkingowe należą do wszystkich. Tak samo do kogoś kto chce na nim postawić kampera na 11 miesięcy a roku jak i to tego co koniecznie musi używac samochodu (bo na przykład odwozi 3 dzieci do 5 przedszkoli i komunikacją miejską zajęłoby mu to 40 godzin w jedną stronę). Paradoksalnie im bardziej ktoś musi używać samochód (prawdziwe musi) to tym bardziej w jego interesie jest żeby najwięcej miejsc było płatnych i na tyle drogich żeby odstraszało tych, co nie muszą. Niesety nie ma kombinacj muszę + za darmo (a jeśli ktoś uważa że jest to po prostu nie rozumie kto i jak ponosi koszty).

      • 0 0

  • Szlaban otwierany biletem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane