• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • Tak to jest kiedy prawo i urzędy pozwalają

    na sprzedaż mieszkań bez miejsca parkingowego. Jeden kupi 3 miejsca, inny żadnego bo nie musi. Miejsca powinny być przyporządkowane do danego mieszkania. W ilości odpowiadającej metrażowi i ilości pokoi.

    • 3 0

  • Zbudowali parking (1)

    I dziwią się, że auta parkują??? Oto Gdańsk :D

    • 3 1

    • najpierw odpowiedz sobie jakie przeznaczenie było tego parkingu ?

      i zadaj pytanie gdzie są parkingi osiedlowe ? gdyby ten parking był płatny to pewno nikt z osiedla nie zechciał by na nim parkować !

      • 0 0

  • Parkingi P&R powinny być bardzo duże - ale miasto wyprzedało tereny przy przystankach PKM patodeweloperom

    Bo to atrakcyjna oferta "mieszkanie 100m od przystanku PKM". A patodeweloper tak zabudował, że mieszkańcy nie mając gdzie parkować zawłaszczają reszki okrojonego P&R. Tak to się robi w Gdańsku.

    • 1 0

  • Co tu dużo mówić.Sloiki wynajmują mieszkanie bez miejsca parkingowego bo ten co wynajmuję mieszkanie tego nie zakupił bo to mieszkanie inwestycyjne.Na lawendowe wzgórze takich jest bardzo dużo.Drudzy mają po dwa auta trzeci trzy i tak to potem jest . Zresztą od samego początku gdy powstało to osiedle.Temat znany nic nie zmieni się w tej kwestii będą parkować do póki można.

    • 2 1

  • Tak to wygląda na co dzień

    https://galeria.trojmiasto.pl/Parking-park-and-ride-na-wezle-Ujescisko-975768.html?s=Parking park and ride na węźle Ujeścisko&pozycja=0

    • 0 0

  • Ja mam tylko 1 pytanie

    dlaczego ten parking nie jest kubaturowy (wielopoziomowy)?! Przynajmniej dwa pietra, przy okazji wszelkie busy by nie mialy opcji tam parkowac bo by byly za wysokie. Dramat, znowu wywalone pieniadze przez miasto.

    • 1 0

  • a czego można się spodziewać?

    Miasto tworzy Miejscowe Pany i wydaje Warunki Zabudowy, to Miasto określa konkretnie ile ma być miejsc postojowych na 1 mieszkanie, jeżeli Miasto widzi problem że parkingi osiedlowe są za małe to niech Miasto zacznie zmieniać Miejscowe Plany z 1,2 miejsca na mieszkanie na 1,7 miejsca na mieszkanie. Niech Miasto rozwiązuje problemy a nie je stwarza
    Wszyscy marudzą na betoboze i wiecznie postawione byle gdzie auta, tak ciężko zmusić deweloperów do budowania większej ilości miejsc postojowych? Przecież to mogą być zielone miejsca postojowe, unikać kostkowania i asfaltowania. Ja ludzie będą mieli odpowiednią liczbę miejsc postojowych pod blokiem to nie będą zostawiać daleko auta na Publicznym parkingu
    osiedla powinny być budowane tak by zaspokoić wszystkie potrzeby, od odpowiedniej ilości miejsc postojowych, po zieleń, ścieżki rowerowe, chodniki,

    • 0 0

  • Parking powinien stać pusty

    Widziałem takie koncepcje w wielu miastach. Najważniejszy był parkometr. Za niedługo kierowcy będący właścicielami pojazdów dopłacą więcej niż 50 złotych rocznie na składki OC - bez względu, czy stoją na parkingu czy jadą. Na szczęście Polaków stać. W końcu kurierzy i dostawcy są gratis do zakupów.

    • 0 0

  • Warszawski system

    Niemożność parkowania w Warszawie przez kilka dób, jest problematyczna, gdy jedzie się do kogoś na kilka dni w odwiedziny, a po mieście chciałoby się przemieszczać kokunikacją publiczną.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane