• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Krzysztof Koprowski
26 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.
  • Wizualizacja nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.
  • Wizualizacja nowego parkingu wraz z przebudową układu drogowego przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.
  • Wizualizacja nowego parkingu wraz z przebudową układu drogowego przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.

Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim zobacz na mapie Gdańska. Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.



Czy przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim potrzebny jest nowy parking?

Planowany parking stanowi element większego projektu przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja ta jest na etapie analizy złożonych ofert w formule przetargu ograniczonego.

Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.

- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum

Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego zobacz na mapie Gdańska.

Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.

- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania

Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.

- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Elewacja parkingu ma nawiązywać do gmachu urzędów po drugiej stronie ul. Okopowej. Elewacja parkingu ma nawiązywać do gmachu urzędów po drugiej stronie ul. Okopowej.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.

Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły

Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.

- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Po prawej widoczny gmach Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, w rejon którego zostanie poprowadzone nowe przejście podziemne. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Po prawej widoczny gmach Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, w rejon którego zostanie poprowadzone nowe przejście podziemne.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej zobacz na mapie Gdańska, który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.

Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna w żaden sposób nie przyczynił się do eliminacji samochodów z okolicznych chodników i zieleńców.
  • Zamiast atrakcyjnej pierzei ze sklepami wzdłuż głównej ulicy Gdańska podziwiać można ścianę parkingu naziemnego City Forum.
  • Ściana parkingu od strony ul. 3 Maja w ramach Forum Gdańsk.
Przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.

Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum zobacz na mapie Gdańska. Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.

Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.

Oprócz obiektów pełniących funkcję stricte parkingową, auto pozostawić można m.in. w garażu ECS, CH Madison czy Muzeum II Wojny Światowej. Oprócz obiektów pełniących funkcję stricte parkingową, auto pozostawić można m.in. w garażu ECS, CH Madison czy Muzeum II Wojny Światowej.
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki

Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska oraz Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.

W Gdańsku bezkarnie można parkować nawet na środku świeżo wyremontowanego chodnika przy ul. Stągiewnej/Chmielnej. W Gdańsku bezkarnie można parkować nawet na środku świeżo wyremontowanego chodnika przy ul. Stągiewnej/Chmielnej.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.

Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Budowa nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim będzie kosztowała ok. 21 mln zł. Za tę kwotę można...

51 takich skwerów, jak ten przy ul. Jaśkowa Dolina, można urządzić zamiast budowy jednego parkingu. 51 takich skwerów, jak ten przy ul. Jaśkowa Dolina, można urządzić zamiast budowy jednego parkingu.
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną zobacz na mapie Gdańska (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka zobacz na mapie Gdańska (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim zobacz na mapie Gdańska (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda miejsca. (1)

    Przecież mogłoby tam być jakieś fajne muzeum.

    • 11 11

    • :-) :-) :-) :-) :-)

      • 0 0

  • 44 tysiące to dużo taniej niż wychodzi koszt budowy wg deweloperów (70 - 100 000 za miejsce) (9)

    • 10 14

    • to nie koszt budowy tylko cena jaką płaci klient dewelopera (1)

      Kto sprzedaje lub produkuje po kosztach bez zysku?
      koszt budowy w zależności oczywiście od konkretnego budynku jest wielokrotnie niższy, różnica to zysk dewelopera

      • 5 2

      • Mieszkania we wschodniej Polsce budują po 2 tyś. za m2.

        • 0 0

    • (1)

      Dużo taniej - to by było chyba wykupić urzędasom abonament na taksówki

      • 10 4

      • Dożywotnio.

        • 1 0

    • dewek robi pod ziemią, a tu masz po prostu maszt i plandekę!

      za 21 baniek

      • 0 0

    • (3)

      To niech urzędnicy z własnej kieszeni wyloza na jego budowe. U dewelopera trzeba płacić.

      • 6 4

      • Brednia. U nas jest mala hala garażowa na 20

        aut. Miejsce kosztowało 20 tysięcy. Nie sądzę zeby developer dopłacał. Koszt m2 to pewnie 1 tysiąc - jak wychodzi 10 tysiaków to wszystko. Trochę cena z d.... bo grunt jest własnością urzędu.

        • 2 2

      • To nie jest parking tylko dla urzędników (1)

        • 4 4

        • To jest parking wyłącznie dla urzędników

          • 9 4

  • oj tam już nie przesadzajta (1)

    Taki parking kubaturowy w Wawie to jest przy każdej stacji metra....
    Skoro już T ma być METROPOLIĄ to nie bójmy się każdej nowej budowy czy samochodu....

    • 0 5

    • Metropolią? Weź , bo się osmarkam. To wieś z sołtysem Adamowiczem, udzielnym księciem

      • 1 0

  • (1)

    Akurat przy Urzędach parkingi są potrzebne - obecnie brakuje miejsc dla klientów. Natomiast parking przy Jana z Kolna to jakiś horror, zbrodnia na mieście!

    • 2 1

    • ok, tam parking jest i powinienien być - tylko dla petentów

      np. pierwsze 2h za free, potem kolejna 20 zł.

      A Urzędnikom wykupić 100 miejsc albo abonament w FRadunia. I po kłopocie i nie ma rozwałki Gdańska i kasa w budżecie się zgadza

      • 2 0

  • A co tam. WY placicie...21 baniek sie wam szarpnie (1)

    Najdrozsze miejsca by postawic 4 opony i zloma.
    Nie ma potrzebniejszych inwestycji w miescie..trzeba teraz stawiac stodoly dla zlomow.. Pewnie...po co wam drogi, przedszkola , autobusy...po co...WYDAMY WASZE 21 BANIEK bysmy MY URZEDASY mieli gdzie stawiac nasze skorupy

    • 32 7

    • Na sygnalizację w niebezpiecznych przejściach nie mają , giną ludzie, dzieci idące do szkoły.

      • 0 0

  • parkingi

    NA parkingi dla urzędnik.ów sa pieniadze na remonty dróg w centrum nie ma . Vi9de Rybaki Górnw i odcinek dojazdowy do szkoły i bloków na HEweliusza. GDyby tam mieszkał jakiś urzędas to byłoby wyremontowane , czyż nie panowie. TAk to dziąła

    • 0 1

  • Czy dzienikarz powinien aż tak dosadnie przedstawiać swoje zdanie na opisywany temat? (3)

    Nie jestem jakimś tam zwolennikiem tego typu budowli, ale wydaje mi się, że dziennikarz powinien przedstawiać fakty, powstrzymując się od swoich opinii. Tym czasem czytamy np. : "Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt" itp. Panie Krzysztofie, pozwoli Pan, że to ja będę decydował, czy obiekt mi się podoba, czy nie.

    • 6 5

    • Rolą mediów jest tłumaczyć, interprtować i patrzeć na ręce

      jest to tak samo istotne jak sama informacja. Kwestia sposobu, wrażliwości, inteligencji i talentu. Proszę, dziękuję

      • 0 1

    • powinien, wręcz musi (1)

      to nie PAP ani pas transmisyjny UM.

      • 2 0

      • Tym sposobem zniżamy się do poziomu Faktu, czy tam innego Super Expressu. Media mówiące Tobie na każdym kroku co masz robić i jak myśleć. Zwróć choćby uwagę na różnego rodzaju reklamy: coraz więcej w nich poleceń typu: "Po prostu weź szampon i nałóż go na włosy", albo swego czasu w RMF FM: "mamy dla Was ważne informacje, więc dajcie trochę głośniej radio".

        • 1 0

  • opłaty za parkowanie

    Panom urzędnikom coś szwankowało w głowach przy ustalaniu ceny za parkowanie ?

    Ceny za postój na terenie nie tylko Gdańską przyprawiają o zawrót głowy
    W Duselldorfie 1odz parkowania to ok 1 Eur czyli za 1 godz pracy przeciętny Niemiec wykupi dobie parkowania
    W gdańsku ? .... no może p Adamowicz z dochodami ok 30 000 mc może sobie pozwolic na takie koszty parkowania

    • 5 1

  • Parking tak, ale podziemny. To jest najlepsza inwestycja. Na pewno droższy, ale nie szpeci miasta swoją kubaturą. Jeszcze jedno cena za postój !!! Mamy polskie zarobki drodzy urzędnicy, nie zachodnio -europejskie.

    • 3 0

  • (3)

    Strata miejsca, przestrzeni na której mógłby być choćby skwer. Kiedy do tych ludzi dotrze, że parkingi to się stawia pod ziemią! A nie robi takie koszmarne pudła w przestrzeni miejskiej. Powinniśmy się uczyć na błędach z innych miast polskich czy zachodniej Europy a nie je powielać!

    • 8 2

    • Skwer... (1)

      ...obok torów, z drogą nad głową, w miejscu praktycznie nie zamieszkałym... Super.

      • 2 3

      • Ano skwer

        Bo zieleni w mieście nigdy nie jest za mało. Wolę źródło tlenu i czystego powietrza niż więcej spalin.

        • 1 1

    • tam skwer jest, przedwojenny, b. ładny

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane