- 1 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (100 opinii)
- 2 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (30 opinii)
- 3 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (86 opinii)
- 4 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (48 opinii)
- 5 Finał sprawy z przypiętym rowerem (51 opinii)
- 6 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (57 opinii)
Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim . Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.
Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.
- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego .
Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.
- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania
Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.
Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły
Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.
- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej , który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej .
W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.
Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.
Przy ul. Jana z Kolna północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.
Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum . Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.
Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk . Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki
Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego , Podwala Staromiejskiego , Targu Rybnego oraz Targu Węglowego .
W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-27 08:35
Nie, nie i jeszcze raz nie!
Dosyć tych brzydactw. Skoro rejon jest tak dobrze skomunikowany (a jest), to niech się urzędnicy przesiądą do SKM, autobusów czy tramwajów. Korona im z głowy nie spadnie. A może wtedy niektórzy"wyleczą się" z durnych pomysłów likwidowania czy skracania linii autobusowych. Autobusy służące wielu im przeszkadzają, ale samochodów chcą więcej wpuszczać do centrum? No brawa po prostu. Po rozum do głowy, a nie po plany parkingu!
- 5 0
-
2017-06-27 08:21
A co z SKM?
Może w końcu by zrobiono bezpośrednie przejście z przystanku SKM "Gdańsk Śródmieście" po drugiej stronie peronu w kierunku Urzędów?
- 3 0
-
2017-06-27 06:48
parking dla urzędników i przyszłych klientów Radunii (1)
Urzedasy przestancie marnowac publiczne środki
- 6 1
-
2017-06-27 08:01
My mozemy tylko apelowac ...oni maja przepisy pozwalajace na ich widzimisie w formowaniu swojej wizji miasta.
Dlaczego nie buduja pod ziemia i dlaczego parking ma byc tylko d*postolkow?
- 1 1
-
2017-06-27 07:30
Po prostu dramat
A skwer do wyciecia, ale szyszko zły, a przepustowosc rzecz swieta.
Czy ludzie ktorzy to zaprojektowali i zatwierdzili byli kiedys w jakims miescie na zachodzie Europy?- 3 1
-
2017-06-27 06:50
Paekujący nielegalnie - odcholowanie!!!
A datkowo weryfikacja, czy z auta ciekną płyny eksploatacyjne, jesli tak i chodnik ma świeżą mokrą plamę obciążyć kosztem jego wymiany 2*3m. Inaczej nigdy nie będzie dobrze.
- 3 2
-
2017-06-27 06:33
Miasto parkingów....
A pod ziemię ? To jakiś problem ?
- 4 2
-
2017-06-27 06:08
Parking musi byc
Możemy myśleć życzeniowo, ze ludzie będą dojeżdżać komunikacja zbiorowa, ale to jest nierealne. Sprawy w urzędzie trzeba załatwiać w tygodniu w godzinach pracy, ukrywając się na chwile od swoich zajęć. Parking jak najbardziej jest potrzebny i to od dawna. Tylko czemu kolejny, brzydki budynek? Prostopadłościan o znikomych walorach architektonicznych.
- 8 2
-
2017-06-27 05:54
(1)
Byle nie taki szkieletor jak na Jana z Kolna! Co do korzystania z tego paskudztwa to turyści nie mają pojęcia że jest tam parking. Zresztą mało jest wskazówek o lokalizacji!
- 6 1
-
2017-06-27 05:57
Parkingi tak, ale niech wyglądają!
- 2 1
-
2017-06-26 18:12
Krzysztof Kornatowicz (6)
A to bydło złodziejskie !!! Apartament lux pomada kosztuje 8 tyś za metr u najdroższego dilera, a to złodziejskie bydło 24 tyśki za metr parkingu !!! Jak z tymi mafiami miejskimi walczyć ?! Trzeba by to bydło POwywieszać, bo przecież wywodzą sie z mafii ludożerców z PO !!! Krzysztof Kornatowicz
- 9 8
-
2017-06-27 05:55
Pisowski kretyn! Misiewicze to gwiazdorzy!!!
- 3 2
-
2017-06-26 19:37
Nie za metr parkingu tylko 12,5 m2 (1)
- 4 0
-
2017-06-27 01:49
Wychodzi prawie 4000 tysiaki za m2.
Grunt jest za darmo. 4000 z m2 to cena mieszkania, uzbrojenie terenu, windy, instalacje, wentylacja, okna, drzwi. Cena z d......
- 2 2
-
2017-06-26 19:58
(2)
Nowy parking Przy wiadukcie Biskupia Górka budowany jest dla bydła z Urzędu Wojewódzkiego. A tam kto rządzi? PISdonosze.
- 3 6
-
2017-06-26 20:27
poszukaj na tm
Kiedy zaczęto ten temat. I nie szczekaj.
- 5 0
-
2017-06-26 20:24
W Wojewódzkim PiS, ale za parking odpowiada Marszałkowski oraz UMG, czyli PO w 120%.
- 4 4
-
2017-06-27 04:34
Malkontent znowu sie odezwal!
Maruda, wiecznie niezadowolony tulko narzekac potrafi!!!
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.