• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • (1)

    powyżej 200 zł ? To już wolę pojechać swoim Pandolino ;) wtedy kiedy chcę i w odpowiednim towarzystwie :)

    A zresztą - w latach 90-tych jeździłem do Warszawy i Krakowa ekspresem Kaszub. Z Gdańska 6.00, w Warszawie 9.00 a w Krakowie chyba 12.20.
    I komu to przeszkadzało ?

    fruu

    • 24 0

    • Dokładnie

      • 0 0

  • kolejowa logika

    Trasa Pendolino wyklucza użytkowanie jej przez mieszkańców dużych miast woj. Kujawsko-Pomorskiego. Nareszcie stołeczni będą podróżować bez tłoku. Więc ceny biletów rzeczywiście będą "na każdą kieszeń". Stołeczną lub ministerialną.

    • 0 0

  • mam już dosyć!!!! (31)

    oczywiście UNII. zabraniają tego, zabraniają tamtego. Gdzie my k...a jesteśmy. U siebie, czy nie.

    • 252 114

    • przez Ciebie mam ochotę na kanapkę z serkiem i szczypiorkiem :)

      • 0 0

    • To jedź do Korei Płn.

      UE daje kasę i wymaga, a propos Polacy są mistrzami w marnotrawstwie - cała epoka Gierka to był taki okres, później stocznie i kopalnie a do dziś kolei !! Kredyty z czasów Gierka spłaciliśmy dopiero niedawno i to po umorzeniu 50 % kwoty do spłaty. Pamiętam dokładnie cenę jaką musieliśmy płacić za "gierkowski dobrobyt" za cudzą kasę w latach 80-tych,puste półki, niemal wszystko na kartki i kolejki.

      • 0 0

    • Gdyby nie Unia... (1)

      ...to jeszcze długo nie wygrzebalibyśmy się z bajzlu jaki zostawiła po sobie komuna.Unia zmusza nas do przyspieszenia tego procesu.

      • 4 0

      • co za bzdury twoja unia palancie hamuje gospodarkę i przedsiębiorczość milionami dyrektyw bezsensownych bzdur wymyślanych przez nawiedzonych czubków w brukseli którzy lepiej wiedzą jak masz żyć jak prowadzić biznes w co wierzyc co jeść i masa innych rzeczy

        • 1 2

    • proponuje zwrócić uwagę w ilu miejscach mozna znależć znaczek Uni (4)

      Gdyby nie Unia byli byśmy daleko w polu ziemniaki zbierali . Doganiamy Zachodnią Europe w zawrotnym tempie a mamy co nadganiać bo gdy nas zniszczyła wojna i dobiła komuna oni się rozwijali bez przeszkód. Kompletnie nie rozumiem narzekań na Unię .

      • 8 4

      • gdyby nie unia, byśmy powoli tak jak inne (3)

        panstwa doganiali europe w nastepnych kilkadziesiąt latach. ale nie mielibysmy długów siegajacych miliardów dolarów (czterokrotnie wiekszych niz za Gierka). wiec nie pierdziel tu koles swoich glodnych kawalkow, bo wiesz tyle ile zjesz. czyli nic.

        • 3 6

        • z tym długiem ładny populizm (1)

          sprawdź jakie długi mają inne kraje Europejskie, a później pisz. Mamy jeden z mniejszych długów

          • 1 0

          • i jaki poziom życia pajacu juz widzę palancie jak Niemcom czy Francuzom jest źle i biednie z powodu ich długów

            • 0 0

        • Jest dobrze to znaczy źle. Tego się trzymaj :)

          • 2 0

    • mowi syn do ojca chce byc calkowicie samodzielny w porządku odpowiada ojciec lecz ja nie bede doplacal do twojego utrzymania

      • 2 0

    • F..... unia (1)

      • 15 8

      • nie bo lepiej dać fundusze z naszej wspólnej kieszeni żeby plebs mógł jeździć pendolino za darmo....

        • 1 1

    • może i zabraniają... (7)

      ale bez ich kasy (do której my wkłądamy mało w porównaniu do tego co bierzemy) nie byłoby niczego (jak w pewnej piosence) :) Autostrady mielibyśmy dalej w planach, krajówki i ekspresówki w stanie takim jakim były itp.

      Dlaczego? A no dlatego że nasi nieudolni włodaże nie potrafią docenić wartości pieniądza i to co się wybuduje trzeba co rok naprawiać. Gdyby nie unijne kontrole to autostrady nie dotrwałyby zapewne euro, nie mówiąc już o przetrwaniu kilku zim :) Co nie zmienia tego że i tak odwalono najdrozszą fuszerkę w historii europy i będziemy za to bulić my i nasze dzieci - tak to już jest jak zmiany w prawie o zamówieniach publicznych zaczyna się wprowadzać od d*py strony i po fakcie...

      Smutna prawda jest taka, że cały wypracowany PKB jest wywalany na ZUSy, KRUSy, NFZty i inne nieudolne instytucje które nadają się tylko do likwidacji i zastąpienia czymś na miare obecnych czasów (każde z wymienionych to studnia bez dna, nie gwarantująca obywatelowi tego co powinna)... na kredyty i zapychanie dziury budżetowej oraz naprawianie szkód wyrzadzonych przez złe decyzję bezkarnych urzędasów.
      Niestety nie mamy co liczyć na jakieś sensowne ruchy w kierunku poprawy sytuacji ze strony włądzy bo oni dalej zyją w latach 90 i sa całkowicie oderwani od rzeczywistości w jakiej żyje szary obywatel :] Wolą martwić się tym czy przystoi sadzać transseksualiste na foltelu marszałka, pozwolić na związki partnerskie, alebo układać się z kościołem czy przypadkiem nie za mało mu dają z naszych kieszeni...

      Opodatkowac kościół i kontrolowac jak kazdą firmę, zalegalizować i opodatkować prostytucję (która jest i będzie, a to przynajmniej gwarantuje wzgldne bezpieczeństwo dziewczynom i klientom), zalegalizować i zając się produkcją oraz dystrubycją marichuany i pochodnych z ramienia państwowego (skorzystają na tym i obywatele przez ogromne wpływy do budżetu, i chorzy na np. raka... i jest to jedyne wyjście żeby zniszczyć handel tymi środkami na czarnym rynku)... do tego zbudować system emerytalny od zera bez pieprzenia się w podnoszenie wieku emrytalnego bo jak tak dalej pójdzie to możemy wogóle przyjąc że emerytur nie bedziemy dożywać, zrobić porzadek ze służbą zdrowia...
      Niestety ale bez tak drastycznych i odważnych zmian utoniemy w długach bo przeciętny polak już ledwo dyszy - nie ma jak z niego wycisnąć więcej!!!

      I jeszcze jedno... polska to nie kraj wspierający monarchię! Zmienić prawo wyborcze tak żeby KAŻDY obywatel miał szansę startowac do sejmu - nie tylko wybrańcy namaszczeni przez starą gwardię siedząca przy korycie od nastu/dzisięciu lat!

      Tyle...

      • 37 20

      • tak, opodatkowac kosciol (5)

        to przez ich hulaszczy tryb zycia mamy nędzę w Polsce

        • 30 12

        • (3)

          wyobraź sobie że maja ten swój fundusz a na dodatek jakakolwiek działalność finansowa prowadzona przez księdza opodatkowana jest śmiesznym ryczałtem a nie % od zarobionego kapitału jak u innych zwykłych nieuprzywilejowanych grup społecznych...
          dla zdrowia tego kraju powinno się skończyć z przywilejami dla kogokolwiek tak by wszyscy byli równi według prawa i płacili tyle samo!
          bo to co jest dziś że jedne płaci drugi nie trzeci jeszcze inaczej jest niesprawiedliwe, toksyczne i będzie rodzić podziały!!

          • 14 5

          • a o których uprzywilejowanych grupach spolecznych obarczonych SMIESZNYM ryczałtem (2)

            piszesz? Bo jak rozumiem jest ich wiele, ale Ty przyczepiles sie akurat do Koscioła , bo tak ci wygodnie. Podaj które to są oprocz Koscioła?

            • 3 8

            • Nie przyczepiłem się do kościoła podaje przykład jawnych niesprawiedliwości społecznych które jak widzę tobie nie przeszkadzają... mieszkam na przeciw kościoła i widzę jak sobie poczynają co 2 lata nowy samochód ta sama marka ten sam kolor o pannach wyjeżdzających z pod plebani pod przykrywką nocy nie wspominając...
              inne uprzywilejowane grupy zawodowe to np. górnicy, mundurowi
              .
              Boli mnie ta cała hipokryzja i populizm ludzi u władzy a najbardziej krótkowzroczność ludu...

              • 2 0

            • politycy

              • 1 0

        • Przez wały jakie odwala raczej...

          mało to afer ze sprzedaża gruntów? Chesz wyprać kasę to dogadaj się z kościołem... brak księgowości, brak kontroli :)

          • 5 0

      • mam jedno ale system ZUS i pochodne mają sens w warunkach założonych przez jego twórcę Bismarcka.
        Otóż w owych czasach przechodziło się na emeryturę w wieku (to przykład nie znam dokładnie danych) 65 lat podczas gdy średnia wieku wynosiła 64 lata ;)
        i przy takich założeniach oraz dodatnim przyroście naturalnym system był w miarę stabilny :))
        niestety trzeba skończyć z socjalnymi pierdołami dać ludziom możliwości zarobkowania i nich firmy kasują za swoje usługi realną rynkową cenę bo później mamy paranoje typu PKP, LOT itd. gdzie są to spółki z potencjałem a przez złe zarządzanie utylizują środki z kieszeni podatnika i nikt nie ma z tego żadnych korzyści....

        • 7 2

    • Unia

      No niestety - jezeli zdecydowalismy sie na to malzenstwo, to musimy sie dostosowac. Poza tym - to oni daja kase. nie oceniam, czy do dobrze, czy zle, ale takie sa realia.

      • 1 0

    • W nowym kołchodzie (6)

      To taki liberalny RWPG-bis. Zamiast jawnych komuchow rządzą ukryte komuchy. Bracia mądrzejsi i starsi w wierze i tak zawsze się ukrywali, więc tu nic się nie zmieniło.

      • 37 12

      • gdyby rzadziły komuchy (5)

        to połowa tego cwaniactwa juz by była na przymusowych wczasach na Grenlandii, wiec nie szczekaj tak na tą komunę, bo pewne zachowania były bardzo pozytywne, a dzisiaj to mozesz co najwyzej poszczekac jak cie okradaja w zywe oczy

        • 20 28

        • (4)

          a jaki sens ma dopłacanie przez państwo do wszystkiego tylko po to by podwyższyć podatki???
          ostatnio do LOTu każdy z nas dołożył 10 zł i po co????

          • 29 0

          • Unia jest ok (2)

            Dokładnie, jak coś nie jest w stanie się utrzymać to zamykamy.
            Dobrze że Unia kontroluje i zwraca uwagę na takie absurdy.
            A co do tych którzy krytykują Unię to zwracam uwagę że bez pieniędzy które na dają, bylibyśmy 100 lat za murzynami

            • 20 11

            • (1)

              nie mów o Murzynach
              w Ghanie możesz iść na zakupy z telefonem i kupić tak w każdym sklepie
              a u nas nie możesz se kupić biletu na SKM jak nie masz właściwego toggla, słusznej karty płatniczej i doktoratu w infy.

              • 7 3

              • Tia w ghanie możesz iść

                Piszesz pewnie o centrum stolicy, bo dalej bałeś się jechać sam, bo by ci ten telefon skubneli razem z całym ekwipunkiem.

                Bo ghana to dziwny kraj, gdzie poruszać się trzeba z ochroną i tylko tam gdzie oni mogą iść.

                • 3 3

          • racja , to nie ma sensu

            ale to nie jest zalezne od komunistów

            • 0 0

    • Włącz myślenie (1)

      Szczypior jedź do Rosji, tam nie ma Unii.
      Nie cierpię marudnych ludzi :)

      • 5 3

      • a my nie lubimy takich

        co dadzą sobie wcisnąc kazdy ciemnogród, obcy kapitał pluje im w twarz a oni myslą, ze to deszcz pada. Ty MOL też sie zabierz ze Szczypiorem. Damy sobie radę bez entuzjastów PO.

        • 7 5

    • heh

      gdyby nie zabraniali i kontrolowali to z tych 300mld o ktore walcza odrazu moznaby przeznaczyc 100 na znikniecie :) nasi decyzyjni sa jak dzieci, trzeba je kontrolowac bo wszystko na slodycze wydadza :)

      • 13 2

  • Bo to nie będą pociągi dla plebsu, tylko dla elit!!

    Plebs dalej będzie jeździł starym taborem, który dostosuje do swoich potrzeb np zaszcza toalety, zniszczy miejsca do siedzenia itd.

    • 0 0

  • Wydadzą 15 mld, a za 5 lat sprzedadzą koleje Niemcom. Tak jak robią z LOTem

    ...

    • 0 0

  • podział na klasy

    pkp nigdy nie spełnia obietnic chyba że chodzi o pdwyżkę cen biletów lub opóżnieninia.Będzie więcej wypadków.A gdzie klasa dla posłów i senatorów;zw.zaw.?

    • 0 0

  • POLSKIEBUSOLINO ZA 35 PLN

    Cóż- spojrzcie na tytuł.

    • 0 0

  • Chyba mi sie sni???

    No i jeszcze za 200 PLN...moze 40 to zapłace?

    • 0 0

  • Zeczywiscie bedzie PENDO

    ....teraz ma ruszyć w 2017? Bo tyle bedzie trwala budowa lini zasilajacej-poco sie spieszyc prawda? W koncu po 10 latach remontów bedziemy 40 minut szybciej nad morzem niz w 90 latach ,a cha 40 minut na 350 kilmetrach to okolo 13 ninut na każde 100 kilometrow- to jest dopiero PENDO

    • 0 0

  • EXTRA

    200 ale na godzine?..prawda? To chyba oto chodzi?...o..predkosc i to średnią??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane