• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesą lub Bombardierem na Morenę

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina. Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina.

Po nowo budowanej trasie tramwajowej na Morenę pojedziemy tramwajami wyprodukowanymi przez Pesę lub Bombardiera. Tylko tych dwóch producentów ubiegało się o dopuszczenie do przetargu na pięć nowych, dwukierunkowych pojazdów dla Gdańska.



W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r. W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r.
Pięć tramwajów będzie całkowicie nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy, podobnie jak 46 poruszających się już po Gdańsku Dortmundów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna w przypadku nowej linii na osiedle Morena. Na jej zakończeniu nie przewidziano bowiem zwykłej pętli, a jedynie torowisko z rozjazdami.

- W postępowaniu zostały złożone dwa wnioski o dopuszczenie do przetargu. Obaj wykonawcy spełniają stawiane warunki i zostali zakwalifikowani do dalszego udziału w przetargu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zaproszenie do dalszego postępowania przetargowego złożyły firmy Pesa z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Produkty obu firm są doskonale znane gdańszczanom. Obecnie wozi ich 35 Pes 120NaG Swing oraz trzy Bombardiery NGT6. Pesy kupiono dla obsługi m.in. nowej trasy wzdłuż al. Havla, zaś Bombardiery kilka lat wcześniej z myślą o powstającej wówczas trasie na Chełm.

Pięć nowych tramwajów, których producenta poznamy 29 kwietnia br., będzie wyposażonych w monitoring oraz klimatyzację w części pasażerskiej i kabinach motorniczego. Maksymalna długość pojazdu może wynieść 32,5 m, a pojazdem podróżować jednocześnie ma co najmniej 250 osób, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., a więc bez problemu radzić sobie z trasami na Górny Taras.

Zobacz też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Wciąż nie wiadomo czy uda się zakupić od niemieckiego miasta Kassel 16 tramwajów typu N8C, czyli identycznych jak te, które sprowadzono do Gdańska z Dortmundu. Gdańsk nadal jest zainteresowany ich kupnem, ale niemiecki przewoźnik nie spieszy się z ich sprzedażą. Kassel jest w trakcie wymiany taborowej, zastępując N8C dwukierunkowymi Bombardierami. Dopiero wówczas być może dojdzie do sprzedaży używanego taboru do Polski. O niemieckie tramwaje zabiegają Gdańsk oraz Gorzów Wielkopolski.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • W Gdańsku tramwaje tak szarpią, że można sobie zęby wybić albo się połamiać! (3)

    • 19 11

    • Nie tramwaje a motorniczy. (1)

      .

      • 12 3

      • Nie jeden motorniczy a motorniczowie :)

        • 5 3

    • W Gdyni jakby były to by nie szarpały

      • 2 1

  • Dobre bo POLSKIE!

    jw.

    • 9 7

  • Pętla tramwajowa powinna być normalna, a przystanek kolejowy powinien być (1)

    na południowym brzegu wiaduktu, żeby po schodach można było wejść na Morenę.

    • 9 5

    • normalnej pętli nie będzie

      teren, na którym miałą być pętla został przejęty przez lokalnego proboszcza. Budyń nie chce zostać ekskomunikowany.

      • 8 2

  • Szkopy kupują PESE i robią nowe zamówienia, a u nas chcą kupic złom. Co za ignorancja.

    By gospodarka rosła w siłe musimy kupowac nowoczesne rzeczy własnego Polskiego przemysłu, etc.

    • 21 15

  • Kiedy kiedy kiedy ?

    Budyń od lat się chwali tramwajem na Morenę

    • 11 4

  • Drogi są tak dziurawe, że nie warto ich już łatać

    Rozwalić do końca i trzeba nowe od podstaw budować,
    ul. Piecewska na Morenie to wizytówka Budynia

    • 15 4

  • Wybór tramwajów jest taki, że (1)

    w Gdańsku jak widać, ale może ktoś jest nieświadomy to trzeba uświadomić.

    Bombardiery droższe, prawie nieawaryjne, nie psują się, nie rozpadają się. Ładnie wyglądają wydajne bardzo dobre.

    Pesy jak już wszyscy zauważyli na dzień dobry nie hamowały, awaryjne, często przez nie Gdańsk stoi. Co poniektórych usterek Pesa nie usunęła po dziś dzień a jeżdżą już jakiś czas. Do tego rozsypują się od samej jazdy.

    W zapiskach ZKM-u nie będzie nic o awariach Pesy bo wszystko jest pisane na gwarancję i ich karta jest czysta.

    Bombardier takich kart nie ma bo są o 1000 kroć lepsze.

    • 22 13

    • ile razy byl spychany bombardier, a ile razy pesa? no i mamy odpowiedz co jest lepsze :)
      pesy sa na 'gwarancji' takiej ze 2letnie wozy powoli nadaja sie do remontu generalnego

      • 4 1

  • na morenie fajnie jest,

    można bełta obalić, opier*ić jakiś sklep, komisariat podpalić
    dzielnicowy to jest *uj, można by mu przy***ać, przyp****olić pałą w łeb i na łyso oje**ć!

    ale już nie ma komisariatu! i pieśń straciła na aktualności

    • 12 4

  • co za różnica

    Na pętlę Łostowice-Świętokrzyska miały jeździć same nowe tramwaje a i tak jeżdżą stare gruchoty. Na Morenę też pomkną padaki.

    • 11 6

  • Oby Bombek

    Pesy Swing to definicja niewygody. Nie dosc, ze malo siedzen to jeszcze przejscia ciasne i gory i doliny z podlogi.

    • 27 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane