- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (772 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (307 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (434 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 21:14
pytanie do skm
proszę o informacje co się zmieniło po zmiane rozkładu jazdy chyba os 15 ze w godzinach powrotu w kierunku Wejherowie puszczane są jednosklady czy ubyło klientów? czy szanowni planisci nigdy nie jechali z Gdyni i 18-35 w stronę Wejherowa bo powrót w zaladowanym składzie i stanie jak Martynka w puszczę do przyjemnych nie należy a do tego nadmieniam fakt ze napewno z wózkiem nie da rady wejść tak samo zaobserwować nożna pociąg odwiedzający z rumi o godzinie 8-26 czy państwu naprawdę klientów ubyło a gdzie bezpieczeństwo bo napewno jest powyżej dopuszczalnej granicy. !!!
- 1 0
-
2013-12-19 21:06
WC
Udogodnienia dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych ekstra, ale z toalety i tak nie można korzystać, więc bez sensu akurat jej kosztem została zmniejszona ilość miejsc..
- 1 0
-
2013-12-19 20:57
stare stolec w nowym opakowaniu.
tyle.
- 3 0
-
2013-12-19 20:44
Pytanie w ankiecie jak z XIX wieku...
- 0 0
-
2013-12-19 19:49
7 lat
Siedem lat robili ale rzeczywiście JUŻ jest ! Rychło w czas bym rzekł/ spadła jak grom z jasnego nieba - baardzo niespodziewanie... za 77 lat będziemy mieli komplet modernizowanych SKM w trójmieście, czyli 21
- 4 0
-
2013-12-19 19:47
Przecież w Trójmieście z toalet w skm korzystać nie można... Po co te wielkie modernizacje kosztem miejsc siedzących?
- 3 0
-
2013-12-19 19:39
kiedy mozna sie przejechac tym zabytkiem z czasow gierka
po make upie- 4 0
-
2013-12-19 19:36
niech zyje wiejski tunning
dawaj babciu kolejne 30 lat po torach bidulko- 4 0
-
2013-12-19 19:18
i całe szczęście że trafiło na PESĘ bo jest szansa na coś dobrego
podobnie ludzie wzdychali przy przetargach na budowę nowych odcinków dróg. Dlaczego takie zarządzanie i nietrafione przetargi nam wciaż grożą?
- 0 0
-
2013-12-19 19:05
co robią te ręczniki, palety na środku między rzędami siedzeń ?
jak ludzie mają wtedy przejść ?- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.