• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • pytanie do skm

    proszę o informacje co się zmieniło po zmiane rozkładu jazdy chyba os 15 ze w godzinach powrotu w kierunku Wejherowie puszczane są jednosklady czy ubyło klientów? czy szanowni planisci nigdy nie jechali z Gdyni i 18-35 w stronę Wejherowa bo powrót w zaladowanym składzie i stanie jak Martynka w puszczę do przyjemnych nie należy a do tego nadmieniam fakt ze napewno z wózkiem nie da rady wejść tak samo zaobserwować nożna pociąg odwiedzający z rumi o godzinie 8-26 czy państwu naprawdę klientów ubyło a gdzie bezpieczeństwo bo napewno jest powyżej dopuszczalnej granicy. !!!

    • 1 0

  • WC

    Udogodnienia dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych ekstra, ale z toalety i tak nie można korzystać, więc bez sensu akurat jej kosztem została zmniejszona ilość miejsc..

    • 1 0

  • stare stolec w nowym opakowaniu.

    tyle.

    • 3 0

  • Pytanie w ankiecie jak z XIX wieku...

    • 0 0

  • 7 lat

    Siedem lat robili ale rzeczywiście JUŻ jest ! Rychło w czas bym rzekł/ spadła jak grom z jasnego nieba - baardzo niespodziewanie... za 77 lat będziemy mieli komplet modernizowanych SKM w trójmieście, czyli 21

    • 4 0

  • Przecież w Trójmieście z toalet w skm korzystać nie można... Po co te wielkie modernizacje kosztem miejsc siedzących?

    • 3 0

  • kiedy mozna sie przejechac tym zabytkiem z czasow gierka
    po make upie

    • 4 0

  • niech zyje wiejski tunning
    dawaj babciu kolejne 30 lat po torach bidulko

    • 4 0

  • i całe szczęście że trafiło na PESĘ bo jest szansa na coś dobrego

    podobnie ludzie wzdychali przy przetargach na budowę nowych odcinków dróg. Dlaczego takie zarządzanie i nietrafione przetargi nam wciaż grożą?

    • 0 0

  • co robią te ręczniki, palety na środku między rzędami siedzeń ?
    jak ludzie mają wtedy przejść ?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane