• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy miesiąc skanowania tablic. Tysiąc aut na godzinę, ponad 1,2 tys. "mandatów"

Maciej Korolczuk
8 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm

Tysiąc aut na godzinę sprawdza nowy pojazd do e-kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku. Choć przez pierwszy miesiąc funkcjonowania na ulice Gdańska wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie, to w tym czasie urzędnicy wystawili kierowcom ponad 1,2 tys. opłat dodatkowych. Z każdym miesiącem czas pracy nowego pojazdu ma się wydłużać - w grudniu z trzech do pięciu godzin dziennie.



Kierowców próbujących unikać opłat za parkowanie:

Minął pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego systemu kontroli Strefy Płatnego Parkowania. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał na ulice Gdańska tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1200 zawiadomień o opłacie dodatkowej.

Auto z systemem kamer do e-kontroli Stref Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada.

Nowy pojazd z napędem elektrycznym ma być wsparciem dla kontrolerów, którzy sprawdzają wnoszenie opłat za parkowanie w Oliwie, Wrzeszczu, Aniołkach czy Śródmieściu Gdańska.

Urzędnicy szacują, że jedno auto jest w stanie sprawdzić w tym samym czasie dziesięć razy więcej pojazdów niż kontroler.

Na początku grudnia minął pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego systemu. Jak sprawdza się w praktyce?

W ciągu trzech godzin pracy auto skanuje ok. 3 tys. pojazdów. W grudniu czas pracy ma się wydłużyć do pięciu godzin. W ciągu trzech godzin pracy auto skanuje ok. 3 tys. pojazdów. W grudniu czas pracy ma się wydłużyć do pięciu godzin.

Na pół gwizdka, by nie zapchać systemu



Jeszcze zanim auto skanujące tablice rejestracyjne wyjechało na ulice Gdańska, urzędnicy zastrzegali, że w pierwszych tygodniach i miesiącach "system będzie musiał się dotrzeć".

Aby nie sparaliżować funkcjonowania Działu Obsługi i Rozliczeń Obszaru Płatnego Parkowania i nie zapchać systemu wezwaniami, których jego pracownicy nie będą w stanie fizycznie przerobić, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na razie z nowego narzędzia korzysta oszczędnie.

- W pierwszym miesiącu pojazd skanujący jeździł tylko w dni powszednie przez trzy godziny dziennie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Samochód wykonywał dziennie średnio trzy tysiące odczytów. W efekcie wystawiono 1217 zawiadomień o opłacie dodatkowej za postój w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).
Wkrótce te liczby znacząco wzrosną, bo z każdym miesiącem czas pracy nowego pojazdu będzie się wydłużać. Jak zapowiada rzecznik GZDiZ, od początku grudnia auto na ulicach przebywa o dwie godziny dłużej.

Jak na nowe narzędzie kontroli opłat reagują kierowcy? O tym urzędnicy na razie nie chcą mówić.

- Obserwujemy zachowania kierowców. Na więcej wniosków będziemy mogli sobie pozwolić na początku lutego, kiedy miną trzy miesiące pracy pojazdu skanującego - dodaje Kiljan.
Auto wyposażone w kamery skanujące tablice rejestracyjne jeździ po ulicach Gdańska od początku listopada. Auto wyposażone w kamery skanujące tablice rejestracyjne jeździ po ulicach Gdańska od początku listopada.

Nie opłaca się kombinować



Większy bagaż doświadczeń ma za to Warszawa, która jako pierwsza w kraju zdecydowała się na system e-kontroli płatnego parkowania. W stolicy system okazał się wielkim sukcesem i szybko zaczął na siebie zarabiać.

Początkowo kierowcy próbowali oszukać system np. poprzez zasłanianie fragmentu tablicy rejestracyjnej rzekomo przyklejonym liściem albo przeciągniętą przez jedną z cyfr albo liter plastikową opaską zaciskową tzw. "trytytką", co uniemożliwia kamerze prawidłowy odczyt danej tablicy.

Przynosiło to jednak skutek odwrotny od zamierzonego, bo taki pojazd bardziej zwracał na siebie uwagę kontrolerów i był przez nich sprawdzany w pierwszej kolejności. Wysokie opłaty dodatkowe skutecznie ukróciły tego typu praktyki.
09:48 13 GRUDNIA 21

Co z e-kontrolą w Gdyni? (10 opinii)

Już kilka miesięcy temu w Gdyni, wzorem Gdańska, na ulice miał wyjechać samochód do automatycznej kontroli strefy płatnego parkowania. Do dzisiaj nie wyjechał. Czy ktoś wie, dlaczego?
Już kilka miesięcy temu w Gdyni, wzorem Gdańska, na ulice miał wyjechać samochód do automatycznej kontroli strefy płatnego parkowania. Do dzisiaj nie wyjechał. Czy ktoś wie, dlaczego?

Miejsca

Opinie (453) 7 zablokowanych

  • liczy się kasa

    Moja propozycja dla miasta jest wnoszenie opłaty za wyjazd z własnego garażu czy parkingu oczywiście chodzi o ekologię , a jakie będą wpływy ooooooo !

    • 0 0

  • Brawo Gdańsk!

    Super samochód.
    Niech zarobi na siebie i kolejne modele. Szybko się zwróci

    • 0 0

  • (1)

    kiedy będzie więcej miejsc do parkowania dla inwalidów bo pod tym wzglendem jesteśmy na samym końcu winnych miastach jest o wiele lepiej

    • 1 2

    • Jest specjalny fundusz + instytucja udzielająca Sute dotacje

      • 0 0

  • A co jesli (1)

    Się zatrzymam nie gasząc silnika tylko kogoś odbieram lub chce zawrócić i mnie zeskanuje

    • 3 1

    • Wywieś białą flagę , lub za proboszcza sie przebirz ,może być też podobizna Kaczalnika

      • 0 0

  • (3)

    do wszystkich utyskujacych, glosujecie na tą śmeiszną ekipę, co was rznie na wszystkim - to nie marudzić. Ja na tą babe nie glosowalam

    • 3 4

    • Lada Balbine i ziomali powklejałęś wszędzie gdzie się da ?

      • 0 0

    • a w ogóle głosowałeś

      • 1 0

    • w innych miastach darmocha ?

      • 2 0

  • Jak widać państwo (miasto) policyjne rozbudowuje się w każdym obszarze. (1)

    Kiedy zaczna nam wszczepiać czipy?

    • 9 5

    • Od polin zaczynamy , Kibuce będą !

      • 0 0

  • olo (1)

    dulkiewicz rozliczymy cie i twoja sitwe w najblizszych wyborach.................

    • 6 5

    • Predzej wasze nie zaszczepione towarzysze Covid Rozliczy !

      • 0 0

  • dopiero sie okaże

    jaka ilosc to zasadne "mandaty"
    ludzie trzymajcie bilety lub platnosci wykonujecie z aplikacji sby miec dowód

    • 0 0

  • Dawać do Gdyni ten wehikuł (4)

    Kara ma być nieuchronna.
    Jeśli to nie pomoże do dodatkowo powinna być sroga.
    Trzeba egzekwować każdą.
    Miesiącami dobijałem się do gdyńskiej Straży Miejskiej, żeby zajęli się zaparkowanym w jednym miejscu samochodem (prawie zawsze tym samym) i zero efektu. Podejrzewam, że kierowca nawet nie został ukarany albo tylko raz i opłacało mu się parkować nadal.
    Zglosiłem w końcu do SM przez apkę Gdyni to przyszedł mi na maila komentarz, że aplikacja nie zajmuje się nieprawidłowo zaparkowanymi autami (ciekawe dlaczego nie, w końcu to najwazniejsze zadanie SM).
    Komentarz komentarzem ale chyba patrol wysłali bo o dziwo grat przestał się pojawiać.. Jeśli z każdym tyle zachodu potrzeba to dziękuję za taką straż

    • 15 18

    • co za pieniacz

      • 0 0

    • (1)

      Ja bym stale trzymał kontrolerów na parkingu przy bulwarze. Masa kierowców paczy na morze siedząc w aucie z włączonym silnikiem i blokuje miejsca, oczywiście nie płacąc.

      • 2 4

      • W tej sytuacji nie kontroler, a policja. To wykroczenie z kodeksu drogowego.

        • 1 0

    • Szkoda tylko że ten samochód nie kontroluje i nie wysyła zawiadomień do SM o samochodach zaparkowanych w miejscach nie dozwolonych.

      • 2 0

  • Parkowanie.

    Na polskich drogach kultura użytkowników jest na bardzo niskim poziomie. Jeśli są strefy parkowania to należy je przestrzegać i opłacić czas parkowania. Jeśli ktoś nie chce płacić może bez problemu znaleźć miejsce niezbyt odległe i tam zaparkować bez opłaty. Będzie to z korzyścią nie tylko dla portfela ale i dla zdrowia jaśnie pana furmana jak się trochę porusza. Uczyć kultury i surowo karać bezczelnych kierowców bez kultury !

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane