• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plaga awarii biletomatów trwa. Brak kar dla operatora

Maciej Korolczuk
18 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jednym z wielu niedziałających automatów jest biletomat przy Dworcu Głównym. Jednym z wielu niedziałających automatów jest biletomat przy Dworcu Głównym.

Mennicy Polskiej wciąż nie udało się opanować lawiny awarii nowych biletomatów, jakie w ostatnich miesiącach pojawiły się na ulicach Gdańska. Nasi czytelnicy informują o ciągłych problemach z urządzeniami m.in. na Chełmie, Łostowicach, Oruni i Śródmieściu. Do Gdańska przyjechali już specjaliści ze Słowacji, by usunąć przyczyny licznych usterek. Tymczasem ZTM ma związane ręce, bo umowa z operatorem nie przewiduje kar umownych za niewłaściwe działanie biletomatów.



Co robisz w sytuacji, gdy z różnych względów nie uda ci się kupić biletu?

O większej niż zazwyczaj liczbie awarii nowych biletomatów informowaliśmy przed tygodniem. Operator i właściciel urządzeń sprzedających bilety i doładowujące karty miejskie - Mennica Polska - już wtedy przyznał, że skala awarii jest w Gdańsku większa niż w innych miastach, podkreślając jednocześnie, że usterki wynikają głównie z aktów wandalizmu (zapchane podajniki na banknoty), a nie z wad oprogramowania samych urządzeń.  

Jednak sygnały od naszych czytelników, jakie od kilkunastu dni do nas docierają, świadczą o tym, że wymieniane urządzenia są bardziej awaryjne od poprzednich, a usterki niekoniecznie powodują pasażerowie i ich użytkownicy.

  • Uszkodzony przez wandali biletomat przy ul. Bajana.
  • Kilka dni później biletomat został zdemontowany.

Zgłoszenia dotyczą bowiem zawieszania się biletomatów, błędów w oprogramowaniu, wyświetlaniu komunikatów, które uniemożliwiają kupno biletu czy pobieranie opłat bez doładowania karty miejskiej.

- Znów awarie automatów z biletami na ul. Płockiej, Przemyskiej i Wilanowskiej. Ktoś powinien zrobić z tym porządek. Już któryś raz automat albo nie wydał mi reszty, albo wciągnął pieniądze bez biletu i nikt z tym nic nie robi. Reklamację złożyłem, ale ciekaw jestem, ilu ludzi tego nie robi i ile przez takie osoby zarobiła firma od biletomatów - napisał w Raporcie jeden z czytelników.
Dwa dni wcześniej kolejne zgłoszenie. Tym razem z centrum Gdańska.

- Niesprawne biletomaty w centrum Gdańska. Jeden zawieszony, drugi nie czyta karty, trzeci nie przyjmuje monet. Wszystkie w okolicy Forum Gdańsk - napisał inny z czytelników.
I znów Chełm, tym razem biletomat na Sikorskiego.

- Chciałam kupić dwa bilety za 3,2 zł. Zapłaciłam kartą, ściągnęło mi 6,4 zł, a biletomat wydrukował mi tylko jeden bilet. Mam potwierdzenie. To druga tego typu sytuacja z tym biletomatem, za pierwszym razem biletomat działał niewłaściwie w czasie świąt Bożego Narodzenia. Szlag mnie trafił - napisała w Raporcie pani Bożena.
Na jeszcze inny problem zwraca uwagę pani Anna.

- Praktycznie od początku roku nie udało mi się kupić żadnego biletu. Gdy dochodzi do płacenia, biletomat nie pobiera ani monet, ani banknotów. W momencie gdy płaci się kartą, pobiera pieniądze, drukuje jakieś dziwne potwierdzenie biletu, a samego biletu nie. Na uszkodzonych automatach brakuje też widocznego oznaczenia, że jest awaria. W efekcie pasażer przechodzi cały proces kupna biletu, a gdy dochodzi do płatności, okazuje się, że jest problem.
Zgłoszenia naszych czytelników można mnożyć: awaria na Warneńskiej, brak biletomatu na Bajana, połykający monety automat na Platynowej.

  • To jeden z komunikatów, jakie wyświetlają się na zepsutych biletomatach.
  • Zdarza się, że przyczyną awarii jest próba włamania.
  • Albo podpalenie, jak miało to miejsce na przystanku "Wczasy" w Brzeźnie.

Specjaliści ze Słowacji w Gdańsku



Postanowiliśmy ponownie zapytać Mennicę Polską, która jest właścicielem i operatorem biletomatów, oraz Zarząd Transportu Miejskiego, który zamówił urządzenia, o powody tak częstych awarii i termin ich usunięcia.

- Zarówno ZTM, jak i Mennica prowadzą wszelkie możliwe działania, by rozwiązać problem z biletomatami - zapewnia Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM. - Wszystkim zależy na tym, żeby jak najszybciej wyeliminować dotykające pasażerów niedogodności. ZTM jest w ciągłym kontakcie zarówno z przedstawicielami Mennicy, jak i ze słowackim producentem automatów. Zgodnie z ustaleniami serwis Mennicy prowadzi stałą kontrolę urządzeń na terenie Gdańska i reaguje w możliwie najkrótszym czasie na zgłoszenia usterek.
Jak dodaje, w tygodniu do Gdańska przyjechali ze Słowacji specjaliści zajmujący się automatami. Analizowali problem zarówno pod kątem możliwych wad sprzętu, jak również niedoskonałości oprogramowania.

- Słowacy zobowiązali się, że jak najszybciej przygotują poprawkę oprogramowania - dodaje Siółkowski.

Umowa kar nie przewiduje



Zapytaliśmy też, czy umowa ZTM z Mennicą przewiduje ewentualne kary umowne za niewłaściwe działanie biletomatów. Jak się okazało, umowa "ma charakter operatorski i w związku z tym nie zapisano w niej sankcji z tytułu usterek maszyn".

- Już sam fakt, że automaty nie sprzedają biletów i operator na tym nie zarabia, jest dotkliwą konsekwencją. ZTM na bieżąco analizuje sytuację i gdyby miało się okazać, że awarie biletomatów będą się zdarzać zbyt często, nie wyklucza renegocjacji umowy w zakresie wprowadzenia sankcji - kończy Siółkowski.
Mennica Polska nie odpowiedziała na nasze pytania. Gdy tylko nadejdą odpowiedzi, dodamy je do artykułu.
08:29 23 STYCZNIA 20

Problem z biletomatami przy gdańskim dworcu (18 opinii)

Nie działają biletomaty przy dworcu w Gdańsku.
Nie działają biletomaty przy dworcu w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • To nawet nie kwestia

    braku chęci na złożenie reklamacji ,bo przecież to nie majątek ale całkowitego olewania przez Mennicę czy nawet ZTM swoich klientów.Mozesz pisać maile a i tak nikt ci nawet nie raczy odpisać na złożona reklamacje,nie mówiąc o braku możliwości dodzwonienia się .

    • 14 0

  • bilet metropolitarny

    dlaczego biletomaty nie obsługują zakupu biletu metropolitarnego ???
    trzeba kupować w kasie
    lub kombinować w internecie /niestety ten zakup nie działa jeszcze tak jak powinien/

    • 12 0

  • Pięknie ! ..."umowa z operatorem nie przewiduje kar umownych za niewłaściwe działanie biletomatów" (1)

    A kto podpisał taką umowę? Może autor artykułu wyjawi to nazwisko -nam - obywatelom, z których kieszeni idą pieniądze na takie dziadostwo i na pensje takich nędznych urzędników.

    • 24 1

    • Z twoich. Jak kupisz bilet. Nie sprzedają to nie zarabiają. I tyle

      • 0 3

  • Od kiedy , w sytuacji złodziejstwa, składamy reklamację ?!

    Reklamacja w sytuacji , jawnego szalbierstwa , to skrajny przejaw bezmyślności !

    • 9 0

  • Zapomnieliście napisać, że kontrakt podpisały mądre głowy z UM jeszcze za czasów Adamowicza. (1)

    A Mennica Polska to nie ta nasza państwowa mennica od pieniędzy, itp., ale spółka prywatna polskiego oligarchy Jakubasa. "Aby żyło się lepiej" :)))))))))

    • 24 2

    • Santo subito po prostu

      • 4 0

  • Kto podpisał umowę z takimi bublami?

    • 14 0

  • Stare były 100 razy lepsze

    • 11 0

  • Reklamacja dobre sobie - wprowadzanie w błąd - świadome ?!

    . Jeżeli kupiony towar ma wadę, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Macie czas na reklamacje, która jest już z góry odrzucona ?! - Ha, ha, ale robią metodą na" Reklamacje"

    • 12 0

  • Od kilku lat w biletomacie doładowywałem swoją kartę na kolejne 30 dni. (1)

    Dlaczego przetarg wygrała Mennica Polska? Teraz mam problem. Bo tto nie działa.

    • 13 2

    • Jaki przetarg? Przecież rodak jakbyś kiosk z biletami otworzył.

      • 0 1

  • Kary?

    Się umorzy, tak się umorzyło 450 tys. kar dla GAiT. Tylko pasażer jak zwykle zostaje z ręką w nocniku. Ale już wkrótce pojedziecie sobie z biletem za 99 zł...d*pą po nieheblowanej desce.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane