• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • najbliższy moment, by pokazać co się myśli o decyzjach "włodarzy" to wybory

    • 7 4

  • na IV piętrze kamienicy

    gdzie było kino WARSZAWA w garsonierze życie spędziła PANI której rodzina była bardzo blisko zaprzyjażniona z KWIATKOWSKIM...pomagałem jej w różnych sprawach ,gdyż przez pewien czas mieszkałem obok...otrzymywałem w podzięce od niej różne ciekawe materiały po KWIATKOWSKIM ...także wysłuchiwałem opowieści o NIM ...dlatego sądzę ze dzisiaj ON sam by sprzeciwiał się planom SZCZURKA !!!...nie po to budował PORT i STOCZNIE aby ich teren teraz sprzedawaćno developerom na budowę betonowców...

    • 14 2

  • A ja dalej jak codzień będę do domu wracał na Pogórze w korkach

    Włodarze mają gdzieś gdynian !

    • 12 3

  • ...

    No i znowu pieprzone szkło i stal. A gdzie gdyński modernizm. Kur..a ludzie opamiętajcie się.

    • 11 5

  • ARP należy porzypomnieć,że do jej zadań należy odbudowa i rozwój przemysłu a nie budowa blokowisk

    To jest Agencja,czy Deweloper ?

    • 14 1

  • będzie pięknie!

    • 3 9

  • PEWNIE (1)

    tylko my,,cudowni bogacze'' mamy prawo do mieszkania w Gdyni a reszta tej biedy to won,,,to tylko tak jest w tym cudownym,kwitnącym raju zwanym Polską

    • 8 5

    • kiedyś żył tu biedniejszy i bogatszy i było dobrze

      • 1 0

  • Trzeba przyznać, że wygląda imponująco

    Powinni jak najszybciej zagospodarować ten teren, bo krócej będziemy czytać biadolących internetowych ujadaczy :D

    • 7 11

  • (1)

    Wywłaszczenie może być tylko za odszkodowaniem, tak więc nie ma co płakać.

    • 2 5

    • nie chodzi tu o odszkodowanie. w tym przypadku próba wywłaszczenia firmy SWORD nie jest dbaniem o interes społeczny lecz tu chodzi o interesy cwaniaków i łobuzów , którzy od kilku lat żerują na państwie polskim . popatrzcie co zrobili ze stoczniami - do dziś trwa likwidacja stoczni Gdynia, kolesie żyją nie na swój koszt., zmarnowane miliardy złotych jakie utopili marsjanie, zniszczona stocznia marynarki wojennej i stocznia nauta.Strefa ekonomiczna buduje sobie pałace na ul. Czechosłowackiej w Gdyni. Teraz dla swych przyziemnych interesów próbują zniszczyć firmę SWORD. tak dalej być nie może.

      • 2 2

  • Co ISOCARP myśli o N. Węglowej (2)

    Dzisiaj zaczyna się ISOCARP (kongres urbanistow) w Gdyni. Dziennikarze zapytajcie urbanistow ktorzy przyjechali z całego świata co myślą na ten temat. Nowa Węglowa to jakieś nieporozumienie - tak nie projektuje się miast obecnie. To jakieś zacofane rozwiązania z lat 70-tych.

    • 36 10

    • doradcą pewnie jest gdańska kopalnia dinozaurów BPBK

      • 13 0

    • dokładnie tak

      kolejna autostrada przez centrum miasta, ludzie zepchnięci a cesarstwo samochodowe większe i większe, pożera przestrzeń.

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane