• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planiści chcą kolejnych wieżowców we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 148-metrowe wieżowce powstaną w Letnicy
Tak zdaniem BRG powinien wyglądać Wrzeszcz po zrealizowaniu nowych wieżowców, rozbudowie Galerii Bałtyckiej, powstaniu nowego dworca kolejowego oraz budowie centrum handlowego Hevelius. Na powiększeniu opis założeń najnowszego SLOW. Tak zdaniem BRG powinien wyglądać Wrzeszcz po zrealizowaniu nowych wieżowców, rozbudowie Galerii Bałtyckiej, powstaniu nowego dworca kolejowego oraz budowie centrum handlowego Hevelius. Na powiększeniu opis założeń najnowszego SLOW.

Ledwo w czwartek udało się uchwalić budzący wątpliwości mieszkańców plan dla rejonu okolic dworca kolejowego we Wrzeszczu, to już planiści przewidują kolejne wieżowce w tej dzielnicy. Tym razem mają to być dwa 90-metrowe budynki w rejonie tzw. Kolonii Abegga.



Luka w zabudowie od strony docelowej lokalizacji przystanków SKM i PKM Gdańsk Zaspa ma pozwolić na dojrzenie kolonii domków robotniczych. Luka w zabudowie od strony docelowej lokalizacji przystanków SKM i PKM Gdańsk Zaspa ma pozwolić na dojrzenie kolonii domków robotniczych.
Panorama z lotu ptaka od strony Przymorza na planowaną zabudowę Wrzeszcza. Panorama z lotu ptaka od strony Przymorza na planowaną zabudowę Wrzeszcza.
Koncepcja zabudowy dawnych koszar wojskowych również zakłada realizację wieżowca, choć jest to wciąż odległy etap realizacji tego projektu. Koncepcja zabudowy dawnych koszar wojskowych również zakłada realizację wieżowca, choć jest to wciąż odległy etap realizacji tego projektu.
Dwa kolejne wieżowce miałyby stanąć tuż przy wiaduktach kolejowych - w ciągu ul. Kościuszki i budowanej Trasy Słowackiego zobacz na mapie Gdańska oraz przy kolejnym w stronę Oliwy, czyli w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. zobacz na mapie Gdańska Ponadto pomiędzy kolonią domków robotniczych zobacz na mapie Gdańska a torami kolejowymi powstać ma zupełnie nowa zabudowa, będąca "ekranem akustycznym", chroniącym mieszkańców przed hałasem pociągów.

- Lokalizacje, w których mają powstać wysokościowce, to tzw. miejsca wskazane dla takiej formy zabudowy. Zgodnie z dokumentem Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, obszar wzdłuż torów kolejowych jest zalecany jako miejsce, gdzie mogą być realizowane wieżowce - tłumaczy Tomasz Lewandowski, projektant z Biura Rozwoju Gdańska.

Wieżowiec najbliżej wrzeszczańskiego dworca, mógłby powstać na terenie obecnie użytkowanym jako składowisko złomu zobacz na mapie Gdańska. 90-metrowy budynek biurowy lub hotelowy byłby już kolejnym wieżowcem w rejonie skrzyżowania ulic Słowackiego - Grunwaldzka - Kościuszki. Równie strzelisty obiekt cały czas pojawia się w koncepcji właściciela dawnych koszar wojskowych - Grupy Inwestycyjnej Hossa, choć termin jego realizacji to raczej odległa przyszłość.

Drugi wieżowiec mógłby powstać przy siedzibie klubu Żak, na terenie tzw. placu drogowego zobacz na mapie Gdańska, tuż obok wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Dla tego terenu również nakłada się identyczne ograniczenia: wysokość do 90 metrów, piętro o powierzchni do 800 m kw. oraz funkcja inna niż mieszkaniowa. Właścicielem tej działki jest firma Torus, która wybudowała kompleks biurowy przy ul. Arkońskiej, a obecnie realizuje kompleks Alchemia przy przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet.

Czytaj też: Alchemia, czyli siedem nowych biurowców w Gdańsku

- Plany dla działki przy Żaku na razie się krystalizują. Obecnie jednak skupiamy się na projekcie Alchemia - mówi Maciej Brożek, dyrektor ds. komercjalizacji w Torusie.

Czy czujesz, że masz wpływ na to, jak będzie wyglądało twoje miasto za kilka lat?

Pomiędzy nowymi wysokościowcami projektanci sugerują stworzenie szerokiego na 6 metrów przejścia z aleją drzew. Po jego jednej stronie zachowana zostanie kolonia domków robotniczych, zaś po stronie torów kolejowych mogłyby powstać nowe budynki o wysokości od 12 (najbliżej starej zabudowy) do 18 metrów (przy torach kolejowych). Dopuszczona zostanie wysokość 22 metrów na zwieńczeniu ulic Kolonii Abegga.

Zabudowa nie będzie jednak ciągła, na wysokości ulic Czarnej i Ceglanej ma zostać "luka", przez którą zabytkowe osiedle będzie widać z przystanków SKM i PKM Zaspa, gdy te zostaną przeniesione na drugą stronę wiaduktu.

Tak duża ilość nowych budynków na pewno mocno zwiększyłaby ruch na i tak obciążonej al. Grunwaldzkiej. Dlatego między wiaduktami wzdłuż ul. Kościuszki i ul. Braci Lewoniewskich powstałaby nowa droga, równoległa do Grunwaldzkiej, biegnąca przy torach kolejowych.

Z koncepcją zapoznać się można poprzez stronę internetową Biura Rozwoju Gdańska lub klikając tutaj (format pdf). Do 15 lutego będzie można zgłaszać swoje opinie do dokumentu SLOW dla tego miejsca poprzez e-mail: brg@brg.gda.pl (niepotrzebny jest podpis elektroniczny) lub listownie na adres Biura Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24). Kolejnym etapem, po procedurze SLOW, będzie stworzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. - Biorąc pod uwagę obecny harmonogram prac, wyłożenie planu zagospodarowania do publicznego wglądu może nastąpić najszybciej w czerwcu br. - kończy Lewandowski.

Plan dla okolic dworca kolejowego we Wrzeszczu
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla okolic dworca kolejowego we Wrzeszczu, przewidujący m.in. rozbudowę Galerii Bałtyckiej, budowę nowego centrum handlowego Hevelius oraz realizację 90-metrowego wieżowce na terenie pętli autobusowej, został w czwartek zaakceptowany przez radnych miasta. Do planu zostały zgłoszone 33 uwagi, z czego kilka z nich zawierało po kilka postulatów. Dotyczyły one m.in. niedopuszczania do powstania wieżowca i rozbudowie GB oraz budowie kolejnego centrum handlowego, likwidacji tzw. stawu browarnego, sposobu prowadzenia połączeń drogowych i pieszych czy lokalizacji pętli autobusowej pod ziemią. Wszystkie uwagi zostały jednak odrzucone przez prezydenta miasta.

Miejsca

Opinie (258) 4 zablokowane

  • Tragiczny plan

    Tragiczny plan zapchania każdego wolnego skrawka ziemi wieżowcami. Wraca komuna i gigantomania pełną parą.

    • 17 11

  • chyba kogoś po........ło w tym gdańsku !!! może pan prezydent sobie przed oknem wybuduje piękny wieżowiec albo wielkie centrum handlowe albo może super biurowiec a najlepiej wszystko naraz !!! kocham gdańsk ale nie toleruje tego co tu się dzieje ! czas zmienić miejsce zamieszkania ! a i na stadion nie mam ochoty płacić do końca życia

    • 13 6

  • Coraz głupsze te pomysły

    pożal się boże planistów.

    • 12 6

  • to szczyt chamstwa!

    to szczyt wszystkiego że każdy wolny cm musi byc zapchany jakimś koszmarem - i po co? no dla kasy oczywiście a dla mieszkańców jak zwykle nic

    • 12 4

  • Schemat miasta wg. radnych

    Apteka, bank, galeria handlowa, biurowiec, apteka, bank, galeria handlowa, biurowiec... itd.

    Przecież ktoś musi podatki płacić i zasilać kasę miejską.

    • 12 2

  • A ja nie chcę. Wrzeszcz całkiem dobrze przetrwał wojnę. Nie to co Stare i Główne Miasto. Co oszczędzili Ruski, mordują planiści. (1)

    Mają w d*pie zdanie ludzi z gustem. I walcie się z tym ględzeniem o słomianych chatach. Oś czasu nie ma znaczenia, tylko jakość.

    • 24 7

    • Żal Gintera Grasa. Nic dziwnego, czemu nie chce znów tu mieszkać.

      • 2 4

  • banda złodziei sobie buduje modele z klocków

    a biednych mają w rzopie

    • 9 6

  • E-biura wyeliminują biurowce (2)

    Obecna kadra zarządzająca, wychowana w czasach przed-internetowych nie wyobraża sobie pracy biurowej bez fizycznej obecności pracowników w pomieszczeniach biura.

    Za kilka lat, gdy do władzy dojdzie pokolenie dla których wirtualna rzeczywistość jest codziennością, e-praca stanie się powszechnością. Już dzisiaj co światlejsi pracownicy porozumiewają się między swoimi stanowiskami e-mailem lub przez skypa niż dzwoniąc czy chodząc do innego pokoju w swoim biurze.

    Już dziś nie ma potrzeby, by pracownicy biur siedzieli w jednym budynku - wszystko można załatwić w wirtualnym biurze. Tylko zacofanie wyższej kadry hamuje ten proces.

    E-biura to same korzyści dla wszystkich stron.
    Pracodawca może znaleźć pracowników w dowolnym miejscu na ziemi, nie jest związany z określonym terenem i nie ponosi kosztów utrzymania biura.
    Pracownicy oszczędzają czas i pieniądze związane z dojazdem, mogą pracować wszędzie gdzie jest internet - mogą podróżować lub mieszkać z dala od miasta.
    Miasto nie musi zapewniać nowych dróg, parkingów czy rozwijać komunikacji publicznej - znikają korki i "godziny szczytu".

    Biurowce - jakkolwiek nie były by nowoczesne - to przeżytek w erze wirtualnej rzeczywistości - taki supernowoczesny parowóz....

    • 9 2

    • E-biura to utopijna fikcja. (1)

      Okazało się, że np. we Francji osoby zatrudnione w home-workingu skrzykują się i wynajmują biura w centrum miasta, bo izolacja osobista zabija kreatywność i chęć do pracy. Samotna praca na laptopie może być dobra jedynie dla poety, pisarza i krakera.

      • 5 2

      • Do wszystkiego trzeba się przyzwyczaić

        Przez setki lat pracowało się głównie w domu - biura, fabryki i manufaktury to dopiero ostatnie stulecia.

        Myślę, że kwestia motywacji i kreatywności grupowej to wynik równie grupowej edukacji i "wychowania". Ludzie którzy wiedzę zdobywają indywidualnie w necie i wychowują się w domu, a nie w przedszkolu i szkole są przygotowani mentalnie do samoorganizacji i samo-motywacji.

        Z drugiej strony bezpośrednia komunikacji nie tylko tekstowa czy głosowa ale i video wytwarza wystarczające powiązania w grupie pracowniczej.

        Myślę, że zalety pracy w domu są wyższe niż, wynikające z przyzwyczajeń, wady. Trzeba tylko przełamać barierę mentalno-intelektualną kasy rządzącej.

        Z resztą i tak o wszystkim zadecyduje ekonomia - e-biura są nieporównywalnie tańsze niż wynajmowanie i utrzymywanie biura w centrum miasta.

        • 2 0

  • wszystkie zaprojektowane obiekty w takiej wielkości nie są spójne z systemem drogowym (9)

    1. nowa Słowackiego nie jest w stanie sprostać potencjalnemu wzrostowi natężenia ruchu generowanemu przez te obiekty.
    2. ilość miejsc parkingowych będzie niewystarczająca (chyba, że pod każdym z budynków będzie 3-poziomowy parking podziemny)
    3. rola Grunwaldzkiej jako drożnej atrerii przelotowej stanie się fikcją

    • 22 4

    • jak wieżowiec stanie w odległości dotarcia pieszo od stacji SKM (8)

      nie musi mieć morderczego wpływu na drożność systemu drogowego. O tym nie pomyślałeś? w USA to się nazywa "smart growth" albo "transit oriented development" i tego oczekuję po planistach i inwestorach.

      • 2 1

      • wieżowiec biurowy i rozbudowa galerii handlowej koło dworca we Wrzeszczu (5)

        wg Ciebie pracownicy i klienci będą z Chełmu, Górnego Wrzeszcza, itp. dojeżdżać skm-ką?

        • 0 1

        • z Chełma i G-Wrzeszcza jeździ tramwaj (2)

          auto zbędne

          • 2 1

          • gdzie widziałeś tramwaj w Górnym Wrzeszczu? we śnie chyba (1)

            • 0 0

            • przecież Górny Wrzeszcz to właśnie Al. Grunwaldzka i miejsce gdzie stoi Galeria Bałtycka, Manhattan

              no chyba że masz na myśli Niedźwiednik - ale to już nie Wrzeszcz

              • 1 0

        • A kto powiedział, że do każdej "galerii" i biurowca miasto MUSI zapewnić ci dojazd (1)

          bez przesiadek od drzwi do drzwi?

          Od tego ma się głowę na karku, aby ważyć atrakcyjność komunikacyjną różnych miejsc zamieszkania. nawet w przypadku połączenia bezpośredniego warto czasami zastanowić się nad czasem dojazdu, bo dojazd np. z SKM Wejherowo do SKM Gdańsk Główny zabiera więcej czasu niż niejedna podróż łączona.

          Miejsce planowanych wieżowców to wciąż ścisłe śródmieście z wieloma opcjami transportu publicznego. Nie zawsze oznacza to 10 minut jazdy bez przesiadek.

          • 2 1

          • ale o co Ci chodzi?

            Nikt nie protestuje przeciwko przesiadkom samym w sobie, tylko zwraca uwagę, ze jeżeli zabudowuje się i zakorkowuje węzły przesiadkowe (bo okolica zwłaszcza GB jest węzłem przesiadkowym) wpływa to na jakość całej komunikacji.
            Prościej Ci tłumacząc: autobusy będą miały jeszcze większe spóźnienia, będą jeździły poza rozkładem, ztm układający plany jak zawsze rozłoży ręce, na przystankach przesiadkowych będzie się spędzało więcej czasu, w związku z czym więcej ludzi znów wybierze samochód osobowy.

            • 1 0

      • pomyślałem - i wiem ile czasu zajmuje zmiana mentalności społeczeństwa (1)

        realia są takie - każdy (kto posiada) chce dojechać samochodem, biznesmenów korzystających z komunikacji miejskiej i urzędników dojeżdżających rowerami (widziałem takowych w Skandynawii) nie uświadczysz u nas przez najbliższe kilka(naście) lat - nie mam na myśli jednostkowych przypadków lecz regułę.

        • 0 0

        • a kto nie posiada też chce posiadać

          I słusznie, bo samochód się sprawdza, komunikacja miejska nie.

          • 1 1

  • STOP wysokościowcom (3)

    Nie mamy dróg i parkingów. Takie bloki zakorkują miasto na amen.

    • 19 8

    • Skoro obecnie są korki, to rozumując Twym tokiem, (2)

      jakiekolwiek inwestycje powinny być zaniechane, chyba że rozbudowa drogi do czterech pasów w każdą stronę plus parking podziemny na kilka tysięcy miejsc w centrum miasta.

      Wszystkie prezentowane wieżowce mają stać wzdłuż SKM, niedaleko Grunwaldzkiej, po której jeżdżą trajtki. Najwyższa pora przesadzić "4 litery" z blachosmrodów na transport publiczny i bicykle.
      No i nie wyprowadzać się z miasta "na wieś", aby każdego dnia dojeżdżać ponad 20km i kląć zimą stojąc w korku pół godziny, śląc przed każdymi wyborami pretensje, że "nie zbudowali mi autostrady do Centruma i megaparkingów za friko".

      • 2 2

      • teoretyk (1)

        Górny Wrzeszcz to nie sa obrzeża miasta, tylko co najmniej 30-40 letnie "nowe" osiedla, a skm-ka tam nie jeździ. Jeżeli chodzi o klęcie zimą, to nie klnę w samochodzie w korku, tylko marznąc na przystanku autobusowym w oczekiwaniu na autobus-widmo.

        • 0 0

        • co Ty nazywasz Górnyum Wrzeszczem?

          Morenę, Suchanino i Niedźwiednik?

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane