• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • Dogęścić siatkę połączeń w Śródmieściu! (6)

    Praktycznie całe Stare i Główne miasto są odseparowane od reszty świata brakiem komunikacji i miejską autostradą. Czemu w Krakowie i Wrocławiu jest tyle uroczych uliczek otoczonych kamienicami, gdzie sobie jeżdżą tramwaje, a w Gdańsku się nie da?

    • 7 4

    • (4)

      masz linię 100.

      • 3 1

      • A dalej?

        • 0 0

      • Dogęścić to można zupę (2)

        Albo sos.
        A Kraków ma już bardzo poważne problemy z komunikacją tramwajową w ścisłym centrum.

        • 2 3

        • Kraków ma już od dawna powazne problemy z nadmiarem samochodów (1)

          i brakiem determinacji w rozwoju systemu rowerów miejskich

          • 0 2

          • rowery

            rowery nie sa panaceum na wszystko, jak niektorzy zaslepieni tu lansuja

            • 1 0

    • w śródmieściu wiele spraw poprawiłoby uruchomienie systemu roweru miejskiego

      • 0 1

  • (1)

    a ja proponuję porządnie wyremontować linie na STOGI!!!!!!!!!!!!!

    • 11 3

    • Jestem za !!!

      Droga koleżanko

      • 2 0

  • W strone Kowal i Maćkowy (1)

    Powinna powstać linia tramwajowa w strone Kowal do Osiedla 5 Wzgórz oraz wzdłuz Niepołomickiej do Osiedla Południowego i nowych tam powstających. Bądź też stamtąd bezpośrednio do Centrum.

    • 0 7

    • I znów kredytobiorcy się wypowiadają

      Ile jeszcze będzie spłacać mieszkania? he he he

      • 0 0

  • Gdansk odwraca sie od morza (2)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice Brzezno, Nowy Port, Stogi, znajduja sie nad morzem. Nawet tam jezdza najstarsze tramwaje. Niemcy zbudowali pasazerska kolej z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 20 3

    • No nie bałdzo (1)

      Ludzie dlatego osiedlają się na Jasieniach, Szadułkach, Kowalach i Baninach, że o innych Straszynach nie wspomnę, bo ich a mieszkanie w takim Brzeźnie nie stać. Popatrz sobie ile kosztują mieszkania w takim Jelitkowie.

      • 10 1

      • Dokładnie

        Po co tam?miało być pięknie,za chełmem,łostowicami i ujeściskiem,piękne widoki,teraz można zobaczyć,bloki na blokach i w gratisie z tramwajem i autobusami i samochodami,a potem ludzie kupują te mieszkania i jedzą codziennie zupki chińskie bo muszą spłacać mieszkanie itp. no i liczmy że około 40% z tych bloków jest nie zasiedlone ?No i po co to?

        • 0 0

  • Do pracy mam równo 10 km (1)

    Rowerem jadę poł godziny, samochodem 18 min. środkami transportu ...1,5 godziny. Mówią, że czas to pieniądz więc pozostawiam bez komentarza!

    • 10 4

    • Nawet na lodzie?

      Tak jak teraz obecnie za oknem?

      • 0 0

  • Dajcie spokój z tymi tramwajami! (2)

    To co jest w zupełności wystarczy!!!

    • 5 17

    • No mi akurat nie

      Przyjedź na Przeróbkę i Stogi,zobaczymy czy tak wystarczy?:( Kurna ile mogę to powtarzać:(

      • 0 0

    • wlasnie

      czy kto zrobil bilans oplacalnosci calej sieci? zeby nie bylo jak ze stadionami....

      • 1 0

  • (1)

    Na Łostowickiej poproszę by Chełm z Moreną bez przesiadki połączyć , a nie w koło przez Centrum

    • 5 1

    • za późno....lostowicka juz wybudowana bez rezerwy

      • 0 0

  • Dlaczego Piskorski blokuje rozwój Gdańska? (1)

    Jak czytam wypowiedzi tego pana to mam wrażenie że robi to złośliwie. Trzyma rezerwy na Drogę Czerwoną i Drogę Zieloną ze szkodą dla tych terenów i mieszkańców dolnego tarasu, a jednocześnie nie deklaruje żadnego wsparcia dla tramwaju na Nowej Politechnicznej i Nowej Jabłoniowej żeby zyskali mieszkańcy górnego tarasu.

    • 18 6

    • prwada. Tereny zarezerwowane na Drogę Czerwoną szpecą. Realnie inwestycja ta nigdy nie powstanie zakładając dużą dezaprobatę społeczną. Szczególnie we wrzeszczu są to bardzo atrakcyjne tereny inwestycyjne.

      • 4 0

  • Jaki jest sens budowania sieci tramwajowej na skraj miasta... (13)

    kiedy sa takie potrzeby jej zageszczenia w centrum i dotychczas najbardziej zaludnionych dzielnicach? Nie ma co ulatwiac odplywu ludnosci na tereny podmiejskie, to dzialanie na szkode miasta. Jak ktos mieszka z dala od srodmiescia to niech sie liczy z tym, ze dojazd bedzie gorszy niz np. z Zaspy czy Moreny.

    • 66 113

    • A gdzie młodzi mają zamieszkać? (6)

      W klitkach po 40 metrów po 6000zł/m2 na malowniczej zaspie?
      Pomijam że średnia wieku tam to 70lat.

      Wszelkie nowe bloki które maja powstać są wcześniej oprostestowane przez staruszki którym przeszkadza każdy nowy budynek. Zostaje więc tylko pula starych mieszkań z rozsypującej się wielkiej płyty, z przeważnie malutkimi mieszkankami.

      • 26 10

      • (3)

        1. w budynkach na Zaspie nie ma klitek; 4 pokoje 62 m, 3 pokoje 56 m, 2 pokoje 46, kawalerka 30 coś. To są najmniejsze metraże.
        2. zgadzam się za to, że Zaspa jest bardzo ładna, "malownicza", zwłaszcza w porównaniu z południowymi osiedlami.
        3. wielka płyta nie rozsypuje się, ma się dobrze i mocno
        4. średnia wieku to nie 70lat. A nawet gdyby, co w tym złego?

        • 5 5

        • 62m2 i4 pokoje to jakaś parodia (1)

          mieszkanie poniżej 80m2 to klitki nie do użycia. Zaspa to ponure blokowisko, nie porównuj jej to czystych, spokojnych dzielnic na południu i wschodzie miasta. Z kameralnymi bloczkami, zadbaną zielenią. Bez chlejących obszczymurów biegających ze sprayami. Co prawda lepiej na zaspie niż w slumsach żabianki, wrzeszcza, oliwy czy przymorza, no ale to już jest dno

          • 1 6

          • poczekaj 10-15 lat jak dzieciaki twoich sąsiadów podrosną to wtedy przekonamy się czy na południu będzie tak spokojnie jak teraz

            • 5 0

        • mam 3 pokoje 73m

          i uważam to za mały metraż na 3 pokoje...(nie , nie w nowym budownictwie, w starszym niż płyta:) )
          oj i rozsypuje się płyta, rozsypuje:)

          • 4 3

      • taaak a w tych nowych "apartamentach" z plyty gipsowej... (1)

        Na zadupiu rotmanki to rozumiem ze będzie Cię stać na setki metrów kwadratowych??

        • 5 2

        • ty masz te swoje ceglane ściany

          albo raczej gazobetowowe i napewno dzięki nim żyje ci się komfortowo w mieszkaniu wielkości sypialni :)

          • 0 1

    • Zmniejszenie ruchu samochodów osobowych w centrum? (3)

      • 16 0

      • (1)

        Fałszywa teza.

        • 1 17

        • bo?

          • 0 0

      • dokładnie tak

        • 0 0

    • Podobnie myśląc

      Można wysnuć tezę, że każdy kto mieszka w centrum miasta powinien liczyć się z tym, że będzie stał w ciągłych korkach - więc likwidujmy tam tramwaje:)

      • 13 4

    • mysle że ustawowy zakaz rozbudowy infrastruktury w całej "Polsce" załatwilby sprawe
      wszak wiadomo ze za rogatkami nie mieszkają ludzie nie?

      • 14 9

  • Dokąd mogą pojechać tramwaje?

    Tam gdzie im się szyny wygły.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane