• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Paranoja (1)

    Widać jak zmienia się punkt widzenia od miejsca siedzenia, kilka lat temu Pan Andrzej był oburzony że poszerzana była strefa płatnego parkowania w centrum a teraz...

    • 31 5

    • kazali mu

      • 0 0

  • Bardzo dobrze. (4)

    Do niektórych musi dotrzeć, że mieszkając w dużej aglomeracji chcąc korzystać z auta i parkingu niestety trzeba płacić. To się dzieje we wszystkich dużych miastach.
    Jak się nie podoba to wracać na wiochę.

    • 32 36

    • Mieszkamy w dużej wiosce (3)

      Gdzie są drogi polne między osadami.

      • 8 2

      • Wracaj do Morąga. (2)

        Tam to dopiero są drogi najwyższej klasy

        • 2 6

        • Może jednak ty wróć do siebie na szadółki?

          • 5 0

        • Jedź do Morąga, bo chyba nigdy nie byłeś poza granicami swojej dziury.

          • 3 0

  • Auta wspoldzielne nie pkacą (4)

    Podejście urzędników, prywatne osoby muszą płacić za parkowanie natomiast firmy od samochodów wspoldzielnych są zwolnione z opłat.

    • 28 6

    • Placa ryczalt. Ale ludzie zaczna nimi przyjezdzac, a mieszkancy jak nie mieli tak nie beda mieli miejsca, a dojdzie abonament do placenia. Gdzie tu logika.

      • 6 3

    • Sprawę rozwiązałyby darmowe duże parkingi poza strefami (2)

      No ale po co takie budować. Lepiej wprowadzać opłaty i doić mieszkańców gdzie się da. Niby tylko 3.3 zł za godzinę ale przy sporej ilości samochodów to już konkretna suma się zbiera. Miasto ma dodatkowy podatek kompletnie za NIC.

      • 6 2

      • Gdzie je budować? (1)

        Wyburzyć budynki mieszkalne i mieszkańców wypchnąć do Szadółek tworząc jeszcze większy problem z transportem?

        • 1 2

        • mało wolnych terenów przy torach !. Albo po co było kopać dziurę przy areszcie !?

          • 2 0

  • Ceny za parkowanie prawie sie nie zmienily przrz kilkanascie lat (4)

    Dziś jest zdecydowanie za tanio

    • 28 38

    • (1)

      Standard miejsc parkingowych i ich liczba zmalała przez kilkanaście lat.

      • 3 5

      • Nie. To wasze blachosmrody raz się namnożyły, dwa dzisiejsze auta są szersze, większe niż kiedyś.

        • 3 7

    • Oddychanie w GD jest za darmo, trzeba to zmienić. Chcemy płatnego oddychania w Gdańsku!

      • 5 1

    • 200 zl za godzine

      Parkowania rowerow i innego zlomu

      • 3 1

  • (3)

    Akurat z tego co widzę to zdjęcia z rzekomo zastawionym rondem i trawnikiem jest bezpodstawne, bo to teren uczelni ;) A co robią sobie studenci na jej terenie to już sprawa uczelni. Więc tym zdjęciem nie ma co fałszować tematu :)

    • 41 15

    • Poza tym, uczelnia tą sytuację już uporządkowała

      • 7 2

    • (1)

      Typowa manipulacja aby wydźwięk artykułu był bardziej dramatyczny.
      Na zdjęciu jest teren prywatny WSB i to chyba w momencie zjazdów weekendowych w czasie sesji.
      Rzetelność dziennikarska się kłania ;)

      • 7 2

      • W momencie zjazdów weekendowych, jeszcze przed ogarnięciem terenu przez WSB - obecnie w weekendy rano przy rondzie stoją ochroniarze i kierują ruchem na konkretne parkingi, a jak sie zapełni wszystko, to każą wyjeżdżać. Nie ma już parkowania na rondzie.

        • 2 1

  • (2)

    Jak nie ma środków? To na co idzie kasa z opłat parkingowych? A może nikt tego nie kontroluje i prawie nikt nie płaci?

    • 38 4

    • kasa w urzędzie "się przejada"

      nikt takich wyliczeń Ci nie zrobi. Przecież nad nimi nie ma żadnej kontroli!

      • 3 2

    • ...idzie m.in. na rydwany i maski z wibratorem dla "Dulskiej" oraz na wiele innych niepotrzebnych rzeczy dla darmozjadów, a jezdnie, chodniki, trawniki, to jeden wielki syf!

      • 3 2

  • jestem za tym aby.... (15)

    Uważam , że wszystkie osoby zameldowane na stałe w Strefach Płatnego Parkowani powinni otrzymać odpowiednie identyfikatory i być całkowicie zwolnione z opłat. Natomiast stawki opłat za parkowanie powinny być podniesione o 50% i dodatkowo powinny obowiązywać 7 dni w tygodniu przez całą dobę .

    • 32 35

    • Chcialbys. Najpier chciales strefe, a teraz chcesz byc zwolniony z oplat. Dobre sobie.

      • 13 4

    • tak jest (3)

      A w dni parzyste jeszcze dodatkowo +25%.

      • 3 1

      • W dni deszczowe +32% a w roku przestępnym obowiązkowo +50.4% za każdy poniedziałek i środę. (2)

        • 5 1

        • (1)

          Śmiejcie się, ale w Chinach jest mniej więcej tak:
          - w dni parzyste do centrum miasta wjeżdżają samochody z rejestracją kończącą się cyfrą parzystą
          - w dni nieparzyste - kończącą się cyfrą nieparzystą.

          Jak Wam się takie rozwiązanie podoba :)

          • 0 0

          • A ustrój Chin też się Tobie podoba .... ??? i chcesz takiego w PL

            już to przerabialiśmy - 1945 - 1989

            • 0 0

    • (1)

      Jak tylko będzie zwolnienie z opłat dla mieszkańców a wprowadzą u mnje SPP to zaczynam kolekcjonować Lanosy. Myślałem o 10 na początek w różnych kolorach żeby mieć kolorowo pod domem.

      • 14 0

      • jeden na jedno mieszkanie

        • 1 0

    • prawie (5)

      prawie tak jest. Mieszkancy maja identyfikatory, 50 zł/rok symboliczna opłata.
      Tak, pełna zgoda - całe miasto powinno mieć platne parkowanie żeby zniechecic do uzywania auta.

      • 1 3

      • Czyli zniechęcić wszystkich do posiadania auta a tobie dać zniżkę na parkowanie. Pozbądź się samochodu skoro mieszkasz w centrum

        • 2 1

      • (1)

        50,00 zł za 1 miesiąc za trzeci i każdy następny pojazd liczony łącznie dla wszystkich osób fizycznych zamieszkujących lokal. Kartę opłaty zryczałtowanej mieszkańca wydaje się na okres 1 miesiąca kalendarzowego lub na 30 kolejnych dni od dnia wskazanego przez osobę zainteresowaną, nie wcześniejszego jednak niż dzień jej zakupu.

        • 1 0

        • 120,00 zł za 1 rok za pierwszy i drugi pojazd liczony łącznie dla wszystkich osób fizycznych zamieszkujących lokal.

          • 0 0

      • 50zl / miesiac.............. (1)

        Symboliczna oplata, jezeli jednak w mieszkaniu lub domu mieszka rodzina wielopokoleniowa i posiadaja wiecej jak dwa samochody to musza placic o wiele wiecej.

        • 0 1

        • No i dobrze. Po co kupują auto, jak nie mają gdzie go postawić?

          • 1 0

    • (1)

      meldunków już nie ma od dobrych kilku lat !!!! Adres nie występuje też w dowodzie czy prawie jazdy

      • 0 2

      • obowiązek meldunkowy istnieje

        • 2 0

  • (1)

    Prosimy objąć Przymorze strefą również, później cały Gdańsk.

    • 13 21

    • całe nasze województwo , a potem całą Polskę . A wkrótce teren od Władywostoku po Lizbonę ... :)

      • 8 1

  • (4)

    Ależ parkowanie jest darmowe, bo co to jest 3zł za godzine? To w ogóle nie odstrasza, jedyne zmartwienie to możliwość płacenia kartą po zakończeniu postoju. Ludzie zaczeliby się zastanawiac od 10zł za godzinę.

    • 13 21

    • (2)

      Odstrasza - 3 zł, kolejne godziny jeszcze więcej. A większość parkujących jeżdzi do pracy. bo nie ma alternatywy - albo 30 minut autem albo 2h w komunikacji.

      • 3 3

      • No straszne (1)

        Ale za to na Szadółkach Zdrój jest tanio

        • 2 2

        • Wiesz z własnego doświadczenia?

          • 1 1

    • To jest jakieś 500 PLN miesięcznie

      a to już wydatek nie do zaakceptowanie dla zdecydowanej większości mieszkańców, którzy zarabiają pomiędzy 2 a 3 tysiące.

      • 3 1

  • Co im to da? (10)

    w weekendy i tak parkowanie bezpłatne a w tygodniu sami mieszkańcy będą musieli płacić abonament a miejsc parkingowych od tego nie przybędzie. Z drugiej strony to miasto powinno inwestować w dobra komunikację miejską !!! Skandalem jest to że do PKM na Jasieniu czy do tramwaju na Chełmie ciężko wejść o komforcie "podróży" już nie wspominając.

    • 53 5

    • (3)

      10 zeta miesięcznie..za samochód no majątek

      • 5 3

      • Nie ważne ile! Tu liczy się zasada. (1)

        Kolejny haracz.

        • 3 4

        • Samochód to same wydatki.

          Jeszcze nie jesteśmy na etapie Tokio, tam przed zakupem samochodu trzeba się wykazać miejscem parkingowym. Powoli się do tego zaczynamy zbliżać. U nas jest tak, że na jedno mieszkanie przypadają po trzy samochody, tego nie da rady zorganizować w przypadku bloków i kamienic. Jak ktoś na własnej posesji zamiast ogrodu ma 4 wraki, to ok. Ale jeśli na jedno mieszkanie przypada kilka samochodów, to wiadomo że zaparkuje ten kto pierwszy się pojawi pod blokiem.

          • 3 4

      • i jeszcze zarobią na handlowaniu miejscem zamieszkania, tylko że miejsc od tego nie przybędzie, uczelnia generuje ruch w weekendy a jak będą jeździć do innej dzielnicy to zapłacą - niedługo wszyscy zapłacą 10zł a problem pozostanie.

        • 1 1

    • A spróbuj dojechać z Łostowic do Oliwy w mniej niż 1,5h komunikacją... Albo na Lotnisko...

      • 6 4

    • komfort "podróży" (1)

      To masz, jak jeżdzisz samochodem.

      • 4 2

      • No mam.

        Radyjko, klima, zawsze miejsce siedzące. A nie ścisk w autobusach i stanie w strugach deszczu na przystankach w imię jakiejś chorej nagonki na kierowców.

        • 2 1

    • nieprawda

      To jest nieprawda. Wszedzie w strefach platnych mieszkancy moga wykupic abonament roczny za symboliczna kwote

      • 1 1

    • miejsc nie przybędzie a ubędzie chętnych do parkowania

      • 1 0

    • Na chelmie o godz 7.30 człowiek nie moze sie zmieścic do tramwaju! jest taki pełny trzeba czekać na następny co nie oznacza ze sytuacja bedzie lepsza gdy przyjedzie nastepny! gdyby komunikacja smigała to by ludzie chętniej z niej korzystali . !Ale za 3,20 jechac w takim tłumie ze nie trzeba sie trzymac poreczy to przegięcie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane