• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plusy i minusy nowego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
19 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą. Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą.

Po otwarciu Trasy Słowackiego we Wrzeszczu szybciej dojeżdża się z górnego tarasu Gdańska m.in. do al. Grunwaldzkiej, ale ruch w przeciwną stronę jest mniej płynny, niż wcześniej.



W ostatnią sobotę udostępniono kierowcom estakadę nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej i wiadukt nad torami kolejowymi tuż obok. To były ostatnie, dotąd zamknięte elementy wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Droga osiągnęła pełną przejezdność.

Od chwili otwarcia estakady i wiaduktu kierowcy szybciej dojeżdżają do al. Grunwaldzkiej. Nie ma znaczenia, czy jadą od strony Zaspy, czy z Matarni - w każdym z tych kierunków podróż odbywa się płynniej. Dodatkowo jesienne prace zlecone przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni na skrzyżowaniu przy ETC zobacz na mapie Gdańska, polegające na jego rozbudowie, zapobiegły korkom na al. Rzeczypospolitej i al. Legionów.

Otwarcie estakady spowodowało jednak spore korki przed rondem de La Sallezobacz na mapie Gdańska. Duża liczba aut jadących z Wrzeszcza, które w godzinach popołudniowego szczytu usiłują tu skręcić w lewo, w ul. Potokową, czeka w zatorze sięgającym nawet kilkuset metrów. Wszystko przez źle ustawione światła, które nie są w stanie obsłużyć większego ruchu od strony al. Grunwaldzkiej.

Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni zobacz na mapie Gdańska, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. Tak jak w tamtym przypadku, tak i teraz na skrzyżowaniu na Niedźwiedniku, inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu. W ciągu tygodnia powinniśmy pojechać szybciej przez rondo de La Salle.

To tyle o kierowcach. Teraz problemy mieszkańców dzielnicy. Po otwarciu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego kontrowersje wśród nich budzi wycofanie autobusów miejskich z tzw. starej ul. Słowackiego. Mieszkańcy, choćby z ul. Makuszyńskiego zobacz na mapie Gdańska, zamiast 200-metrowego spaceru mają teraz do przystanku dobre 800 metrów, podczas których będą musieli pokonać (nieukończony jeszcze) tunel pod dwujezdniową Słowackiego.

Ale nawet, gdyby zachciano przywrócić autobusy na dawnej ul. Słowackiego, to miałyby one poważny problem z poruszaniem się po niej. Zjazd z ul. Chrzanowskiego od strony ul. Nowej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest wyjątkowo ciasny i mogłyby tam pojechać wyłącznie autobusy o długości do 10 metrów.

Cześć mieszkańców narzeka także na wykonanie ekranów akustycznych. Uważają oni, że materiał, z którego zostały wykonane wcale dźwięku nie pochłania, lecz go odbija. Sugerują, że powinny one przypominać ekrany przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego, po których może piąć się roślinność.

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych jeszcze w 2009 roku, władze miasta i inwestor Trasy Słowackiego zapowiadali, że okna wyeksponowane na nową drogę zostaną wymienione na bardziej dźwiękoszczelne. Ta sprawa wciąż pozostaje niezałatwiona. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem trasy tłumaczą, że potrzebne jest kolejne badanie i analiza hałasu w obrębie Trasy Słowackiego. Można żałować, że podobnej analizy nie przeprowadzono w sprawie ustawienia ekranów akustycznych, być może połowa z nich okazałaby się nieprzydatna.

Jak oceniasz nową Trasę Słowackiego we Wrzeszczu?

Można zakładać, że niebawem mieszkańcy okolic starej ul. Słowackiego będą wnioskować o likwidację w ciągu tej ulicy sygnalizacji oraz wytyczenie większej liczby przejść dla pieszych. Szkoda, że nie zrobiono tego podczas budowy Trasy Słowackiego.

Pretensje mogą mieć też rowerzyści podróżujący Trasą Słowackiego. Ok. 200 metrów za skrzyżowaniem ulic Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska wykonano zjazd z jezdni w kierunku Niedźwiednika. Problem w tym, że kierowca zjeżdżający z jezdni może nie dostrzec w porę jadącego z pierwszeństwem rowerzysty. Widoczność kierowcom w tym miejscu znacząco ograniczają ekrany akustyczne, które należało wykonać z przezroczystego materiału.

Choć za nami huczne otwarcie estakady i wiaduktu, to budowa Trasy Słowackiego wcale się nie zakończyła. W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom.

Wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego były firmy OHL, Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Za budowę zainkasowały 159 mln zł. Budowa drogi ruszyła w marcu 2011 r. i otrzymała dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Unii Europejskiej.

Dzięki oddaniu do użytku nowej estakady i wiaduktu, trasę od ronda de La Salle do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej pokonuje się znacznie szybciej niż wcześniej.

Miejsca

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Jest przejscie

    Co Wy za głupoty piszecie !!!! Na zdjęciu widać znak przejścia dla pieszych !! Wszystko jest ok i nie narzekajcie !!

    • 7 2

  • dot. nowej słowackiego (1)

    to jest jakieś kuriozum że po takiej rozbudowie korki są większe niż były - zwłaszcza w stronę obwodnicy. Ale mistrzostwem świata są światła przy skrzyżowaniu starej słowackiego z chrzanowskiego, przez które korek na tej drugiej jest permanentny i mega długi, a same światła nie służą zupełnie nikomu, bo ruch przy tym skrzyżowaniu jest żaden. Życzenia dla inwestorów i wykonawców z okazji świąt - myślenie nie boli, spróbujcie czasami.

    • 15 3

    • Proszę mi powiedzieć jak bez tych świateł mam wyjechać ze Starej Słowackiego jadąc rano do pracy? Moim zdaniem w tym miejscu powinno zrobić sie rondo. Wszystkie tak samo jak na skrzyzowaniu Reymonta z Chrzanowskiego. Rondo gwarantuje płynny ruch na skrzyżowaniach jednopasmowych. Przebudowa skrzyżowania stary/nowy Słowak została źle zaplanowana i szczerze mówiąc poza przebudową nie widze tutaj innego lekarstwa na udrożnienie ruchu.

      • 4 2

  • Autor artykułu...

    utwierdził Mnie w przekonaniu że jest idiotą!

    • 6 2

  • Ruch pieszych

    Jeżeli zbudujemy obok kolejne przejście dla pieszych, w związku z tym kolejne światła, to rozbudowa nie będzie miała sensu gdyż ponownie utkniemy w gigantycznych korkach spowodowanych światłami. W takim przypadku lepsze jest przejście podziemne lub kładka, droższe ale lepsze bo na lata.

    • 8 5

  • Czekamy na pierwsze śmiertelne ofiary przejścia między dwiema częściami starej ulicy Słowackiego! (1)

    jw

    • 14 2

    • mam te same odczucia

      Światła za ekranami i na zakręcie to jakiś ponury żart, do tego najpierw widać światła dla osób skręcających w dawną Słowackiego i dopiero w ostatnim momencie dla tych co jadą dalej na Chrzanowskiego. Mam też ogromne uwagi co do długości i synchronizacji świateł na tym odcinku.

      • 5 1

  • kto znowu marudzi??? cieszmy się, że jest i lepiej się jeździ... (1)

    • 7 2

    • Cieszymy się. Mogło się skończyć jak na Szadółkach

      gdzie wydano 400 mln a śmierdzi bardziej...

      • 1 2

  • Wtedy mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. (1)

    czy był jakiś spis ludnośći ? kto z jakiej gminy skręcał w tę Budowlanych? Do redaktora, zaraz pan napisze może... ze korki to tylko przez mieszkańców gminy Żukowo są w Trójmieście.

    • 5 5

    • Przecież typowy Budyniak nie jeździ aż tak daleko

      bo po co?

      • 0 1

  • Światła na Chrzanowskiego

    Przed wjazdem na nowe rondo, na końcu Chrzanowskiego zaserwowano światła, które w godzinach szczytu zatrzymują ruch na całej ulicy. W momencie zmiany na zielone, przejazd blokują samochody skręcające ze starej Słowackiego, w kierunku ronda. A bez świateł wszystko pięknie działało...

    • 12 2

  • co za Debil wymyślił tyle świateł

    wystarczyło by przy galerii łostowice i delasal a tak co chwila korek i gaz hamulec

    • 7 7

  • Co w zamian ?

    Zamiast roślin klomby na rondzie wysypano żwirem i kamieniami ! Taki klomb łatwo utrzymać. Ciekawe czy zamiast wyciętych drzew postawią plastykowe ?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane