• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plusy i minusy nowego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
19 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą. Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą.

Po otwarciu Trasy Słowackiego we Wrzeszczu szybciej dojeżdża się z górnego tarasu Gdańska m.in. do al. Grunwaldzkiej, ale ruch w przeciwną stronę jest mniej płynny, niż wcześniej.



W ostatnią sobotę udostępniono kierowcom estakadę nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej i wiadukt nad torami kolejowymi tuż obok. To były ostatnie, dotąd zamknięte elementy wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Droga osiągnęła pełną przejezdność.

Od chwili otwarcia estakady i wiaduktu kierowcy szybciej dojeżdżają do al. Grunwaldzkiej. Nie ma znaczenia, czy jadą od strony Zaspy, czy z Matarni - w każdym z tych kierunków podróż odbywa się płynniej. Dodatkowo jesienne prace zlecone przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni na skrzyżowaniu przy ETC zobacz na mapie Gdańska, polegające na jego rozbudowie, zapobiegły korkom na al. Rzeczypospolitej i al. Legionów.

Otwarcie estakady spowodowało jednak spore korki przed rondem de La Sallezobacz na mapie Gdańska. Duża liczba aut jadących z Wrzeszcza, które w godzinach popołudniowego szczytu usiłują tu skręcić w lewo, w ul. Potokową, czeka w zatorze sięgającym nawet kilkuset metrów. Wszystko przez źle ustawione światła, które nie są w stanie obsłużyć większego ruchu od strony al. Grunwaldzkiej.

Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni zobacz na mapie Gdańska, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. Tak jak w tamtym przypadku, tak i teraz na skrzyżowaniu na Niedźwiedniku, inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu. W ciągu tygodnia powinniśmy pojechać szybciej przez rondo de La Salle.

To tyle o kierowcach. Teraz problemy mieszkańców dzielnicy. Po otwarciu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego kontrowersje wśród nich budzi wycofanie autobusów miejskich z tzw. starej ul. Słowackiego. Mieszkańcy, choćby z ul. Makuszyńskiego zobacz na mapie Gdańska, zamiast 200-metrowego spaceru mają teraz do przystanku dobre 800 metrów, podczas których będą musieli pokonać (nieukończony jeszcze) tunel pod dwujezdniową Słowackiego.

Ale nawet, gdyby zachciano przywrócić autobusy na dawnej ul. Słowackiego, to miałyby one poważny problem z poruszaniem się po niej. Zjazd z ul. Chrzanowskiego od strony ul. Nowej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest wyjątkowo ciasny i mogłyby tam pojechać wyłącznie autobusy o długości do 10 metrów.

Cześć mieszkańców narzeka także na wykonanie ekranów akustycznych. Uważają oni, że materiał, z którego zostały wykonane wcale dźwięku nie pochłania, lecz go odbija. Sugerują, że powinny one przypominać ekrany przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego, po których może piąć się roślinność.

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych jeszcze w 2009 roku, władze miasta i inwestor Trasy Słowackiego zapowiadali, że okna wyeksponowane na nową drogę zostaną wymienione na bardziej dźwiękoszczelne. Ta sprawa wciąż pozostaje niezałatwiona. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem trasy tłumaczą, że potrzebne jest kolejne badanie i analiza hałasu w obrębie Trasy Słowackiego. Można żałować, że podobnej analizy nie przeprowadzono w sprawie ustawienia ekranów akustycznych, być może połowa z nich okazałaby się nieprzydatna.

Jak oceniasz nową Trasę Słowackiego we Wrzeszczu?

Można zakładać, że niebawem mieszkańcy okolic starej ul. Słowackiego będą wnioskować o likwidację w ciągu tej ulicy sygnalizacji oraz wytyczenie większej liczby przejść dla pieszych. Szkoda, że nie zrobiono tego podczas budowy Trasy Słowackiego.

Pretensje mogą mieć też rowerzyści podróżujący Trasą Słowackiego. Ok. 200 metrów za skrzyżowaniem ulic Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska wykonano zjazd z jezdni w kierunku Niedźwiednika. Problem w tym, że kierowca zjeżdżający z jezdni może nie dostrzec w porę jadącego z pierwszeństwem rowerzysty. Widoczność kierowcom w tym miejscu znacząco ograniczają ekrany akustyczne, które należało wykonać z przezroczystego materiału.

Choć za nami huczne otwarcie estakady i wiaduktu, to budowa Trasy Słowackiego wcale się nie zakończyła. W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom.

Wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego były firmy OHL, Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Za budowę zainkasowały 159 mln zł. Budowa drogi ruszyła w marcu 2011 r. i otrzymała dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Unii Europejskiej.

Dzięki oddaniu do użytku nowej estakady i wiaduktu, trasę od ronda de La Salle do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej pokonuje się znacznie szybciej niż wcześniej.

Miejsca

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • postawić zakazy dla pojazdów.. (3)

    ..o nr rejestracyjnych GPU, GWE, GDA i miasto nie powinno sie korkować.

    • 11 8

    • Gdańska bieda w większości posuwa per pedes?

      poza tym Biedronek tyle nastawiali że nie trzeba
      daleko chodzić

      • 2 1

    • a GSZ to co??? (1)

      • 1 1

      • Sztum

        Przez niektórych zwany Gdańsk Szadółki, jak są w Gdańsku.

        • 2 1

  • Ruch pieszych

    Jeżeli zbudujemy obok kolejne przejście dla pieszych, w związku z tym kolejne światła, to rozbudowa nie będzie miała sensu gdyż ponownie utkniemy w gigantycznych korkach spowodowanych światłami. W takim przypadku lepsze jest przejście podziemne lub kładka, droższe ale lepsze bo na lata.

    • 8 5

  • Autor artykułu...

    utwierdził Mnie w przekonaniu że jest idiotą!

    • 6 2

  • Kolejny BUBEL drogowy !!! (3)

    ... zaraz po Havla, która miała pomóc i odkorkować południe, a zadziałała wręcz odwrotnie ...

    • 3 4

    • Weź się za robotę Piotruś

      • 0 0

    • A Hawla nie odkorkowała, hmm a to dziwne

      Korek zaczyna się dopiero za Havla, czyli jak się z niej zjeżdza.

      A Havla nie ma jak odblokować drogi, która ruch od niej odbiera. Na samym Havla korki są minimalne i porównójąc to do czasów z przed Havla jest o niebo lepiej.

      Jeżeli chodzi o Słowackiego to jest wręcz super, przynajmniej dla ludzi nią zjeżdzających. Do niedawna był tam mega korek, a obecnie jest dużo lepiej.

      Korkuje się przy powrocie, ale jak wczoraj patrzałem nie jest to kwestia samochodów zjeżdzających w Słowackiego, a jadących prosto Grunwaldzką, bo ktoś zrobił za krótkie światła dla nich.

      • 3 0

    • to podobnie jak z tobą miał być mądry człowiek a wyszło odwrotnie

      • 0 0

  • Jest przejscie

    Co Wy za głupoty piszecie !!!! Na zdjęciu widać znak przejścia dla pieszych !! Wszystko jest ok i nie narzekajcie !!

    • 7 2

  • budowanie po omacku...

    Nie widac koncepcji wiekszych rozwiazan rozladowania ruchu.W godzinach szczytu i tak wszystko stoi na Grunwaldzkiej.Powinno sie budowac z mniejszym rozmachem i nie na pokaz lecz stworzyc siec drog okreznych,bo nie wszyscy jada przeciez w jedno miejsce.To rozwiazanie to jak zwykle bubel...

    • 5 1

  • popopo

    styl budowania betonowa

    • 1 0

  • bez ekranów to ta droga jakaś nie Polska

    • 0 0

  • poniewaz wy budujecie sciezki rowerowe ! ta droga powinna miec 8 pasow ! a przynajmiej 3 na 3 czyli 6 ! to norma !

    • 2 4

  • Jak moze estakade budowac jednopasmowa ? Plissssssssssssss !

    To jak w usa w 17 wieku ! Zero przewidywalnosci ! A zlomu przybywa na drogach ! Please !Myslcie glowami poloki a nie lbami ! Budujcie szersze drogi !

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane