• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plusy i minusy nowego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
19 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą. Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą.

Po otwarciu Trasy Słowackiego we Wrzeszczu szybciej dojeżdża się z górnego tarasu Gdańska m.in. do al. Grunwaldzkiej, ale ruch w przeciwną stronę jest mniej płynny, niż wcześniej.



W ostatnią sobotę udostępniono kierowcom estakadę nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej i wiadukt nad torami kolejowymi tuż obok. To były ostatnie, dotąd zamknięte elementy wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Droga osiągnęła pełną przejezdność.

Od chwili otwarcia estakady i wiaduktu kierowcy szybciej dojeżdżają do al. Grunwaldzkiej. Nie ma znaczenia, czy jadą od strony Zaspy, czy z Matarni - w każdym z tych kierunków podróż odbywa się płynniej. Dodatkowo jesienne prace zlecone przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni na skrzyżowaniu przy ETC zobacz na mapie Gdańska, polegające na jego rozbudowie, zapobiegły korkom na al. Rzeczypospolitej i al. Legionów.

Otwarcie estakady spowodowało jednak spore korki przed rondem de La Sallezobacz na mapie Gdańska. Duża liczba aut jadących z Wrzeszcza, które w godzinach popołudniowego szczytu usiłują tu skręcić w lewo, w ul. Potokową, czeka w zatorze sięgającym nawet kilkuset metrów. Wszystko przez źle ustawione światła, które nie są w stanie obsłużyć większego ruchu od strony al. Grunwaldzkiej.

Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni zobacz na mapie Gdańska, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. Tak jak w tamtym przypadku, tak i teraz na skrzyżowaniu na Niedźwiedniku, inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu. W ciągu tygodnia powinniśmy pojechać szybciej przez rondo de La Salle.

To tyle o kierowcach. Teraz problemy mieszkańców dzielnicy. Po otwarciu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego kontrowersje wśród nich budzi wycofanie autobusów miejskich z tzw. starej ul. Słowackiego. Mieszkańcy, choćby z ul. Makuszyńskiego zobacz na mapie Gdańska, zamiast 200-metrowego spaceru mają teraz do przystanku dobre 800 metrów, podczas których będą musieli pokonać (nieukończony jeszcze) tunel pod dwujezdniową Słowackiego.

Ale nawet, gdyby zachciano przywrócić autobusy na dawnej ul. Słowackiego, to miałyby one poważny problem z poruszaniem się po niej. Zjazd z ul. Chrzanowskiego od strony ul. Nowej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest wyjątkowo ciasny i mogłyby tam pojechać wyłącznie autobusy o długości do 10 metrów.

Cześć mieszkańców narzeka także na wykonanie ekranów akustycznych. Uważają oni, że materiał, z którego zostały wykonane wcale dźwięku nie pochłania, lecz go odbija. Sugerują, że powinny one przypominać ekrany przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego, po których może piąć się roślinność.

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych jeszcze w 2009 roku, władze miasta i inwestor Trasy Słowackiego zapowiadali, że okna wyeksponowane na nową drogę zostaną wymienione na bardziej dźwiękoszczelne. Ta sprawa wciąż pozostaje niezałatwiona. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem trasy tłumaczą, że potrzebne jest kolejne badanie i analiza hałasu w obrębie Trasy Słowackiego. Można żałować, że podobnej analizy nie przeprowadzono w sprawie ustawienia ekranów akustycznych, być może połowa z nich okazałaby się nieprzydatna.

Jak oceniasz nową Trasę Słowackiego we Wrzeszczu?

Można zakładać, że niebawem mieszkańcy okolic starej ul. Słowackiego będą wnioskować o likwidację w ciągu tej ulicy sygnalizacji oraz wytyczenie większej liczby przejść dla pieszych. Szkoda, że nie zrobiono tego podczas budowy Trasy Słowackiego.

Pretensje mogą mieć też rowerzyści podróżujący Trasą Słowackiego. Ok. 200 metrów za skrzyżowaniem ulic Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska wykonano zjazd z jezdni w kierunku Niedźwiednika. Problem w tym, że kierowca zjeżdżający z jezdni może nie dostrzec w porę jadącego z pierwszeństwem rowerzysty. Widoczność kierowcom w tym miejscu znacząco ograniczają ekrany akustyczne, które należało wykonać z przezroczystego materiału.

Choć za nami huczne otwarcie estakady i wiaduktu, to budowa Trasy Słowackiego wcale się nie zakończyła. W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom.

Wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego były firmy OHL, Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Za budowę zainkasowały 159 mln zł. Budowa drogi ruszyła w marcu 2011 r. i otrzymała dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Unii Europejskiej.

Dzięki oddaniu do użytku nowej estakady i wiaduktu, trasę od ronda de La Salle do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej pokonuje się znacznie szybciej niż wcześniej.

Miejsca

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Niedługo się nacieszymy...

    Wkrótce ruszy budowa PKMki. Więc pewnie nie obędzie się bez komplikacji i utrudnień na Słowaka i Potokowej...

    • 2 1

  • wjazd do Brzeźna (1)

    trwa teraz
    z ul. Chrobrego - zamiast 2 min - 8 min
    z ul. Uczniowskiej od Letniewa- skręt w lewo światła 2min i dwa razy w prawo
    od Zaspy, często korek aż do Hallera.
    Poza tym znak pierwszeństwa przejazdu na ul.Uczniowskiej(od Letniewa) z obu stron, gdy pojazdy przecinają sobie drogę!!!!. Tylko patrzeć jak ktoś się tam rozwali.

    • 9 2

    • masz rację

      teraz łatwiej przejechać klucząc uliczkami po Brzeźnie niż korzystając z "nowej" drogi

      • 1 2

  • TUNEL (8)

    Czy tak ciężko jest zrozumieć, że miasto jest stworzone dla mieszkańców, a nie dla kierowców? Ludzie mają łazić tunelami, żeby auta nie stały na światłach. Pokażcie mi drugie miasto w Polsce, gdzie buduje się nowe tunele dla pieszych. Warszawa, Wrocław, Kraków i Poznań robią wszystko, by je zlikwidować. Nie dość, że nowa Słowackiego dzieli miasto, to jeszcze sprowadza jego mieszkańców do podziemi...

    • 33 22

    • drugi radny dariusz słodkowski się znalazł zamiast budowac (1)

      to by burzył wiadukty i zasypywał tunele , to może metro zasyp w Warszawie ???

      • 11 8

      • Czy widzisz różnicę między metrem a przejściem podziemnym?

        Ja widzę. No i uważam że piszesz nie na temat

        • 4 0

    • PKM jeszcze bardziej podzieli miasto (=gettoizacja)

      • 2 3

    • Tunel

      Podpisuję się pod tym, zgadzam całkowicie.
      Niestety Włodarze Gdańska nie dorośli jeszcze do zarządzania miastem w XXI wieku.

      • 2 9

    • Jak trzeba mieć nierówno pod kopułką

      żeby stawiać alternatywę: mieszkańcy kontra kierowcy;
      żeby w dobie rozwijającej się aglomeracji, (i w kontekście ostatnich wypadków na pasach!) likwidować bezkolizyjne tunele?
      Po prostu ręce opadają.

      • 9 3

    • Kłamstwo i jeszcze raz kłamstwo

      Podaj przykłady gdzie likwidują!!! Bo często bywam w tych miastach i widzę, jak w ciągu ostatnich 10-12 lat zmienił się tam układ drogowy! Pozostaje się tylko cieszyć, że Gdańsk w końcu również postanowił nieco udrożnić system komunikacyjny. A swoją drogą naszła mnie refleksja - jakie to malutkie miasto, skoro w ok. 10 minut można dojechać od zatoki do obwodnicy (bez szaleństw)...

      • 8 1

    • Czy tak ciężko zrozumieć, że Polak z natury kocha luksus? Bo przez tysiące lat miał go za mało.

      Broń Boże, nie sugeruję że jest idealnie. Lecz lepiej niż za komuny, gdy drogi istotnie były zbędne. Polak chce wsiąść w punkcie A do pojazdu nad którym ma władzę i wysiąść w punkcie B według ustalonej przez siebie trasy bez przerw, chyba że planowanych. Zanim zaczniesz zanudzać o korkach: Nie licząc beznadziejnego przypadku ulicy Spacerowej, problem ten jest marginalny.

      Jeżeli prawdą jest to co mówisz o Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu, to znaczy że im odbiło. Normalność nie jest kwestią statystyki. Kto twierdzi inaczej, ten jest d*powłazem. Spędziłeś kiedyś w tunelu dłużej niż 30 sekund? Jeśli tak, pozwij państwo polskie. Ale procesu nie wygrasz, bo sędziowie tak się zapłaczą ze współczucia, że aż się odwodnią. 30 sekund w tunelu to żadna trauma. W świeżo zbudowanym aż się chce żyć. 75% tych przez które przeszedłem przez całe życie nie miało monitoringu i jakość poniżej oczekiwań. I żyje. Nawiasem mówiąc, dawno je zmodernizowano. Co za pieniactwo przedstawiać je jako największe zagrożenie.

      • 6 2

    • A mieszkaniec to nie kierowca???

      Piszesz tak, jakby samochody poruszaly sie same- byly zdalniesterowane.

      Tak jak piszesz "ludzie maja lazic tunelami" jak dzieki nowym drogom dojade wczesniej w miejsce przeznaczenia i jeszcze skorzystam pieszo z tunelu(bez stania na swiatlach) to dla mnie pelnia szczescia

      • 4 1

  • Czekamy na pierwsze śmiertelne ofiary przejścia między dwiema częściami starej ulicy Słowackiego! (1)

    jw

    • 14 2

    • mam te same odczucia

      Światła za ekranami i na zakręcie to jakiś ponury żart, do tego najpierw widać światła dla osób skręcających w dawną Słowackiego i dopiero w ostatnim momencie dla tych co jadą dalej na Chrzanowskiego. Mam też ogromne uwagi co do długości i synchronizacji świateł na tym odcinku.

      • 5 1

  • Prawda. Jakby nie było i tak Polak narzekać będzie. !!

    • 2 5

  • ja tam widze same minusy

    • 6 2

  • jest lepiej

    jeżdżę tędy sporadycznie - jest lepiej napewno, ale duża pozostawionych skrzyżowań regulowanych swiatłami nie wprowadza tej arterii w XXI wiek, raczej jest na miarę końca lat 90 tych XX wieku. Brak kasy czy kiepscy planisci bez wyobraźni?

    • 7 3

  • inżynierowie ruchu? (1)

    jako stary kierowca (25 lat używam intensywnie prawko) zadzwoniłem kiedyś do nich i... Rozmówca zapewniał mnie, że wiedzą co się dzieje, ale zdziwił się na informacje, ze jest korek. Później powiedział mi, że to dla mojego dobra, bo jest przebudowa. Że mam się i tak cieszyć. Na moje propozycje powiedział, że co najmniej 14 dni bo to sprawy administracyjne itd.
    Idą po linii najmniejszego oporu - wymienić ich. Powinni stać ze stoperem, robić cały dzień statystyki i przestawiać światła i tak cały tydzień - tak to się robi w innych branżach gdzie mamy do czynienia z ruchem np. internetowym. Ten sam model działania. Sam bym to lepiej ogarnął.

    • 9 1

    • "jako stary kierowca (25 lat używam intensywnie prawko)"

      pewnie jesteś zwyklą "złotówą" (taxi) który wszystko lepiej by zrobił.

      • 1 2

  • Wtedy mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. (1)

    czy był jakiś spis ludnośći ? kto z jakiej gminy skręcał w tę Budowlanych? Do redaktora, zaraz pan napisze może... ze korki to tylko przez mieszkańców gminy Żukowo są w Trójmieście.

    • 5 5

    • Przecież typowy Budyniak nie jeździ aż tak daleko

      bo po co?

      • 0 1

  • Te ekrany akustyczne, (1)

    a dokładnie ich ilość to jakaś kolejna polska paranoja.

    • 17 5

    • gupiś

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane