• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plusy i minusy nowego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
19 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą. Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą.

Po otwarciu Trasy Słowackiego we Wrzeszczu szybciej dojeżdża się z górnego tarasu Gdańska m.in. do al. Grunwaldzkiej, ale ruch w przeciwną stronę jest mniej płynny, niż wcześniej.



W ostatnią sobotę udostępniono kierowcom estakadę nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej i wiadukt nad torami kolejowymi tuż obok. To były ostatnie, dotąd zamknięte elementy wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Droga osiągnęła pełną przejezdność.

Od chwili otwarcia estakady i wiaduktu kierowcy szybciej dojeżdżają do al. Grunwaldzkiej. Nie ma znaczenia, czy jadą od strony Zaspy, czy z Matarni - w każdym z tych kierunków podróż odbywa się płynniej. Dodatkowo jesienne prace zlecone przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni na skrzyżowaniu przy ETC zobacz na mapie Gdańska, polegające na jego rozbudowie, zapobiegły korkom na al. Rzeczypospolitej i al. Legionów.

Otwarcie estakady spowodowało jednak spore korki przed rondem de La Sallezobacz na mapie Gdańska. Duża liczba aut jadących z Wrzeszcza, które w godzinach popołudniowego szczytu usiłują tu skręcić w lewo, w ul. Potokową, czeka w zatorze sięgającym nawet kilkuset metrów. Wszystko przez źle ustawione światła, które nie są w stanie obsłużyć większego ruchu od strony al. Grunwaldzkiej.

Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni zobacz na mapie Gdańska, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. Tak jak w tamtym przypadku, tak i teraz na skrzyżowaniu na Niedźwiedniku, inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu. W ciągu tygodnia powinniśmy pojechać szybciej przez rondo de La Salle.

To tyle o kierowcach. Teraz problemy mieszkańców dzielnicy. Po otwarciu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego kontrowersje wśród nich budzi wycofanie autobusów miejskich z tzw. starej ul. Słowackiego. Mieszkańcy, choćby z ul. Makuszyńskiego zobacz na mapie Gdańska, zamiast 200-metrowego spaceru mają teraz do przystanku dobre 800 metrów, podczas których będą musieli pokonać (nieukończony jeszcze) tunel pod dwujezdniową Słowackiego.

Ale nawet, gdyby zachciano przywrócić autobusy na dawnej ul. Słowackiego, to miałyby one poważny problem z poruszaniem się po niej. Zjazd z ul. Chrzanowskiego od strony ul. Nowej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest wyjątkowo ciasny i mogłyby tam pojechać wyłącznie autobusy o długości do 10 metrów.

Cześć mieszkańców narzeka także na wykonanie ekranów akustycznych. Uważają oni, że materiał, z którego zostały wykonane wcale dźwięku nie pochłania, lecz go odbija. Sugerują, że powinny one przypominać ekrany przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego, po których może piąć się roślinność.

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych jeszcze w 2009 roku, władze miasta i inwestor Trasy Słowackiego zapowiadali, że okna wyeksponowane na nową drogę zostaną wymienione na bardziej dźwiękoszczelne. Ta sprawa wciąż pozostaje niezałatwiona. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem trasy tłumaczą, że potrzebne jest kolejne badanie i analiza hałasu w obrębie Trasy Słowackiego. Można żałować, że podobnej analizy nie przeprowadzono w sprawie ustawienia ekranów akustycznych, być może połowa z nich okazałaby się nieprzydatna.

Jak oceniasz nową Trasę Słowackiego we Wrzeszczu?

Można zakładać, że niebawem mieszkańcy okolic starej ul. Słowackiego będą wnioskować o likwidację w ciągu tej ulicy sygnalizacji oraz wytyczenie większej liczby przejść dla pieszych. Szkoda, że nie zrobiono tego podczas budowy Trasy Słowackiego.

Pretensje mogą mieć też rowerzyści podróżujący Trasą Słowackiego. Ok. 200 metrów za skrzyżowaniem ulic Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska wykonano zjazd z jezdni w kierunku Niedźwiednika. Problem w tym, że kierowca zjeżdżający z jezdni może nie dostrzec w porę jadącego z pierwszeństwem rowerzysty. Widoczność kierowcom w tym miejscu znacząco ograniczają ekrany akustyczne, które należało wykonać z przezroczystego materiału.

Choć za nami huczne otwarcie estakady i wiaduktu, to budowa Trasy Słowackiego wcale się nie zakończyła. W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom.

Wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego były firmy OHL, Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Za budowę zainkasowały 159 mln zł. Budowa drogi ruszyła w marcu 2011 r. i otrzymała dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Unii Europejskiej.

Dzięki oddaniu do użytku nowej estakady i wiaduktu, trasę od ronda de La Salle do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej pokonuje się znacznie szybciej niż wcześniej.

Miejsca

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Jest płynniej (2)

    ale nadal narzekacie...

    polacy... ;/

    • 18 16

    • Płynniej dla samochodów (1)

      trudniej dla pieszych. Miasto powinno być przede wszystkim dla ludzi a nie przede wszystkim dla chcących korzystać z samochodów.

      • 19 8

      • a kierowcy samochodów to nie ludzie?

        • 10 7

  • ważne, że jest, bo masakra to była parę lat temu jak nic nie było (2)

    ludzie przestańcie tak narzekać. Na prawdę super, że mamy Nową Słowackiego. Czy maruderzy już zapomnieli jak było przed? A że parę miesięcy opóźnienia... i co z tego? A te szczegóły dokończą przecież!!!!

    • 30 12

    • (1)

      DOKŁADNIE!!

      A jak poprawią światła przy Potokowej to będzie luźniej.

      Weźcie pod uwagę warunki atmosferyczne, okres przedświąteczny, czas adaptacji kierowców do nowych warunków i światła np przy Reymonta, których nie będzie po otwarciu tunelu.

      Że się jedzie 20 minut od Grunwaldzkiej do Niedźwiednika? Rok temu przed świętami to by godziny trwało...

      • 5 5

      • Oczywiście

        Oczywiście, jest lepiej niż było, ale to nie jest powód, by nie zgłaszać dalszych sugestii odnośnie kolejnych zmian na lepsze. Niech GIK wie, że nadal ma co robić.

        • 6 0

  • a ja uwielbiam Tuska (2)

    to dzięki niemu jest ta trasa i nie tylko i uważam go za najlepszego premiera RP.

    • 44 27

    • masz prawo się mylić (1)

      • 17 11

      • i wicewersa

        • 0 3

  • generalnie jak zwykle żenada (6)

    wiadukt przy Galerii- jeden pas w jednym kierunku - szkoda , że nie zrobili tylko dla rowerów...

    • 30 36

    • Żenada,makabra,masakra i tragiedia normalnie.

      • 16 4

    • Brawo dla idioty. A gdzie byś zmieścił jeszcze po jednym pasie? To by oznaczało po 3-4 pasy na kierunek wcześniej... korki od Kościuszki do Potokowej nie są spowodowane wiaduktem. Jeden pas spokojnie wystarczy jak się sytuacja ustabilizuje.

      • 10 4

    • (3)

      Napisz chociaż jeden racjonalny argument po co wiadukt przy galerii miałby mieć więcej pasów? Przez wiadukt masz płynnie przejechać a to droga przed i za wiaduktem ma być na tyle szeroka, żeby przyjęła wszystkie samochody i nie tworzyły się korki...Znalazł się znawca od siedmiu boleści...

      • 15 3

      • (2)

        dokładnie!!!! Wiadukt jest do płynnego przejechania, a jak się komuś nie podoba to może jechać dołem, gdzie są światła - może będzie mieć farta, że akurat będzie zielone - ale żaden to plus bo i tak szybciej będzie wiaduktem.

        • 7 2

        • kpina (1)

          ul Słowackiego jest fragmentem tzw. Ringu , zwężenie ulicy do jednej jezdni, JEST kpiną!
          Nawet jeżeli na dzień dzisiejszy przepustowość estakady nad ul. Grunwaldzka jest wystarczająca, to za kilka lat może się to zmienić. A teraz to już poszerzyć się pewnie nie da.

          cytat: Po zakończeniu inwestycji pod nazwą Trasa Słowackiego, czyli m. in. po oddaniu do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą - dla zapewnienia pełnej przejezdności dwujezdniowego gdańskiego ringu, miasto powinno zbudować ul. Nową Kościuszki do al. Hallera.

          no ale Ring już dwujezdniowy nie będzie

          • 1 1

          • Pomyśl czasem - po co dwa pasy, skoro zaraz są światła na Chrzanowskiego

            Po drugie te dwa pasy i tak musiałyby się zaraz zwęzić, aby połączyć z dojazdem z Grunwaldzkiej.

            Dlatego jeden pas w pełni wystarcza,bo dzięki temu nie ma zwężenia, które by powodowało jeszcze większe korki, bo jeden z drugim musiałby zwolnić, aby zjechać na 1 pas.

            Co do ringu to akurat część północna ma być tak naprawdę nie obwodnicą, a drogami umożliwiającymi w szybki sposób dostać się do obwodnic. Nie oczekuj, że tymi drogami pojedzie tranzyt.

            • 0 0

  • Każdy minus ma swoje plusy ! (1)

    • 7 0

    • a dwa minusy dają plus

      trzeba pilnować by liczba minusów była parzysta.

      • 1 0

  • ... inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu.

    przecież oni chcą zrobić właśnie odwrotnie - priorytet
    ulica główna

    • 8 1

  • Dwa pasy do lewoskrętu ze Słowaka w Potokową, wydłużenie cyklu zielonego i po kłopocie... (5)

    • 16 3

    • ruch tam będzie coraz większy, estakada ze Słowaka w Potokową rozwiąże ten problem (4)

      wspomnicie za parę lat te słowa

      • 7 4

      • coś w tym jest...

        • 2 0

      • a później estakada na kierunek: rakoczego-bulońska

        budujmy estakady!!!!

        • 3 0

      • coś w tym jest, tymbardziej że jest miejsce na taką budowlę (1)

        przy obecnym układzie drogowym, takie rozwiązania na niektórych węzłach komunikacyjnych staną się koniecznością

        • 2 1

        • Zgodzę się z obiema propozycjami

          Na początek niech będą dwa pasy, bo one już teraz pomogą. A Estakada w tym miejscu i tylko w jednym kierunku akurat pomorze, bo na potokowej także nie ma świateł, więc nie spowoduje korka to, ani go nie przesunie zbyt blisko.

          Korek zapewne zrobi się dopiero Rakoczego-Bulońska, ale tam ma być przebudowa więc i tak będą korki jakiś czas.

          • 3 0

  • Otwarcie tunelu przy Reymonta.

    Dziś posprzątali przed wejściami tunelu przy Reymonta. Tunel właściwie gotowy. Wątpię, żebyśmy długo czekali na otwarcie...

    • 12 0

  • w Polsce powstała.. DROGA?? Niee... ale zapewne w pakiecie 4 fotoradary i ograniczenie do 30

    • 13 13

  • ...... pomysł całej tej trasy - OK !! (2)

    ... ale KTO TO PROJEKTOWAŁ ???! ( o jakości wykonania nie powiem bo ... WIDAĆ ! ) - KNOT na KNOCIE... - teraz czas na "poprawki" ;)! i... następna kasa poleci... ECH ! ta polandia - to jednak bogaty kraj.

    • 21 20

    • (1)

      bogaty kraj i ECH! - pełen maruderów i buraków

      • 9 4

      • Co do : ... "buraków" - to w 100 % zgoda !

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane