• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pobocze obwodnicy jak węzły przesiadkowe

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane. Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane.

Kierowcy korzystający z Obwodnicy Trójmiasta znowu informują o busach, których kierowcy i pasażerowie pobocze drogi traktują jak węzły przesiadkowe. Zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest nie tylko niebezpieczne, ale też zabronione. Za złamanie zakazu grozi mandat do 300 zł.



Jak rozwiązać problem busów i pieszych na obwodnicy?

O przystankach-widmo, na których codziennie rano i po południu zatrzymują się busy dowożące lub zabierające pracowników z okolicznych firm i placów budowlanych, pisaliśmy wiosną ubiegłego roku.

Podwożeni busami piesi to najczęściej dojeżdżający do Trójmiasta pracownicy okolicznych budów. Rano wysadzani, a po południu zabierani z obwodnicy są najprawdopodobniej z wygody kierowcy, którzy chcą uniknąć korków i zaoszczędzić kilka minut.

Zatrzymywanie się busów na drodze ekspresowej, jej poboczu czy pasie wyłączonym z ruchu tuż przy pędzących samochodach stwarza jednak ogromne zagrożenie nie tylko dla pieszych znajdujących się w obrębie jezdni, ale dla wszystkich pozostałych użytkowników drogi. O tym, że problem nie jest marginalny, świadczą nie tylko liczne komentarze pod poprzednim artykułem, ale też wyniki ankiety. Na ponad 3,5 tys. głosujących prawie 40 proc. albo widziało pieszych korzystających z przystanków-widmo na obwodnicy, albo sami wysadzali lub zabierali kogoś z ekspresówki.

Wideo z kwietnia 2019 r.


Teraz problem powrócił. Kierowcy o busach zatrzymujących się na poboczu w pobliżu węzła Matarnia poinformowali w Raporcie z Trójmiasta. Na zdjęciu z kamery monitoringu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad widać zaparkowanego na poboczu busa oraz kilku pieszych.

- Należy pamiętać, że drogi ekspresowe są drogami o ograniczonej dostępności - dopuszcza się na nich tylko ruch pojazdów samochodowych - przypomina nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Oznacza to, że po drodze ekspresowej nie mogą poruszać się np. piesi, rowerzyści, motorowerzyści czy kierowcy pojazdów zaprzęgowych. Za korzystanie przez pieszego z drogi dla niego niedostępnej grozi mandat w wysokości 50 zł.
Dozwolona, maksymalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi 120 km/h. To oznacza, że w ciągu jednej sekundy auto pokonuje 33 metry.

- To bardzo dużo, bo już potrącenie pieszego przez samochód jadący z prędkością powyżej 50 km/h często kończy się śmiercią. Pamiętajmy, że przy wysokich prędkościach kierowca, nawet jeśli dostrzeże pieszego na poboczu, nie jest w stanie zatrzymać auta w miejscu - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscu niż do tego przeznaczone. Za złamanie tych zasad kierującemu grozi mandat w wysokości 300 zł i jeden punkt karny. Poza tym zatrzymywanie pojazdu na drodze ekspresowej w miejscu do tego niewyznaczonym stwarza zagrożenie dla innych uczestników.

- Na pewno przyjrzymy się sprawie, a policjanci ruchu drogowego nadzorujący rejon Obwodnicy Trójmiasta zwrócą uwagę na ten problem i na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego w tym miejscu - dodaje Ciska.
Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni. Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni.
Co ciekawe, podobne zgłoszenia nie docierają do pracowników GDDKiA, utrzymującej na co dzień Obwodnicę Trójmiasta. Jak przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, ani policja, ani miasto, ani żadna inna organizacja nie alarmowała drogowców o problemie, nie było też żadnych rozmów o ewentualnej inicjatywie wyznaczania bezpiecznych miejsc na poboczu typu "Kiss&Drive".

- Problem to nie tylko zatrzymujący się niektórzy kierowcy samochodów, ale też poruszanie się pieszych po drodze ekspresowej i jej węzłach. Warto uczulić wszystkich, że to również poważne zagrożenie i wykroczenie - podkreśla Piotr Michalski z GDDKiA.
Apelujemy do kierowców i ich pasażerów, by nawet jeśli muszą wysiąść lub wsiąść do auta w okolicy ekspresówki, skorzystali z licznych parkingów przy centrach handlowych lub stacji paliw. Znajdują się one praktycznie przy każdym węźle na obwodnicy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • To w Gdansku jest policja

    Po co ten artykuł?

    • 7 3

  • Aż się,,

    Zastanawiam gdzie grupa speed że swoimi furami............

    • 8 1

  • dlaczego nie wysadzają w tunelu pod MW? (1)

    rzut kamieniem i jesteś w Letnicy. Albo na Stogach. No gdzie tam chcesz. Nawet autobus nie ma tam przystanku, więc na pewno jakąś lukę to wypełnia w ofercie przewozowej.

    • 8 1

    • A dlaczego jeszcze nie ma transportu rowerowego na obwodnicy? W tunelu jest mimo że wokół miasta są scieżki rowerowe

      • 2 0

  • Ile wypadków spowodowali busiarze zatrzymujący się na kilka sekund

    A ile przedstawiciele handlowi którzy sa ciagle zapatrzeni w ekrany komórek i wiecznie im się spieszy? Nie mówię już o kierowcach tirów którzy musza wyprzedzać jeden drugiego bo jazda kilka km/h wolniej jest dla nich problemem

    • 14 1

  • Jakim trzeba być głupkiem żeby iść pieszo wzdłuż obwodnicy?

    Sami proszą się o tragedię.

    • 11 3

  • karać ,karać ,karać

    Tylko dotkliwe i nieuchronne kary pomogą wyegzekwować prawo a w kosekwencji uniknąć śmierci i kalectwa naszym bliskim.

    • 14 3

  • na drogach wszyscy robią co chcą bo nie ma na nich Policji.

    • 19 1

  • 300 zł, dobre sobie. Zrzutka wśród pasażerów i mandat się robi kilkadziesiąt złotych. Za taką bezmyślność wynikającą z lenistwa powinny być mandaty czterocyfrowe.

    • 21 5

  • Jeżeli to nikomu nie przeszkadza i nie zagraża. (1)

    To czego tu się czepiać.
    Jestem Też zwolennikiem przechodzenia pieszych na czerwonym świetle jeżeli nie ma samochodów na ulicy.

    • 18 25

    • A widziałeś kiedyś, żeby na obwodnicy nie było samochodów?

      ?

      • 6 1

  • Ja nie rozumiem

    Przecież ten bus może swobodnie zjechać do IKEA, na rondzie przed wjazdem do parkingu pojechać w lewo i elegancko i bezpiecznie zaparkować na tyłach Ikeii. Mało osób o tym wie, ale za strefą rozładunku jest ogólnodostępny parking, wszystkim wydaje się, że jest to parking dla pracowników IKEA ale nic bardziej mylnego jest to parking dla wszystkich odwiedzających PH Matarnia. Mało yego, na tym zdjęciu w tle za busem widać ten parking, ale może kierowca woli po swojemu. Po co ten człowiek tam się zatrzymuję i powoduje zagrożenie, nie wiem.

    • 28 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane