- 1 Setki wniosków o wycinkę drzew (82 opinie)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (255 opinii)
- 3 Ulica z Mostem Miłości do remontu. Będą odwierty w nawierzchni (46 opinii)
- 4 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (1117 opinii)
- 5 Chciał zabić psa. Przejechał po nim autem (321 opinii)
- 6 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (134 opinie)
Pociąg Impuls trafił na tory siedem miesięcy przed terminem
Jest klimatyzowany, wyposażony w wi-fi, może się rozpędzić do 160 km/h i został wyprodukowany przez spółkę z polskim kapitałem. Na pomorskie tory wyjechał właśnie kolejny pociąg Newag Impuls. Fabrycznie nowy egzemplarz został dostarczony siedem miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa z samorządem województwa. Będzie kursował między Słupskiem i Elblągiem.
W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów.
Dziewięć z dziesięciu mknie już po pomorskich szynach, zaś ostatni, zamówiony jesienią ubiegłego roku, miał zostać dostarczony za ponad siedem miesięcy.
Dokładnie 225 dni wcześniej
Jednak, ku zaskoczeniu samorządowców, odebranie ostatniego Impulsa nastąpiło znacznie wcześniej, bo już we wtorek, 18 lutego. Nowy nabytek wyjechał już na tory, a jego trasa wiedzie przez Trójmiasto.
- Pociąg dotarł do nas dokładnie 225 dni wcześniej, niż zakładała umowa, co jest zjawiskiem wręcz niespotykanym w tego typu zamówieniach. Nowy Impuls, tak jak poprzednie, będzie jeździł na trasie Słupsk-Elbląg, a po planowanej elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej część nowoczesnych pociągów na pewno pojedzie też w kierunku Kartuz i Kościerzyny - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Finał kontraktu za ponad 200 mln zł
Wyprodukowane przez nowosądecką spółkę Impulsy to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują w naszym kraju. Na pokładzie każdego pociągu znajduje się 195 miejsc siedzących oraz co najmniej 20 miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów.
Podróżni mają do dyspozycji m.in. wzmacniacze sieci wi-fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylatory. Szerokie drzwi i obniżona podłoga umożliwiają korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Impulsy są klimatyzowane, objęte monitoringiem i mogą rozwinąć prędkość do 160 km na godz.
Cena jednego nowego pociągu wyniosła 20 mln zł netto, zaś wartość całego zamówienia to 221 mln zł. Źródła jego finansowania przedstawiają się następująco: 85 proc. pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, 10 proc. z budżetu państwa i 5 proc. ze środków własnych samorządu województwa. Impulsy sukcesywnie trafiały na Pomorze, począwszy od początku 2019 roku.
Miejsca
Opinie (238) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-19 19:21
Kmioty z Pesy niech się uczą.
- 3 3
-
2020-02-19 19:39
Takie czasy
Kiedyś się biło terminy z okazji 22 lipca, a teraz z okazji Tłustego Czwartku.
- 5 0
-
2020-02-19 19:39
Nie wiem czy jest się z czego cieszyć.
Zależy jakie są zapisy kontraktu. Teraz odbiorą pociąg i okaże się, ze nie ma maszynistów bo czekają na przeszkolenia zgodnie z planem.
- 5 2
-
2020-02-19 19:40
Jak to
Jak to tak!
Dać im karę- 1 1
-
2020-02-19 20:49
(1)
To bedzie teraz stal 7 miesiecy na bocznicy
- 3 0
-
2020-02-20 07:23
Billy uzywaj mózgu i obserwuj osobiscie kolej
Wystarczy,że malkontecie jak pójdziesz na peron np. w Sopocie i dłużej sobie posiedzisz i popatrzysz ile Impulsów już jeździ!Do tego Stadlery i Flirty.Jak chcesz pisać mądrego to sprawdź, a jak nie,to wypad z portalu
- 0 2
-
2020-02-19 20:53
Drogi Urzędzie Marszałkowski tylko ściemniasz.
Kupujesz pociągi na 160km/h ale jadą 120 bo nie stać WAS na dodatkowe etaty dla maszynistów.
Jadą 120 - a mogą bezkosztowo 130km/h...nawet tego nie potraficie zrobić aby na maksa wykorzystać to co się ma za darmo.
Wspominacie o elektryfikacji pkm, o nitce na południe Gdańska a o taborze już nie? to skąd go weźmiecie? Polregio średnia wieku taboru - żenada połączona z masakrą.
Brud smród i ubóstwo.
Inne województwa kupują hybrydy. Cześć już dawno stary tabor wymieniła. Inne nakazują Polregio kupno nowego taboru - warunek na otrzymanie kontraktu.
A u nas? nawet nie ma klauzuli na wiek pojazdów.
Weź się urzędzie marszałkowski do roboty!!!!- 5 2
-
2020-02-19 20:56
Pisuary płatne z pampersem w kroku jak zwykle każdy temat muszą opluć (1)
a dali się tak sprzedać jak konfidenci Esbekom. , na wsiach gdzie elektorat Pisu to teraz po wyborach dopiero Ameryka , ha,ha,
- 3 2
-
2020-02-19 21:14
coś nie składny ten komentarz
- 5 1
-
2020-02-19 21:00
(2)
10 sztuk kupili to teraz olewka na kolejne 20 lat aż wszystko padnie.
Trójmiasto może napisz artykuł o tym że u nas w województwie są najstarsze pociągi w Polsce.- 6 0
-
2020-02-19 22:42
To niech pisiory z PKP wreszcie zmodernizują albo wymienią tabor (1)
Przecież i SKM i Przewozy Regionalne podlegają pod bogate PKP.
- 1 1
-
2020-02-20 08:42
A to akurat nieprawda
PR jest odzielną spółką ktora nalezy do ARP i samorządów (marszałków). SKM jest własnością PKP, marszałka i kilku miast na Pomorzu, ale umowę przewozową ma z marszalkiem, który ma decydujący wpływ na jej funkcjonowanie. Jednym podpisem (długoletnia umowa) marszalek moglby sprawić, że SKM kupi nowe pociągi... ale nie, lepiej nie robić dobrze tej "wrednej pisowskiej spółce" , a pasażer... co tam pasażer...
- 0 0
-
2020-02-19 21:02
(2)
To nie PiS kontra PO. Zapraszam do potyczki słownej.
Kolej regionalna w tym województwie jest tak bardzo zaniedbana że aż po nie ma argumentów aby to wybronić.
To widać....stare zardzewiałe kible...z odpadającymi elementami często bez oświetlenia, ogrzewania, z wiecznie zacinającymi się drzwiami.- 4 1
-
2020-02-19 22:43
Wsiadasz do pociągu żeby jechać (1)
Czy korzystać z toalety?
- 1 0
-
2020-02-20 06:49
Trudno to odróznić tutaj.
- 1 0
-
2020-02-19 21:03
221 mln
"Przedmiotem umowy było dostarczenie pięciu fabrycznie nowych pociągów Impuls.
W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów." Uwaga : 10 x 20 mln = 200 mln, ( netto ) Wartość kontraktu 221 mln. ( brutto - nie jest podana stawka VAT ) 7%, 8%, 22%, 23% nigdzie nie wychodzi na 21 mln. Hm... tak tylko pytam- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.