- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (84 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (105 opinii)
- 5 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (228 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (403 opinie)
Pociągi Newagu na Pomorzu. Czy były z nimi problemy?
Od kilkunastu godzin głośno jest na temat pociągów produkowanych przez nowosądecką firmę Newag. Okazuje się, że część z nich posiadała oprogramowanie, które uniemożliwiało uruchomienie pojazdów po przeglądach wykonywanych poza Nowym Sączem. Sprawdzamy czy podobne problemy dotknęły także te pojazdy producenta, które użytkowane są na Pomorzu.
- Pociągi firmy Newag w Trójmieście i na Pomorzu
- Umowy podpisane na 36 do 45 nowych Impulsów z Newagu
- Pomorskie Newagi czekają na przeglądy P4
- Programiści wykryli oprogramowanie unieruchamiające pociągi
- Newag zaprzecza tym doniesieniom i nazywa je nierzetelnymi
Pociągi Newagu są obecne na pomorskich torach od ponad dekady. Na naszym rynku jedyną konkurencję stanowi dla nich Pesa.
Pociągi firmy Newag w Trójmieście i na Pomorzu
- 2 Impulsy typu 31WE - dostarczone SKM w 2016
- 10 Impulsów typu 45WE - dostarczonych województwu pomorskiemu w latach 2019 -2020
- 6 szynobusów - 2 typu 220M i 4 typu 221M - dostarczone województwu pomorskiemu w latach 2010-2011
Jednak w ostatnich latach wszystkie nowe kontrakty na Pomorzu podpisywane były już wyłącznie z fabryką nowosądecką.
Umowy podpisane na 36 do 45 nowych Impulsów z Newagu
- 31 pociągów, w tym 20 aglomeracyjnych i 11 regionalnych - 1,113 mld zł
- cztery hybrydy, czyli pojazdy z napędem elektryczno-spalinowym - 128 mln zł
- jeden nowy pociąg - 35 mln zł (z opcją rozszerzenia do 10 sztuk) - ok. 350 mln zł
We wtorek pisaliśmy, że dwa pierwsze pociągi regionalne, jako jeden skład, wyjadą w czwartek na linię SKM.
Nowe pociągi na linii SKM od czwartku
Pomorskie Newagi czekają na przeglądy P4
- Posiadane przez naszą firmę dwa Impulsy miały dopiero przegląd poziomu P3 i został on wykonany w bazie PKP SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki. - Raz pojazd był w Newagu, ale była to sprawa czysto mechaniczna i dotyczyła uszkodzenia wózków.
Rzecznik SKM Trójmiasto informuje, że zakupione w Newagu Impulsy są praktycznie niezawodne. Wciąż są jednak przed większym przeglądem typu P4. Nie będzie on wykonywany przez SKM Trójmiasto, lecz zostanie zlecony zewnętrznej firmie.
Przegląd pociągów P4 - bardziej skomplikowane i czasochłonne czynności wykonywane z zakresu utrzymania naprawczego, wykonywane w zakładach posiadających zaplecze techniczne i stanowiska pomiarowe.
Z kolei 10 pociągów należących do samorządu województwa użytkuje firma Polregio i to ona jest zobowiązana do przeprowadzania w nich serwisów oraz przeglądów.
Z naszych informacji wynika, że te Impulsy przeszły już przeglądy kategorii P3, ale przeglądy P4 są dopiero przed nimi.
Zdaniem kolejarzy, do tej pory nie było przypadków, które wyłączałyby składy kupione w Newagu na dłuższy okres z eksploatacji.
Programiści wykryli oprogramowanie unieruchamiające pociągi
O zaskakujących problemach z funkcjonowaniem pociągów z Newagu branża kolejowa wiedziała od dłuższego czasu, ale opinia publiczna dowiedziała się o nich wczoraj. Grupa programistów-hakerów odkryła w oprogramowaniu pociągów produkowanych przez Newag fragmenty kodu, które uniemożliwiały uruchomienie pojazdów w pewnych okolicznościach - tak wynika z relacji przedstawionej przez serwis Zaufana Trzecia Strona oraz Onet.
Programiści z grupy Dragon Sector odkryli te informacje jeszcze w 2022 roku, natomiast ujawnili je podczas konferencji "Oh My H@ck", która odbyła się na Stadionie Narodowym w Warszawie we wtorek, 5 grudnia.
Programiści działali na zlecenie bydgoskiej firmy Serwis Pojazdów Szynowych. Ta spółka wygrywała przetargi na obowiązkowe przeglądy pociągów Newagu, użytkowanych m.in. przez Koleje Dolnośląskie. W przetargach pokonywała Newag, który także ubiegał się o te kontrakty.
Choć przeglądy były realizowane zgodnie z bardzo szczegółową, liczącą 20 tys. stron instrukcją, serwisowanych pociągów długo nie udawało się ponownie uruchomić. Firmie groziła utrata kontraktu i duże kary (Onet pisze o 2 mln). W końcu zdecydowała się poprosić o pomoc specjalistów od bezpieczeństwa IT.
Ci odkryli m.in., że w oprogramowaniu pociągów zaszyto instrukcję, by pojazdy stojące co najmniej 10 dni w konkretnych lokalizacjach na terenie Polski, nie uruchamiały się. Zawarte w kodzie lokalizacje pokrywały się z lokalizacją warsztatów kolejowych firm konkurencyjnych wobec Newagu.
W innych częściach kodu umieszczono zapisy, że pociągi mają nie uruchamiać się w konkretnie wskazanych datach. Miało to pokrywać się z terminami zaplanowanych wcześniej obowiązkowych przeglądów utrzymaniowych pociągów.
W jednym ze składów odkryto nieumieszczony w dokumentacji technicznej moduł, który pozwalał na zdalne przejęcie kontroli nad niektórymi funkcjami pociągu.
Newag zaprzecza tym doniesieniom i nazywa je nierzetelnymi
Newag zaprzecza ustaleniom hakerów, a rzecznik firmy przekazał, że spółka o sprawie powiadomiła "odpowiednie służby" w ubiegłym roku. Firma przyznaje, że "w pociągach zakupionych przez kilka kolejowych spółek regionalnych znaleziono nieprawidłowości. W ocenie Newagu były one spowodowane ingerencją firm zewnętrznych".
Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Newagu, odniósł się do publikacji w serwisie Business Insider:
- Publikacja Onet jest nierzetelna, wprowadzająca w błąd i narusza nie tylko dobra osobiste Newag i moje, ale stanowi manipulację notowaniami akcji Newag S.A. Tą sprawą muszą zająć się wszystkie organy i służby państwa. Stosowne zawiadomienia i pozwy przeciwko wszystkim osobom mającym wpływ na powstanie tego szkodliwego materiału zostaną złożone niezwłocznie - przekazał.
Po opisaniu tych faktów przez media, kurs Newagu na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spadł z 23,80 zł do poziomu 19 zł, by następnie odrobić część strat i osiągnąć poziom 21,60 przed godz. 14:30 6 grudnia.
Opinie (129) 5 zablokowanych
-
2023-12-06 17:30
Klasyczne tłumaczenie pisora z podkarpacia ,lubelskiego czy gdzie tam jeszcze hasał NSZ i wykleci. Powalic kary , to zrozumieją, co to jest PRAWO.
- 3 5
-
2023-12-06 17:31
Nadal wiele urządzeń na pokładzie w pociągach wymaga dedykowanego serwisu
np. ENTE.
- 3 0
-
2023-12-06 17:38
Tylko (1)
Tylko żal ZNTK w Gdańsku.
Naprawiali poniemieckie kolejki, potem pokomunistyczne.
Mogliby teraz budować nowe nawet lepsze pociągi.
Ale komuś zależało aby nic z tego nie wyszło.- 11 0
-
2023-12-06 22:34
pomorski samorząd serwisuje swój tabor w Chojnicach
Nie, żeby to źle robili, ale daleko...
- 0 0
-
2023-12-06 18:07
Nie wiem jak jest z tą firmą, ale.... (3)
Wiele firm wymusza przeglądy i serwis u siebie. Nie tylko, żeby zapewnić dalsze zyski, ale i ukryć błędy produkcyjne. Powszechna praktyka. Nielegalna? No, i co z tego?
- 10 0
-
2023-12-06 18:09
Tyle, że był przetarg
który oni przegrali.
- 1 0
-
2023-12-06 18:22
(1)
Był zapis w umowie ze tylko na czas gwarancji a potem nie mają prawa żądać napraw u Siebie, Czy 10 letnim mercedesem będziesz na wymianę oleju jeździł do ASO czy Jasia, czy sam to Twoja brożka. A nie producenta samochodu.
- 1 0
-
2023-12-06 20:00
A mechanik bez legalnego albo nielegalnego oprogramowania i tak nie da rady.
- 0 0
-
2023-12-06 18:15
Jakoś Intercity posiada kilkadziesiąt maszyn od Newag (5)
Spalinowe i elektryczne i nikt z nimi na przeglądy do Nowego Sącza nie jeździ.
Serwis Nweag jest 24/7 dostępny w Gdyni. Zmieniają sie co tydzień.- 3 3
-
2023-12-06 18:23
(3)
To niech już szukają nowej pracy :)
- 1 1
-
2023-12-06 19:42
(2)
Raczej ty mózgu poszukaj tłuku niedouczony
- 0 5
-
2023-12-06 20:47
Polak katolik ,Obrażanie blizniego jest karalne. Idz wylizać rowa swojemu preziowi za strzał w kolanko :) Ile daje wam pracy 6msc góra, pakować się :)
- 4 1
-
2023-12-06 20:49
Nie muszę, jestem po stronie tych co Was właśnie rozpracowali i wasze szwindle. Tak się robi kasę misiu :) Uczyć się trzeba było a nie śrubki kręcić.
- 3 1
-
2023-12-07 07:44
Szkoda, żę nie posiadasz umiejętności złożenia zdania- "od Newag"?
- 1 0
-
2023-12-06 18:30
Dlaczego kupujemy pociągi elektryczne? (1)
Ekoterroryzm w pełnej krasie, lewacka propaganda zrobiła swoje!
- 1 6
-
2023-12-06 20:01
Ze co? Miało byc mądrze
a wyszło i**otycznie.
- 2 0
-
2023-12-06 20:06
Impulsy
"są praktycznie niezawodne", a ja "praktycznie" nie musiałem jechać taksówką jak się impuls w Sopocie Kamiennym Potoku rozwalił.
- 4 0
-
2023-12-06 22:24
Fake newsy z tymi hakerami
Nie wierzcie w te pierdoły
- 0 9
-
2023-12-06 22:28
takie bomby i backdoor'y są w każdym sofcie
Kwestia opłacalności ich wykorzystania.
A chcecie powierzać swój los "inteligencji"...- 6 0
-
2023-12-06 23:49
(1)
jakościowo i technicznie Newag wciąga Pesę nosem, cała sprawa śmierdzi walką konkurencyjną, o tym co było naprawde pewnie nigdy się nie dowiemy
- 0 3
-
2023-12-07 09:24
Dowiemy się, szambo już wam wybiło. Całe szczęście UE ma urząd antymonopolowy i ktoś za to beknie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.