• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi Newagu na Pomorzu. Czy były z nimi problemy?

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
6 grudnia 2023, godz. 15:15 
Opinie (129)
Impuls z fabryki Newagu jeździ na linii SKM już 7 lat. W tym czasie obyło się bez poważniejszych awarii, a przeglądy były wykonywane w bazie przewoźnika. Impuls z fabryki Newagu jeździ na linii SKM już 7 lat. W tym czasie obyło się bez poważniejszych awarii, a przeglądy były wykonywane w bazie przewoźnika.

Od kilkunastu godzin głośno jest na temat pociągów produkowanych przez nowosądecką firmę Newag. Okazuje się, że część z nich posiadała oprogramowanie, które uniemożliwiało uruchomienie pojazdów po przeglądach wykonywanych poza Nowym Sączem. Sprawdzamy czy podobne problemy dotknęły także te pojazdy producenta, które użytkowane są na Pomorzu.




Pociągi Newagu są obecne na pomorskich torach od ponad dekady. Na naszym rynku jedyną konkurencję stanowi dla nich Pesa.

Pociągi firmy Newag w Trójmieście i na Pomorzu



  • 2 Impulsy typu 31WE - dostarczone SKM w 2016
  • 10 Impulsów typu 45WE - dostarczonych województwu pomorskiemu w latach 2019 -2020
  • 6 szynobusów - 2 typu 220M i 4 typu 221M - dostarczone województwu pomorskiemu w latach 2010-2011

Jednak w ostatnich latach wszystkie nowe kontrakty na Pomorzu podpisywane były już wyłącznie z fabryką nowosądecką.

Najnowsze dwa pociągi Impuls 2, które zaczną regularne kursy od czwartku 7 grudnia 2023. Najnowsze dwa pociągi Impuls 2, które zaczną regularne kursy od czwartku 7 grudnia 2023.

Umowy podpisane na 36 do 45 nowych Impulsów z Newagu



  1. 31 pociągów, w tym 20 aglomeracyjnych i 11 regionalnych - 1,113 mld zł
  2. cztery hybrydy, czyli pojazdy z napędem elektryczno-spalinowym - 128 mln zł
  3. jeden nowy pociąg - 35 mln zł (z opcją rozszerzenia do 10 sztuk) - ok. 350 mln zł

We wtorek pisaliśmy, że dwa pierwsze pociągi regionalne, jako jeden skład, wyjadą w czwartek na linię SKM.

Nowe pociągi na linii SKM od czwartku Nowe pociągi na linii SKM od czwartku

Ile trwa najczęściej twoja podróż pociągiem?

Postanowiliśmy sprawdzić, jak sprawdzały się pojazdy Newagu wykorzystywane dotąd przez pomorskich przewoźników.

Pomorskie Newagi czekają na przeglądy P4



- Posiadane przez naszą firmę dwa Impulsy miały dopiero przegląd poziomu P3 i został on wykonany w bazie PKP SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki. - Raz pojazd był w Newagu, ale była to sprawa czysto mechaniczna i dotyczyła uszkodzenia wózków.
Rzecznik SKM Trójmiasto informuje, że zakupione w Newagu Impulsy są praktycznie niezawodne. Wciąż są jednak przed większym przeglądem typu P4. Nie będzie on wykonywany przez SKM Trójmiasto, lecz zostanie zlecony zewnętrznej firmie.

Przegląd pociągów P3 - czynności z zakresu utrzymania, które zapobiegają przekroczeniom limitów zużycia wykonywane na specjalistycznych stanowiskach, z wyłączeniem pojazdu kolejowego z planowanej eksploatacji.

Przegląd pociągów P4 - bardziej skomplikowane i czasochłonne czynności wykonywane z zakresu utrzymania naprawczego, wykonywane w zakładach posiadających zaplecze techniczne i stanowiska pomiarowe.

Z kolei 10 pociągów należących do samorządu województwa użytkuje firma Polregio i to ona jest zobowiązana do przeprowadzania w nich serwisów oraz przeglądów.

Z naszych informacji wynika, że te Impulsy przeszły już przeglądy kategorii P3, ale przeglądy P4 są dopiero przed nimi.

Zdaniem kolejarzy, do tej pory nie było przypadków, które wyłączałyby składy kupione w Newagu na dłuższy okres z eksploatacji.

Programiści wykryli oprogramowanie unieruchamiające pociągi



O zaskakujących problemach z funkcjonowaniem pociągów z Newagu branża kolejowa wiedziała od dłuższego czasu, ale opinia publiczna dowiedziała się o nich wczoraj. Grupa programistów-hakerów odkryła w oprogramowaniu pociągów produkowanych przez Newag fragmenty kodu, które uniemożliwiały uruchomienie pojazdów w pewnych okolicznościach - tak wynika z relacji przedstawionej przez serwis Zaufana Trzecia Strona oraz Onet.

Programiści z grupy Dragon Sector odkryli te informacje jeszcze w 2022 roku, natomiast ujawnili je podczas konferencji "Oh My H@ck", która odbyła się na Stadionie Narodowym w Warszawie we wtorek, 5 grudnia.



Programiści działali na zlecenie bydgoskiej firmy Serwis Pojazdów Szynowych. Ta spółka wygrywała przetargi na obowiązkowe przeglądy pociągów Newagu, użytkowanych m.in. przez Koleje Dolnośląskie. W przetargach pokonywała Newag, który także ubiegał się o te kontrakty.

Choć przeglądy były realizowane zgodnie z bardzo szczegółową, liczącą 20 tys. stron instrukcją, serwisowanych pociągów długo nie udawało się ponownie uruchomić. Firmie groziła utrata kontraktu i duże kary (Onet pisze o 2 mln). W końcu zdecydowała się poprosić o pomoc specjalistów od bezpieczeństwa IT.

Ci odkryli m.in., że w oprogramowaniu pociągów zaszyto instrukcję, by pojazdy stojące co najmniej 10 dni w konkretnych lokalizacjach na terenie Polski, nie uruchamiały się. Zawarte w kodzie lokalizacje pokrywały się z lokalizacją warsztatów kolejowych firm konkurencyjnych wobec Newagu.

W innych częściach kodu umieszczono zapisy, że pociągi mają nie uruchamiać się w konkretnie wskazanych datach. Miało to pokrywać się z terminami zaplanowanych wcześniej obowiązkowych przeglądów utrzymaniowych pociągów.

W jednym ze składów odkryto nieumieszczony w dokumentacji technicznej moduł, który pozwalał na zdalne przejęcie kontroli nad niektórymi funkcjami pociągu.

Newag zaprzecza tym doniesieniom i nazywa je nierzetelnymi



Newag zaprzecza ustaleniom hakerów, a rzecznik firmy przekazał, że spółka o sprawie powiadomiła "odpowiednie służby" w ubiegłym roku. Firma przyznaje, że "w pociągach zakupionych przez kilka kolejowych spółek regionalnych znaleziono nieprawidłowości. W ocenie Newagu były one spowodowane ingerencją firm zewnętrznych".

Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Newagu, odniósł się do publikacji w serwisie Business Insider:

- Publikacja Onet jest nierzetelna, wprowadzająca w błąd i narusza nie tylko dobra osobiste Newag i moje, ale stanowi manipulację notowaniami akcji Newag S.A. Tą sprawą muszą zająć się wszystkie organy i służby państwa. Stosowne zawiadomienia i pozwy przeciwko wszystkim osobom mającym wpływ na powstanie tego szkodliwego materiału zostaną złożone niezwłocznie - przekazał.
Po opisaniu tych faktów przez media, kurs Newagu na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spadł z 23,80 zł do poziomu 19 zł, by następnie odrobić część strat i osiągnąć poziom 21,60 przed godz. 14:30 6 grudnia.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (129) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Gdyby to udowodniono to taka firma powinna być zaorana. (9)

    I nikt normalny w Europie nie powinien kupować tych pociągów.

    • 47 12

    • Dziękujemy za spacjalistyczną opinię eksperta (1)

      • 10 8

      • Proszę bardzo

        Dziś z okazji Mikołajek za darmo

        • 9 1

    • Jak mozna wierzyć onetowi... (1)

      Nie zdziwię się, że znowu Stadler (szwajcarska firma) stara się pisać paszkwile nt. polskich firm tak jak to było parę lat temu. Powinny zająć się tym odpowiednie służby. Kiedyś jak rywalizowali o kontrakt z Pesą to też zamawiali artykuły w gazetach szkalujące konkurencję. Tym bardziej, że pisze o tym onet

      • 6 15

      • Onet opisał coś, co jest znane w środowisku kolejarskim od dawna. Wszystkie szczegółowe informacje były przedstawione na konferencji wczoraj, Onet pierwszy to podłapał i opublikował.

        • 15 2

    • w usa te same metody, chocby w traktorach John-Deere (3)

      • 15 0

      • i w kraju dowolności i dzikiego kapitalizmu rząd uznał takie praktyki za zagrożenie dla bezpieczeństwa produkcji zywności (2)

        • 2 1

        • i co sie zmienilo? (1)

          • 1 1

          • prawodawstwo się zmieniło, w kilku stanach lobbyści JD ponieśli całkowitą klęskę

            do tego przegrywają kolejne procesy "zabezpieczające interesy".

            • 1 0

    • Gdy VW manipulował przy oprogramowaniu oszukującym, to rząd niemiecki jeszcze im pomógł, a tu - niemieckie, polskojęzyczne media coś napisały, nie pokazując żadnych dowodów i już zakompleksieni wyborcy po i 2050 chcą sprzedawać firmę niemcom....

      • 2 3

  • Użyjcie niebiesko-żółtej folii do oklejania pojazdów na samo czoło pociągu, by nie wprowadzać ludzi w błąd (8)

    Moim zdaniem będzie często dochodzić do pomyłek, gdy ludzie nie będą wsiadali do szaro-czerwonej skmki, myśląc iż to jakieś polregio albo coś innego. Skoro te pociągi mają jeździć parę lat tylko jako skm, nie ma sensu ich malowac, ale można zastosowac oklejanie na przednich paru metrach składu, tak by wjeżdżający na peron pociąg chociaż od przodu wyglądał na tradycyjną SKMkę...

    • 37 8

    • Pociągi mają emblematy skm (2)

      • 6 3

      • Myślenie kolejarza (1)

        Typowe myślenie kolejarza (lub jakiegokolwiek innego urzędnika z budżetówki). "Przecież daliśmy emblematy, więc niech ludzie się przyglądają jaki pociąg wjeżdża na peron". Co z tego że wjeżdża na peron SKM? Niektórzy są tu pierwszy raz i nie wiedzą, który peron należy do SKM. Niektórzy nie korzystają z pociągów na co dzień i też tego nie wiedzą. Komunikacja publiczna ma być intuicyjna i przejrzysta. Stworzona dla ludzi. Nawet tych "głupszych", którzy nie znają intencji urzędników i kolejarzy. Pojedźcie kiedyś do IKEA i zobaczcie jak są napisane instrukcje, gdzie są poukładane produkty i jak intuicyjnie można się poruszać po sklepie.

        • 12 3

        • Na kolei zawsze był bałagan i mydło i powidło

          "Skoro chcą jeździć, niech kombinują"

          • 2 1

    • SKM ma osobne perony (3)

      ryzyko o którym piszesz jest czysto teoretyczne

      • 7 3

      • (1)

        Własne perony ? Tak zwłaszcza na odcinku Wejherowo- Lębork SKM ma własne perony . :)

        • 6 0

        • na odcinku Wejherowo-Lębork SKM jak sama nazwa wskazuje nie powinna jeździć

          zamiast tego wzmocnić obstawę PolRegio w tych samych slotach a na linii SKM pilnować taktu

          • 6 2

      • Szczególnie dla turystów

        • 0 0

    • Oklej sobie głowę folią aluminiową

      bo ci kosmici czytają w myślach.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Takie rzeczy to teraz normalność. Chociażby auta podłączone do internetu, w których producent w każdej chwili może np. ograniczyć moc silnika lub po prostu całkowicie zablokować pojazd.

    • 113 16

    • (8)

      Prawidłowo, od razu jak tylko przyjdzie informacja o kradzieży, to należy auto zablokować. Stąd w ogóle nie słyszy się o kradzieżach Tesli :)

      • 4 23

      • (6)

        nikt nie kradnie tesli bo nikt normalny nie chce tym jeździć

        • 40 10

        • (5)

          Każdy chce, tylko się boi przyznać, nawet ty. Żaden inny samochód nie daje tyle frajdy z jazdy, bmw się chowa. Spróbuj, w sobotę będzie prezentacja w gdańsku

          • 4 38

          • Tylko i wyłącznie mistrzom prostej, którym w słowie "jakość" nie jest potrzebna ostatnia litera (3)

            Toć Skoda Felicia miała lepsze spasowanie elementów niż Tesle...

            • 21 3

            • cisza brak jakichkolwiek wibracji i komfort (2)

              ale nie dla janusza w pasatti ;D

              • 3 11

              • Komfort w Tesli? Koń by się uśmiał. Plastik, wieje tandetą jak na wiejskiej potańcówce, wszystko skrzypi. A masaż, podgrzewanie foteli i wentylację wyłączasz, bo ci prądu zabraknie i nie zdołasz wrócić do domu. Na trasie widuję takich "teslarzy" - jadą z podkulonym ogonem 90km/h za ciężarówką, bo inaczej prądu braknie :D Tak samo jak po spaleniu laczka :D Mi się co najwyżej paliwo w V8 skończy, ale zatankuję gablotę w 3 minuty i dalej mogę kręcić do odcinki.

                • 9 0

              • Brzmisz jak jakiś kiepski "markieter".

                • 1 0

          • No widzisz, ja mogę sobie taką plastikową i tandetną Teslę kupować co pół roku za gotówkę, ale tego nie robię. Dlaczego? Bo wolę Porsche i BMW M. A plastikową amerykańską tandetę zostawiam amatorom, którzy przesiedli się do niej chyba z Wartburga, skoro chwalą taki chłam.

            • 4 4

      • Bo kto by to chciał

        • 0 0

    • (2)

      Nie wiem dlaczego Onet tak bardzo nienawidzi wszystkiego co polskie? Albo jest hejt na polskie karabinki, albo na Orlen, teraz na NEWAG.
      Aż tak bardzo są zależni od niemieckiego właściciela?
      A najgorsze w tym wszystkim jest to, że wielu Polaków temu przyklaskuje...

      • 2 10

      • to dosyc proste...

        Nikt nas nie robi w konia tak skutecznie i bezczelnie, jak rodak.

        • 8 0

      • onet od lat jest antypolski

        aż dziwne że wywodzi się z optimusa...

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeśli to prawda, to jest to ogromny skandal (14)

    Odpowiedzialny za to powinien trafić do więzienia, firma powinna zapłacić kary idące w miliony złotych. Ale nie takie, żeby upadła, bo w naszym interesie jest, żeby działała dalej. Choć być może z innym właścicielem i na pewno innym zarządem.

    • 187 12

    • ale ajfona uzywasz, nieprawdaz? (11)

      • 12 21

      • Jeśli to pytanie do autora powyższej opinii to nie, nie używa. Dlaczego miałbym? (9)

        • 14 1

        • to była analogia do tego, że firma Apple stosuje na rynku podobne praktyki (8)

          i póki co nikt im nic wielkiego nie zrobił za to

          • 13 8

          • nie, apple nie przegrywa przetargów na naprawę iphonów (3)

            apple wykorzystuje podzespoły które tylko sam wymienia, ale to wiesz już na etapie zakupu. Newag nie informował, że ukrył "pułapkę" na dozwoloną prawem konkurencję.

            • 31 4

            • nie przegrywa, bo robi wszystko, aby czesci zamienne w wolnym obiegu nie istnialy albo po ich wbudowaniu, trzeba aprobaty (2)

              gdzie jest tutaj roznica?

              • 6 1

              • (1)

                Różnica jest taka że w Umowie serwisowej ma być napisane jasno że masz np przez 12msc robić serwis u producenta a potem możesz gdzie chcesz. Natomiast tutaj mądry Menago wymyślił jak zmusić samorządy czyli Nas wszystkich aby płacić tylko im. W Apple , Mercedesie, KIA to ty decydujesz że będziesz przez ileś lat robił w ASO, bo masz gwarancję. Tutaj takiego zapisu nie było to raz. Dwa w Samorządach czy nam się podoba czy nie obowiązuje najtańsza oferta, Newaga była droższa - bo wiedzieli że nikt tego nie zrobi. Trzy, gdyby byłą wojna i jechał byś takim pociągiem i nagle by Ci stanął na linii strzału to ciekawe czy by Ci się to podobało. 4 to jest pociąg za mln pln, a nie sr*jfon za 5k. Możesz pójść do sklepu i kupić inny. Spróbuj kupić inny pociąg bez przetargu i oczekiwania. To co zrobił ten producent to jest ewidentne wykorzystanie sytuacji i takie praktyki powinny być surowo karane. To że Janusz biznesu chciał zarabiać trudno, ale konsekwencję powinny być dla nich bardzo dotkliwe. Zabić firmy nie ma sensu bo to narodowy producent, ale zyski powinni im dobrze obciąć przy pomocy kar.

                • 24 4

              • "w KIA"?? Słyszałeś o odmianie przez przypadki?

                • 0 6

          • Wiem, nie tylko Apple, ale i Tesla i wiele firm (3)

            Za każdym razem jest to skandal. Ale tu mamy do czynienia: 1 Z czynem nieuczciwej konkurencji, co jest zakazane prawnie 2. Zamiarem zmuszenia właścicieli pociągów do przepłacania za serwis (bo Newag był droższy niż wszyscy inni) 3. Żerowaniem na publicznym majątku, bo przewoźnicy to spółki samorządowe lub publiczne i każda złotówka stracona przez nie skutkuje pogorszeniem oferty dla pasażerów lub zwiększeniem kosztów obsługi transportu publicznego ==> podniesienim cen biletów

            • 20 2

            • (2)

              Ale skąd to wiesz? Wydajesz wyrok na podstawie trzeciej drogi i Onetu? Widziałeś jakieś dowody?

              • 0 5

              • (1)

                Czytałeś artykuł Zaufanej Trzeciej Strony? Widziałeś dokładne koordynaty warsztatów które znaleźli zaszyte w kodzie źródłowym komputerów Newagu? Jakich jeszcze dowodów potrzebujesz?

                • 10 0

              • To typowy teoretyk przypadku, jak nie dostanie oficjalnego pisma z Newagu z przyznaniem sie do winy to bedzie twardo uwazal, ze to wszystko zbieg okolicznosci.

                • 5 1

      • wsyzstko idzie przez łotsapa :D ale pienił się i groził pozwem jak rachmistrz spisowy zadzwonił

        • 1 0

    • po co w gospodarce ma funkcjonować firma, która przewagę konkurencyjną buduje za pomocą przestępstw?

      Zgadzam się z Jakubasem, nim i jego firmą powinny zająć się państwowe służby. Jeżeli wiedział o tych działaniach to pod sąd. Niestety Polska to dziki kraj.

      • 5 0

    • Firma już straciła na spadku wartości akcji 200 mln zł.

      • 1 0

  • bizness (1)

    panwie dbaja o swój biznes

    • 11 3

    • Dlatego korporacje i politycy to nasi wrogowie

      wynajdują problemy a potem wciskają nam rozwiązania - udają, że ich szukają choć już dawno je mają bo wszystko jest ukartowane.
      Świetny przykład to covid - tłukli preparaty chociaż nie były jeszcze zatwierdzone - ale "dzielny producent podjął ryzyko dla dobra ludzkości" - no patrzcie jak burżuazja dla nas ryzykuje, jak bogacze nadstawiają dla plebejuszy karki - normalnie się popłaczę zaraz.
      Oczywiście chcą też mieć 100% kontroli nad mediami i netem, byście nawet nie mieli szans sprawdzić, że dla korpo jesteście tylko niewolnikiem gdy trzeba pracować a jeleniem, gdy kupować.

      • 1 0

  • To jest kompletny skandal i kompromitacja tej firmy (7)

    Tu powinna wjechać prokuratura i UOKiK a kary powinny posypać się takie, żeby pół zakładu musieli sprzedać.

    • 30 8

    • sprzedać - nie. Wymienić zarząd - jak najbardziej

      • 9 1

    • W sieci są zdjecia jak prezes Newagu prowadza się z Mateuszem M. (1)

      Dlatego nikt nie wjechał. Państwo mafijne.

      • 13 2

      • W sieci jest mnóstwo zdjęć jak Tusk prowadza się z Putinem - i co dalej z tym zrobimy?

        • 1 1

    • opinia uczuciowa i nic poza tym

      • 1 4

    • (2)

      Piszesz o Onecie - tak, jestem za tym żeby ich zamknąć za ich nierzetelne "dziennikarstwo".

      • 1 4

      • piszesz z Newagu czy jesteś zwyczajnie głupi?

        • 0 0

      • przecież sprawa jako pierwsza opisała

        zaufana trzecia strona a nie onet

        • 1 0

  • Dlaczego nie kupili od Niemców? (4)

    Autobusy śmigają świetnie tylko mają mały zasięg

    • 9 15

    • (1)

      A pociągi elektryczne jaki mają zasięg?

      • 4 1

      • Zalezy od dlugosci przedluzacza.

        • 0 0

    • Ta sama sytuacja co z lobby wiatrakowym już się zaczyna to co było wcześniej.

      • 1 1

    • wystarczy ze kultywujesz niemiecki zwyczaj ubierania choinki

      polski rzad jezdzi niemieckimi autami , a obecny premier jest wyszkolonym w Niemczech bankowcem. Aha Rydzyk ( Kordaszewski) tez szkolił sie w Niemczech przed powrotem do Polski i otwarciem biznesu na starych babciach.

      • 0 0

  • (3)

    "Publikacja Onet jest nierzetelna, wprowadzająca w błąd i narusza nie tylko dobra osobiste Newag i moje,"

    Ale że tego kodu tam nie ma to nie powiedział...

    • 35 2

    • a powinien krzyczeć, że to nie jego ręka

      • 10 0

    • Ale zwalanie na tajemnicze "firmy zewnętrzne" było. A przede wszystkim grożenie pozwami. Dość zabawne, lub wiedzą, że nikt się tym nie zajmie. Zobaczymy, jak się sprawa rozwinie.

      • 7 1

    • Musi sie mocno spieszyć

      Ma tylko 5 dni, potem zmiana władzy i bedzie ciężej bez mocodawców

      • 1 1

  • Zawsze powtarza mnie bierz się za robotę na której się nie znasz. Oferta jest dobra wyłącznie dla Producenta :)))))) (2)

    Trzeba było kupić niemieckie pociągi i nie byłoby problemu. Nawet strategiczne towary militarne Błaszczak kupuje w Korei lub USA i nikt nie ma z tym problemu. Biednego nie stać na kupowanie byle czego :))))))))))))))))))))))

    • 8 25

    • taa, jasne, zagraniczne lepsze, ktoś w to wierzy w ogóle?

      z pendolino były znacznie gorsze problemy w kwestii serwisu, najśmieszniejsza była historia jak producent wziął grube miliony za prosty montaż wifi, temat wymiany dywaników gdzie wyszło ponad 1000 zł za metr bieżący tez jest ciekawy, a może historia jak skład stał dwa lata i czekał na naprawę członu po wypadku? no to te impulsy co się im serwis przeciągnął przez błędy oprogramowania to jest pikuś

      • 9 0

    • i będa płakać...

      bo "kontrówką" się nie da...

      Swoją drogą, to bardzo powszechne w lotnictwie zabezpieczenie przez rozkręceniem...

      • 0 0

  • jesli tak bylo, wzieli te metody od naszych pSZyjaciol, tak chetnie zrzucajacych demokracje z bombowcow (1)

    • 8 7

    • Czy Nowak znowu zostanie ministrem infrastruktury?

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane