• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM znów co 7,5 minuty. Dotacja większa o 3 mln zł

Patryk Szczerba
22 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia. Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia.

Od połowy grudnia w godzinach szczytu pociągi SKM między Gdańskiem Głównym i Gdynią Chylonią znów będą kursować co 7,5 minuty. To efekt m.in. zakończenia części remontów oraz zwiększonej dotacji Urzędu Marszałkowskiego, organizującego przewozy.



Czy uważasz, że większa częstotliwość rozładuje tłok w SKM-kach?

Zmiany związane są z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów PKP, który zacznie obowiązywać 15 grudnia. Rok temu zdecydowano, że pociągi będą kursowały co 10 minut na stałe, choć de facto z powodu remontów z taką częstotliwością jeździły od kilku lat. Pasażerowie narzekali na tłok, a przewoźnik tłumaczył, że w zamian na trasie jeżdżą pociągi złożone z dwóch jednostek, w skład których wchodzą trzy wagony, albo jednej 3-wagonowej i jednej 4-wagonowej. 10-minutową częstotliwość reklamował dodatkowo hasłem: "Od teraz rozkład masz w głowie"

Po roku SKM na stałe przywraca kursowanie co 7,5 minuty między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Zapowiedzi sprzed roku nie były tak optymistyczne. Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku. Z pomocą przyszedł też organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski.

Rok temu przewoźnik otrzymał dofinansowanie z samorządu w wysokości 19,4 mln zł. Był to pierwszy przypadek, kiedy kwota dotacji została zmniejszona. Wcześniej bowiem SKM dostała w latach: 2008/09 - 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł. Na wchodzący w życie rozkład zarezerwowano już kwotę 22,4 mln zł.

- Podjęliśmy tę decyzję również z powodu tego, że na ukończeniu są remonty przystanków Żabianka i Wrzeszcz, a dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Główna. To dodatkowe obciążenie, kosztowe dla nas, ale chcemy jak najbardziej ułatwić podróż pasażerom, którzy nieustannie wnioskowali, by pociągi kursowały częściej - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Częstsze kursowanie oznacza jednak, że w SKM-kach będzie mniej miejsca. W godzinach szczytu będą bowiem wypuszczane na trasę jednostki złożone z czterech wagonów lub dwóch składów 3-wagonowych, więc może okazać się, że tłok w kolejkach nie zmniejszy się.

- Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny. Wciąż czekamy, aż trafi do nas 21 zmodernizowane pociągi, które wyjadą na tory prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku i wtedy komfort podróżowania powinien poprawić się - deklaruje Głuszek.

Wśród nowości są cztery dodatkowe pociągi Sprinter, które będą kursowały na trasie Gdynia - Słupsk - Gdynia. Zawiedzeni mogą się czuć podróżujący wieczorami i nocą. Nie udało się bowiem pozyskać pieniędzy na dodatkowe kursy, w związku z czym wieczorem nadal będzie można jechać SKM-ką co pół godziny, natomiast w nocy pozostaną do dyspozycji tylko dwa pociągi. Z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o godz. 1 i 3,a w kierunku powrotnym - z Gdyni Głównej o 1.09 i 3.09.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • W nocy antyoferta, nie można się przemieścić koleją "miejską" po metropolii stołkowo-buraczanej

    Co godzinę odjazdy powinny być w nocy przynajmniej. Między 1:00 a 3:00 taxi pozostaje.

    • 2 0

  • SKM - Syf, Kiła i Mogiła

    Nic dodać, nic ująć!

    • 5 1

  • Jeżeli SKM nie ma pieniędzy na normalną działalność, trzeba obniżyć pensje... (1)

    ...odpowiedzialnym za to. Nawet jeśli to kropla w morzu, i tak się należy za złą pracę.

    • 6 1

    • W Szwajcarii urzędnicy nie dostają pensji w ogóle. Stanowisko jest zapłatą samą w sobie (prestiż).

      Jeśli urzędnik chce mieć pieniądze, musi jednocześnie gdzieś chodzić do pracy. Nie koliduje to z obowiązkami urzędnika, bo biurokracja tam mikra (piąte miejsce Szwajcarii w rankingu wolności gospodarczej).

      • 1 0

  • "Komfort jazdy" w kontekście SKM to oksymoron. (3)

    Mieszkam w Kamiennym Potoku, codziennie dojeżdżam do pracy do Gdańska Oliwy. O godz. 6:30, chociaż SKM-ka jeszcze nie jest tak zapchana, to miejsca siedzącego już nie uraczę. Prawdziwy horror jednak czeka mnie po wyjściu z pracy. Obojętnie czy jadę kolejką o 15, 16, 17 czy 18, tłok jest po prostu nie do zniesienia. Najczęściej wsiadam wówczas do przedziału "rowerowego". Jednak pomimo, iż nie dzielę już wówczas metra kwadratowego z pozostałymi pięcioma osobami, to smród petów czy świeżo wypitego piwska przez jakiegoś menela skutecznie obrzydza mi podróż... dzisiaj (SKM godz. 15:14) wsiadłem "normalnie" i szybko tego pożałowałem. Na dworze zimno, a w środku temperatura chyba z 30 stopni, przez co z ludzi dosłownie lał się pot (a zdjęcie kurtki w takim tłoku jest zwyczajnie niemożliwe). Także jak ktoś będzie próbował wmówić mi, że częstotliwość dziesięciominutowa wystarczy albo 4-wagonowy skład co 7,5 minuty zaspokoi potrzeby pasażerów, to zapraszam takiego delikwenta w godzinach 15-18 na stację Gdańsk Oliwa.

    • 17 2

    • strasznie długą podróż odbywasz - 7 max 8 minut. Znajdz szybszy transport na tej trasie ??? (2)

      • 0 2

      • (1)

        Rozumiem, że Ty lubisz przez 10 minut stać ściśnięty jak sardynki w puszce? :)

        • 0 0

        • Daniel Wu.

          Jesteś albo psychopatą albo masz za dużo gotówki.

          • 0 1

  • skm do wejherowa

    mieszkam w wejherowie ale pracuje w Gdyni wiec to do waszego samorzadu Gdynianie wpływają moje podatki!!!. Więc proszę uwzględnijcie to że jestem jedną z pierdyliona ludzi z Wejherowa i chce godnie wracać i jechać do pracy. A opinie niektórych że trójmiasto kończy się na chyloni są lekko mówiąc żenujące.

    • 5 1

  • Ciekawe ile trzeba bedzie dofinansowania do kolei metropolitalnej.

    ?

    • 1 0

  • (1)

    Gdzie są KURFA Sprintery z Gdańska do Wejherowa?!
    I wywalić trasy do Słupska z SKM - przerzucić je znowu do Przewozów Regionalnych!!! Co za kuriozum, a nie kolej miejska!!!

    • 20 4

    • Masz rację

      Kolej ma być miejska... w relacji Gdańsk-Gdynia. Wejherowo nie wchodzi w grę

      • 2 2

  • a o wejherowie zapomnieli (1)

    witam skm jak zawsze zapomina o pozostalych pieszkancach rumi redy wejherowa milobybylo jak skm tu by jezdzily tez czesciej a nie jak jezdza ale nie tu mieszka 2 klasa ludzi wedluh wladz skm a ja tez place za bilet
    skm pomysl o nas

    • 6 1

    • Głuszek co wy odwalacie za manianę Z tymi nocnymi kolejkami w stronę Wejherowa! Macie układ z taksiarzami?

      • 2 0

  • Masakra (1)

    Po 23 a 5 rano do Wejherowa się nie dostaniesz

    • 7 2

    • To jest skandal! Nabijają kieszenie taksowkarzom!

      • 1 2

  • dalej niz Cisowa (3)

    więcej skm do stacji dalszych niż Cisowa!!!! szczególnie wieczorem po 22!!!

    • 4 0

    • (2)

      Dlaczego pociągi do Wejherowa jeżdżą co 30 min ? Część gdynian mieszka w tym mieście, bo kupili tam mieszkania.

      • 3 1

      • A jakie to ma znaczenie czy gdynianin czy nie gdynianin. Jakiś lepszy?

        • 1 0

      • Dokładnie! W Gdyni zostali sami bezrobotni na utrzymaniu rodziców albo Ci co dostali mieszkania po rodzinach !
        Młodzi, zaradni kupili mieszkania w mniejszym Trójmieście! Żądamy częściej jeżdżących kolejek !!

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane