• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z paliwem lotniczym na linii PKM? "Możliwe, ale nieopłacalne"

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2023, godz. 17:30 
Opinie (59)
Bocznica kolejowa na lotnisku od 10 lat jest niewykorzystywana. Przed 2014 rokiem paliwo do zbiorników przywoziły pociągi, obecnie robią to cysterny.  Bocznica kolejowa na lotnisku od 10 lat jest niewykorzystywana. Przed 2014 rokiem paliwo do zbiorników przywoziły pociągi, obecnie robią to cysterny.

Czy po wypadku na autostradzie A1, w którym przewróciła się cysterna z paliwem lotniczym, gdańskie lotnisko powinno przywrócić transport paliwa koleją, tak jak miało to miejsce jeszcze 10 lat temu? Choć linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dopuszcza ruch pociągów towarowych, może być o to trudno.



Czy transport paliw powinien odbywać sie drogą kolejową?

Dostawy paliwa koleją na gdańskie lotnisko odbywały się regularnie do 2013 r. Zmiany wymusiła budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, kiedy "przecięto" dawną bocznicę kolejową biegnącą z Gdańska Osowej. I choć w trakcie realizacji PKM tory biegnące do bocznicy przy lotnisku dowiązano do nowego torowiska PKM-ki, to po uruchomieniu linii kursują na lotnisko wyłącznie pociągi pasażerskie. I tak jest do dzisiaj.

Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego na gdańskim lotnisku dostawcy odeszli od transportu paliwa koleją na rzecz zakorkowanych - i jak pokazuje przykład wtorkowego wypadku na A1 czy ubiegłorocznego na Obwodnicy Południowej - nie zawsze bezpiecznych dróg publicznych, po których muszą poruszać się cysterny z paliwem.

A1 w kierunku Łodzi była zablokowana po wypadku cysterny A1 w kierunku Łodzi była zablokowana po wypadku cysterny

Bocznica jest, tory są, pozwolenia także



- Obecnie dostawy paliw do statków powietrznych realizują dwaj agenci paliwowi: Orlen aviation oraz Air bp Aramco Poland - mówi nam Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku. - Jeszcze w latach 90. paliwo pochodzące głównie z rynków wschodnich rzeczywiście docierało na lotnisko drogą kolejową. Od kilku lat nasza bocznicaMapka nie jest wykorzystywana.

Na tych stacjach kupisz paliwo najtaniej



Lotnisko do obsługi pociągów z paliwem teoretycznie jest przygotowane od zaraz. Bocznica kolejowa jest, tory także, połączenie z linią PKM? Również. Problemów nie powinno być także pod względem formalno-prawnym, o czym zapewnia Pomorska Kolej Metropolitalna.

- Gdyby gdański Port Lotniczy i jego dostawcy chcieli wykorzystać linię PKM do transportu paliwa, to nasza infrastruktura - zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym - jest do tego przystosowana - dodaje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Problem okazuje się jednak bardziej złożony.

Teoretycznie pociągi mogłyby korzystać z torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, z którą bocznica została połączona podczas budowy PKM. Teoretycznie pociągi mogłyby korzystać z torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, z którą bocznica została połączona podczas budowy PKM.

Tak jest taniej i szybciej



Udało nam się porozmawiać z osobą, świetnie orientującą się w transporcie paliwa lotniczego na polskie lotniska. Jak mówi, decydującym czynnikiem, który decyduje o sposobie transportu, jest ekonomia.

- Tak jest po prostu dwukrotnie taniej - mówi, zastrzegając anonimowość. - Ale nie tylko chodzi o finanse, o które dba tak dostawca, jak i obsługujący samoloty agent handlingowy. Tak jest też szybciej i wygodniej. Dekadę temu, gdy jeszcze paliwo trafiało na lotnisko koleją, często bywało, że pociągi przetaczane z rafinerii w Płocku na lotnisku w Rębiechowie pojawiały się dopiero po kilku dniach. Po drodze swoje musiały odstać na bocznicach, przepuszczając inne składy. To jest bardzo skomplikowana logistyka, która w zderzeniu z cysternami na czterech kółkach staje się za droga, zbyt długa i po prostu nieopłacalna.
Do wypadku z udziałem cysterny z paliwem doszło także w zeszłym roku na Obwodnicy Południowej. Do wypadku z udziałem cysterny z paliwem doszło także w zeszłym roku na Obwodnicy Południowej.

Lotnisko w Gdańsku jest zbyt małe



Nasz rozmówca zwraca też uwagę na kwestie infrastruktury potrzebnej do rozładunku i przede wszystkim przechowywania paliwa na lotnisku.

Agenci paliwowi działający w porcie lotniczym muszą dysponować bowiem olbrzymimi zbiornikami mogącymi pomieścić zapas paliwa na kilka dni. Obecnie, gdy cysterna z rafinerii przy Elbląskiej może dowieźć paliwo w ciągu kilku godzin, nie jest to potrzebne.

Jak cysterna z benzyną w dom w środku miasta wjechała Jak cysterna z benzyną w dom w środku miasta wjechała

Obrazują to liczby. Oba zbiorniki w Rębiechowie mogą pomieścić obecnie 800 m sześc. paliwa. Tymczasem jeden całopociągowy skład kolejowy dostarcza go trzykrotnie więcej.

- Do tego dochodzi sezonowość na lotnisku i zmienność zapotrzebowania na paliwo. Są miesiące w roku, gdy połączeń jest mniej, ale jest też czas, że potrzeba go więcej - np. latem. Cysterny drogowe w tym zakresie są bardziej elastyczne i można łatwiej dopasować transport paliwa do danego zapotrzebowania. Gdyby lotnisko było zdane na transport koleją - byłoby to droższe i o wiele bardziej skomplikowane. Inaczej mówiąc - gdańskie lotnisko jest za małe, by było to opłacalne.


Będzie rosła sprzedaż, paliwo na kolei wróci



O plany na przyszłość zapytaliśmy Tomasza Kloskowskiego, prezesa gdańskiego lotniska. Jak mówi, wszystko zależy od tzw. wolumenu.

- Jeśli w przyszłości, np. w ciągu 5-10 lat, zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie, a zakładam że tak się stanie, gdy będzie nam rosła liczba obsługiwanych pasażerów, wówczas pewnie pociągi z paliwem wrócą do Rębiechowa. Ale prawdopodobnie zobaczymy je w innym miejscu, bo tam gdzie obecnie znajduje się bocznica, ma w przyszłości stanąć inny obiekt. Na pewno jednak w naszych planach rozwoju uwzględniamy transport paliwa drogą kolejową.

Tylko dwa lotniska korzystają z kolei



Średnio dziennie na lotnisko w Gdańsku dociera od 5 do 10 cystern drogowych z paliwem lotniczym. W sezonie wysokim, a więc latem - nawet kilkanaście. Każda z nich w zbiorniku przywozi do Rębiechowa ok. 32 m sześc. paliwa (dla porównania cysterna kolejowa może pomieścić ok. 64 m sześc.).

Złodzieje paliwa z cystern bezkarni? Oficjalnie okradają puste wagony Złodzieje paliwa z cystern bezkarni? Oficjalnie okradają puste wagony

Obecnie transport paliwa lotniczego droga kolejową odbywa się do baz paliw zlokalizowanych na Okęciu, przy lotnisku w Warszawie, oraz bazy Olszanica w pobliżu Portu Lotniczego w Krakowie. Z Olszanicy paliwo już cysternami drogowymi trafia również do Portu Lotniczego w Katowicach.

Tak wyglądał transport paliwa na lotnisko w Gdańsku w 2014 roku

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (59)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane