- 1 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (30 opinii)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (93 opinie)
- 3 Pozostałości baterii mającej bronić portu (58 opinii)
- 4 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (132 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (355 opinii)
- 6 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (9 opinii)
Pociągi z paliwem lotniczym na linii PKM? "Możliwe, ale nieopłacalne"
Czy po wypadku na autostradzie A1, w którym przewróciła się cysterna z paliwem lotniczym, gdańskie lotnisko powinno przywrócić transport paliwa koleją, tak jak miało to miejsce jeszcze 10 lat temu? Choć linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dopuszcza ruch pociągów towarowych, może być o to trudno.
Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego na gdańskim lotnisku dostawcy odeszli od transportu paliwa koleją na rzecz zakorkowanych - i jak pokazuje przykład wtorkowego wypadku na A1 czy ubiegłorocznego na Obwodnicy Południowej - nie zawsze bezpiecznych dróg publicznych, po których muszą poruszać się cysterny z paliwem.
A1 w kierunku Łodzi była zablokowana po wypadku cysterny
Bocznica jest, tory są, pozwolenia także
- Obecnie dostawy paliw do statków powietrznych realizują dwaj agenci paliwowi: Orlen aviation oraz Air bp Aramco Poland - mówi nam Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku. - Jeszcze w latach 90. paliwo pochodzące głównie z rynków wschodnich rzeczywiście docierało na lotnisko drogą kolejową. Od kilku lat nasza bocznica nie jest wykorzystywana.
Na tych stacjach kupisz paliwo najtaniej
Lotnisko do obsługi pociągów z paliwem teoretycznie jest przygotowane od zaraz. Bocznica kolejowa jest, tory także, połączenie z linią PKM? Również. Problemów nie powinno być także pod względem formalno-prawnym, o czym zapewnia Pomorska Kolej Metropolitalna.
- Gdyby gdański Port Lotniczy i jego dostawcy chcieli wykorzystać linię PKM do transportu paliwa, to nasza infrastruktura - zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym - jest do tego przystosowana - dodaje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Problem okazuje się jednak bardziej złożony.
Tak jest taniej i szybciej
Udało nam się porozmawiać z osobą, świetnie orientującą się w transporcie paliwa lotniczego na polskie lotniska. Jak mówi, decydującym czynnikiem, który decyduje o sposobie transportu, jest ekonomia.
- Tak jest po prostu dwukrotnie taniej - mówi, zastrzegając anonimowość. - Ale nie tylko chodzi o finanse, o które dba tak dostawca, jak i obsługujący samoloty agent handlingowy. Tak jest też szybciej i wygodniej. Dekadę temu, gdy jeszcze paliwo trafiało na lotnisko koleją, często bywało, że pociągi przetaczane z rafinerii w Płocku na lotnisku w Rębiechowie pojawiały się dopiero po kilku dniach. Po drodze swoje musiały odstać na bocznicach, przepuszczając inne składy. To jest bardzo skomplikowana logistyka, która w zderzeniu z cysternami na czterech kółkach staje się za droga, zbyt długa i po prostu nieopłacalna.
Lotnisko w Gdańsku jest zbyt małe
Nasz rozmówca zwraca też uwagę na kwestie infrastruktury potrzebnej do rozładunku i przede wszystkim przechowywania paliwa na lotnisku.
Agenci paliwowi działający w porcie lotniczym muszą dysponować bowiem olbrzymimi zbiornikami mogącymi pomieścić zapas paliwa na kilka dni. Obecnie, gdy cysterna z rafinerii przy Elbląskiej może dowieźć paliwo w ciągu kilku godzin, nie jest to potrzebne.
Jak cysterna z benzyną w dom w środku miasta wjechała
Obrazują to liczby. Oba zbiorniki w Rębiechowie mogą pomieścić obecnie 800 m sześc. paliwa. Tymczasem jeden całopociągowy skład kolejowy dostarcza go trzykrotnie więcej.
- Do tego dochodzi sezonowość na lotnisku i zmienność zapotrzebowania na paliwo. Są miesiące w roku, gdy połączeń jest mniej, ale jest też czas, że potrzeba go więcej - np. latem. Cysterny drogowe w tym zakresie są bardziej elastyczne i można łatwiej dopasować transport paliwa do danego zapotrzebowania. Gdyby lotnisko było zdane na transport koleją - byłoby to droższe i o wiele bardziej skomplikowane. Inaczej mówiąc - gdańskie lotnisko jest za małe, by było to opłacalne.
Będzie rosła sprzedaż, paliwo na kolei wróci
O plany na przyszłość zapytaliśmy Tomasza Kloskowskiego, prezesa gdańskiego lotniska. Jak mówi, wszystko zależy od tzw. wolumenu.
- Jeśli w przyszłości, np. w ciągu 5-10 lat, zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie, a zakładam że tak się stanie, gdy będzie nam rosła liczba obsługiwanych pasażerów, wówczas pewnie pociągi z paliwem wrócą do Rębiechowa. Ale prawdopodobnie zobaczymy je w innym miejscu, bo tam gdzie obecnie znajduje się bocznica, ma w przyszłości stanąć inny obiekt. Na pewno jednak w naszych planach rozwoju uwzględniamy transport paliwa drogą kolejową.
Tylko dwa lotniska korzystają z kolei
Średnio dziennie na lotnisko w Gdańsku dociera od 5 do 10 cystern drogowych z paliwem lotniczym. W sezonie wysokim, a więc latem - nawet kilkanaście. Każda z nich w zbiorniku przywozi do Rębiechowa ok. 32 m sześc. paliwa (dla porównania cysterna kolejowa może pomieścić ok. 64 m sześc.).
Złodzieje paliwa z cystern bezkarni? Oficjalnie okradają puste wagony
Obecnie transport paliwa lotniczego droga kolejową odbywa się do baz paliw zlokalizowanych na Okęciu, przy lotnisku w Warszawie, oraz bazy Olszanica w pobliżu Portu Lotniczego w Krakowie. Z Olszanicy paliwo już cysternami drogowymi trafia również do Portu Lotniczego w Katowicach.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-21 19:13
Nowa bocznica od strony Rębiechowa (4)
Gdyby taką zbudować, pociąg mógłby bezkolizyjnie przejechać z Rafinerii pod lotnisko, chociaż okrężnie: przez Pruszcz i Kolbudy, potem Starą Piłę, bajpas kartuski, Rębiechowo. Objazd zapobiegłby zakorkowaniu wąskiego gardła we Wrzeszczu.
- 23 15
-
2023-12-22 13:48
mogą jechać nocą...
... kiedy ruch pasażerski jest znikomy.
- 1 0
-
2023-12-22 13:12
Pomijając już fakt, że linia 229 na odcinku Pruszcz Gdański - Kolbudy jest nieprzejezdna i wymaga solidnego remontu, to trasa przez Wrzeszcz jest o wiele krótsza i nie wymaga nigdzie po drodze zmiany kierunku jazdy. Liczy około 23 km, podczas gdy przez Pruszcz i Kolbudy byłoby to na pewno ponad 40 km, bo sam dojazd z Olszynki do Starej Piły to już 35 km. I masz albo zmianę czoła w Kartuzach lub Somininie, albo w Starej Pile i Gdańsku Kiełpinku.
- 0 0
-
2023-12-22 09:52
Ty masz pojecie o kolei... no no, szacun, pociag przez Kolbudy byś puścił
A ten pociąg to by chyba musiał latać nad tym torowiskiem co to go od dawna nie ma i drzewa na nasypie rosną. Otóż wyobraź sobie że najbliższy objazd Gdańska Głównego i Wrzeszcza wiedzie przez Kościerzynę i Żukowo a te stanowią znacznie węższe gardło niż Wrzeszcz, Żukowo ma przepustowość dla towarów praktycznie tylko w nocy
- 0 0
-
2023-12-21 20:49
tam wszystko zarosniete, jak u jadzki kaczynskiego pod namiotem
- 6 8
-
2023-12-22 12:57
PKM: tory są, dworce są
pociągów brak. Jeden przeładowany skład raz na godzinę w szczycie przewozowym to jakiś żart
- 1 0
-
2023-12-21 20:48
Palowo bezołowiowe? oj długo jeszcze nie (7)
Wiecie, że samoloty ciągle jeszcze latają na paliwie z zawartością ołowiu, który jest silnie rakotwórczy? Poczytajta np na Wikipedii. Dużo ludzi myśli, że jak na stacji paliw są już tylko benzyny bezołowiowe, to jest super, a jednak w dalszym ciągu używana jest benzyna starego typu (z ołowiem) do paliwa lotniczego. Lotów jest coraz więcej, co oznacza, że ołowiu w powietrzu jest coraz więcej a tym samym wdychamy to g....
- 19 42
-
2023-12-22 11:44
XDD
A ziemia jest płaska? JET A-1 to nafta i ten rodzaj paliwa jest wykorzystywany w obecnym lotnictwie pasażerskim. Jedynie silniki tłokowe spalają benzyne lotniczą z ołowiem ale to w zabytkowych samolotach bo się już odeszło dawno od tego typu rodzaju silników.
- 5 0
-
2023-12-22 09:27
Przez ołów takie bzdury piszą takie nieuki jak ty! Paliwo lotnicze to nafta i nie stosuje się tu ołowiu.
- 6 0
-
2023-12-22 09:10
Jak nie masz o tym pojęcia
to zamiast pisać bzdury nakarm kury.
- 9 0
-
2023-12-22 08:33
czy wiesz, że samoloty odrzutowe nie latają na benzynę lotniczą tylko naftę? (2)
Nafta lotnicza Jet A-1 nie zawiera ołowiu, bo w silniku odrzutowym nie występuje zjawisko spalania stukowego (detonacyjnego).
- 22 0
-
2023-12-22 17:53
Nie wie bo skąd Troll ma wiedzieć, z Internetu?
- 0 0
-
2023-12-22 10:09
Nie prawda
Latają na oleju napedowym
- 0 5
-
2023-12-21 23:07
To czuć rano stojąc pod terminalem
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.