- 1 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (62 opinie)
- 2 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (90 opinii)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (68 opinii)
- 4 Nowe zatoki na styku dwóch miast (45 opinii)
- 5 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (207 opinii)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (214 opinii)
Pociągi z paliwem lotniczym na linii PKM? "Możliwe, ale nieopłacalne"
Czy po wypadku na autostradzie A1, w którym przewróciła się cysterna z paliwem lotniczym, gdańskie lotnisko powinno przywrócić transport paliwa koleją, tak jak miało to miejsce jeszcze 10 lat temu? Choć linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dopuszcza ruch pociągów towarowych, może być o to trudno.
Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego na gdańskim lotnisku dostawcy odeszli od transportu paliwa koleją na rzecz zakorkowanych - i jak pokazuje przykład wtorkowego wypadku na A1 czy ubiegłorocznego na Obwodnicy Południowej - nie zawsze bezpiecznych dróg publicznych, po których muszą poruszać się cysterny z paliwem.
A1 w kierunku Łodzi była zablokowana po wypadku cysterny
Bocznica jest, tory są, pozwolenia także
- Obecnie dostawy paliw do statków powietrznych realizują dwaj agenci paliwowi: Orlen aviation oraz Air bp Aramco Poland - mówi nam Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku. - Jeszcze w latach 90. paliwo pochodzące głównie z rynków wschodnich rzeczywiście docierało na lotnisko drogą kolejową. Od kilku lat nasza bocznica nie jest wykorzystywana.
Na tych stacjach kupisz paliwo najtaniej
Lotnisko do obsługi pociągów z paliwem teoretycznie jest przygotowane od zaraz. Bocznica kolejowa jest, tory także, połączenie z linią PKM? Również. Problemów nie powinno być także pod względem formalno-prawnym, o czym zapewnia Pomorska Kolej Metropolitalna.
- Gdyby gdański Port Lotniczy i jego dostawcy chcieli wykorzystać linię PKM do transportu paliwa, to nasza infrastruktura - zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym - jest do tego przystosowana - dodaje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Problem okazuje się jednak bardziej złożony.
Tak jest taniej i szybciej
Udało nam się porozmawiać z osobą, świetnie orientującą się w transporcie paliwa lotniczego na polskie lotniska. Jak mówi, decydującym czynnikiem, który decyduje o sposobie transportu, jest ekonomia.
- Tak jest po prostu dwukrotnie taniej - mówi, zastrzegając anonimowość. - Ale nie tylko chodzi o finanse, o które dba tak dostawca, jak i obsługujący samoloty agent handlingowy. Tak jest też szybciej i wygodniej. Dekadę temu, gdy jeszcze paliwo trafiało na lotnisko koleją, często bywało, że pociągi przetaczane z rafinerii w Płocku na lotnisku w Rębiechowie pojawiały się dopiero po kilku dniach. Po drodze swoje musiały odstać na bocznicach, przepuszczając inne składy. To jest bardzo skomplikowana logistyka, która w zderzeniu z cysternami na czterech kółkach staje się za droga, zbyt długa i po prostu nieopłacalna.
Lotnisko w Gdańsku jest zbyt małe
Nasz rozmówca zwraca też uwagę na kwestie infrastruktury potrzebnej do rozładunku i przede wszystkim przechowywania paliwa na lotnisku.
Agenci paliwowi działający w porcie lotniczym muszą dysponować bowiem olbrzymimi zbiornikami mogącymi pomieścić zapas paliwa na kilka dni. Obecnie, gdy cysterna z rafinerii przy Elbląskiej może dowieźć paliwo w ciągu kilku godzin, nie jest to potrzebne.
Jak cysterna z benzyną w dom w środku miasta wjechała
Obrazują to liczby. Oba zbiorniki w Rębiechowie mogą pomieścić obecnie 800 m sześc. paliwa. Tymczasem jeden całopociągowy skład kolejowy dostarcza go trzykrotnie więcej.
- Do tego dochodzi sezonowość na lotnisku i zmienność zapotrzebowania na paliwo. Są miesiące w roku, gdy połączeń jest mniej, ale jest też czas, że potrzeba go więcej - np. latem. Cysterny drogowe w tym zakresie są bardziej elastyczne i można łatwiej dopasować transport paliwa do danego zapotrzebowania. Gdyby lotnisko było zdane na transport koleją - byłoby to droższe i o wiele bardziej skomplikowane. Inaczej mówiąc - gdańskie lotnisko jest za małe, by było to opłacalne.
Będzie rosła sprzedaż, paliwo na kolei wróci
O plany na przyszłość zapytaliśmy Tomasza Kloskowskiego, prezesa gdańskiego lotniska. Jak mówi, wszystko zależy od tzw. wolumenu.
- Jeśli w przyszłości, np. w ciągu 5-10 lat, zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie, a zakładam że tak się stanie, gdy będzie nam rosła liczba obsługiwanych pasażerów, wówczas pewnie pociągi z paliwem wrócą do Rębiechowa. Ale prawdopodobnie zobaczymy je w innym miejscu, bo tam gdzie obecnie znajduje się bocznica, ma w przyszłości stanąć inny obiekt. Na pewno jednak w naszych planach rozwoju uwzględniamy transport paliwa drogą kolejową.
Tylko dwa lotniska korzystają z kolei
Średnio dziennie na lotnisko w Gdańsku dociera od 5 do 10 cystern drogowych z paliwem lotniczym. W sezonie wysokim, a więc latem - nawet kilkanaście. Każda z nich w zbiorniku przywozi do Rębiechowa ok. 32 m sześc. paliwa (dla porównania cysterna kolejowa może pomieścić ok. 64 m sześc.).
Złodzieje paliwa z cystern bezkarni? Oficjalnie okradają puste wagony
Obecnie transport paliwa lotniczego droga kolejową odbywa się do baz paliw zlokalizowanych na Okęciu, przy lotnisku w Warszawie, oraz bazy Olszanica w pobliżu Portu Lotniczego w Krakowie. Z Olszanicy paliwo już cysternami drogowymi trafia również do Portu Lotniczego w Katowicach.
Miejsca
Opinie (59) 4 zablokowane
-
2023-12-21 17:34
Tylko kolej!A nie ciężarówki które zatruwaja planetę.Tak się mówi o ekologii a wszyscy lobbyści podróżują na eko konferencje...samolotami...a samo gdańskie lotnisko niestety mimo nowoczesności jest małe.Mam nadzieję że nowy włodarz Gdyni odblokuje gdyńskie.Bo jednak 100mln poszło w pjach.
- 14 17
-
2023-12-21 17:35
Niedługo wszyscy będziemy latać z i do Berlina (8)
Nie ma co marnować czasu na zbędne rozwiązania
- 21 40
-
2023-12-21 17:44
(1)
Inżynierowie z Afryki będą w przyszłym roku przylatywać z Berlina?
- 12 7
-
2023-12-21 19:11
Miejmy nadzieję, że Niemcy nam ich nie oddadzą.
W końcu wjechało do nich bez kontroli 300 000 "inżynierów" przez Polskę.
- 4 2
-
2023-12-21 18:29
(1)
Niedługo lotnisko w Rębiechowie stanie się małym regionalnym portem bo wszystko uda się do CPK
- 0 8
-
2023-12-22 13:09
No chyba tylko ty, ja wolę jechać na lotnisko 30 min ,a nie 4 h
- 1 0
-
2023-12-21 18:57
Paliwo jest dostarczane również z naszej rafineri (1)
A nie tylko z Płocka
- 1 1
-
2023-12-22 23:14
Nie ma już "naszej" rafinerii.
Została przez PiS oddana za bezcen Arabom i Sowietom
- 0 0
-
2023-12-21 18:58
Wszyscy - słowo używane przez populistów, tak jak nikt i każdy.
- 1 0
-
2023-12-21 19:17
Ty to raczej do
Moskwy lub Petersburga latasz.
- 1 0
-
2023-12-21 17:38
ale te cysterny samochodowe
jechały z gdańskiej rafinerii do odbiorców w kraju.
A nie na lotnisko w Rębiechowie.- 14 1
-
2023-12-21 17:53
Ale to nie można... (1)
rowerem cargo z Elbląskiej?
- 21 2
-
2023-12-21 19:20
Mozna
ale byłoby drożej.
- 0 1
-
2023-12-21 18:06
po pierwsze, to lobby ciężarówek lepiej dba o swoje interesy (13)
Między Rafinerią a gdyńskim oddziałem PERN codziennie kursuje nawet sześć pełnych składów.
Jaki problem skręcić na lotnisko?
PKM potrafi to i PKP da radę.- 92 15
-
2023-12-21 18:07
a nie lepiej...
rurociąg?
Klient stały, nie ucieknie.
I jakiś nowy Gudzowaty od pilnowania kurka się pojawi.- 2 1
-
2023-12-21 19:16
(4)
W nocy na PKMce jest znikomy ruch pociągów osobowych i wtedy wystarczy raz w miesiącu , albo i dwa razy tą trasą puścić duży skład cystern z paliwem na lotnisko i po temacie . Chyba projektując linię PKM w okolicy lotniska projektant przewidział rozjazd szynowy , a jeśli tego nie zrobił to należ powołać Komisję Śledczą , to teraz jest na czasie /ha,ha,ha / .
- 4 21
-
2023-12-21 19:21
Przeczytaj artykuł!
Może zrozumiesz.
- 29 0
-
2023-12-22 09:55
wyjątkowo z koleją jest wszystko w tym przypadku ok, i wystarczy chęć lotniska (2)
ale to lotnisko nie chce bo nie ma gdzie tego paliwa składować a wysyłać ćwierć pociągu się znów nie opłaca, taka w Polsce ekologia jest - kupimy busy elektryczne za kilkadziesiąt milionów więcej niż diesle ale paliwo wozimy ciężarówką diesla zamiast pociągiem bo szkoda miliona na zbiorniki
- 4 0
-
2023-12-22 13:05
(1)
Warto dodać, że pociągi z paliwem, gdy jeszcze jeździły na lotnisko w Gdańsku, nie były specjalnie długie.
- 2 0
-
2023-12-22 17:55
A na lotnisko wojskowe po torach biegnących przez Obłuże to niby co wozili i nikt nie narzekał.
- 1 0
-
2023-12-21 20:12
(2)
A po co one kursują? Przywożą paliwo z pernu do rafinerii ? Przecież baza pernu jest rurociągiem połączona z portem i z stamtąd ma paliwo droga morska więc nie pisz głupot
- 5 4
-
2023-12-21 23:25
poczytaj sobie
chociażby na tym portalu
- 0 0
-
2023-12-22 09:58
kursują i to jest fakt, stań przy torach to je zobaczysz
a że ładowanie paliwa na statek w Gdańsku żeby je w Gdyni rozładować lub odwrotnie jest raczej absurdalne to chyba nie trzeba tłumaczyć
- 2 0
-
2023-12-21 22:51
Jaki problem skręcić na lotnisko (1)
Ale wiesz że to nie taksówka "panie Mieciu, pan tu skręci, skoczymy do żabki i jedziemy dalej"
- 10 3
-
2023-12-21 23:27
to akurat jest łatwiejsze
niż w taksówce...
A jeśli w końcu zrobią coś pozytywnego z "węglówką", to nie tylko takie składy zobaczymy na tej trasie.- 4 1
-
2023-12-21 23:06
po co nam takie sezonowe lotnisko?
- 4 4
-
2023-12-22 22:42
jak się ma włascicieli samochodowych firm transportowych w poselskich ławach
To co się dziwić?!
- 0 0
-
2023-12-21 18:21
A gdze ekologia !
Samoloty też powinny być elektryczne. A nie nam biedakom każecie jeździć elektykami i robocie zielone strefy.
- 25 7
-
2023-12-21 18:32
czegos tutaj nie rozumiem, (2)
to w 2014 kiedy ruch na lotnisku byl nieporównywalnie mniejszy - kolej sie opłacała tak?
- 23 3
-
2023-12-21 18:58
Nie
Nie było PKM przed 2014 i nie było problemu z ruchem pasażerskim.
- 0 12
-
2023-12-21 22:53
Wtedy paliwo jechało z Białorusi albo Rosji, więc nie było sensu go przeładowywać
- 6 0
-
2023-12-21 18:51
Zaczyna się, najpierw kurniki, teraz ten pomysł
byle na chama zarabiać... żeby tam jakiejś tragedii się nie wydarzyło!
- 6 2
-
2023-12-21 19:06
Wiadomo, państwo tuskie.
Tiry i suvy dla bogatych.
- 10 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.