• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • (1)

    tylko czy pkm po elekryfikacji nadal będzie jeździła z taką częstotliwości I ostatni pociąg z gdyni będzie wyjeżdżał ok 21 a z Kościerzyny ok 19? Jeżeli tak to słabo...
    Według mnie te pociągi powinny na tym odcinku jak I z kartuz w godzinach od 5 rano do 24 jeździć co 1godzine przynajmniej na początku, a w pozostałych godzinach tj. Od 24-5 rano co 2 godziny, ponieważ jest zbyt duża przerwa między pierwszym, a ostatnim pociągiem, a drugi powód to taki, że wiele osób pracuje nie tylko do 18-20 ale również dłużej np. W gastronomii dużo ludzi pracuje do 22-23/24.

    • 28 1

    • Zmienic prace !! Nie narzekac !!!!

      • 0 3

  • Przykre jak czas ucieka:( (2)

    Struk coraz starszy. Starzeje się na naszych oczach chlopina:( Ehh jak ten czas leci:( Donaldino też ma swoje latka:( Smutne:(

    • 17 4

    • ty też się zestarzałeś.

      już ci łapki drżą a 4 litery jakieś takie wielkie się zrobiły.

      • 3 2

    • ale "beckham" się jeszcze krzepko trzyma

      może się wystraszy, że się na emeryturę nie zmigruje i zacznie sensowniej działać?

      • 1 0

  • (1)

    Spójrzcie na wizualizacje!
    Na przystanku port lotniczy ma byc elektryfikacja, a na Firodze już nie :) hahaha

    druty sie skonczyli?

    • 14 2

    • Skoro obok branża IT to musi być "wireless"

      • 6 0

  • Swilski likwidator kolei poza 3city (1)

    na prawie puste pociągi między 21 a 6 rano nie szkoda piniędzy, ale aby poprawić dojazdy w okolicach Kartuz Kościerzyny czy Czerska to szkoda kasy .
    Ale tam ludzie nie mają dekoderów i nie głosują na POpaprańców to mogą być wykluczeni komunikacyjnie.
    Ostatnio rozebrali tory w okolicach Skórcza i Starogardu przez Bory Tucholskie, wcześniej linię przez Skarszewy.
    Urząd M. destabilizator transportu lokalnego

    • 19 7

    • hahah

      walić kaszuby!

      • 2 5

  • O ja cię

    To juz widze zolto niebieskie szroty na tych torach za 4 lata. Skm to jak stary wąsaty wujek co sie nie chce odczepić. Samorzad wojewodztwa powinien rozposujac przetarg na komunikacje dac lepsze warunki konkurecyjnosci

    • 17 3

  • (4)

    Ja się pytam wydano 1 mld złotych na PKM i jej nie zelektryzować xD kpina w, żywe oczy!! Pewnie ktoś zrezygnował z tego pomysłu, pomyślał, że za kilka lat to się zrobi i przytulił kilka milionów??? A tak poważnie co myślicie o budowie mostu łączącego Polskę i szwecje przez Bałtyk. Jak Chiny przez morze chińskie wybudowali most to czemu nie my?

    • 9 11

    • Słaby pomysł z tym mostem bo za budowe mostu mieszkania mi nie dadzą

      Co innego jak bedzie jakas dzialka pod zabudowę

      • 0 0

    • serio zbierana jest kasa na kolejowe połaczenie Tallina z Helsinkami

      I już sprzedawane są bilety na przejazd.
      Zapytano prowadzącego, co się stanie gdy niedotrzymają terminu. Odpowiedź brzmiała: "Będę się martwił, jak będę miał ten problem".
      To się nazywa fantazja! Ułańska...

      • 1 0

    • Dziki

      I kolorowe dziki maja nas jeszcze atakować w następstwie? A jak z kolei powstanie kalifat Gdansk?

      • 1 0

    • Urzędasy pisząc

      Wniosek to tfu ue nie mieli pojęcia o elektryfikacji. A potem już nie potrafili odkręcić czy zamienić. Zatem to co zbudowane znowu będzie orane. Polska myśl urzędnicza. Najpierw asfalt a potem sieci pod nim...

      • 1 0

  • "Drugie Chiny"

    Tyle, że w Chinach przez okres 4 lat buduje się od podstaw 2 linie metra z kompletną infrastrukturą. Tempo godne pozazdroszczenia. Szkoda moim zdaniem czymś takim w ogóle się chwalić. Po prostu wstyd i tyle.

    • 29 1

  • A za 4 lata kolejny wałek na składy mam. Nadzieję że Adamowicz struk w celi zgnijecie

    • 11 5

  • (1)

    A skąd pociągi? skąd?
    SKM nie ma.
    Polregio będzie miało 9 nowych a reszta ma ok 60 lat
    skąd pociągu elektryczne

    • 11 2

    • Z Dortmundu tak jak tramwaje

      • 2 1

  • PKM

    potrzebny jest przystanek Zaspa

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane