• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • (2)

    Po co te perforacje? Mało pizga wiatr przez te odkryte perony??

    • 68 14

    • Zamiast tych durnych czerwonych dacho-pomników można było zrobić zadaszenia i osłony od wiatru na całych długościach peronów. Kto zatwierdził taki rozbuchany projekt? Kiedy projektanci zaczną myśleć o ludziach???!!!

      • 8 2

    • Bo ładnie wygląda na wizualizacji...

      A że bez sensu? Przecież ani projektant, ani zleceniodawca nie jeżdżą koleją... No i lato trwa cały rok.

      • 21 3

  • PR-owcy PKM na forum disują ale moze zamiast tego weźcie się się za robotę!

    • 6 2

  • PESY (3)

    czyli co? Jeszcze przez 4 lata będziemy nastawieni na hałas tej polskiej myśli technicznej?

    • 30 2

    • Nie będziemy. (1)

      Maksymalnie 2 lata.

      I się rozpadną.

      • 9 0

      • Oby szybciej

        • 1 0

    • PEJSY

      • 5 0

  • Nie takie rzeczy obiecywali. Poczekamy - zobaczymy (1)

    • 35 9

    • pociągi elektryczne, auta elektryczne i bez atomówki strach się bać o cenę prądu za 4 lata
      normalne kraje FR i DE się cieszą z klientów do golenia

      • 4 0

  • Jakich znowu "dużych firm IT"?

    Przecież tam jest tylko Intel :)

    • 22 0

  • 21 wiek
    srodek europy

    serio to powinnismy sie porównywać z jakąś wysepka w Polinezji

    • 7 2

  • Do d*py (1)

    Chcecie roz****dolić tą PKM to elektryfikacją

    • 6 3

    • co to
      władza Szczurów plus elektryfikacja?

      • 1 0

  • Ha ha pojedziecie, pamiętam jak w 1972 pisali w gazecie dz.b. ze za cztery lata SKMą na Hel i co ? Tylko podwyżki potrafia szybko zrobić zlikwidowali bilety kwartalne na SKM

    • 12 0

  • Co pół godziny (1)

    A nie co godz ...inaczej dno

    • 11 1

    • i na wspólnym bilecie
      a nie na portfelu róźnych biletow, taryf, ulgix wzdęć itd
      inaczej dno

      • 3 0

  • Siedzą grubasy w biurach to trzeba wymyślać

    Unia daje kasę i trzeba dla siebie pensje zabezpieczyć.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane