- 1 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (56 opinii)
- 2 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (121 opinii)
- 3 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (192 opinie)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (112 opinii)
- 5 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (42 opinie)
- 6 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (169 opinii)
Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata
Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.
- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM
Nowy przystanek PKM
Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga , pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.
Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.
PKM ramię w ramię z PLK
Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.
Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.
Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.
Miejsca
Opinie (230) 5 zablokowanych
-
2019-01-11 17:05
(2)
Po co te perforacje? Mało pizga wiatr przez te odkryte perony??
- 68 14
-
2019-01-11 21:55
Zamiast tych durnych czerwonych dacho-pomników można było zrobić zadaszenia i osłony od wiatru na całych długościach peronów. Kto zatwierdził taki rozbuchany projekt? Kiedy projektanci zaczną myśleć o ludziach???!!!
- 8 2
-
2019-01-11 18:43
Bo ładnie wygląda na wizualizacji...
A że bez sensu? Przecież ani projektant, ani zleceniodawca nie jeżdżą koleją... No i lato trwa cały rok.
- 21 3
-
2019-01-11 21:52
PR-owcy PKM na forum disują ale moze zamiast tego weźcie się się za robotę!
- 6 2
-
2019-01-11 17:27
PESY (3)
czyli co? Jeszcze przez 4 lata będziemy nastawieni na hałas tej polskiej myśli technicznej?
- 30 2
-
2019-01-11 17:58
Nie będziemy. (1)
Maksymalnie 2 lata.
I się rozpadną.- 9 0
-
2019-01-11 21:10
Oby szybciej
- 1 0
-
2019-01-11 17:36
PEJSY
- 5 0
-
2019-01-11 17:07
Nie takie rzeczy obiecywali. Poczekamy - zobaczymy (1)
- 35 9
-
2019-01-11 21:05
pociągi elektryczne, auta elektryczne i bez atomówki strach się bać o cenę prądu za 4 lata
normalne kraje FR i DE się cieszą z klientów do golenia- 4 0
-
2019-01-11 20:40
Jakich znowu "dużych firm IT"?
Przecież tam jest tylko Intel :)
- 22 0
-
2019-01-11 20:33
21 wiek
srodek europy
serio to powinnismy sie porównywać z jakąś wysepka w Polinezji- 7 2
-
2019-01-11 19:44
Do d*py (1)
Chcecie roz****dolić tą PKM to elektryfikacją
- 6 3
-
2019-01-11 20:23
co to
władza Szczurów plus elektryfikacja?- 1 0
-
2019-01-11 20:23
Ha ha pojedziecie, pamiętam jak w 1972 pisali w gazecie dz.b. ze za cztery lata SKMą na Hel i co ? Tylko podwyżki potrafia szybko zrobić zlikwidowali bilety kwartalne na SKM
- 12 0
-
2019-01-11 20:15
Co pół godziny (1)
A nie co godz ...inaczej dno
- 11 1
-
2019-01-11 20:21
i na wspólnym bilecie
a nie na portfelu róźnych biletow, taryf, ulgix wzdęć itd
inaczej dno- 3 0
-
2019-01-11 20:06
Siedzą grubasy w biurach to trzeba wymyślać
Unia daje kasę i trzeba dla siebie pensje zabezpieczyć.
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.