• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Po co pchać pociąg wzdłuż Hutniczej. Przecież można krótszą trasą wzdłuż Janka Wiśniewskiego. Żadnego przejazdu po drodze nie ma. Tory też są. Przecież chodzi głównie o transport dla mieszkańców północnych dzielnic do Centrum. Można pominąć przystanek Chylonia i nie będą zamykane dodatkowo przejazdy przez Hutniczą i Pucką.

    • 19 4

    • (4)

      Było napisane, tymi torami portowymi wzdłuz Wiśniewskiego można jechać max 20 km/h. Przez Chylonię dalej ale paradoksalnie szybciej bo 70 km/h

      • 1 0

      • (3)

        Ale może lepiej wyremontować te tory na Wiśniewskiego zamiast odbijać się od argumentu, ze z powodu Hutniczej to w ogóle się nie da.

        • 2 0

        • (2)

          Ale to nie jest kwestia stanu technicznego samych torów, tylko generalnie parametrów trasy, systemów sterowania, promieni łuków itd.

          • 1 0

          • Wiśniewskiego (1)

            przekonałeś mnie ,ale tędy bu było lepiej

            • 0 0

            • Nawet jak bedzie jechac 20 km/h to I tak w 15 min bedzie wglownej

              • 0 0

  • (1)

    większość piszących mieszka chyba w odległych wsiach gdzie przejedzie jeden samochód na dzień i jest to wydarzenie...kto zna większe miasto w Polsce czy na świecie bez korków to cena cywilizacji i nikt nie woła o odwołanie władz ... no tylko pis-uary ale to myślący inaczej

    • 5 20

    • Anglia Newcastle

      Aglomeracjia 2mln i nie widzialem korkowm

      • 0 0

  • Nie tylko kolej ale i ścieżki rowerowe do przystanku tam już są!

    I przyjedzie towarzysz Kierownik i zapyta jak kiedyś. ..pomożecie ? .. umęczony w korkach spracowany tłum wydukal z jękiem... pomożemy. I jak kiedyś co urzędnik s..ł czlowiek naprawi.

    Brawa dla ruchu inicjatywy kolejowej .Oczywiście koniecznie obok peronu Obłuże Centrum węzeł przesiadkowy dla rowerzystów , skuterów i automobili z Pogórza oraz Kosakowa.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

    Pfff

    I co? Można? Mozna! Wiec niech nikt nie mówi, że sie nie da pociagu na Oksy puscić :/

    • 1 0

  • Co z OPAT - Gynia do roboty budujcie OPAT (2)

    OPAT OPAT OPAT

    • 4 2

    • był opadł

      Decyzją zaprzeszłego premiera, przy hałaśliwym kulaniu medialnej beki przez władze pobliskiego miasta, OPAT został przesunięty na perspektywę budżetową 2024...

      • 0 0

    • Zapytaj pisorów , przeciez budowę opatu juz rozpoczeli kilka lat temu

      i na razie nie zbudowali ani metra . ( są fotki z wbicia pierwszej łopaty)

      • 0 0

  • Czy to oznacza, że nie będę już musiał czekać kolejnych 40 lat na regularne połączenie Oksywia z Centrum Gdyni ?

    Bardzo mnie ucieszyła wiadomość, że jednak można w bardzo krótkim czasie dojechać z północy Gdyni do centrum. Kibicuję więc ponownie temu przedsięwzięciu i przyznaję że powróciła mnie wiara w uruchomienie tej linii.
    Z licznych komentarzy otrzymałem spójną informację o problemach, jakie mogą zaistnieć na przejazdach kolejowych z ulicami Północną i Hutniczą, ale czy dopóki nie powstaną w tych lokalizacjach porządne wiadukty nie można puścić ruchu tymczasowo przez Gdynię Postojową ?
    Od razu przyznaję, że sam jestem zdecydowanym zwolennikiem prowadzenia ruchu pasażerskiego przez Gdynię Chylonię, tworząc tym samym połączenie kolejowe łączące wszystkie ważne dzielnice miasta, ale dopóki wiaduktów brak, lepszy rydz niż nic. Tą czy inną trasą to nowe połączenie kolejowe na pewno wpłynie pozytywnie na kształt komunikacji miejskiej w Gdyni i w całym Trójmieście.

    • 2 0

  • Przekopać tunel dla osobówek pod Pucką.

    Tak jak w Wejherowie dawno temu zrobili.

    • 3 0

  • 2 pociągi na godzinę (37)

    Chyba nawet 2 pociągi na godzinę są ok? Lepsze to niż stać w korku 1,5h. Hutnicze nie będzie się mocno korkować bo 2 przejazdy zabiorą w ciągu godziny 3 minuty. Dawać te szynobusy i otwierać połączenie. Tylko nie zatrudniać Ryszarda Rembiszewskiego z Lotto do wylosowania godzin rozkładu tylko dać to komuś kto ogarnia a nie leśnym dziadkom

    • 339 14

    • ale bzdura... (2)

      też jestem za tym połączeniem, ale powiedz mi łaskawie kiedy jechałeś 1.5h z centrum na obłuże albo na odwrót? oczywiście nie zaliczaj do tego okresu jak był remont estakady.

      • 10 31

      • a kiedy ostatnio nie było remontu estakady? (1)

        • 35 3

        • Rok temu, dwa lata temu

          • 0 3

    • Zanim wypowiesz się na temat...

      ...czasu zamknięcia szlabanów i korków na Hutniczej skonsultuj wpierw to ze swoim lekarzem.

      • 0 0

    • Nie (7)

      Już wyjaśniam czemu: 2 na godzinę to tak naprawdę 4 przejazdy bo pociąg jedzie w dwie strony. Szlabany zamykają dużo wcześniej, więc licz spokojnie 6 minut na przejazd. 6x4 = 24 minuty. Korki będą i to ogromne.

      • 16 12

      • jest połączenie omijające Hutniczą (1)

        Wystarczy popatrzec na google maps. Jest połączenie obok elektrociepłowni.
        Zrobili sobie z niej bocznicę do remontu kontenerów przy przejeździe na Puckiej.

        Omija się Chylonię, ale wtedy linia nie krzyżuje się z żadną ruchliwą ulicą.

        więc się da bez korków...

        • 6 0

        • I będzie szybciej.

          • 1 0

      • a nieprawda (4)

        Podczas dzisiejszego przejazdu przejazd na Hutniczej był zamknięty 3 minuty. To zasadnicza różnica.

        • 9 2

        • Postój raz na Piaskowej (2)

          to zobaczysz jak rzeczywiście wyglądają 3 minuty

          • 8 5

          • no to trzeba wreszcie dobudowac druga nitke Hutniczej z wiaduktem (1)

            Rezerwa terenowa czeka od ponad 40 lat !!!

            • 20 1

            • działka nabiera wartości ;D

              • 8 1

        • Facet nie 3 minuty tylko 10 i więcej żaden pociąg nie jedzie tymi torami 60 km/h tylko Góra 30 a czujka zamykający szlaban jest chyba z 5 km od przejazdu wiele razy mierzyłem czas od zamknięcia szlabanu do wjechania lokomotywy z wagonami na przejazd to było 12-15 minut załóżmy że szynobusu jedzie trochę szybciej ale na tym filmie doskonale widać że kompletnie zakorkowac w obie strony hutnicza na kilometr od przejazdu a dziś jest sobota

          • 8 10

    • Bez przystanku Pogórze Dolne - Elektrociepłownia mówię temu połączeniu nie! (2)

      Jaki jest sens dla mieszkańców Pogórza Dolnego jeżdżenia do Obłuża, żeby przesiąść się na pociąg jadący przez Pogórze, Chylonię do centrum? Jak już, niech powstanie przy elektrociepłowni kolejny przystanek, o minutę wydłuży przejazd do centrum, ale ułatwi życie wielu mieszkańcom Pogórza Dolnego.

      • 17 2

      • odzwyczaj się od myślenia linearnego

        to przeżytek

        • 1 0

      • 13 min wyszlo z postojami przy elektrocieplowni i na Chyloni.

        • 9 0

    • Już od lat 90 ubiegłego wieku (3)

      Wiadomym jest że na Obłuże dojechać można pociągiem z okolic ulicy Wendy i nabrzeża portowego w sąsiedztwie Skweru Kościuszki. Ariiva RP może takie przejazdy realizować jeżeli Zbynio (książę północy) z PR nie potrafi.

      • 14 1

      • im gorzej, tym lepiej (2)

        Arriva - the DB company

        • 3 0

        • niepodległość? czy okupacja przez imbecylów pokroju Głuszka i Szczurka? (1)

          nie jesteśmy skazani na prześność i Polnische Wirtschaft takich podrobów i chciwych niedorajdów jak wspomniałem

          Biegler i Horngacher pracowali i pracują dla polskich reprezentacji narodowych!!
          dlaczego by nie pozwolić nam spróbować niemieckich kolei, skoro polskie niedorajdy i pokraki tak żałośnie zawodzą?

          • 0 3

          • to teraz Szczurek jest też za koleje odpowiedzialny?

            śmieszne

            • 2 2

    • (10)

      Bzdura korki robią mieszkańcy powiatów ościennych. Puck i Wejherowo stoi w korkach bo kupili chaty w polu kapusty a do pracy jada do Gdyni.

      • 31 25

      • (5)

        no i buraku? cały zachodni świat tak robi....ale Ty i Twoja mentalność

        • 16 4

        • (2)

          Masz na myśli amerykański styl czyli suburbia? Super, z tym że od tych miejsc wylewane są nowe nawierzchnie o 3 pasach w każdą ze stron, w około budowana infrastruktura PRZED MIASTEM i generalnie poczytaj sobie o tym troszkę a nie chrzanisz tu o zachodnim świecie.

          • 8 1

          • Nie tylko amerykanskie (1)

            Sztokholm i wiele innych miast europy funkcjonuje tak samo ludzie dojezdzaja z miasteczek obok do pracy tworzac aglomeracje ale co ty wiesz knykciu

            • 4 5

            • a czemu nie.... pociągiem?

              komunikacja publiczna w Sztokholmie ma wspólną taryfę na autobusy, metro, pociągi podmiejskie, tramwaje i promy. bilety mają po 75minut 120 minut 24 godziny 72 godziny i 7 dni. na kazdy bilet mozna sie przesiadac do woli miedzy wszystkimi srodkami komunikacyjnymi w obrebie trzech stref

              a u nas tylko furmanki i wioskowe głupki, jak ci co tu piszą przeciw kolei na Oksywie, która działała, ale komuś to przeszkadzało i mogła by dalej działać i dziś, ale luźna koalicja imbecyli bruździ

              • 12 0

        • (1)

          ekspert a cały zachodni świat ma takie drogi......? Nie. Debilu.

          • 6 14

          • masz rumuńskie nazwisko Debilu?

            • 8 3

      • (3)

        Nie w polu kapusty, a w Kosakowie, Dębogórzu, Suchym Dworze, Kazimierzu, Pierwoszynie, Mostach, Rewie, Pogórzu, Mechelinkach!

        • 30 6

        • Może należy podstawić pociąg po pola kapusty?

          • 4 0

        • (1)

          A to nie pola? Piękne miejscowości, pola, kapusty czy czegokolwiek tez są ok. Ale bez sensu mieszkać w tych uroczych miejscowościach, a pracować w Gdyni, bo to strata czasu na dojazdy i generowanie korków.

          • 21 5

          • pola z nawozem, śmierdzącym, końskim

            • 7 5

    • optymista...

      Nie jest to jedyny pociąg, który tam się pojawia. Coraz częściej widać tam składy towarowe. I to niemałe. Przejazd to od 5-10min - byłem, widziałem, mierzyłem. Korek, który powoduje taki przejazd, jest po horyzont. Rozładowuje się kolejne 10min.
      Miasto przyjęło strategię przeczekania. Nie ma kasy bo nie ma pracy. Kolej ma dużą kasę na modernizację węzła wokół portu ale trzeba tego pilnować aby i tych "kulek" miasto nie spaprało. Na pewno taniej i szybciej przebudować rozrząd koło Wiśniewskiego aby dało się szybko przejechać. Oraz sprawna przesiadka w Gdyni.
      Jednak wiadukty w okolicach Hutniczej, Północnej i Puckiej muszą powstać niezależnie, co widać po narastającym ruchu towarowym. Miasto i administracja państwowa powinny mieć zadanie na najbliższą "pięciolatkę". Gdańsk dostał remont "towarowej"...

      • 4 1

    • 1 przejazd to trzy minuty (2)

      2 przejazdy w jednym kierunku x 2 kierunki = 4 przejazdy na godzinę x 3 minuty = minimum 12 minut zamkniętych szlabanów na Hutniczej. To minimum uzyskane na potrzeby jednorazowego przejazdu. W rzeczywistości gdy będzie śpiący dróżnik (Pucka!:(, to i 4 minuty będą standardem. Tak czy inaczej zamknięcie Hutniczej dla dwóch szynobusów na godzinę w jednym kier. przez 12 - 15 minut na godzinę? Sorry, ale zaproponujmy zamiast namiastki coś konkretnego!

      • 6 5

      • (1)

        najlepsze rozwiazanie to jest polaczenie do rumi, pociag by przejezdzal nad hutnicza, granica rumi z gdynia, nikomu by nie przeszkadzal.

        • 3 1

        • do krainy trzech wieżowców jest SKMka

          • 4 1

    • (1)

      A widziałeś na filmie jaki korek już był na tej hutniczej jak jechali? A dziś jest sobota ruch na terenach przemysłowych mniejszy teraz sobie wyobraźmy zamykanie szlabanu dwa razy na godzinę po 10 minut bo automatyczne rogatki na tym przejeździe zamykają się z dużym wyprzedzeniem od pociągu byłaby permanentny blokada hutniczej plus zakazie północnej i punktem oraz wzrost ruchu na chylonskiej i morskiej

      • 10 11

      • To byl przejazd okazjonalny, a ruch zostal wstrzymany 5 minut wczesniej

        Ten przejazd i wczesne zamkniecie przejazdu absolutnie nie maja odniesienia

        • 7 4

    • prawde ci napisze yo

      raczej powinny być 4 na godzinne i cena biletów jednorazowych dobowych czy tam kilu dniowych miesięcznych nie powinna być droga

      • 11 12

  • Bez bezkolizyjnej przeprawy przez Hutniczą... (1)

    ...słabo to widzę.

    • 2 2

    • A kto jeździ Hutniczą w tamtym miejscu ? Kilka ciężarówek do Vistalu i Coca Coli. Reszta to wsiuny GWE wracające do swoich tanich domeczków. Niech sobie stoją.

      • 1 0

  • (4)

    Kolej do Obłuża z Gdyni normalnie jeżdziła w latach 70 dowożąc do stoczni
    Marynarki Wojennej .Problemów w tamtym czasie z tym nie było .

    • 62 3

    • w 90-tych jeszcze jeździła... (1)

      nawet zimą podstawiali w Chyloni parowóz....

      • 7 0

      • ze świętym Mikołajem

        • 0 0

    • wtedy samochodów nie było

      umknął ci ten "nieistotny" szczegół

      • 1 0

    • Wtedy nie było Szczurka więc nie było że się nie da

      • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane