• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • jak się czyta te komentarze to widać, że debile mają dostęp do netu (9)

    Nie dociera do ludzi, że taka kolejka zakorkuje Hutniczą?

    • 8 41

    • (5)

      Widać na tym filmie jaki burdel zrobił jeden okazjonalny przejazd szynobusu teraz wyobraźmy sobie dzień powszedni i godzinę 16-17 wystarczy zobaczyć co się dzieje kiedy Północna jest długo zamknięta albo na środku puckiej przeważają wagony

      • 3 10

      • bo wiadukt glu... trzeba pobudowac. Ile mozna jeszcze nan czekac ? (4)

        Pomysl jelopie, a potem pisz

        • 8 4

        • Jesteś bardzo inteligentny. Wyzwiska o tym świadczą, że brak kultury jest u Ciebie ogromny.

          • 4 5

        • Jełopem jesteś ty (1)

          To wybuduj wiadukt - jeżeli to sprawa PKP. I tam kieruj swoje pretensje

          • 2 5

          • Jakoś w innych miastach buduje się wiadukty czy tunele przez tereny PKP (i nie buduje tego PKP), no ale w Gdyni jak zwykle ze wszystkim jest problem.

            • 3 1

        • To niech budują cwoku tylko z obserwacji wynika że władze Gdyni mają do tematu wiaduktów wyjątkowo długie zęby a ja jako mieszkaniec okolicy skm Cisowa nie chce mieć większych korków bo paru fantastom się zamarzyla kolejka na oksywie najpierw niech dopasuja infrastrukturę do regularnej eksploatacji a potem myślą o pociągach

          • 1 2

    • Od kiedy na Hutniczej nie ma korków? (2)

      • 1 1

      • (1)

        Korek to powolna jazda a kiedy zamyka się przejazd przy Vistalu jest blokada drogi przez kwadrans wszystko stoi nie można skręcić w Północna ani w Pucka bo wszystko jest zablokowane

        • 2 0

        • wystarczy, że na Piaskowej zamkna

          • 0 0

  • Popieram, ale nie na około przez Chylonię, tylko przez port. Widać nawet te tory na mapce. (2)

    jw

    • 14 5

    • Przez Chylonię jest szybciej (1)

      Przez port obowiązuje prędkość 20 km/h, a z Chyloni do Gdyni Głównej 120 km/h.
      Nie zawsze najkrótsza droga jest najszybsza.

      • 8 0

      • Dokladnie, po drugie takie polaczenie zlaczyloby cale miasto, wszystkie spore dzielnice

        • 4 0

  • Ten Szczurek to jednak niezły cwaniak (1)

    Zrobił sobie "zderzaki" ze swoich zastępców. Sam się nie wypowiada tylko im każe tłumaczyć, że się nie da.

    On to się tylko na czerwonym dywanie pokazuje albo jak trzeba fontannę uruchomić czy lampki na choince zapalić..

    To jego sposób na to by ludzie nie kojarzyli go z niczym negatywnym i ludzie się na to łapią od bardzo wielu lat

    • 30 4

    • No a jak się taki "zderzak" zużyje to się wymienia na nowy i po problemie. Przynajmniej dla wodza

      I takim sposobem można sobie rządzić w Gdyni przez 5 kadencji mimo bardzo małych realnych osiągnięć

      • 11 1

  • jak czytam o tej Gruszeckiej-Spychała to robi mi się niedobrze (1)

    Ona najbardziej przyczynia się do niechęci wobec obecnie panujących włodarzy miasta. Nie lubię jej i nie ufam.

    • 24 3

    • Najbardziej przyczynił się Szczurek. Ona nie ma nic do gadania. Mówi co jej Szczurek kazał

      Szczurek od wielu lat prawie nie inwestuje w infrastrukturę i to jest prawdziwa przyczyna wszystkich problemów.

      • 6 1

  • jeden pociąg i jaki korek na Hutniczej (1.47 sekunda filmu) (3)

    od przejazdu aż do Puckiej.

    • 7 10

    • nie przesadzaj , z przejazdy przy Piaskowej to Puckiej wcale nie widać... (2)

      • 3 2

      • jak nie widać jak widać (1)

        i nie przesadzam. będą zamykać szlabany będzie więcej aut na estakadzie i znowu korki i znowu lament.

        • 2 3

        • dlatego du y grochowe
          gardłujcie nie przeciw kolei z Obłuża do Gdyni Gł
          tylko przeciw kolei z Obłuża do GdyGł przez Chylonię naokoło

          gdyby jechała najkrótszą drogą przez port
          wasz szlaban był by cały czas otwarty

          • 0 0

  • (4)

    Przeczytajcie uważnie. Kosztem otwarcia tej lini sparaliżowany zostałby ruch na Hutniczej. Zwycięstwo ludzi z Obłuża nad mieszkańcami Rumi.

    • 9 13

    • Bzdura. Z Portu Oksywie pewne polaczenia bylyby w kierunku Wejherowa, z zaliczeniem Rumii (2)

      • 2 3

      • Rumi jedno i - jełopie!!!

        • 1 4

      • Przez Hutniczą koło Makro. Co 10' pauza i gigant korek w obie strony. Tu się pracuje.

        • 2 2

    • a co nas obchodzą ludzie z Rumi ?
      Tanie domeczki - duże koreczki.

      • 3 2

  • Można...można (3)

    Widać, że namacalny dowód nadal władzom Gdyni nie wystarcza...ręce opadają bo już kombinują aby ta kolej nie powstała zasłaniając się korkami na ul. hutniczej itp. Proponuję aby nie głosować na nich jak ta kolej nie powstanie będą mieć wtedy nauczkę...niech dają więcej kasy na pusty i nie rętowny stadion klubu...zapominając o swoich mieszkańcach północnych dzielnic...

    • 21 4

    • Dawno juz mieli zbudowac dwupasmowa szeroka Hutnicza z wiaduktem (2)

      Czemu nie zrobili tego do tej pory ? W ciagu ostatnich 15 lat zjawisko korkow jest nieodlacznym i codziennym elementem przejazdu ta ulica. To samo na Polnocnej. Tlumaczenia dofinansowanie, Unia, i inne sr*ta tata, no rece opadaja........Czemu my na to pozwalamy ? Jak dlugo jeszcze ?

      • 10 2

      • Po co dwupasmowa/dwujezdniowa Hutnicza? (1)

        Dla mieszkańców innego miasta? Trudno, będą stali w korku, albo niech wracają do Gdyni tam, gdzie są drogi i zbiorkom. Te kilka zakładow w granicach miasta, na północny zachód od wiaduktu jakoś sobie poradzą. To komunikacja publiczna i drogi miejskie mają być celem nr jeden dla nas, gdynian, a dopiero przy okazji można myśleć o sąsiadach. Niech się Rumia dołoży do tunelu.

        • 4 1

        • więcej przejedzie

          Więcej stanie na węźle z Kwiatkowskiego a w drugą stronę na rondzie w Rumi....
          OPATpotrzebny!!!

          • 1 0

  • Brak slow... (3)

    "wiedzialam", "znamy parametry linii", "wymaga szerszego zakresu dzialan" etc. O czym Pani mowi Pani viceprezydent ? Ogromny wstyd mnie za Wladze miasta Gdyni, za te dawne i za te obecne. Zeby przez ostatnie 25 lat, a nawet przez 40 lat nie uruchomic regularnych polaczen z Oksywia do calego Trojmiasta oraz na Kaszuby ? Majac kompletna i wydzielona oddzielna linie z peronami i dworcem Port Oksywie ? Dzisiejsze braki i niezbedne dzialania do przeprowadzenia ja doskonale znam, ale co Wy obecne juz od 18 lat wladze Gdyni zrobiliscie w kierunku uruchomienia tej nitki SKM/PKM ??? Nic, zupelne nic.
    Kolejny juz przejazd pociagu Arrivy pokazuje, ze kondycja linii jest wciaz bardzo dobra. Wielkie brawa i podziekowania !!! dla kolejarzy z Arrivy, za to ze pokazali wladzom miasta i innym przeciwnikom/niedowiarkom, ze wciaz mozna dojechac z Oksywia / Obluza do centrum miasta w czasie ponizej 15 minut.

    • 38 5

    • i tak się nie da

      • 0 0

    • dobra (1)

      to sobie stań na przejazdach kolejowych na Hutniczą, gdzie szlaban do góry wcale już się nie podniesie i mów wszystkim, że TO TY IM ZAŁATWIŁAŚ. Potem nie płacz jeśli co minutę dostaniesz z liścia. Kurde, przeczytaj do końca ten artykuł, a potem się wymądrzaj kobieto!!!!

      • 2 0

      • Ale wiesz, że świat już od dawna zna rozwiązania techniczne umożliwiające bezkolizyjne przejazdy przez tereny kolejowe?

        • 0 1

  • najszczęśliwsi będą kierowcy stojący na Hutniczej :) a poza tym film o Gdyni a połowa o Gdańsku, gratuluję reporterowi

    • 6 9

  • Lotnisko (3)

    Wydali kasę na lotnisko widmo .

    • 21 3

    • Jedni wywalili kase na lotnisko widmo, za to Inni duuuzo wiecej na Tristar (1)

      • 1 4

      • To jedni i ci sami. Szczurek wywalił kasę na jedno i drugie

        • 10 1

    • Lotnisko Gdynia Widziwidmo Babie Doły International Airport Lufthavn

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane