• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia Miasto Upadle

    Gdynia juz zgasila swiatlo
    Gdynia upadla
    Gdynia stad sie ucieka
    Gdynia juz sie nie podniesie

    • 11 1

  • Władze Gdyni to dętki. Już nawet oskarżony budyń ma lepsze efekty. Obudźcie się to 70 lat po wojnie a w Gdyni wciąmiędzywojnie... do D.py

    • 19 2

  • Obawiam sie, że by linie na Oksywie ryszyć, trzeba podziękować ekipę szczurka i ich efekciarskiemu podejściu do rozwoju miasta

    • 20 1

  • Jak chcecie pojeździć koleją przyjedzie do Gdańska

    Tu Pkm/skm. Gdynia zawsze bedzie zaściankiem Gdańska. Zakompleksiona, zapyziała i buro szara.

    • 18 5

  • Redaktorze Macieju "Temu policjantowi nalezy sie nagroda" Naskret - a jak tam sytuacja na ul. Budowlanych w Gdansku?

    Byles tam swoja Dacia sprawdzic, jak znikaja korki po poszerzeniu tego strategicznego odcinka?

    Redaktor zapowiadaj, ze teraz to juz 'smietana' nie jazda..

    A kupa jest.. Wytlumacz sie!

    • 5 3

  • (4)

    Myślę że czas już najwyższy żeby te miernoty szczurasy dostały solidnego kopa w siedzenie i wreszcie przestali dręczyć Gdynian swoją porażająca wręcz bezmyślności i debilizmem oraz arogancją. Nie ma środków na przywrócenie połączenia!? Bo ten baran szczurek wraz z resztą zlotoustych pajacow zmalwersowal grube miliony na szczurodrom w Kosakowie, czy forum nieudaczników żeby kolesie pokroju markosa mieli gdzie etaciki podostawać! Kolejka na Kamienna Górę była im bardziej potrzebna...Kto jeszcze na tych pajacow głosuje? Komisarza trzeba Gdyni bo ci szaleńcy miasto zrujnuja

    • 25 2

    • (2)

      no dobra ale w wyborach znowu bedziemy mieć alternatywę w postaci pisowskiego klęcznika, peowską miernotę lub inne wynalazki typu kukiz15, sld, czy korwin. Nam potrzeba człowieka z wizją, prężnego menadżera z zapleczem doradców, gotowych dźwignąć miasto z marazmu.

      • 2 1

      • W porównaniu do tych specjalistów od snucia opowieści z mchu i paproci czego nie można uznać za posiadanie wizji każdy będzie lepszy. Nie ważne, czy z PO, PIS, PSL, Kukiz 15, czy nawet z Koła Gospodyń Wiejskich. KaZDDYjes lepszy od tych 0 z samorzadnosci

        • 3 1

      • Czyli Mnie Króla Juliana !!!

        Wyginam śmiało ciało.

        • 2 0

    • czy ty też czujesz ten smrodek w swoich słowach?

      • 1 0

  • (2)

    Niemiecka Arriva!!!

    • 2 7

    • no i co z tego matołku?

      • 7 0

    • Można postać w polskim korku albo pojechać niemiecką Arrivą

      To wybór całkiem realny.

      • 7 0

  • Kolej

    Uważam,że powinien być wybudowany duży parking przy jednym z tych przystanków, aby spełniał rolę węzła przesiadkowego dla mieszkańców nie tylko Oksywia.Powstają nowe osiedla i nie sądzę , aby mieszkańcom chciało się dojeżdżać autobusem do pociągu.

    • 10 1

  • Mikole zrobiły sobie imprezę (1)

    i co z tego?
    pytam tak sobie, mikole - pobawcie się kolejką Piko - bardziej pożyteczne

    • 1 6

    • Mikole udowodniły że MOŻNA, nawet Arrivą bez niedasizmu naszych SKM / PKM / PR

      "Nie trzeba budować kolei do Oksywia"

      • 6 1

  • Dlaczego artykuł już spadł niżej niż ten, który pojawiał się kilkanaście godzin wcześniej?

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane