• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia kolejny raz pokazała, że robi swoje. Gospodarze miasta dbają o swoich mieszkańców, wsłuchują się w ich potrzeby. W Straszynie istnieje cała infrastruktura kolejowa z pięknym starym dworcem na czele i nikt nawet nie kiwnie palcem żeby pomóc ludziom z powiatu wydostać się ze wsi czy to do pacy, szkoły, do lekarza czy na jakieś wydarzenie kulturalne. No i co robić ? - siedzieć w chałupie i chlać woode! No chyba, że to jest sposób na zwiększenie liczby urodzeń dzieci w Pl.Tylko jaka przyszłość dla nich? - tez będą siedzieli na zapyziałej wsi patrząc jedynie na " drogę na Ostrołękę".

    • 10 1

  • Kolejka na Kamienną Górę była ważniejsza!

    Na Oksywie chcemy, ale nie da się!

    • 18 2

  • Korki

    Obiecanki Gdynanie nie głupcy

    • 0 1

  • szynobus

    Ladnie i przyjemnie podróżowała Pani Prezydent Gruszecka- Spychała i czekamy na dalsze działania mieszkaniec Kosakowa

    • 7 1

  • czy szczur i te gdyńskie buce z UM też skorzystały z przejazdu?

    • 10 1

  • oczywiscie na oksywiu wpadly kanary i kazdy dostal kwita

    • 6 2

  • Dobre i dwa kursy na godzinę.

    • 7 1

  • Nie da sie zbieramy kase zeby rozbudowac 3star
    a ten caly 3star nie sluzy mieszkancom , tylko policji do inwiligacji

    • 6 0

  • (5)

    Po co pchać pociąg wzdłuż Hutniczej. Przecież można krótszą trasą wzdłuż Janka Wiśniewskiego. Żadnego przejazdu po drodze nie ma. Tory też są. Przecież chodzi głównie o transport dla mieszkańców północnych dzielnic do Centrum. Można pominąć przystanek Chylonia i nie będą zamykane dodatkowo przejazdy przez Hutniczą i Pucką.

    • 19 4

    • (4)

      Było napisane, tymi torami portowymi wzdłuz Wiśniewskiego można jechać max 20 km/h. Przez Chylonię dalej ale paradoksalnie szybciej bo 70 km/h

      • 1 0

      • (3)

        Ale może lepiej wyremontować te tory na Wiśniewskiego zamiast odbijać się od argumentu, ze z powodu Hutniczej to w ogóle się nie da.

        • 2 0

        • (2)

          Ale to nie jest kwestia stanu technicznego samych torów, tylko generalnie parametrów trasy, systemów sterowania, promieni łuków itd.

          • 1 0

          • Wiśniewskiego (1)

            przekonałeś mnie ,ale tędy bu było lepiej

            • 0 0

            • Nawet jak bedzie jechac 20 km/h to I tak w 15 min bedzie wglownej

              • 0 0

  • Ale super

    Teraz będą dwa szlabany więcej żeby zakorkować pucką x2, hutniczną, północną i piaskową. Wojciech Szczurek-Rogatka uszkodzony!

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane