• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Ciekaw jestem czy skanują samochody, które parkują na "kopercie" (12)

    Dla niepełnosprawnych, czy trzeba się odwoływać.

    • 14 13

    • (7)

      Myślisz że nikt na te zdjęcia nie patrzy zanim wystawi mandat?

      • 5 2

      • Tak myślę - elektrykom na zielonych tablicach wystawiają.

        • 0 0

      • Właśnie o to chodzi żeby nikt na to nie musiał patrzeć (2)

        • 3 0

        • (1)

          Chodzi o to żeby kilkunastu ludzie nie musiało codziennie chodzić po terenie i ręcznie sprawdzać. Popatrzeć na 60 zdjęć dziennie to nie problem dla jednego człowieka w biurze.

          • 1 0

          • Chodzi o to zeby wyeliminowac prace czlowieka

            Maja pracowac maszyny. Czlowiek kop w d.. nie potrzeba zabieraczy tlenu i wody

            • 1 0

      • karta niepełnosprawnego może nie być widoczna na zdjęciu (2)

        teraz karty niepełnosprawnych są wystawione na osoby, a nie na konkretny samochód, więc karta wyłożona na podszybiu może nie zostać uchwycona na zdjęciach czy filmie.

        • 4 0

        • no to pewnie ktoś się odwołuje, choć nie wiem z jakim skutkiem

          • 1 1

        • Dokładnie ... jest z tym problem i trzeba liczyć się z mandatem i bieganiem z odwołaniami.

          • 1 1

    • Skanują i się mylą, bo wystawiają mandaty mimo posiadanych wszelkich oznaczeń.

      • 2 0

    • Koperta dla niepełnosprawnych nie zwalnia z opłaty za parkownie. (2)

      • 6 16

      • Samochód z kartą parkingową osoby niepełnosprawnej jest zwolniony z opłaty za postój w Gdańsku na miejscu tak oznaczonym!

        • 16 2

      • No właśnie zwalnia.

        • 17 2

  • Ciekawe, ile osób bedą musieli zatrudnić żeby "obrobić" te wszystkie dodatkowe opłaty?

    I kolejnych do rozpatrywania reklamacji
    i odwołań? Na podobnej zasadzie działały fotoradary.....

    • 0 0

  • Ciekawe, ile osób bedą musieli zatrudnić , żeby to " obrobić".?

    • 0 0

  • cos szalonego (6)

    zerowanie na mieszkancach sfinansowano z pochodzacych od nich samych srodkow. dzialania te przypominaja niechlubne fakty z ww2. madrzy skojarza o jakie chodzi

    • 34 48

    • cos wam powiem

      zanioslem do mandaciarni miejskiej zdjecia radiowozu co parkowal na trawniku bo lubil. co odpowiezieli na zgloszenie? ze jestem nieuprawniony :) dokumenty i zdjecia mam moge pokazac

      • 0 0

    • Miasta zaczynają być nieprzyjazne dla ludzi I mają sposób aby ściągać kasę (1)

      z obywateli

      • 7 6

      • Dla ludzi robią się bardziej przyjazne.

        Nieprzyjazne stają się dla posiadaczy trzech szrotów na mieszkanie, bo może jeden akurat będzie jeździł...

        • 6 6

    • Toż to nie mieszkańcy tylko turyści

      • 0 1

    • Wziąłeś coś dobrego i się nie podzieliłeś, nieładnie

      • 6 5

    • Chyba mądrzy inaczej.

      • 11 8

  • Konstytucja (1)

    Czy taka inwigilacja -zbieranie danych gdzie kto się porusza po mieście jest zgodna z konstytucją

    • 9 1

    • Informacja dotyczy jedynie tego na jakim płatnym parkingu auto o danych numerach jest zaparkowane.
      Z jakim przepisem jest to według ciebie niezgodne?

      • 0 0

  • MM

    Złodziejstwo.

    • 0 0

  • System wyłapuje tylko tych, którzy parkują w miejscach do tego wyznaczonych. (17)

    Tych, którzy celowo lub nie zdążyli uiścić opłaty. Sposobem na e-kontrole jest wysoko zawieszone auto i parkowanie na trawnikach.

    • 80 17

    • kup sobie żaluzje na rejestracje a naklejka na przednią szybę zawsze może się sama zdrapać ;)

      • 0 0

    • (12)

      Za parkowanie na trawniku też jest mandat, niezależnie czy to w strefie czy nie

      • 14 4

      • (7)

        ale nie automatyczny...

        • 24 0

        • (6)

          A co za różnica czy dostanę mandat automatyczny czy ręczny, mandat to mandat. A tak poważnie , zostawiasz samochód na trawniku i cały czas się zastanawiasz złapią czy nie złapią, przyjdą i wlepią mandat czy nie przyjdą ?!Szkoda nerwów za parę złotych

          • 12 9

          • Spoko zapłaci i to więcej. (5)

            E-kontrola przejeżdża i informuje, że auto stoi w miejscu niedozwolonym i w takie miejsce przyjeżdża już straż miejska i zakłada blokadę. A w wypadku blokady, to już takie coś kosztuje dużo więcej. Co do umieszczenia wysoko tablicy rejestracyjnej, to umieszczasz ją na dachu czy jak. Zdjęcie jest robione całego auta i automat nie szuka rejestracji dokładnie w jednym miejscu, a po prostu algorytm szuka rejestracji na całym obrysie auta, a w wypadku, gdy nie znajduje wtedy przekazywane to jest to operatora, który sam je wyszukuje. Obecne programy to nie jakaś tam domoróbka, a system, który raz, że się uczy, a dwa, że zawsze jest uzupełniany o kontrolę ludzką.

            • 8 11

            • Po co przyjeżdżać? Wystarczy fotografia i na podstawie zdjęcia wysyłać wezwanie. Ale u nas wszystko musi być strasznie skomplikowane.

              • 0 2

            • (2)

              Jasne, widać tą SM na każdym kroku. Dostać mandat za złe parkowanie to 10 krotnie mniejsza szansa niż za niopłacenie parkingu. Sprawdzone wielokrotnie.

              • 26 2

              • (1)

                To parkuj tak, masz 10 krotnie mniejsze niebezpieczeństwo że cię nie złapią

                • 1 3

              • I wiele ludzi tak robi.

                Potrafią parkować dosłownie tuż za końcem wyznaczonych miejsc. SM ma to gdzieś.

                • 11 1

            • "E-kontrola przejeżdża i informuje, że auto stoi w miejscu niedozwolonym i w takie miejsce przyjeżdża już straż miejska i zakłada blokadę" -> tak, już widzę, jak kierowca e-kontroler w czasie jazdy prowadząc auto będzie jeszcze "informował". Nie jestem za rozjeżdżaniem trawników, ale ten operator to chyba wielowątkowy jakiś musiałby być... Inna rzecz, że nie bardzo wierzę w rzeczywistą szybką reakcję straży do takiego zgłoszenia , skoro wcześniej im się nie udawało (przed e-kontrolą).

              • 14 1

      • Tyle, że musi wystawić go Policja lub SM, a ci niezbyt się biorą za karanie mandatami. Nawet jak im zgłosisz to przyjeżdżają na drugi dzień, gdy problemu już nie ma.

        • 0 0

      • Tylko niestety nikt tego nie egzek

        • 0 0

      • mandat jest jak straż miejska się pofatyguje

        • 3 0

      • Należy się mandat, ale w Gdańsku nie ma zwyczaju ich wystawiania...

        • 10 2

    • Czyli trzeba kupić monstera lub rama

      • 0 0

    • że ludziom nie szkoda lakieru.... (1)

      • 7 5

      • w daewoo tico ?

        • 8 0

  • U mnie pod domem wszyscy kombinują jak zaparkować na nie oznaczonym miejscu, a wtedy na te oznaczone często nie da się wjechać.

    • 0 0

  • Kiedy w Gdyni? (1)

    Jest mnóstwo cwaniaków, którzy nie płacą z parkowanie

    • 8 5

    • Przesadza z nową strefą w dzielnicach mieszkalnych (działki, wzgórze) parkowanie płatne do 20, na glowy upadli

      • 0 0

  • "czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp"

    Kosztem zieleni? A może kosztem mieszkańców i ich gości. Rząd chcąc integracji międzyludzkiej sam daje powód, aby nie odwiedzać rodziny w weekendy oraz pozostałe dni tygodnia. Ceny z kosmosu, inflacja rośnie a niedługo i tak zatrudnią ukrainców do sprawdzenia biletów bo to takie same plugawe zajęcie jak kontroler w ZTM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane