• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • I bardzo dobrze. Samochodu nie kupuje się wraz z miejscem do parkowania. (3)

    • 41 35

    • czasem się kupuje

      a czasem i z garażem

      • 10 3

    • niech płacą

      • 10 5

    • Chodnika też nie kupuje się wraz z nową parą butów !

      tak więc należy opodatkować pieszych niech płacą bo zużywają chodniki ! i bez łaski

      • 1 1

  • System wyłapuje tylko tych, którzy parkują w miejscach do tego wyznaczonych. (17)

    Tych, którzy celowo lub nie zdążyli uiścić opłaty. Sposobem na e-kontrole jest wysoko zawieszone auto i parkowanie na trawnikach.

    • 80 17

    • że ludziom nie szkoda lakieru.... (1)

      • 7 5

      • w daewoo tico ?

        • 8 0

    • (12)

      Za parkowanie na trawniku też jest mandat, niezależnie czy to w strefie czy nie

      • 14 4

      • (7)

        ale nie automatyczny...

        • 24 0

        • (6)

          A co za różnica czy dostanę mandat automatyczny czy ręczny, mandat to mandat. A tak poważnie , zostawiasz samochód na trawniku i cały czas się zastanawiasz złapią czy nie złapią, przyjdą i wlepią mandat czy nie przyjdą ?!Szkoda nerwów za parę złotych

          • 12 9

          • Spoko zapłaci i to więcej. (5)

            E-kontrola przejeżdża i informuje, że auto stoi w miejscu niedozwolonym i w takie miejsce przyjeżdża już straż miejska i zakłada blokadę. A w wypadku blokady, to już takie coś kosztuje dużo więcej. Co do umieszczenia wysoko tablicy rejestracyjnej, to umieszczasz ją na dachu czy jak. Zdjęcie jest robione całego auta i automat nie szuka rejestracji dokładnie w jednym miejscu, a po prostu algorytm szuka rejestracji na całym obrysie auta, a w wypadku, gdy nie znajduje wtedy przekazywane to jest to operatora, który sam je wyszukuje. Obecne programy to nie jakaś tam domoróbka, a system, który raz, że się uczy, a dwa, że zawsze jest uzupełniany o kontrolę ludzką.

            • 8 11

            • (2)

              Jasne, widać tą SM na każdym kroku. Dostać mandat za złe parkowanie to 10 krotnie mniejsza szansa niż za niopłacenie parkingu. Sprawdzone wielokrotnie.

              • 26 2

              • (1)

                To parkuj tak, masz 10 krotnie mniejsze niebezpieczeństwo że cię nie złapią

                • 1 3

              • I wiele ludzi tak robi.

                Potrafią parkować dosłownie tuż za końcem wyznaczonych miejsc. SM ma to gdzieś.

                • 11 1

            • "E-kontrola przejeżdża i informuje, że auto stoi w miejscu niedozwolonym i w takie miejsce przyjeżdża już straż miejska i zakłada blokadę" -> tak, już widzę, jak kierowca e-kontroler w czasie jazdy prowadząc auto będzie jeszcze "informował". Nie jestem za rozjeżdżaniem trawników, ale ten operator to chyba wielowątkowy jakiś musiałby być... Inna rzecz, że nie bardzo wierzę w rzeczywistą szybką reakcję straży do takiego zgłoszenia , skoro wcześniej im się nie udawało (przed e-kontrolą).

              • 14 1

            • Po co przyjeżdżać? Wystarczy fotografia i na podstawie zdjęcia wysyłać wezwanie. Ale u nas wszystko musi być strasznie skomplikowane.

              • 0 2

      • Należy się mandat, ale w Gdańsku nie ma zwyczaju ich wystawiania...

        • 10 2

      • mandat jest jak straż miejska się pofatyguje

        • 3 0

      • Tylko niestety nikt tego nie egzek

        • 0 0

      • Tyle, że musi wystawić go Policja lub SM, a ci niezbyt się biorą za karanie mandatami. Nawet jak im zgłosisz to przyjeżdżają na drugi dzień, gdy problemu już nie ma.

        • 0 0

    • Czyli trzeba kupić monstera lub rama

      • 0 0

    • kup sobie żaluzje na rejestracje a naklejka na przednią szybę zawsze może się sama zdrapać ;)

      • 0 0

  • 1 samochód "wystawia" w tym samym czasie tyle mandatów co 11 osób?! (3)

    Gdyby samochód jeździł po 11 godzin tyle co pracują kontrolerzy to by wystawił tyle samo mandatów co 11 kontrolerów w takim samym czasie. Czyli jeden kierowca w samochodzie jest w stanie sprawdzić tyle co 11 pieszych kontrolerów. Szok

    • 23 6

    • W czasie 5h, a kontrolerzy chodzą 8h

      • 3 0

    • A ostrzelać go z paint - balla !!!!

      • 0 0

    • Zdziwienie?

      • 0 0

  • Ciekaw jestem czy skanują samochody, które parkują na "kopercie" (12)

    Dla niepełnosprawnych, czy trzeba się odwoływać.

    • 14 13

    • Koperta dla niepełnosprawnych nie zwalnia z opłaty za parkownie. (2)

      • 6 16

      • No właśnie zwalnia.

        • 17 2

      • Samochód z kartą parkingową osoby niepełnosprawnej jest zwolniony z opłaty za postój w Gdańsku na miejscu tak oznaczonym!

        • 16 2

    • (7)

      Myślisz że nikt na te zdjęcia nie patrzy zanim wystawi mandat?

      • 5 2

      • karta niepełnosprawnego może nie być widoczna na zdjęciu (2)

        teraz karty niepełnosprawnych są wystawione na osoby, a nie na konkretny samochód, więc karta wyłożona na podszybiu może nie zostać uchwycona na zdjęciach czy filmie.

        • 4 0

        • Dokładnie ... jest z tym problem i trzeba liczyć się z mandatem i bieganiem z odwołaniami.

          • 1 1

        • no to pewnie ktoś się odwołuje, choć nie wiem z jakim skutkiem

          • 1 1

      • Właśnie o to chodzi żeby nikt na to nie musiał patrzeć (2)

        • 3 0

        • (1)

          Chodzi o to żeby kilkunastu ludzie nie musiało codziennie chodzić po terenie i ręcznie sprawdzać. Popatrzeć na 60 zdjęć dziennie to nie problem dla jednego człowieka w biurze.

          • 1 0

          • Chodzi o to zeby wyeliminowac prace czlowieka

            Maja pracowac maszyny. Czlowiek kop w d.. nie potrzeba zabieraczy tlenu i wody

            • 1 0

      • Tak myślę - elektrykom na zielonych tablicach wystawiają.

        • 0 0

    • Skanują i się mylą, bo wystawiają mandaty mimo posiadanych wszelkich oznaczeń.

      • 2 0

  • cos szalonego (6)

    zerowanie na mieszkancach sfinansowano z pochodzacych od nich samych srodkow. dzialania te przypominaja niechlubne fakty z ww2. madrzy skojarza o jakie chodzi

    • 34 48

    • Chyba mądrzy inaczej.

      • 11 8

    • Wziąłeś coś dobrego i się nie podzieliłeś, nieładnie

      • 6 5

    • Toż to nie mieszkańcy tylko turyści

      • 0 1

    • Miasta zaczynają być nieprzyjazne dla ludzi I mają sposób aby ściągać kasę (1)

      z obywateli

      • 7 6

      • Dla ludzi robią się bardziej przyjazne.

        Nieprzyjazne stają się dla posiadaczy trzech szrotów na mieszkanie, bo może jeden akurat będzie jeździł...

        • 6 6

    • cos wam powiem

      zanioslem do mandaciarni miejskiej zdjecia radiowozu co parkowal na trawniku bo lubil. co odpowiezieli na zgloszenie? ze jestem nieuprawniony :) dokumenty i zdjecia mam moge pokazac

      • 0 0

  • Stać ciebie na zakup samochodu to trzeba płacić za parkingi. (6)

    • 31 41

    • Stać cię na oddychanie to płać opłatę klimatyczną! (1)

      Powinna być dla wszystkich mieszkańców!

      • 6 8

      • Nie ma to jak porównać samochód do oddychania :D

        Niektórzy faktycznie są mentalnie do nich przyspawani...

        • 9 7

    • Jak ty zaczniesz płacić za chodzenie po chodnikach !!!!! (1)

      Stać cię na buty ? trudno trzeba płacić !!!!!!

      • 9 5

      • Wyobraź sobie, że nie rozbijam namiotu na noc na chodniku

        Nie rządam też jak samochodowe deje darmowego łóżka od miasta.

        • 1 4

    • Skoro jeździsz autobusem płać za pobyt na przystanku

      • 9 5

    • Skoro stać ciebie na rower to z niego korzystaj a nie pchaj do pojazdów komunikacji miejskiej

      • 4 3

  • (38)

    Osoby zameldowane w Gdańsku i płacące tutaj podatki powinny być zwolnione z opłat za parkowanie w całym Gdańsku.

    • 53 37

    • Patrz, co za głupoty wypisujesz (2)

      Osoby zameldowane w Gdańsku i płacące tutaj podatki powinny być zwolnione z opłat za tankowanie paliwa w całym Gdańsku.

      • 15 15

      • Miejsce parkingowe to nie paliwo (1)

        Tak samo nikt nie zmusza ciebie do płacenia za chodzenie po chodniku, ale za swój obiad sam musisz zapłacić.

        • 14 6

        • Za jeżdżenie po drodze miejskiej też nie płacisz

          A za miejsce noclegowe dla Twojego pupila na terenie publicznym już sam musisz zapłacić

          • 3 5

    • chcesz prywatyzować miejsce publiczne? Wraz z autem nie kupujesz parkingu (5)

      • 15 9

      • Nie prywatyzuje (3)

        Nie będzie mieć go na własność, też możesz tam stanąć

        • 9 4

        • Za najem się płaci (2)

          • 4 3

          • To jak gdzies staniesz to tez plac bo to nie twoje miejsce

            • 1 0

          • Jak nie daj bog siadziesz na laweczce tez plac bo noe twoje przeciez

            Co za pazdzierze

            • 2 0

      • Grunty prywatyzuje ratusz.

        Na rzecz deweloperów. A tak naprawdę, to wywłaszcza z nich Gdańszczan.

        • 11 4

    • osoby zameldowane i mieszkające w Gdańsku powinny dostawać mieszkanie w Gdańsku za darmo (1)

      bo tak

      • 8 9

      • I tak powinno byc

        Ale okreslone do metraza i jedno nie wiecej w pl

        • 0 0

    • (13)

      To zabraknie miejsc parkingowych w newralgicznych miejscach . Opłata zmusza do zweryfikowania czasu parkowania do niezbędnego tak aby kto inny tez mógł załatwić sprawę . Gdyby tak było jak proponujesz SPP nie byłaby już SPP a mieszkańcy Gdańska traktowaliby ogólnodostępne miejsca jako swoje jak to niejednokrotnie pod blokami . Gdzie byś zaparkował samochód gdybyś pojechał do Sopotu czy Gdyni gdyby tamtejsi kierowcy chcieli wprowadzić twój pomysł ?

      • 14 4

      • (11)

        No to darmowa pierwsza godzina, jak pod marketami, albo preferencyjna stawka dla osób, które już płacą za utrzymanie ulic i chodników w mieście.

        • 5 4

        • zaproponuj władzom miasta

          • 0 0

        • Wszyscy zarabiający mieszkańcy płacą za utrzymanie ulic w mieście

          czy mają samochód, czy nie

          • 5 3

        • (5)

          kto będzie weryfikował czy płacisz podatki w Gdańsku ?

          • 2 2

          • (4)

            Karta Mieszkańca Gdańska

            • 1 2

            • Masz taką precyzyjniejszą kartę, nazywa się abonament parkingowy (1)

              Hrabia oczywiście wolałby, żeby dorzucili się do jego parkowania niezmotoryzowani w swoich podatkach ponad to, co już się dorzucają...

              • 1 3

              • W końcu 1/30-1/60 rynkowej wartości miejsca to jeszcze za dużo...

                • 0 0

            • jak byś chciał to zrobić

              • 0 0

            • Będą chodzić po parkingach i żądać od parkujących Karty Mieszkańca Gdańska ?Kto miałby to robić ?

              • 0 0

        • Moze nie godzina ale 30 minut powinno byc . W tyle wiekszosc mieszkancow zalatwia najpilmiejsze sprawy (2)

          • 2 0

          • (1)

            Jakbyś liczył ze stoi 20 minut a nie godzinę czy dwie i czy on rzeczywiście w gdańsku podatki płaci ? "panie ja dopiero przyjechał i od 7 pokoleń jezdem z Gdańska !"

            • 0 1

            • Pod marketami bierze się darmowy bilet.

              • 0 0

      • Tak gdzie byloby najblizej wolne

        • 0 0

    • (11)

      A w jaki sposób chcesz to zwolnienie zrekompensować tym, którzy nie posiadają samochodu, ale musieliby partycypować w kosztach utworzenia i utrzymania parkingów dla zmotoryzowanych mieszkańców miasta?

      Rozumiem solidarne uczestnictwo w finansowaniu kultury, szkolnictwa, czy zdrowia. Jakie w twojej ocenie argumenty przemawiają za parkowaniem?

      • 11 6

      • (1)

        Dokładanie się wszystkich mieszkańców do komunikacji miejskiej, co już ma miejsce. Jeśli ktoś płacący podatki w Gdańsku przyjechał samochodem, to nie przyjechał autobusem czy tramwajem, mimo że partycypował w kosztach przewozu nimi.

        • 5 5

        • Być może w tym zakresie różnimy się opinią.

          Popieram dopłaty do komunikacji miejskiej. Co więcej, uważam że są one na tak wysokim poziomie, że godna rozważenia jest bezpłatna komunikacja dla Gdańszczan w takim układzie, w jakim dotyczy to obecnie dzieci i młodzieży.

          To znakomita zachęta do ograniczenia ruchu samochodowego i potencjalne odchudzenie inwestycji w bardzo kosztowną i terenochłonną infrastrukturę drogową.

          • 1 3

      • (3)

        Nie chcę rekompensować nieposiadającym samochodu

        • 1 4

        • (2)

          Cóż, niezmotoryzowani nie chcę finansować parkingów.
          Trudno znaleźć uzasadnienie, które ich przekona.

          • 5 1

          • A zmotoryzowani nie chca finansowac przejsc dla pieszych i co z tego (1)

            • 1 1

            • To przejścia dla pieszych są konsekwencją dróg, a nie na odwrót.

              • 1 1

      • (2)

        A zrekompensujesz dokładanie się do darmowego transportu rowerów komunikacją miejską tym co z niego(roweru) nie korzystają?

        • 3 2

        • To będzie ułamek promila kosztu dokładania się do parkowania

          Więc z radością przyjmę likwidację socjalizmu i niech każdy płaci za siebie

          • 4 2

        • Ktoś w ogóle jeździ komunikacją z rowerami?

          • 0 0

      • Ja partycypuje w utzymaniu chodnikow i drod rowerowych a nie korzystam i nie placze z tego powodu

        • 0 0

      • Nie będziemy rozliczać się przed tobą z każdym groszem bo kiepsko zarabiasz

        albo jesteś fajtłapą.

        • 0 1

    • A niby dlaczego?

      • 0 0

  • Powinni kupić więcej samochodów do kontroli. (4)

    Powinny jeździć cały czas w kółko w każdej strefie. Najlepiej 2 samochody na dzielnicę.

    • 17 26

    • może 50 samochodów (3)

      chore miasto, chorzy urzędnicy

      • 3 6

      • Jak oni śmią egzekwować prawo?

        Przecież Janusz musi je łamać!

        • 6 2

      • Sam jesteś chory z nienawiści

        • 4 0

      • 100 samochodow na kazdej ulicy

        Hasla jak za socjalizmu

        • 0 0

  • Pan Grzegorz (7)

    "...O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej..."Tyle ze Pan taksówkarz jak sam powiedział wcale nie zamierzał opłaty wnosić bo jak stwierdził że będąc w pracy jego ta opłata nie obowiązuje. To że zablokował miejsce komuś kto chciał zapłacić już Panu Grzegorzowi nie przeszkadza. Takie polskie cwaniactwo , inni muszą przestrzegać przepisów ja nie bo mnie to nie pasuje .

    • 41 11

    • Ciekawe dlaczego dostałeś minusiki bez żadnego komentarza. Wiem , ci co je postawili nie lubią miasta w którym żyją i nie lubią innych ludzi . To ci którym się wszystko należy a potrzeby innych mają za nic.

      • 7 3

    • (4)

      Dwa komentarze wyżej pisałeś, że chodzi o rotację miejsc. W przypadku taksówki czekającej kilkanaście minut na klienta rotacja miejsc jest zapewniona. Tak więc chodzi o wpływy do budżetu (a osoby płacące tutaj podatki już płacą do budżetu) czy o rotację miejsc?

      • 2 11

      • Oczywiście że chodzi o wpływy do budżetu , wg istniejących rozwiązań płacenie podatków nie zwalnia z płacenia za parkowanie a taksówkarze mają swoje miejsca na postojach taxi i tam niech umawiają się z klientami jeżeli nie chcą płacić za parkowanie w SPP.

        • 4 3

      • Jeszcze nigdy nie widziałem taksówki czekającej na klienta na wyznaczonym miejscu parkingowym. (1)

        Zawsze stają na środku drogi jak ostatnie wieśniaki.

        Podejrzewam więc, że "pan Grzegorz" na nikogo nie czekał, tylko zostawił samochód zaparkowany bez opłaty i myślał że mu się upiecze.

        • 12 1

        • Na żonę czekał

          • 0 0

      • Taksówkarz cwaniak będzie traktował takie miejsce jak prywatny postój i miejsce parkingowe, bo jakby nie patrzeć prędzej czy później będzie miał jakiegoś klienta.

        • 0 0

    • Ponadto pan Grzegorz z chęcią czekałby na klienta 12h za darmo.

      • 1 0

  • Brak danych (3)

    To kolejny artykuł o kontroli parkowania w którym brakuje istotnych informacji: ile wezwań do zapłaty zostało zakwestionowanych w postępowaniu odwoławczym, ile jest w sądzie, ile kar zapłaciło miasto za ciąganie do sądu osób, które opłaciły parkowanie a samochód to źle zarejestrował? Wreszcie: w jakim procencie przypadków samochód ten źle odczytuje numer rejestracyjny?

    • 53 12

    • autkowa rasa panów

      jak zawsze szuka dziury w całym

      • 11 7

    • Możesz wystąpić o taką informację do GZDiZ. Pytanie, co z tym potem zrobisz? Pewnie nic, o wielki śledczy.

      • 6 2

    • Po artykułach na Trojmiasto widać, że w spornych sytuacjach samochód zarejestrował wszystko dobrze tylko "pokrzywdzeni" albo mataczyli w zeznaniach, albo uważają się za takich, których przepisy nie obowiązują.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane