• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Nie mandat ,a wystawienie nakazu zapłacenia haraczu !!!!!!

    • 6 2

  • Ubeckie kontakty (1)

    Ubecy najpierw dostali parkingi,potem patronaty a teraz płaszcz się po jądrach i krążą Polaków ,odebrać parkingi trzeba niech miasto ma

    • 1 1

    • To jakaś zaszyfrowana wiadomość?

      • 0 0

  • Byle tylko wydoic z pieniędzy

    Rozszerzanie płatnych stref. Likwidacja miejsc postojowych i jeszcze hardcorowe sprawdzanie czy oby na bank zapłaciłeś. Nikt tak nas nie okradnie jak panstwo

    • 7 0

  • Trzeba iść drogą Gdyni

    Miasto wyjątkowo wrogo traktuje kierowców. Wybiera drogę najprostszą - likwiduje miejsca do parkowania. Jakiś maniak rowerzysta z UM chce wszystkich przesadzić na rowery. Może ma udziały w jakiejś fabryczce? Generalnie paranoja

    • 1 0

  • Ważne żeby pamiętć (6)

    Ważne żeby pamiętać że płatne miejsca parkingowe są tylko i wyłącznie dla dobra kierowców, którzy zresztą błagali o ich zrobienie a urzędnicy nic na tym nie zyskują.
    Tak przynajmniej twierdzą urzędnicy

    • 25 16

    • oczywiście, że są dla dobra kierowców. (1)

      inaczej wyskakując do miasta coś załatwić, wszystkie miejsca, co do jednego, byłyby zajęte przez tych co do pracy sobie przejechali na cały dzień. Ile ty masz latek, że tego nie rozumiesz? 11?

      • 10 11

      • A szanowny anonim w którym urzędzie pracuje ?
        W niedzielę i sobotę w godzinach 09.00 - 20.00 też coś załatwiasz w okolicach starego miasta?
        To może jeszcze wytłumacz gdzie w Gdańsku są sławne parkingi na obrzeżach dedykowane dla turystów żeby mogli się przesiąść do komunikacji miejskiej zamiast wjeżdżać do centrum.

        • 6 3

    • Świętujmy (2)

      To już rok odkąd miasto dokręciło nam śrubę :) Ale super! Teraz będą pieniądze na budowę nowych naziemnych przejść, dzięki którym spędzimy pół życia w korkach

      • 9 3

      • 3 dekady budowania miasta tylko pod samochody (1)

        ciężko się pogodzić z faktem, że to się w końcu zmienia, co?

        • 6 5

        • za to teraz będziemy cofać się w rozwoju.

          • 3 2

    • dzięki płatnym miejscom zacząłem jeździć do centrum samochodem

      wcześniej nie było miejsc do parkowania

      • 2 2

  • Parking 7/7

    Rozumiem w tygodniu, ale w niedzielę powinno być bezpłatnie, Warszawę na to stać, a sknerusów z Gdańska NIE. Przykre

    • 3 2

  • Gdynia to Białoruś

    • 2 0

  • Czy tych co parkują na:chodnikach, DDR, trawnikach

    Też czeka przysłanie pozdrowień? z opłatą? i albo oraz mandatem?

    • 1 0

  • (1)

    Powinno być co najmniej 10 minut, obsługa parkomatów jest koszmarna, po wprowadzeniu danych wszystko znika i trzeba zaczynać od początku i tak czasem 4 razy.

    • 4 2

    • Problemem jest ten malutki ekranik, jak za króla ćwieczka

      Zobacz jak wygląda wyświetlacz na automatach do sprzedaży biletów na przystankach tramwajowych

      • 0 0

  • Tylko dlaczego Peugeot

    Dlaczego został zakupiony 2008 w wersji GT, po co??? Ktoś potrafi wytłumaczyć po co kupuje się wersje na full wypasie? Moznabylo zaoszczędzić 30% ceny i kupić wersje podstawowa, która i tak ma wszystkie potrzebne do jazdy systemy i gadgety. Czemu nie zakupiono Dacii, która jest warta polowe wartości a zda egzamin tak samo dobrze ba, w cenie GT można kupić 2 Dustery.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane