• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • ale wlaściwie to co trzeba zweryfikować? (6)

    to powinno być automatyczne, na bieżąco sprawdzane czy została wniesiona czy nie opłata i od razu wystawiany mandat, dopiero potem i tak ktoś się odwoła w jakiejś wyjątkowej sytuacji

    To samo z pieszymi kontrolerami, przecież sprawdzają czy opłata jest w systemie, zwykle są widoczni przez kierowców, bo słupki są niedaleko, gdyby ktoś w ostatniej chwili zapłacił w automacie, to przecież może podejść do kontrolera

    Co do sprawy taxi, to była dosyć dziwna bo ile można czekać na pasażera? A nawet jeśli czeka się pół godziny, to trzeba albo wnieść opłatę, albo mając świadomość 1 minutowego czasu bez opłaty, krążyć - trudno, chyba że woli płacić się karę.

    • 0 4

    • (1)

      Podejrzewam, że problemy rozpoczynają się w chwili gdy trzeba zidentyfikować właściciela pojazdu i ustalić jego adres.

      Nie wyjaśnia to jednak, dlaczego procedura automatycznego sprawdzania (przez kamery pojazdu) ma trwać dłużej, niż w przypadku kontroli przez pracownika pieszego.

      • 1 0

      • No właśnie - to jest niezbyt jasne

        problemy techniczne to jedno, ale przecież chodzi o samą liczbę wystawionych kar

        Moment wystawiania według mnie to zarejestrowanie, a nie wysłanie, skoro tak to rozumieją przy kontrolerach pieszych (a niezbyt wiadomo o co chodzi z samochodem skanującym)

        Obydwa systemy sprawdzają czy samochód zapłacił - jeśli nie to wystawiają mandat. Kropka.

        Nie wiem skąd różnica w liczbie, chyba że autor źle zrobił zestawienie.

        • 0 0

    • (3)

      W Polsce mamy domniemanie niewinności, czyli przed wystawieniem mandatu trzeba dokładnie upewnić się że na 100% zostało złamane prawo. Mówienie "wlepiajmy mandaty wszystkim jak leci, najwyżej ktoś się odwoła" jest jawnym nawoływaniem do patologii.

      • 1 1

      • Nie wszystkim.
        Tylko właścicielom tych aut, za parkowanie których nie została wniesiona opłata.
        I taka jest intencja tych działań.
        Mają być możliwie tanie przy zapewnieniu maksymalnej szczelności systemu i skuteczności działania.

        Jednostkowe pomyłki mogą się zdarzyć, bez względu na to, czy sprawdzenie odbywa się automatycznie, czy z udziałem pieszego kontrolera. Właśnie w celu wyjaśnienia takich spraw funkcjonuje instytucja odwoławcza.

        • 1 0

      • sam jesteś patologią, skoro nie wiesz jak to działa w cywilizowanych krajach, chyba u nas także (1)

        oświecę cię

        jeśli jedziesz autostradą czy w Norwegii dla przykładu tunelem i nie zapłacisz, to wystawiany ci jest dowód zapłaty na numer rejestracyjny i nikt z tobą nie dyskutuje, diopiero jak się odwołasz, to możesz cokolwiek zrobć

        ty myślisz, że to 'sprawdzanie' polega na dzwonieniu do takich jak ty i dyskutowaniu o 4 literach maryny?

        jesteś na parkingu, nie masz opłaty, wystawiają ci na ten numer rejestracji karę, koniec

        ciesz się, ze nie ma tu takich porządków jak choćby w USA, gdzie ci z miejsca odholowują samochód, płacisz za wszystko i to sporo, a jak masz jakieś zaległe mandaty to odbiór dopiero po ich opłaceniu, jak nie możesz sobie iść do sądu

        a jak nie odbierzesz swojego gruchota na czas, to ci zlicytują

        • 0 0

        • i zapewne nie słyszałeś o sadach elektronicznych i trybie nakazowym

          tak w tej Polsce, na którą się powołujesz

          • 0 0

  • Coraz większa głupota temu wszystkiemu towarzyszy !!!!

    Te wszystkie bzdurne kontrole i i**otyzmy W Gdańsku parkowanie powinno być darmowe !!!!
    Proponuję wprowadzić podatek od bycia Urzędnikiem czy Radnym za każdy dzień przynajmniej 30 zł. podatku i finanse się wyrównają w mieście i nie trzeba będzie okradać zwykłych kierowców oraz mieszkańców !

    • 9 7

  • Złodziejskie miasto

    • 10 3

  • Niedawno parkowałem na ulicy Podgarbary (zakazu już nie ma) na Głównym Mieście.

    Dlaczego nie ma tam żadnego parkomatu ?

    • 1 2

  • Na Przymorzu strefa jest dziurawa i nieprzemyślana

    Przykładowo na Śląskiej wiele jest miejsc darmowych obok płatnych. Są to płatne są tak zrobione, że na chodniku zostaje pieszemu 1,2 m. Czy ktoś tam myśli?

    • 3 3

  • Lepiej jest ukarać kilku niewinnych niż nie ukarać winnego. (3)

    Tutaj mamy 100% pokrycia takiego porzekadła ;-)

    • 1 6

    • Więcej światła, nie rozumiem o co ci chodzi (2)

      • 2 1

      • To poczytaj o karach dla osób, które; (1)

        Zapłaciły za parkowanie albo właśnie płaciły a karę i tak dostały. Artykułów jest sporo.

        • 2 3

        • Następny post ci odpowie.

          • 0 0

  • No to czas zburzyc fasade samozadowolenia urzednika (2)

    Posiadam samochod EV na zielonych tablicach i dostalem mandat za nie oplacenie postoju.
    System nie rozpoznal pojazdu ustawowo zwolnionego z oplat.
    Mandat zostal anulowany ale wymagalo to od mnie poswiecenia czasu za ktory urzednik nie chce zaplacic.

    • 8 2

    • (1)

      I to jest realny problem, który powinien być uwzględniony w systemie rejestracji.
      Albo prawidłowa identyfikacja koloru tablicy, albo automatyczne zweryfikowanie w systemie ewidencji pojazdów uprawnień do bezpłatnego parkowania.

      Po co komu automatyczny system kontroli w którym każdą sytuację trzeba analizować "ręcznie".

      • 0 0

      • przecież to nie o kolor chodzi tylko o numer

        mam nadzieję że numery na tablicach o różnych kolorach są jednak różne

        ewidentnie coś nie działa w systemie, ale to powinno być załatwione dosłownie na telefon

        • 0 0

  • A kiedy w Gdyni?

    Już pół roku opóźnienia. Kiedy w końcu ruszy w Gdyni?

    • 3 17

  • Konstytucja (1)

    Czy taka inwigilacja -zbieranie danych gdzie kto się porusza po mieście jest zgodna z konstytucją

    • 9 1

    • Informacja dotyczy jedynie tego na jakim płatnym parkingu auto o danych numerach jest zaparkowane.
      Z jakim przepisem jest to według ciebie niezgodne?

      • 0 0

  • Pół roku okradania spoleczenstwa za pomocą najnowszej technologii.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane