- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (106 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"
Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.
W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.
W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..
W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).
- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.
O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.
Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów
Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".
W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?
- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.
Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy
Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.
Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.
Czas pracy samochodu wydłużony
Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.
Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?
- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.
Miejsca
Opinie (197) 5 zablokowanych
-
2022-05-17 09:40
ale wlaściwie to co trzeba zweryfikować? (6)
to powinno być automatyczne, na bieżąco sprawdzane czy została wniesiona czy nie opłata i od razu wystawiany mandat, dopiero potem i tak ktoś się odwoła w jakiejś wyjątkowej sytuacji
To samo z pieszymi kontrolerami, przecież sprawdzają czy opłata jest w systemie, zwykle są widoczni przez kierowców, bo słupki są niedaleko, gdyby ktoś w ostatniej chwili zapłacił w automacie, to przecież może podejść do kontrolera
Co do sprawy taxi, to była dosyć dziwna bo ile można czekać na pasażera? A nawet jeśli czeka się pół godziny, to trzeba albo wnieść opłatę, albo mając świadomość 1 minutowego czasu bez opłaty, krążyć - trudno, chyba że woli płacić się karę.- 0 4
-
2022-05-17 10:12
(1)
Podejrzewam, że problemy rozpoczynają się w chwili gdy trzeba zidentyfikować właściciela pojazdu i ustalić jego adres.
Nie wyjaśnia to jednak, dlaczego procedura automatycznego sprawdzania (przez kamery pojazdu) ma trwać dłużej, niż w przypadku kontroli przez pracownika pieszego.- 1 0
-
2022-05-17 10:42
No właśnie - to jest niezbyt jasne
problemy techniczne to jedno, ale przecież chodzi o samą liczbę wystawionych kar
Moment wystawiania według mnie to zarejestrowanie, a nie wysłanie, skoro tak to rozumieją przy kontrolerach pieszych (a niezbyt wiadomo o co chodzi z samochodem skanującym)
Obydwa systemy sprawdzają czy samochód zapłacił - jeśli nie to wystawiają mandat. Kropka.
Nie wiem skąd różnica w liczbie, chyba że autor źle zrobił zestawienie.- 0 0
-
2022-05-17 10:42
(3)
W Polsce mamy domniemanie niewinności, czyli przed wystawieniem mandatu trzeba dokładnie upewnić się że na 100% zostało złamane prawo. Mówienie "wlepiajmy mandaty wszystkim jak leci, najwyżej ktoś się odwoła" jest jawnym nawoływaniem do patologii.
- 1 1
-
2022-05-17 13:32
Nie wszystkim.
Tylko właścicielom tych aut, za parkowanie których nie została wniesiona opłata.
I taka jest intencja tych działań.
Mają być możliwie tanie przy zapewnieniu maksymalnej szczelności systemu i skuteczności działania.
Jednostkowe pomyłki mogą się zdarzyć, bez względu na to, czy sprawdzenie odbywa się automatycznie, czy z udziałem pieszego kontrolera. Właśnie w celu wyjaśnienia takich spraw funkcjonuje instytucja odwoławcza.- 1 0
-
2022-05-17 13:55
sam jesteś patologią, skoro nie wiesz jak to działa w cywilizowanych krajach, chyba u nas także (1)
oświecę cię
jeśli jedziesz autostradą czy w Norwegii dla przykładu tunelem i nie zapłacisz, to wystawiany ci jest dowód zapłaty na numer rejestracyjny i nikt z tobą nie dyskutuje, diopiero jak się odwołasz, to możesz cokolwiek zrobć
ty myślisz, że to 'sprawdzanie' polega na dzwonieniu do takich jak ty i dyskutowaniu o 4 literach maryny?
jesteś na parkingu, nie masz opłaty, wystawiają ci na ten numer rejestracji karę, koniec
ciesz się, ze nie ma tu takich porządków jak choćby w USA, gdzie ci z miejsca odholowują samochód, płacisz za wszystko i to sporo, a jak masz jakieś zaległe mandaty to odbiór dopiero po ich opłaceniu, jak nie możesz sobie iść do sądu
a jak nie odbierzesz swojego gruchota na czas, to ci zlicytują- 0 0
-
2022-05-17 14:32
i zapewne nie słyszałeś o sadach elektronicznych i trybie nakazowym
tak w tej Polsce, na którą się powołujesz
- 0 0
-
2022-05-17 09:43
Coraz większa głupota temu wszystkiemu towarzyszy !!!!
Te wszystkie bzdurne kontrole i i**otyzmy W Gdańsku parkowanie powinno być darmowe !!!!
Proponuję wprowadzić podatek od bycia Urzędnikiem czy Radnym za każdy dzień przynajmniej 30 zł. podatku i finanse się wyrównają w mieście i nie trzeba będzie okradać zwykłych kierowców oraz mieszkańców !- 9 7
-
2022-05-17 10:00
Złodziejskie miasto
- 10 3
-
2022-05-17 10:06
Niedawno parkowałem na ulicy Podgarbary (zakazu już nie ma) na Głównym Mieście.
Dlaczego nie ma tam żadnego parkomatu ?
- 1 2
-
2022-05-17 10:27
Na Przymorzu strefa jest dziurawa i nieprzemyślana
Przykładowo na Śląskiej wiele jest miejsc darmowych obok płatnych. Są to płatne są tak zrobione, że na chodniku zostaje pieszemu 1,2 m. Czy ktoś tam myśli?
- 3 3
-
2022-05-17 10:36
Lepiej jest ukarać kilku niewinnych niż nie ukarać winnego. (3)
Tutaj mamy 100% pokrycia takiego porzekadła ;-)
- 1 6
-
2022-05-17 10:51
Więcej światła, nie rozumiem o co ci chodzi (2)
- 2 1
-
2022-05-17 11:12
To poczytaj o karach dla osób, które; (1)
Zapłaciły za parkowanie albo właśnie płaciły a karę i tak dostały. Artykułów jest sporo.
- 2 3
-
2022-05-17 12:10
Następny post ci odpowie.
- 0 0
-
2022-05-17 11:03
No to czas zburzyc fasade samozadowolenia urzednika (2)
Posiadam samochod EV na zielonych tablicach i dostalem mandat za nie oplacenie postoju.
System nie rozpoznal pojazdu ustawowo zwolnionego z oplat.
Mandat zostal anulowany ale wymagalo to od mnie poswiecenia czasu za ktory urzednik nie chce zaplacic.- 8 2
-
2022-05-17 13:44
(1)
I to jest realny problem, który powinien być uwzględniony w systemie rejestracji.
Albo prawidłowa identyfikacja koloru tablicy, albo automatyczne zweryfikowanie w systemie ewidencji pojazdów uprawnień do bezpłatnego parkowania.
Po co komu automatyczny system kontroli w którym każdą sytuację trzeba analizować "ręcznie".- 0 0
-
2022-05-17 13:59
przecież to nie o kolor chodzi tylko o numer
mam nadzieję że numery na tablicach o różnych kolorach są jednak różne
ewidentnie coś nie działa w systemie, ale to powinno być załatwione dosłownie na telefon- 0 0
-
2022-05-17 11:26
A kiedy w Gdyni?
Już pół roku opóźnienia. Kiedy w końcu ruszy w Gdyni?
- 3 17
-
2022-05-17 11:49
Konstytucja (1)
Czy taka inwigilacja -zbieranie danych gdzie kto się porusza po mieście jest zgodna z konstytucją
- 9 1
-
2022-05-18 08:38
Informacja dotyczy jedynie tego na jakim płatnym parkingu auto o danych numerach jest zaparkowane.
Z jakim przepisem jest to według ciebie niezgodne?- 0 0
-
2022-05-17 12:21
Pół roku okradania spoleczenstwa za pomocą najnowszej technologii.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.