• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Złodziejskie miasto

    • 10 3

  • Coraz większa głupota temu wszystkiemu towarzyszy !!!!

    Te wszystkie bzdurne kontrole i i**otyzmy W Gdańsku parkowanie powinno być darmowe !!!!
    Proponuję wprowadzić podatek od bycia Urzędnikiem czy Radnym za każdy dzień przynajmniej 30 zł. podatku i finanse się wyrównają w mieście i nie trzeba będzie okradać zwykłych kierowców oraz mieszkańców !

    • 9 7

  • pasożyty haracz zbierają

    szkoda że nie dbają o te parkingi w Gdańsku tak jak o okradanie kierowców na każdym kroku.

    • 18 1

  • "W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej...."

    Dosyć eufemistyczne stwierdzenie. Napiszcie raczej , że to kara i tyle w temacie.

    • 6 0

  • Brak danych (3)

    To kolejny artykuł o kontroli parkowania w którym brakuje istotnych informacji: ile wezwań do zapłaty zostało zakwestionowanych w postępowaniu odwoławczym, ile jest w sądzie, ile kar zapłaciło miasto za ciąganie do sądu osób, które opłaciły parkowanie a samochód to źle zarejestrował? Wreszcie: w jakim procencie przypadków samochód ten źle odczytuje numer rejestracyjny?

    • 53 12

    • Po artykułach na Trojmiasto widać, że w spornych sytuacjach samochód zarejestrował wszystko dobrze tylko "pokrzywdzeni" albo mataczyli w zeznaniach, albo uważają się za takich, których przepisy nie obowiązują.

      • 6 2

    • Możesz wystąpić o taką informację do GZDiZ. Pytanie, co z tym potem zrobisz? Pewnie nic, o wielki śledczy.

      • 6 2

    • autkowa rasa panów

      jak zawsze szuka dziury w całym

      • 11 7

  • Inwigilacja

    Permamentna

    • 18 2

  • I mandat przychodzi po ponad (3)

    Pół roku. I w życiu mie wiesz czy płaciłeś wtedy czy nie.

    • 10 2

    • I po to masz fotki i logi z parkometrów, żeby ci bardzo dokładnie przypomnieć.

      • 2 1

    • (1)

      Wiesz które listy nie dochodzą do adresata? Niewysłane . Jeżeli zapłacisz nie dostaniesz wezwania do zapłaty dodatkowej opłaty. Mnie przynajmniej się to nie zdarzyło .

      • 4 1

      • To, że tobie się to nie przydarzyło, nie oznacza niczego.
        Tzw. dowód anegdotyczny.

        Zgadzam się z @Ktoś, że w dobie informatyzacji procedura wystawiania opłat dodatkowych powinna być automatyczna i trwać nie dłużej niż dwa tygodnie.

        Nie widzę sensu mielenia tematu przez urzędników skoro mogłyby to w całości wykonać maszyny i to praktycznie tego samego dnia w którym nastąpiło parkowanie. Największe opóźnienie wygenerowałoby przesłanie korespondencji. No ale do tego celu należałoby skoordynować pracę systemów zarządzanych przez kilka instytucji. Przecież m.in. dla tego utrzymujemy struktury miejskie, wojewódzkie i szczebla rządowego.

        Jeśli właściciel pojazdu uzna, że wezwanie jest niesłuszne, to się odwoła i dopiero wtedy jest istotne uzasadnienie angażowania do tej pracy człowieka, który rozstrzygnie wątpliwości.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane