• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska:15 km dróg za miliard złotych do 2020 r.

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska. Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska.

Miliard złotych ma kosztować budowa dróg, które usprawnią ruch na południu Gdańska. W latach 2014-2020 za te pieniądze ma powstać ok. 15 km dwujezdniowych tras.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni będą głosować uchwałę przygotowaną przez władze miasta mówiącą o przystąpieniu do sporządzenia Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Gdańsku. Jego realizację zaplanowano na lata 2014-2020.

Program nie jest tani. - By go zrealizować potrzebujemy miliard złotych. To jest połowa rocznego budżetu miasta - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Niemało, jednak z drugiej strony, to tylko o 150 mln zł więcej, niż będzie kosztował tunel pod Martwą Wisłą na Trasie Słowackiego.

W realizacji programu mają pomóc pieniądze unijne. - Wierzę, że w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [po 2014 roku - przyp. red] zostanie uruchomiony program operacyjny, w którym znajdą się pieniądze na inwestycje w transport o charakterze lokalnym - przekonuje prezydent.

Jak oceniasz założenia programu budowy dróg na południu Gdańska?

Gdyby taki program powstał, Gdańsk musiałby znaleźć pieniądze tylko na część każdej z inwestycji. Na jakie dofinansowanie liczą władze miasta? - Założyliśmy, że będzie to ok. 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Ale są szanse, że dofinansowanie wzrośnie do 70 proc. - mówi zastępca prezydenta, Andrzej Bojanowski.

Na co poszłyby te pieniądze?

Przede wszystkim na ulice, wzdłuż których powstaną nowe linie tramwajowe. Chodzi o ul. Nową Bulońską, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową, ul. Nową Jabłoniową na Szadółkach, oraz ul. Nową Małomiejską wraz z ul. Nową Podmiejską, które połączą Trakt św. Wojciecha z powstającymi już pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Nową Łódzką. Szacunkowy koszt budowy tych tras wynosi ok. 685 mln zł.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Miliard złotych na drogi w południowych dzielnicach Gdańska nie oznacza, że inne dzielnice zostaną pozbawione inwestycji drogowych.

- W latach 2014-2020 planujemy przystąpić do budowy kolejnych odcinków Drogi Zielonej. Czy to będzie tunel pod Pachołkiem lub odcinek spinający ul. Marynarki Polskiej z budowaną aktualnie dwupasmówką przy Ergo Arenie okaże się po przeprowadzeniu analiz - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący most pontonowy. Jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest też od aktywności władz samorządu województwa, a także gminy Pruszcz Gdański. Inwestycja bowiem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a także wkracza na teren leżącej poza gdańskiej Wiślinki.

Sprawdź, które ulicę władze Gdańska planują rozbudować.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • Jeszcze kilka takich planów i pięknie będzie się jeździło po Gdańsku w 2050 roku... (1)

    Tyle, że ja nie dożyję, a ci co dożyją rowerami będą poginać, bo ropa się skończy

    • 3 2

    • ropa się skończy bo na tych super drogach będą ją samochody spalać stojąc w korkach

      na ostatnich kilkuset metrach dojazdu do głównej osi miasta. Budowa dróg nie rozładowuje korków tylko je przesuwa gdzie indziej. Nie ma konieczności powtarzania błędów popełnianych przez miasta starej UE w latach 60-tych i 70tych. Rozwiązaniem jest miasto zwartych dzielnic połączonych komunikacją szynową, rowerową i pieszą.

      • 4 0

  • 66666666,66 PLN za 1 km

    diabelska liczba... Nie wróżę powodzenia.

    • 1 3

  • niektórzy nie znają podstawowej prawdy (1)

    im więcej dróg i parkingów tym więcej samochodów w mieście - jest to stara prawda znana na całym świecie ale tylko w zapyziałej Polsce ludzie myślą, że jak zbudują nowe drogi to korków nie będzie. Haha.

    • 3 3

    • wielu zna i domaga się rozbudowy systemu rowerowego z prawdziwego zdarzenia

      najlepiej rower elektryczny plus SKM - wtedy korki można lekce sobie ważyć

      • 2 0

  • w tym całym zestawie brakuje mi drogi rowerowej dnem doliny potoku oruńskiego (4)

    od kampinoskiej do drogi rowerowej wzdłuż wału Kanału Raduni za ułamek promila tych setek milionów złotych

    • 3 2

    • Taką drogą rowerową by "kierowniki" omijały korki na Świętokrzyskiej i Starogardzkiej co dzień rano. Także droga OK, ale z zaporami przeciwszrotowymi.

      • 2 0

    • tam nawet chodników nie ma - jak na wsi

      • 1 0

    • Są sprawy ważniejsze i mniej ważne. (1)

      Jeśli chcesz mieć towary w sklepach, w tym rowerowych, muszą być drogi.

      • 1 2

      • Biorąc pod uwagę koszt budowy dróg, to inwestycje rowerowe w żadnym stopniu nie wykaszają drogowych

        • 0 0

  • Kupy się to nie trzyma (1)

    Ceny są z kosmosu, no ale wiadomo, trzeba dać wszystkim "zarobić"... To jedno... Druga kwestia, która mnie strasznie intryguje to gdzie płynęły te wszystkie pieniądze parę lat temu? Polska aż tak dużego wzrostu na przestrzeni minionej dekady nie odnotowała... Czyli przychody z podatków były ~podobne, ale jakoś tak nagle wszystko teraz ruszyło, inwestycja na inwestycji, miliardy złotych płyną. I niech mi nikt tu nie wmawia o Unijnych dotacjach, bo tak naprawdę pieniądze, które z Unii płyną, do Unii wracają...

    • 1 4

    • Bartłomieju (albo Bartoszu), załóż firmę budowlaną i BUDUJ TANIEJ.

      • 1 0

  • skutek budowy osiedli na obrzeżach (2)

    wysokie koszty budowy dróg ponosi miasto .Tanie grunty np . Szadółki wykorzystują dewloperzy. A co z wolnymi przestrzeniami na Oruni , Olszynka ,Nowy Port, Brzeżno i wszędzie blisko.

    • 6 2

    • Jakie wysokie koszty (1)

      Policz ile będzie kosztować słowackiego, a potem policz koszty tych dróg.Po drugie Orunia nie ma wolnych terenów za dużo, a obok biegnie już OP. Noi te tereny raczej idą pod magazyny itp, bo to idealny teren dla takich inwestycji. Nowy Port i okolice pewnie spotka podobny los. Jedynie Brzeźno, ale gdzie tam można budować. Te drogi to wyjście na przeciw potrzebom Gminy Przuszcz Gdański i Kowale, bo tam będą przyszłe osiedla dla pracujących w Gdańsku. Zobacz że każda z dróg nie kończy się w tej dzielnicy a idzie w tamtym kierunku, lub jej uzupełnienie jest planowane.

      • 2 0

      • Tak, szkoda tylko ze sasiednie gminy grosza nie chca dorzucic do nowych drog, a mieszkacy jeszcze chetniej beda emigrowac z gdanska

        • 1 0

  • (7)

    Słowackiego, W-Z i poszerzone drogi w dzielnicach południowych. Czy tylko Spacerowa ma być tutaj wąskim gardłem? Znając życie nie poszerzą, bo razem z tunelem wyjdzie za drogo. Pozdro

    • 0 6

    • Spacerowa nie jest wąskim gardłem. (6)

      Wąskim gardłem jest Opacka i Rybińskiego (dojazdy do Grunwaldzkiej) oraz skrzyżowanie Spacerowej, Wodnika i KIelnienskiej (i dalej Kielnienska). Poszerzenie Spacerowej bez udrożnienia jej końców guzik da!

      • 5 0

      • swiete slowa (4)

        Generalnie podpisuje sie pod tym co przedmowca napisal. Poszerzenie guzik da, bo i tak bedzie w Oliwie sie korkowac. Ot bedzie stal w korku zamiast na jednym pasie to na dwoch. dalbym sobie reke uciac, ze nawet na trojmiasto.pl byl prezentowany projekt przebudowy tego calego kociolka Oliwskiego, lacznie z poszerzeniem Czyzewskiego i zamknieciem Rybinskiego dla ruchu kolowego.

        • 3 0

        • (3)

          Dokładnie, na Rybińskiego powinien być deptak, przynajmniej od Grunwaldzkiej (jedno skrzyżowanie mniej!) do Wita Stwosza. W zamian za to można by poszerzyć Opacką i zrobić z niej szerokie, dwukierunkowe przedłużenie Pomorskiej. Z Wita Stwosza zrobić ewentualnie lepszy przejazd w górę przez Plac Inwalidów (w zamian za uszczknięcie placu można by lepiej zagospodarować tereny przy pętli)

          • 1 0

          • Mniej wiecej tak to opracowanie wygladalo. (2)

            Jesli mnie pamiec nie myli

            • 0 0

            • (1)

              Do tego dodać poszeżenie czyżeskiego i doprowadzenie 2x2 do Grunwaldzkiej tak aby móc wykorzystać jeszcze lepiej ten tunel pod torami i mamy odprowadzenie o jakim by można śnić.Ale pozostaje teraz kwestia skrzyżowania koło Reala oraz nie drążnego ronda po drugiej strony obwodnicy i jeszcze trzeba by przebudować całą tą kieleńską.

              • 0 0

              • Rondo jest drożne, to dalej są jaja - chociaż z dodatkowym pasem przy Biedronce jest trochę lepiej.

                • 0 0

      • no i kierowcy którzy potęgują korki trzymając odległości pomiędzy samochodami na 200-300 m.

        • 1 0

  • A CO ZE SPACEROWĄ???? (2)

    ZACHĘCAM BUDYNIA Z LISICKIM I ADAMOWICZEM DO PRZEJAZDU W GODZINACH PORANNYCH DO PRACY I POPOŁUDNIU Z POWROTEM...

    • 2 5

    • (1)

      Niedługo będziesz mógł zamiast tego pojechać Aleją Słowackiego.

      • 2 0

      • Lub WZ w zależności gdzie będziesz chciał dotrzeć.Obecnie cały ruch leci spacerową, bo słowackiego jest jeszcze gorzej zakorkowana, ale jak ukończą jej przebudowę to dużo więcej ludzi skusi się na jazdę tą drogą i odkorkuje się spacerowa.A przebudowa tych drug nie jest tylko dla mieszkańców Dzielnicy Gdańsk Południe.Bo ta rozbudowa dotyczy kilku dzielnic.Nowa Bulońska - dotyczy w bardzo dużym stopniu Osiedla Myśliwska które zyska bardzo dobry dojazd do trasy WZ i do obwodnicy.Nowa Jabłoniowa w dużym stopniu jest dla mieszkańców spoza Gdańska ułatwiając im życie w dotarciu do róznych miejsc w Gdańsku w przedłużeniu z Nową Bulońską.Ale nie ukrywajmy dzielnica ujeścisko dzięki 1 i 2 zyska alternatywny dojazd na Morenę i do obwodnicy.3 to jedna z ważniejszych inwestycji zarowno dla dzielnicy polodnie, ale i też dla osob jadacych z i do pruszcza z dzielnic mieszkaniowych.4 świetna inwestycja i jeżeli zostanie później połączona z obwodnicą południową to będzie idealne rozwiązanie dla wielu mieszkańców.5 super alternatywa wraz z Łódzką dla tej częsci trasy WZ i dojazd do niej. Odciązy w znacznym stopniu skrzyżowanie z Łostowicką. Póżniej w 1 i jesteśmy na Morenie :).6. Super droga alternatywna dla Nowej Łódzkiej. Ale mam mieszane uczucia, bo jeżeli zrobią później trasę zakoniczyńską przed zrobieniem trasy bulońskiej Południowej to się stania ona główną alterią skrótową, a jak wiadomo drogi kochamy ale daleko od nas ;).Ogólnie świetny zarys dróg uzupełniających to co się robi teraz. Dopiero teraz widać, że to ma jakiś sens :).

        • 2 0

  • Kiedy Nowa Świętokrzyska? (3)

    Będzie mało zabawnie, gdy ruch z dwupasmowej Nowej Łódzkiej i poszerzonej Małomiejskiej po południu wtłoczy się między Zakoniczyn i Łostowice obecną ulicą Świętokrzyską, połozona jeszcze na poniemieckim bruku...

    • 5 2

    • 1 i 2 zabierze część ruchu ze świętokrzyskiej. (2)

      spora część ruchu teraz to można określić ruchem tranzytowym, a nie miejscowym. Bo walą obecnie tędy wszyscy mieszkańcy kowal, pruszcza itd. Gdy powstanie nowa jabłoniowa część znich zrezygnuje z jechania tędy do tego całą WZ też odbierze część ruchu. Sądzę że już w przyszłym roku będziemy widzieli pierwsze efekty i zmniejszony ruch.Noi najważniejsze koło pętli musza być światła, bo ruch idzie wolno bo sporo osób czeka aby skręcić w lewo w łódzką utrudniając ruch na wprost :).

      • 1 0

      • Nie liczył bym na to (1)

        Pruszcz będzie walił przez Trakt albo POG, a dla mieszkańców Kowal czy nawet okolic Jaworzniaków taka trasa będzie dłuższa i nie będzie im się chciało tak kombinować.

        • 0 1

        • Jeżeli masz do wyboru stać w korkach czy zjechać na obwodnice i wjechać w kolejny zjazd ty wybierasz stanie w korkach moje gratulacje.Ja za to wybiore trase dluższa nawet o 10% o ile nie bede stał w korkach.Odnośnie mieszkańców Pruszcza mówiełem raczej o Gminie, a dokładnie o osiedlach wzdłuż obwodnicy i Rotmance i okolicach, bo im będzie się to opłacało.Do tego Trakt zaczną raczej omijać, bo przebudowy nie widać więc lepiej będzie go objeżdzać.

          • 0 0

  • Wnioski (1)

    Tunel pod Martwą Wisłą, który przysporzy miastu więcej korków, można spokojnie skreślić z planów. Można za to wybudować wiele linii tramwajowych i ścieżek rowerowych - inwestycji, które istotnie przyczyniają się do zwiększenia możliwości szybkiego przemieszczania się po mieście (w odróżnieniu od budowy i remontu dróg). Droga Zielona też nie jest potrzebna - zniszczy spory teren. Środki ze Wspólnoty Europejskiej nie napłyną, bo kryzys finansowy sprawia, że ledwo zipie. Najbogatsze kraje przyjęły programy oszczędnościowe nie po to, by umożliwić Gdańskowi budowę nowych dróg. Wzrosną odsetki od kredytów, więc lepiej się nie zadłużać.

    • 1 5

    • Tunel przsporzy więcej korków miastu

      A to bardzo ciekawa myśl, możesz bardziej się rozpisać jak to się stanie że będą większe korki przez Tunel.Bo on raczej je zmniejszy, a zwłaszcza te korki w centrum Gdańska.Droga zielona nie potrzebna, to też ciekawostka, a co jest potrzebne?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane