• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska:15 km dróg za miliard złotych do 2020 r.

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska. Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska.

Miliard złotych ma kosztować budowa dróg, które usprawnią ruch na południu Gdańska. W latach 2014-2020 za te pieniądze ma powstać ok. 15 km dwujezdniowych tras.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni będą głosować uchwałę przygotowaną przez władze miasta mówiącą o przystąpieniu do sporządzenia Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Gdańsku. Jego realizację zaplanowano na lata 2014-2020.

Program nie jest tani. - By go zrealizować potrzebujemy miliard złotych. To jest połowa rocznego budżetu miasta - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Niemało, jednak z drugiej strony, to tylko o 150 mln zł więcej, niż będzie kosztował tunel pod Martwą Wisłą na Trasie Słowackiego.

W realizacji programu mają pomóc pieniądze unijne. - Wierzę, że w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [po 2014 roku - przyp. red] zostanie uruchomiony program operacyjny, w którym znajdą się pieniądze na inwestycje w transport o charakterze lokalnym - przekonuje prezydent.

Jak oceniasz założenia programu budowy dróg na południu Gdańska?

Gdyby taki program powstał, Gdańsk musiałby znaleźć pieniądze tylko na część każdej z inwestycji. Na jakie dofinansowanie liczą władze miasta? - Założyliśmy, że będzie to ok. 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Ale są szanse, że dofinansowanie wzrośnie do 70 proc. - mówi zastępca prezydenta, Andrzej Bojanowski.

Na co poszłyby te pieniądze?

Przede wszystkim na ulice, wzdłuż których powstaną nowe linie tramwajowe. Chodzi o ul. Nową Bulońską, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową, ul. Nową Jabłoniową na Szadółkach, oraz ul. Nową Małomiejską wraz z ul. Nową Podmiejską, które połączą Trakt św. Wojciecha z powstającymi już pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Nową Łódzką. Szacunkowy koszt budowy tych tras wynosi ok. 685 mln zł.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Miliard złotych na drogi w południowych dzielnicach Gdańska nie oznacza, że inne dzielnice zostaną pozbawione inwestycji drogowych.

- W latach 2014-2020 planujemy przystąpić do budowy kolejnych odcinków Drogi Zielonej. Czy to będzie tunel pod Pachołkiem lub odcinek spinający ul. Marynarki Polskiej z budowaną aktualnie dwupasmówką przy Ergo Arenie okaże się po przeprowadzeniu analiz - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący most pontonowy. Jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest też od aktywności władz samorządu województwa, a także gminy Pruszcz Gdański. Inwestycja bowiem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a także wkracza na teren leżącej poza gdańskiej Wiślinki.

Sprawdź, które ulicę władze Gdańska planują rozbudować.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • Tramwaj ul Warszawska oraz Jabłoniowa

    Pierwsza rzecz, której nie rozumiem, jest analiza i nie ma podanych kosztów na budowę tramwaju na ul Jabłoniowej, rozumiem że tramwaju tam nie będzie ? Jeśli jednak będzie to bez sensu jest robić pierwszy etap Jabłoniowej, jeśli Warszawska będzie dopiero rozbudowana później i stamtąd poprowadzony tramwaj. W tym znaczeniu będą tory ale brak jazdy ;) albo będą robić remont po remoncie i dodawać tory po rozbudowie Warszawskiej, trochę zawiłe i głupie...

    • 2 2

  • Hura! Tunel pod pachołkiem będzie albo i nie ale obiecać można!

    Ważne aby lud zagłosował jesienią jak chcemy. Im więcej obiecamy tym lepiej a potem to juz wszytsko jedno.

    • 6 2

  • Nic nie można rozczytać z tej mapki (1)

    albo jestem jakaś ślepa

    • 11 2

    • jesteś ślepa.

      • 1 0

  • Tramwaj po Warszawskiej ...

    kiedys (dawno temu) tez czytalem o takich planach. Teraz mowi sie o tramwaju do zakoniczyna (pewnie po Nowej Bulonskiej , czesciowo Nowej Jabloniowej , dalej nie wiem po czy, i pewnie po Swietokrzyskiej do nowej petli na rogu z Nowa Lodzka.Dobrze byloby , gdyby ktos wyjasnil jak to z tym ma byc.

    • 0 0

  • Zapraszam!

    • 0 0

  • PODEPNIJCIE JAKĄŚ WYRAŹNA MAPKĘ A NIE TAKIE ROZMAZANE ŁAJNO

    • 8 1

  • A gdzie Sikorskiego ????

    Aż się prosi aby dobudować brakujace 500-700m ul Sikorskiego od TESCO na Chełmie nawet na Górną Orunię. Miała byc budowana już dawno ale będzie tak jak z tramwajem na Chełm - 30 lat mineło i już jeździ !W Gdańsku brak prawdziwego gospodarza !!!

    • 9 3

  • A po wyborach

    Sorry jednak tego nie zrobimy bo nie mamy kasy...I tak co wybory.

    • 3 4

  • Dlaczego tak drogo? (4)

    No jak to dlaczego... zawyżony koszt wykonania (bo firma kolesia z SB wykona) + łapówka za to, że to firma kolesia z SB wykona ...i mamy polskie bagienko. A wystarczyło zrobić dekomunizację i deubekizację w 92...

    • 5 10

    • (1)

      Tia. Jakie to proste. Wystarczy wybrać sobie "wroga" i go zniszczyć, wtedy będzie raj.W miejsce "wroga" wstaw Żydów, kułaków, esbeków, masonów, liberałów, kapitalistów, gejów...Tylko jakoś ta walka z "wrogiem" trwa, trwa... potem się nagle okazuje, że ci, którzy z tym "wrogiem" zaczynali walkę, okazują się też "wrogami", przychodzą inni... potem i ich się obala. Wreszcie przychodzi opamiętanie, i zostawia się za sobą "okres błędów i wypaczeń"...

      • 6 1

      • ale to nie jest wstawienie wroga

        tak po prostu jest, Magdalenka, Nocna zmiana - poustawiali siebie w kraju w kluczowych stanowiskach i mamy taki syf, jaki mamy własnie przez to!

        • 3 3

    • Człowieku sfrustrowany stań do przetargu i zaoferuj niższą cenę za wykonanie tych robót. (1)

      Przetarg jest nieograniczony, a urzędasy do tego stopnia boją się wybrać ofertę która jest najlepsza, ale nie najtańsza, że nie nie ma tygodnia, w którym nie słyszelibyśmy o kolejnych drogowych fuszerkach. Problemu nie stanowią koszty, ale niska jakość.

      • 3 2

      • TAAAAAAAA przetargi buahaha

        wierzysz w te przetargi, prawda? w te ustawiane np. komputerowe dla urzędów też? : ) problem to i koszty i jakość, bo u nas jest 3 razy drożej za 3 razy gorzej niż np. w Niemczech... dlaczego? Już napisałem dlaczego. Zero odpowiedzialności i układziki - to jest polskie bagno. I będzie dalej, póki banda czworga jest u władzy.

        • 2 4

  • Z MILIARDA JEST CO Z.....Ć

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane