• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska:15 km dróg za miliard złotych do 2020 r.

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska. Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska.

Miliard złotych ma kosztować budowa dróg, które usprawnią ruch na południu Gdańska. W latach 2014-2020 za te pieniądze ma powstać ok. 15 km dwujezdniowych tras.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni będą głosować uchwałę przygotowaną przez władze miasta mówiącą o przystąpieniu do sporządzenia Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Gdańsku. Jego realizację zaplanowano na lata 2014-2020.

Program nie jest tani. - By go zrealizować potrzebujemy miliard złotych. To jest połowa rocznego budżetu miasta - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Niemało, jednak z drugiej strony, to tylko o 150 mln zł więcej, niż będzie kosztował tunel pod Martwą Wisłą na Trasie Słowackiego.

W realizacji programu mają pomóc pieniądze unijne. - Wierzę, że w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [po 2014 roku - przyp. red] zostanie uruchomiony program operacyjny, w którym znajdą się pieniądze na inwestycje w transport o charakterze lokalnym - przekonuje prezydent.

Jak oceniasz założenia programu budowy dróg na południu Gdańska?

Gdyby taki program powstał, Gdańsk musiałby znaleźć pieniądze tylko na część każdej z inwestycji. Na jakie dofinansowanie liczą władze miasta? - Założyliśmy, że będzie to ok. 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Ale są szanse, że dofinansowanie wzrośnie do 70 proc. - mówi zastępca prezydenta, Andrzej Bojanowski.

Na co poszłyby te pieniądze?

Przede wszystkim na ulice, wzdłuż których powstaną nowe linie tramwajowe. Chodzi o ul. Nową Bulońską, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową, ul. Nową Jabłoniową na Szadółkach, oraz ul. Nową Małomiejską wraz z ul. Nową Podmiejską, które połączą Trakt św. Wojciecha z powstającymi już pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Nową Łódzką. Szacunkowy koszt budowy tych tras wynosi ok. 685 mln zł.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Miliard złotych na drogi w południowych dzielnicach Gdańska nie oznacza, że inne dzielnice zostaną pozbawione inwestycji drogowych.

- W latach 2014-2020 planujemy przystąpić do budowy kolejnych odcinków Drogi Zielonej. Czy to będzie tunel pod Pachołkiem lub odcinek spinający ul. Marynarki Polskiej z budowaną aktualnie dwupasmówką przy Ergo Arenie okaże się po przeprowadzeniu analiz - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący most pontonowy. Jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest też od aktywności władz samorządu województwa, a także gminy Pruszcz Gdański. Inwestycja bowiem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a także wkracza na teren leżącej poza gdańskiej Wiślinki.

Sprawdź, które ulicę władze Gdańska planują rozbudować.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • A gdzie tutaj słynny Tramwaj na Morenę? (2)

    Nie zająknęli się o tym nawet przez sekundę.

    • 13 8

    • (1)

      morena nie należy do południa Gdańska. Plany dotyczą zagospodarowania i planów na lata 2014-2020 a do tego czasu tramwaj na Morenę będzie już działał. Jest ekran na prezentacji z opisem skrzyżowania na kartuskiej z linią tramwajową.

      • 8 1

      • Na wizualizacji tego skrzyzowania istnieje linia tramwajowa, która notabene będzie jeszcze w tym roku. Szkoda że tylko na tym skrzyzowaniu pojawia sie tory i nigdzie indziej.

        • 0 2

  • Zbudujemy, usprawnimy, będzie jak w raju - a głupiemu radość

    Gdańsk jest jednym z najgorszych miast w Polsce jeśli chodzi o infrastrukturę, jesteśmy w czołówce jeśli chodzi o korki i jakość dróg, wystarczy spojrzeć na wiosnę na kilka głównych ulic. Dzielnice południowe Górna Orunia, Kowale itp to jest porażka, droga jak w Zimbabwe bez pobocza, dziurawa i wąska. Podobnie jest w całym Gdańsku. Niech przestanie chrzanić łysa pała, za nikomu niepotrzebne ECS można by wyremontować wiele dróg.

    • 17 13

  • Gdańsk wytrwale i konsekwentnie... (6)

    ... zmierza do tego, by byc miastem co najmniej tak brzydkim jak Łódż... Miasto rozlane przestrzennie, oprzecinane dwupasmowymi drogami z wiaduktami itramwajami... Koszmar... Brak przestrzeni w ludzkiej skali... Ludzie jak gryzonie skanalizowani w tunelach... Osiedla na obrzeżach 10 km od centrum a w cenytrum miasta ogródki działkowe i dzielnice wypełnione patologią, ruinami, dziurami w ziemii i nieużytkami (dolne miasto, NOT, byłe zakłady mięsne itp...)...Kto to wymyślia? To jakiś koszmar...

    • 34 19

    • ogolnie zgoda, tylko troche tutaj juz miasto jest stawiane przed faktem dokonanym (5)

      Deweloperzy buduja tam gdzie im sie oplaca, czyli na obszarach tanszych i dalszych od centrum. W centrum spore tereny sa poblokowane np przez skomplikowane relacje wlascicielskie. Tak czy inaczej NIESTETY sporo Gdanszczan mieszka na dawnych obszarach wiejskich otaczajacych nasz piekny grod i teraz nie pozostaje nam nic innego jak duzym kosztem dociagnac do nich infrastrukture. ALE dobrze byloby, aby Gdansk pomyslal jak zintensyfikowac zabudowe w rejonach z juz istniejaca infrastruktura drogowa.

      • 8 3

      • (4)

        Gdańsk jako miasto byl konsekwentnie planowany i rozwijany do końca II wojny... Potem nastąpiła katastrofa, która trwa do dzisiaj... 2 przykłady : Al.Hallera i ul. Wojska polskiego. Zaplanowane jako arterie dla nowych osiedli zostały obklejone ogródkami działkowymi... Poza ciągiem samochodowo / tramwajowym Al.Hallera równolegle prowadzi linia kolejowa (skm) - dzisiaj nieczynna i zruinowana.... Zatem : infrastruktura istnieje!!! Takich przykładów jest oczywiście więcej... Po jakiego grzyba wyprowadzac budownictwo mieszkaniowe za miasto i korkować cały system?

        • 17 4

        • Dobrze mowisz. Ale ... (3)

          Ale Co miasto ma z dzialkowcami zrobic ? Druga sprawa to te wszystkie mieszkania na obrzezach. Nie wiem czy jest sens np. planami zagospodarowania blokowac inwestycje. W dodatku jak uzasadnic niemoznosc budowy bloku w jednym "szczerym polu", skoro sasiednia gmina wrecz zacheca do inwestowania doslownie za miedza. Ot i masz wolny rynek.

          • 2 0

          • A gminy ościenne nie są skore do dokładania się (1)

            Tu dochodzi wątek np Kowale, które bardzo promują sprzedaż działek w okolicach Gdańska i tam deweloperzy robią sobie raj ;). Np trasa nowa świętokrzyska miała iść aż do obwodnicy, ale kowale nie chcą się dołożyć, zatem idzie tylko do planowanej bulońskiej. I w ten sposób zmienia się ważność zjazdów i nowa świętokrzyska będzie bardziej prowadzona do POG niż do Obwodnicy.

            • 3 0

            • Masz na myśli Nową Starogardzką, która jest rozdzielna od planowanej Nowej Świętokrzyskiej (ma od niej odbijać w polu między Niepołomicką a Wielkopolską)

              • 0 0

          • Działkowcy

            W miejscu Ergo i PGE też _były_ działki ;] Wszystko się da, a kwadrat Hallera - Gdańska - Marynarki jak najbardziej nadaje się pod zwartą zabudowę mieszkaniowo-biurowo-usługową. Oby PGE i powstające obok MTG były tylko zaczątkiem.

            • 4 0

  • A gdzie

    WIZUALIZACJA???

    • 9 2

  • Świętokrzyska powinna być przed Małomiejską

    już widzę gigantyczne korki na Nowej Łódzkiej oraz Nowej Małomiejskiej/Świętokrzyskiej przed nowo powstającym rondem .... oczywiście przy wyjeździe z Gdańska...

    • 1 4

  • A będzie jakaś animacja, jak to powstaje? (1)

    Bo przynajmniej filmik bym sobie obejrzał, zanim umrę...

    • 14 3

    • hehehe...o tym samym pomyslalem

      • 0 0

  • Polska w budowie (2)

    Cudze chwalicie swojego nie znacie.

    • 8 6

    • W TVN tak mówili?

      • 1 3

    • Przez to, że "w budowie" urlopu nie dostałem.

      a mogłem być urzędasem

      • 0 1

  • ankieta śmierdzi propagandą (1)

    3 odpowiedzi na TAK, 1 na "nie wiem" i 1 mocno zakamuflowana na NIE. Brakuje mi opcji "NIE, bo uważam że to za długo i za drogo". Nie ma czym się podniecać, ten 1 mld to tak naprawdę 166 mln i 2,5km drogi w skali roku. Drogi o której nawet nie wiadomo jaka będzie przepustowość, bo dwujezdniowa to może być równie dobrze po jednym pasie w każdą stronę. imPOnujące osiągnięcie Budyńlandu.

    • 20 11

    • czytaj

      jest wyraźnie napisane która ma być 2x1 a która 2x2!

      • 1 0

  • WYBORY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    PO... wyborach odwołają...

    • 22 9

    • nie PO buduje, tylko miasto Gdansk - o jakich wyborach piszesz?

      • 1 0

    • tak tak ... o Slowackiego, Sucharskiego i ilus tam innych sprawach tez tak mowiliscie

      I jak na zlosc buduja. :)

      • 1 0

  • Uwierzę, jak zobaczę

    na razie to kolejny plan i wizualizacja, która i tak pokazuje, jak ogromne braki infrastrukturalne są na Południu i jak dalece władze miasta zapomniały, co jest ich najważniejszym zadaniem.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane