• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska:15 km dróg za miliard złotych do 2020 r.

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska. Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska.

Miliard złotych ma kosztować budowa dróg, które usprawnią ruch na południu Gdańska. W latach 2014-2020 za te pieniądze ma powstać ok. 15 km dwujezdniowych tras.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni będą głosować uchwałę przygotowaną przez władze miasta mówiącą o przystąpieniu do sporządzenia Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Gdańsku. Jego realizację zaplanowano na lata 2014-2020.

Program nie jest tani. - By go zrealizować potrzebujemy miliard złotych. To jest połowa rocznego budżetu miasta - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Niemało, jednak z drugiej strony, to tylko o 150 mln zł więcej, niż będzie kosztował tunel pod Martwą Wisłą na Trasie Słowackiego.

W realizacji programu mają pomóc pieniądze unijne. - Wierzę, że w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [po 2014 roku - przyp. red] zostanie uruchomiony program operacyjny, w którym znajdą się pieniądze na inwestycje w transport o charakterze lokalnym - przekonuje prezydent.

Jak oceniasz założenia programu budowy dróg na południu Gdańska?

Gdyby taki program powstał, Gdańsk musiałby znaleźć pieniądze tylko na część każdej z inwestycji. Na jakie dofinansowanie liczą władze miasta? - Założyliśmy, że będzie to ok. 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Ale są szanse, że dofinansowanie wzrośnie do 70 proc. - mówi zastępca prezydenta, Andrzej Bojanowski.

Na co poszłyby te pieniądze?

Przede wszystkim na ulice, wzdłuż których powstaną nowe linie tramwajowe. Chodzi o ul. Nową Bulońską, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową, ul. Nową Jabłoniową na Szadółkach, oraz ul. Nową Małomiejską wraz z ul. Nową Podmiejską, które połączą Trakt św. Wojciecha z powstającymi już pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Nową Łódzką. Szacunkowy koszt budowy tych tras wynosi ok. 685 mln zł.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Miliard złotych na drogi w południowych dzielnicach Gdańska nie oznacza, że inne dzielnice zostaną pozbawione inwestycji drogowych.

- W latach 2014-2020 planujemy przystąpić do budowy kolejnych odcinków Drogi Zielonej. Czy to będzie tunel pod Pachołkiem lub odcinek spinający ul. Marynarki Polskiej z budowaną aktualnie dwupasmówką przy Ergo Arenie okaże się po przeprowadzeniu analiz - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący most pontonowy. Jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest też od aktywności władz samorządu województwa, a także gminy Pruszcz Gdański. Inwestycja bowiem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a także wkracza na teren leżącej poza gdańskiej Wiślinki.

Sprawdź, które ulicę władze Gdańska planują rozbudować.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • BRAWO GDAŃSK (1)

    systematycznie do przodu, bez rozdymanego PR za 30 mln na rok jak w szczurlandii. Poprostu robić swoje i rozwijać miasto.

    • 10 5

    • rozwój miasta i rozbudowa sieci dróg dwujezdniowych to dwie różne rzeczy

      miasto nie lubi być krajane na kawałki

      • 0 1

  • jaja sobie robicie?!

    jaja sobie z ludzi robicie?! takie pieniądze za 15 km dróg?! przecież to się do kryminału nadaje

    • 6 6

  • czemu aż do 2020 ? z opóźnieniami to będzie za 20 lat !!

    • 2 4

  • mapka

    Jakość mapki miarą obietnic.

    • 5 0

  • Wychodzi 66,666zł za 1 METR drogi. (6)

    Półóżcie kostkę lepiej wszędzie za te pięniadze, przynajmniej się dziury nie zrobią w zime.

    • 2 5

    • to uwazam, ze nie tak znowu drogo (1)

      Pomysl, ze ten metr to ma od kilkunastu do kilkudziesieciu metrow szerokosci i musisz go pokryc np asfaltem, kraweznikami, torami i bog wie co tam jeszcze ma powstac a to wszystko na kilkudziesieciu m3 kruszywa, pod ktore tez trzeba roboty ziemne wykonac. Wszystkim marudzacym o kosztach proponuje zalozenie firmy budowlanej i start w przetargu.

      • 6 1

      • garguś kilometr tej drogi będzie kosztował 67 mln złotych

        NIGDY NIGDZIE DROGA NIE KOSZTOWAŁA TAK DROGONawet w niemczech, a są to zwykłe osiedlowe drogi a nie autostrady

        • 0 1

    • E tam po prostu Miliard poważniej wygląda

      dla wyborców Budynia/Donka (ojca Kasi) z faweliPrzymorza

      • 1 4

    • wychodzi 66 tysięcy 666 zł

      Wiadomo taniej się nie da. Przy taki9ch kosztach to lepiej nowe miasto zacząc budować

      • 2 2

    • Koszt nawierzchni to niewielki procent kosztów budowy drogi. Duże koszty to (1)

      roboty ziemne - nasypy, wykopy, palowanie, zbrojenie gruntu i stabilizacja skarp geosyntetykami, podbudowy z klińca i tłucznia, uzbrojenie w sieci kanalizacji deszczowej, teletechnicznej, przekładanie i modernizacja istniejących sieci kanalizacji sanit., deszcz., ciepłown., teletechn., elektr. kolidujących z projektowaną drogą. No i na końcu wyposażenie drogi w oznakowanie poziome i pionowe, sygnalizację świetlną, ekrany akustyczne itp. itd. Porównywanie kosztów nawierzchni z kosztem całej drogi to nieporozumienie. Uważasz że można to zrobić taniej to stań do przetargu i buduj.

      • 4 0

      • Do tego dochodzą torowiska i sieć trakcyjna. W Warszawie 20 km drogi kosztowało ponad 2mld zł.

        • 2 0

  • Za dwa miesiące władzę przejmie koalicja PIS-SLD (1)

    a wtedy ministrowie Ziobro i Macierewicz przyjrzą się dlaczego jest tak drogo.

    • 1 4

    • i przyjrza sie dlaczego w ogole cos sie buduje!

      To skandal, ze jakies drogi powstaja.

      • 5 0

  • 67 tyś zł za 1 mb drogi (2)

    a co Pan na to Panie Janku ?

    • 0 0

    • A może najpierw doczytać do końca

      Pierwsze 3 drogi są z torowiskami i ich koszt znacznie zawyża pozostałe.Ponadto zerknij ile u nas sie zmienia jak się robi nową drogę. Jest wymieniana cała kanalizacja oraz od nowa kładzone kable energetyczne. Noi najważniejsze to to że mieszkamy na terenie morenowo, bagiennym i koszty są znacznie wyższe niż na terenie równinnym. Pomyśl ile będą musieli wyrównać, osuszyć i wymienić gruntu zanim droga powstanie.Jedynie co boli, że kupiłem mieszkanie i będę miał 6 lat budowy wokół, bo każda z tych dróg ma jakieś odniesienie do osiedla 5 wzgórz.

      • 2 0

    • ale to koszt dróg a nie dróg i torowisk

      nie ma uzasadnienia cena tych dróg.... Jest ZA DROGO I TYLE

      • 0 0

  • Do 2050 45km za 5Mld a do 2080 114 za 80Mld

    a gdzie wizualizacja w 4D??

    • 2 1

  • Planowanie leżało odłogiem przez lata i teraz na gwałt buduje się arterie do dzielnic bo tylko dojazdy do osiedli istnieją. A

    jaki jest aktualny koszt kongestii na tych drogach? A sprawna komunikacja miejska? Połowa rodzin w Berlinie nie ma własnego samochodu...

    • 6 1

  • Realnych kosztów nigdy nikt wam nie powie bo sami jeszcze nie wiedzą ile do kieszeni schowają

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane