• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomiar ruchu w centrum to wstęp do przebudowy Węzła Groddecka?

Maciej Naskręt
19 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urządzenie do automatycznego pomiaru natężenia ruchu umieszczone przy ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku. Urządzenie do automatycznego pomiaru natężenia ruchu umieszczone przy ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku.

Na głównych ulicach w centrum Gdańska trwa pomiar natężenia ruchu. Badanie odbywa się w związku z przebudową Targu Siennego i Rakowego na Forum Raduni. Wstępne wyniki pokazują, że mimo otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska, ogromny ruch utrzymuje się na al. Armii Krajowej. Czy to oznacza, że krytykowana przez część mieszkańców rozbudowa Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska jest nieuchronna?



Kierowcy i mieszkańcy, którzy podróżują na co dzień przez centrum miasta mogą zauważyć od kilkunastu dni na ulicach ułożone prostopadle do ruchu czarne przewody, które wychodzą z niewielkich zielonych skrzynek. To urządzenia do automatycznego pomiaru ruchu drogowego.

O to kto ustawił urządzenia zapytaliśmy w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - To pomiar natężenia ruchu, który realizowany jest w ramach planowanej zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Pomiary prowadzi Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy.

Biuro projektowe potwierdza prowadzone badania natężenia ruchu. Wykonywane są one na zlecenie holenderskiej spółki Multi Development, która planuje przeprowadzić inwestycję - zabudowę Targu Siennego i Rakowego pod nazwą: Forum Radunia. Pomiary natężenia ruchu pomogą w oszacowaniu m.in. przyszłego ruchu po oddaniu nowych budynków i pokażą też aktualną sytuację drogową.

- Pomiary zakończymy prawdopodobnie w ostatnich dniach listopada. Jednak na konkluzje będzie trzeba poczekać nieco dłużej - mówi Jan Kosiedowski, prezes spółki BPBK.

Czy Węzeł Groddecka wymaga poszerzenia?

Jak ustaliliśmy, wstępne wyniki badań prowadzonych w centrum Gdańska wskazują, że na al. Armii Krajowej utrzymuje się wciąż duży ruch, mimo otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska, która miała być bypassem dla Trasy W-Z.

Co zatem oznaczają wyniki w świetle zapowiadanej od lat zabudowy Targu Siennego i Rakowego? Część projektantów przekonuje, że dla uzyskania w miarę płynnego przepływu pojazdów nieunikniona jest rozbudowa Węzła Groddecka. Po zabudowie Targu Rakowego i Siennego natężenie ruchu między centrum a górnym tarasem znacznie wzrośnie.

Projekt przebudowy Węzła Groddecka, który ma być realizowany jednocześnie z zabudową Targu Siennego i Rakowego, przede wszystkim zakłada jego poszerzenie. Wyspa centralna ma zostać poszerzona tak, by zmieściła skrzyżowanie linii tramwajowych tworzących trójkąt. Kierowcy będą jechać tam w kierunku obwodnicy nie prosto jak do tej pory, a po lekkim łuku. Zniknie natomiast nad magistralą kolejową - na wiadukcie - tam pojawi się węzeł przesiadkowy.

Trzeba tu też podkreślić, że plan poszerzenia węzła w centrum wzbudza spore kontrowersje. Część osób uważa, że duże skrzyżowanie ma zapewniać sprawny przejazd samochodom i środkami komunikacji miejskiej - zapobiegnie tworzeniu się korków. Z drugiej jednak strony rozbudowa splotu dróg, to kolejne zajęte w centrum miasta cenne metry kwadratowe gruntów, które staną się po prostu bezużyteczne.

Co powstanie w ramach Forum Raduni? W pierwszej kolejności betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, powstanie też tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty - na odcinku 120 m - szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów. Na części placu (po przeciwnej stronie Bramy Wyżynnej) pojawi się kładka dla pieszych.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Pomiary ruchu drogowego z użyciem automatycznych urządzeń mogą też odpowiedzieć na pytanie: jak wygląda aktualnie ruch na Trasie W-Z po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska? Na tę chwilę nie są one znane, ale władze BPBK obiecały nam, że podzielą się zebranymi informacjami.

Miejsca

Opinie (212)

  • bałagan?

    Mam wrażenie, że całość założenia stanowi jakiś bałagan... wszystko z innej bajki tam... comon!

    • 5 0

  • błędna wizualizacja (2)

    Maciuś niedawno chciał burzyć wiadukt podpierając się argumentami mądrych planistów tkanki miejskiej, a teraz na wizualce wiadukt jest. To jak w końcu, burzumy, zwężamy i zasypujemy czy budujemy i poszerzamy?

    • 9 0

    • Prawidłowa kolejność (1)

      Trzeba burzć. Jak wszystko zburzymy i zasypiemy to wtedy będziemy myśleć co zrobić nowego.

      • 1 0

      • jak to kiedyś śpiewali Cool Kids of Death "niech wszystko spłonie,niech będzie koniec"... :P jak zobaczę "ekologów" z pochodniami, to zadzwonię po straż pożarną :P :P Żartuję, ale niektóre pomysły "planistów" i "ekologów" są równie szalone i kretyńskie, jak te z zasypywaniem tuneli (zamiast zrobić remont, założyć oświetlenie i monitoring, to będą niszczyć coś, co poprzednie pokolenia budowały w trudzie)

        • 2 0

  • Prawidłowa kolejność

    Najpierw trzeba wszystko zburzyć i zasypać. Później można myśleć co dalej.

    • 3 0

  • Pan naskret zapomnial o swoich przejsciach dla pieszych na wuzetce

    czy aby nie spoteguja one korkow?

    • 3 0

  • znak czasu - piękne stare nazwy, informujące o dawnych funkcjach tych terenów zastepowane są nowomodnymi bełkotliwymi nic nie

    mówiącymi nazwami. "Forum Raduni" co to ma być -Radunia była tam na forum ???!!!

    Co takie nazwy powiedzą po latach przyszłym pokoleniom ?!

    "Badanie odbywa się w związku z przebudową Targu Siennego i Rakowego na Forum Raduni"

    • 3 1

  • tylko

    Tunele pod Gdanskiem.. Przeciez mamy TBM`a

    • 3 0

  • troche Pana Natręta nie rozumiem...

    tu korki...przebudowa...a co z wyburzaniem estakady :)

    • 5 0

  • Spokojnie. Kasa się kończy a nikt za darmo robił nie będzie.

    Skąd Adamowicz będzie brał pieniądze teraz ? z Mieszkańców dużo już nie wydreniujesz.

    • 1 1

  • Tak nawiasem mówiąc... Co Wy możecie wiedzieć o Radunii...?

    Przecież wy miękie faje jesteście...

    / poza wyjątkami nielicznymi/

    • 0 1

  • komunikacja zbiorowa nie jest ani tańsza ani szybsza

    prosty przykład. Mieszkam w północnej dzielnicy Gdyni, a pracuje w południowej dzielnicy Gdańska. Zaręczam że znam więcej niż 10 osób które maja podobny dystans do pracy. Teraz do konkretów. żeby dojechać do pracy kolega który jeździł komunikacja zbiorowa potrzebował ok 2h w jedna stronę i tyle samo z powrotem (czyli 3-4 h dziennie) ja potrzebuję ok 0,5h w jedna stronę , czyli ok 1 - 1,5h dziennie. teraz koszty, ja wydaje na paliwo i koszty utrzymania samochodu ok 1000 zł/mc. kolega wydawał (nie wiem czy coś się teraz nie pozmieniało) ok 100 za bilet na ZKM Gdynia + 130 zł za SKM + 100 na ZKM Gdańsk, czyli razem 330 zł/mc. Niby taniej , ale teraz policzmy czas, z okazji iż mniej czasu spędzam na dojazdach mam o ok 2h dziennie więcej na pracę, czyli średnio ok 30 zł dziennie do przodu, teraz bierzemy to 30 * 24 dni robocze co daje 720 zł/mc. Jeżeli porównamy to w ten czysto kapitalistyczny sposób to wychodzi dość jasno iż jazda samochodem jest a) wygodniejsza, b) szybsza, c) tańsza.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane